Hej SAAB-venner.
Jeg kan på min eSID2 udlæse et værdipar: Lambda/AFR.
Hvad betyder forkortelserne? og hvilken glæde kan jeg have ved at kende de to værdier?
Godt nytår og SAAB hilsen
Ole
eSID2
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: eSID2
Det er gudetallet:
Air Fuel Ratio
Blandingsforhold på dansk...
Det er det man tuner efter..
Dejligt grundigt forklaret her:
https://link.springer.com/article/10.10 ... 019-1392-5
Men er O2 følerne på std. systemet hurtige nok til det ?
Det kræver normat en hurtigreagerende bredbåndslambdaføler for at være kvik nok til at bruges til noget...
Hvis man er connoisseur bruger man er AFR instrument også på biler eller MC med karburator når der trimmes ind.
På med instrumentet og op på testbænken..
Er tallet for lavt sodes motoren til, er tallet for højt brænder man hul i stemplet, meget firkantet set..
På moderne motorer er det langt mere komplekst..
Air Fuel Ratio
Blandingsforhold på dansk...
Det er det man tuner efter..
Dejligt grundigt forklaret her:
https://link.springer.com/article/10.10 ... 019-1392-5
Men er O2 følerne på std. systemet hurtige nok til det ?
Det kræver normat en hurtigreagerende bredbåndslambdaføler for at være kvik nok til at bruges til noget...
Hvis man er connoisseur bruger man er AFR instrument også på biler eller MC med karburator når der trimmes ind.
På med instrumentet og op på testbænken..
Er tallet for lavt sodes motoren til, er tallet for højt brænder man hul i stemplet, meget firkantet set..
På moderne motorer er det langt mere komplekst..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: eSID2
Korrekt!
Det er "gudetallet", der fortæller ALT om maskineriets velbefindende samt, hvor optimalt den arbejder. Bruger finessen selv
Moderne SAAB´er har ofte en bredbåndslambda monteret fra fabrikken. Derfor en relativ smal sag at få AFR-tallet udlæst via denne genialt udtænkte tingest, eSID. Idag skulle den tilligemed findes i en version #3 - gældende for modeller med den nyere instrumentering, MY07 ->
Lambda 1 = 14,7 i AFR. Men bemærk dog, at med nutidens E5 og E10 benzin er dette tal hhv. 14,65 og 14,6.
Her et billede fra min gamle CSE´er:
Mvh. Henrik
Det er "gudetallet", der fortæller ALT om maskineriets velbefindende samt, hvor optimalt den arbejder. Bruger finessen selv
Moderne SAAB´er har ofte en bredbåndslambda monteret fra fabrikken. Derfor en relativ smal sag at få AFR-tallet udlæst via denne genialt udtænkte tingest, eSID. Idag skulle den tilligemed findes i en version #3 - gældende for modeller med den nyere instrumentering, MY07 ->
Lambda 1 = 14,7 i AFR. Men bemærk dog, at med nutidens E5 og E10 benzin er dette tal hhv. 14,65 og 14,6.
Her et billede fra min gamle CSE´er:
Mvh. Henrik
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: eSID2
Nice instrument i CSE-vognen.
Den med læderbetrukket a-stolpe kvalitet på en svensk kongebil.
Har også innovate instrumentet og føler til min Cab,
Føleren kommer til at sidde der hvor Lambda føleren sidder på MY 88- modellerne.
Den med læderbetrukket a-stolpe kvalitet på en svensk kongebil.
Har også innovate instrumentet og føler til min Cab,
Føleren kommer til at sidde der hvor Lambda føleren sidder på MY 88- modellerne.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: eSID2
Lambda tallet giver kun en mening på V6 motoren.
Mig bekendt er det den eneste motor der udstyret med en WB sonde.
Brug lambda og ikke AFR, det er meget nemmere i længden, da man ikke skal spekulere over etanol indholdet i benzinen.
Lambda 1 er altid lambda 1 uanset brændstof.
Hvad det kan bruges til er at finde fejl inden motorlampen begynder at lyse.
Men det kræver at man kender lambdatallet når motoren virker korrekt.
Som hjemme tuner er den en af de vigtigste sensor værdier man kan få, men den kræver andre sensor værdier, og en datalog, for at blive virkelig brugbar.
MVH
Morten
Mig bekendt er det den eneste motor der udstyret med en WB sonde.
Brug lambda og ikke AFR, det er meget nemmere i længden, da man ikke skal spekulere over etanol indholdet i benzinen.
Lambda 1 er altid lambda 1 uanset brændstof.
Hvad det kan bruges til er at finde fejl inden motorlampen begynder at lyse.
Men det kræver at man kender lambdatallet når motoren virker korrekt.
Som hjemme tuner er den en af de vigtigste sensor værdier man kan få, men den kræver andre sensor værdier, og en datalog, for at blive virkelig brugbar.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det kan potentiel give problemer med at sensoren bliver for varm, og fejlmelder.
Specielt på en Innovate styring, da de er meget hysteriske, overfor en for høj temperatur.
De opgiver en maks. temperatur på 500 grader.
Personlig havde jeg placeret den i forrøret i nærheden af trækakslen.
MVH
Morten
Re: eSID2
Viking sider føleren original ikke i støbejerns bukket lige efter turboen ?
Det kan potentiel give problemer med at sensoren bliver for varm, og fejlmelder.
Specielt på en Innovate styring, da de er meget hysteriske, overfor en for høj temperatur.
De opgiver en maks. temperatur på 500 grader.
Personlig havde jeg placeret den i forrøret i nærheden af trækakslen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: eSID2
Tak for informerende og gode svar.
Der er altid nogle i vores forum, som kan informere på en letfattelig måde, og/eller linke til et uddybende dokument.
Som Morten siger, er det kun på V6'eren at eSID2 kan udlæse lambda/AFR. Det fremgår også at dokumentatione til eSID2.
Jeg har i dag udlæst lambda-værdier på min 2,8T mellem 0.98 og 1,02. Det er ven en indikation på, at motorstyringen fungerer rigtigt godt.
Endnu en gang ønskes alle et godt SAAB-år 2021
Ole
Der er altid nogle i vores forum, som kan informere på en letfattelig måde, og/eller linke til et uddybende dokument.
Som Morten siger, er det kun på V6'eren at eSID2 kan udlæse lambda/AFR. Det fremgår også at dokumentatione til eSID2.
Jeg har i dag udlæst lambda-værdier på min 2,8T mellem 0.98 og 1,02. Det er ven en indikation på, at motorstyringen fungerer rigtigt godt.
Endnu en gang ønskes alle et godt SAAB-år 2021
Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: eSID2
Det kommer helt an på motorens belastning.
Hvis det er almindelig blød hat kørsel så er det helt ok tal.
Men Hvis du har lambda 0,98 ved en kraftig længerevarende acceleration, så er der noget galt.
Her burde den starte ved 0,98 og lande på ca 0,85-0,82
Er det stadig den originale sonde, hvor gammel er den og hvor langt har den kørt ?
MVH
Morten
Hvis det er almindelig blød hat kørsel så er det helt ok tal.
Men Hvis du har lambda 0,98 ved en kraftig længerevarende acceleration, så er der noget galt.
Her burde den starte ved 0,98 og lande på ca 0,85-0,82
Er det stadig den originale sonde, hvor gammel er den og hvor langt har den kørt ?
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk