Banner cycler

Stempler til B205E i en 9-5

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Stempler til B205E i en 9-5

1. jan 2021, 17:48

Godt Nytår til alle.

Kan en af jer vidende sjæle fortælle mig, hvorfor 9-5 årsmodellerne ‘98-‘00 brugte stempler med OE # 9186263 og derefter 30584330 eller 30584331 hhv. Class A og B?
Jeg har slået numrene op i EPC, men blev ikke klogere.

Som jeg har forstået det, er stemplerne et af de svage led i motorens holdbarhed, og at nogen ved ombygning af B2x5 bruger plejestænger og stempler fra B2x4, men kan føromtalte stempler OE # 9186263 egentlig anvendes på en MY2005? Og hvorfor ikke?

Jeg spørger fordi de er billige lige nu og jeg på et tidspunkt skal have motoren gået igennem.

På forhånd tak.
Niels-Erik


‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Stempler til B205E i en 9-5

1. jan 2021, 18:43

Hej Niels-Erik
9-5 efter 2000 hvilket vil sige MY01- opfylder Euro3 forureningskrav. En del af dette var lidt højere kompressionsforhold. Jeg ved det ikke 100% sikkert men jeg vil gætte på at det er derfor stemplerne er anderledes.
Det er ikke eneste forskel på de nyere motorer, så hvis du skal have nye stempler i motoren vil jeg nok anbefale at du bruger dem som passer til årgangen, med mindre du også vil til at ændre på motorstyringen.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Stempler til B205E i en 9-5

1. jan 2021, 19:42

Tak, Mads - det er et godt bud på baggrunden.
Jeg har Hirsch på og er ikke ude efter flere heste eller færre for den sags skyld, og har ikke indsigt til at kunne ændre i relevante suits - eller hvad det hedder.
Havde dog nok en forventning om at styringen kunne selvjustere efter en evt. ændring af kompressionen?

De omtalte originalstempler koster pt. 540 SEK og derfor kun det dobbelte af et ringset. Tænkte at de måske blot var tungere og måske dermed faktisk stærkere.

Mvh,
Niels- Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Stempler til B205E i en 9-5

2. jan 2021, 18:45

Checkede WIS’en i dag, men den jeg har tilgang til går kun fra 2001 og frem, så jeg kunne ikke lave en sammenligning med de første årgange 9-5.
Krydscheckede derfor reservedels numre i EPC for relevante dele (krumtap, plejestænger, lejer, krydspind, stempler, krydspindsbøsning, låsering) i diverse motorer/modeller.

Da der er forskellige numre for plejestænger, bøsninger og krydspind, så kan jeg ikke umiddelbart bruge stemplerne fra ‘98-‘00 årgangene,

Kun for krumtap og tilhørende lejer samt låsering til stempler passer på tværs af motorer.

I WIS faldt jeg i øvrigt over en advarsel, som jeg ikke vidste: Låseringenes åbning SKAL vende opad.
Måske udstiller jeg blot min uvidenhed?

Mvh, Niels-Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Stempler til B205E i en 9-5

2. jan 2021, 19:15

https://a-zperformance.com/products/wos ... m-541.html

Her skriver de at de passer til alle 9-5 2,0

De viste er 90,5mm men kan også leveres i 90,0mm.
Komp 9,3:1

Hvis de her stempler passer til OG9-5 alle årgange, så kan det ikke være plejstangslængden og krydspindshøjden samt stempelhøjde der er forskellen mellem tidl. og sene 9-5 stempler.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Stempler til B205E i en 9-5

2. jan 2021, 22:51

Ja, der skriver de, og jeg kan ikke svare på, hvorfor de skulle passe på alle årgange, når EPC numrene indekerer forskel. Eksempelvis er længden af krydspind 60 og 63 mm for hhv. MY98-00 og MY01-
Men om længden af plejestænger og placering af krydspindshul osv. er ens kunne noget jo tyde på.

Iøvrigt er kompressionen standard kun 8,8:1 på 2,0.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Stempler til B205E i en 9-5

3. jan 2021, 09:03

Som jeg læser opdateringen fra my 2001.
Så forstærkede man området omkring hullet til krydspinden.
Længere krydspind, mere materiale på ydersiden af stemplet.
Kombineret med en anderledes udformet plejlstang.
Skærmbillede 2021-01-03 07.42.24.png
Den gamle var mere konventionel med parallelle sider.
Mere materiale på indersiden af stemplet.
Sammenlagt et stærkere stempel.
Reduktionen i kompressions forhold fra 9,3/1 til 8,8/1
Det er efter min mening for at reducere cylindertrykket når stemplet er i top, og på vej ned.
Et B205 stempel er længere tid i top end et stempel på en B235, grundet en længere plejlstang, og mindre slaglængde.
At sammenligne med et smedet stempel, der passer på alle årgange, det kan man ikke, da de har friheden til at lave et stempel til alle motorer, da materialet er langt stærkere.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Stempler til B205E i en 9-5

3. jan 2021, 11:09

Tak, Morten :D
Hvis jeg forstår oplysningerne ret, så burde både originale stempler fra MY98-00 og de smedede fra Wössner teoretisk kunne anvendes på min MY2005? Dog sådan at der skulle 60 mm krydspinde i førstnævnte. I begge tilfælde ville det betyde at kompressionen steg til 9,3:1. Hvad vil det have af konsekvens i forhold til mit Hirsch trim?
Hav en god dag,
Niels-Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Stempler til B205E i en 9-5

3. jan 2021, 14:15

Et stempel der er mere svagt end det oprindelige i en trimmet motor!
Hvad tror du selv konsekvensernerne kan være ?
Jeg kan give et hint levetiden på motoren bliver stærkt reduceret.
I værste fald skal man ud at lede efter en komplet motor, i bedste fald hedder det nye stempler igen.
Don`t do it. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Stempler til B205E i en 9-5

3. jan 2021, 15:54

Godt ord igen - jeg er jo ikke så vidende som dig, Morten, for ellers havde jeg jo nok ikke behov for at søge råd her!

