Banner cycler

Gid jeg havde en Audi V10 (not), behold jeres Saab

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Gid jeg havde en Audi V10 (not), behold jeres Saab

28. feb 2021, 16:27

Vi er i en problematisk tid for forbrændingsmotoren.
Pga. emmisionskrav, øko krav mv. er forbrændingsmotoren ved at blive kvalt, pga. EGR, direkte indsprøjtning.

Tidl. blev indsugning totalt renset af benzin strømmen fra karburator enheden, ned gennem indsugningsmanifolden og ind i topstykket.

Så kom der EGR der sender udstødningsgas ind i indsugning og brænder olie fast i indsugningsmanifolden. Olien kommer fra krumtabsudluftningen.
I Saab bliver topstykket renset da de har indirekte indsprøjtning, hvor benzin tågen holder topstykket rent. Her er det "kun" manifolden mv. der snaskes totalt til.

I nye biler er der direkte indsprøjtning, så her bliver hele systemet fra gasspjæld til og med indsugningsventilerne snasket og kokset til.

AUDI V10 mf. er mestre i dette, og det giver vilde vedligeholdelses regninger.

Se her:

https://m.youtube.com/watch?v=wRGxU88GtVo

Så vi skal beholde vores Saab ind til elbilerne virker.

Sidste generation af forbrændingsmotoren er IKKE billige i vedligehold og dermed drift...


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: Gid jeg havde en Audi V10 (not), behold jeres Saab

1. mar 2021, 14:57

YouTube er fyldt med EGR problemer på Audi. Ja på min egen 93x TTID har jeg egr. Om den er sodet til ved jeg ikke, men jeg har dog svært ved at føle at den har 400 nm når jeg giver den gas. Den skulle jo gerne ''rykke'' men det føler jeg nu ikke den gør, så det skal nok kigges igennem tænker jeg.

Her er en lille video om hvad man kan gøre
https://youtu.be/Gbx205rTrLc
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: Gid jeg havde en Audi V10 (not), behold jeres Saab

2. mar 2021, 06:39

Det samme gør sig gældende for BMW, der er proppet med så meget teknisk hab-und-gut, der kan og vil gå i stykker når bilen får nogle år på bagen.

Keep it simple.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: Gid jeg havde en Audi V10 (not), behold jeres Saab

2. mar 2021, 21:17

Hej,

Jeg har forsøgt mig med flere forskellige BMW 5 serie og en MB E klasse med 6 og 8 cylindrede motorer, med ca. samme alder og km som de SAAB jeg kører, uha. det gav udfordringer med reparationer.

Er tilbage i 9-5 som jeg nu har kørt i 10+ år, 2 forskellige, det giver få problemer men ikke helt så herlig som V8, R6 og BMW x-drive samt ekstravagant ekstraudstyr som SAAB ikke har.

I 2 af bilerne stillede el-sæder, el-ratstamme, sidespejle, temperatur... sig efter den nøgle der blev benyttet (konen eller mig) og når bilen blev parkeret kørte føresæde tilbage og rat op så det var let at stige ud, men for meget af det basale som min SAAB også har gik i stykker, kun få problemer med det specielle ekstraudstyr.
Jeg ønsker mig meget en 6, 8 eller 10 cylindret bil men vil ikke bruge så mange penge det koster på værksted eller så meget tid/reservedele jeg skal bruge på reparationer.

En 9-3 V6 er ikke en mulighed da min båd på trailer vejer 1800 kg og 9-5 V6 er for gammel.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Gid jeg havde en Audi V10 (not), behold jeres Saab

3. mar 2021, 16:35

PeterZ
Så skal du da anskaffe NG9-5 turbo6.
Det ser ud som løsningen på dine ønsker😊
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Gid jeg havde en Audi V10 (not), behold jeres Saab

3. mar 2021, 21:07

Eller en Jag XKR 4,2 super charged
Den er der "pænt riv i"

https://www.jaguarhouse.dk/2007-Jaguar-XKR-4-2-V8-S-C

En af de sidste årgange før direkte indsprøjtning og dermed til tilkoksning som en Audi..

Jag er lækker, meeen mon ikke en Tesla S var et mere "sikkert" valg...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: Gid jeg havde en Audi V10 (not), behold jeres Saab

3. mar 2021, 22:12

Hej,

NG9-5 er for sjælden og jeg skal bruge en stationcar men jeg var ikke klar over at den findes som V6.

Jaguar vil jeg rigtig gerne have, en bil med charme og findes med rigtige motorer men de har et uhyggelig rygte med hensyn til kvalitet.

Det kan være jeg køber er rigtig bil om nogle år, jeg nærmer mig efterlønsalderen, så får jeg tid til at skrue i bilerne.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Gid jeg havde en Audi V10 (not), behold jeres Saab

4. mar 2021, 13:48

Jaguar er speciel.

Verdens flotteste sedan og sportsvogn

Jaguar er speciel hæslig i bygge kvalitet i Layland perioden.

Sidste Layland vogn slipper X40 bilen. Som også er den grimmeste. En XJ med Volvo firkantede forlygter :-(

Derefter kom
X300 serien