OK, jeg skal ikke bruge de svagere originale stempler fra MY98-00, men de smedede stempler fra Wössner er vel ikke et problem, med mindre den øgede kompression til 9,3:1 er et no go?

Mvh, Niels-Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Stempler til B205E i en 9-5

3. jan 2021, 18:24

Software skal passe til Hardware, det er en enkelt regel.
Små ændringer i hardware kan softwaren normalt kompensere for.
Men softwaren får aldrig det optimale ud af hardwaren.
Store ændringer i hardwaren, der kan softwaren ikke kompensere nok.
Og man kan stå med mærkelige kørbarheds problemer, og en reducering af trækkraft.
I værste fald et motorhaveri :twisted:
En ændring i krompressions forhold, det anser jeg for en stor hardware ændring.

Mvh

Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Stempler til B205E i en 9-5

3. jan 2021, 18:42

Tak igen, Morten.
Så må det blot blive til nye ringe, med mindre cylindersliddet gør, at der skal bores op og overstørrelse-stempler i eller en ny råblok.
Bestiller i hvert fald ny råblok og krumtap hjem til hylden - de er på udsalg for tiden😄
Mvh, Niels-Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Stempler til B205E i en 9-5

4. jan 2021, 09:21

Til den pris der er på de tidlige stempler er det lige før man burde købe 1 stk. og se forskellen mellem det og de gamle stempler.

Hvis din motor og styring er til lav komp. ie. 8,8 : 1 så kan smede stempler også leves til dette...

Du kan trylle lidt med beregningen at komp. forholdet her:

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

Frem med pipette og målegrej. samt en væske til volumen måling der ikke har positiv eller negativ overflade spænding...

Jeg brugte en lign. model til min Cab motor, så den ramte på korrekt komp. forhold, samt korrekt "Dech clearance" så squish zone tollerancen bevares korrekt.
http://www.dragonfly75.com/moto/SquishVelocity.html

(Det blev løst med afdrejning af stemplerne var vist 0,2 mm eller lign.)..

Men du er ikke den første der evt. har fået smede stempler i en 9-5, så det er løseligt :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Stempler til B205E i en 9-5

4. jan 2021, 18:36

Alt kan løses med tid, og eller penge.
Spørgsmålet er bare er det tiden, og pengene værd.
Køb de riktige stempler, og det er plug and play.
Køb andre stempler med et højere kompressionsforhold, og man åbner for en masse udfordringer, der koster ekstra :shock:
Er ekstra omkostninger det hele værd?
I min optik nej!
Standart stemplerne holder fint, smedede stempler er bare bling.
Standart stempler, med et forkert kompressionsforhold, er bare at bede om ekstra udgifter :shock:
Hvis man først når konklusionen om at smedede stempler er udgiften værd, så har de fleste tunet motoren til flere hk end standart stemplerne kan holde til.
Og dermed kører med en specifik software til netop deres motor konfiguration.
De riktige stempler ender sikkert med at blive den billigste løsning. :shock:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Stempler til B205E i en 9-5

4. jan 2021, 19:21

Hvis det havde været en Saab 9000 eller Saab900 havde jeg givet Morten ret.
Der er std. stemplerne ganske udmærket til motoren og almindeligt brug.
Men det er netop "gummistemplerne" der er fadæsen i hele 9-3/9/5 motorerne B205/B235.

Stemplerne er designet "forkert" til det de fleste vil have, nemlig fred og problemfri kørsel og ikke oli sludge.

Personlig ville jeg gøre rigtigt meget for at komme væk fra det fejl design Saab 9-5 stemplerne netop præsenterer...

Så enten ombygge til 9000 stempler, eller smede stempler, der kan holde og ikke sviner motoren.

At der så er lidt små trimning undervejs, må anses at være prisen for at redde et fælt fejl design, der har givet mange kvaler og var med til at kunder flygtede fra Saab...

Som i disse nytårstider: Gå ikke tilbage til en fuser..

I øvrigt er std. stemplerne også meget kostbare..

https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 84330.html
1835 svkr/stk uhhh og så for gummistempler
Senest rettet af viking 4. jan 2021, 19:42, rettet i alt 3 gange.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Stempler til B205E i en 9-5

4. jan 2021, 19:51

Der bør du nok oprette en tråd under tun og trim, hvor der kan komme relevant erfaring på dette felt..
Der er ikke meget "stempler" over spørgsmålet.

Området mht. ændringer er bestemt spændende og interessant, men dit spørgsmål "bør" nok leve sit eget liv i egen tråd '-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Stempler til B205E i en 9-5

5. jan 2021, 08:33

Hej Viking.

Tak for vejledning. Indlæget er slettet i dette forum og flyttet til Tun og trim under navnet do88 intercooler.

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)

Tilbage til "Modern Forum"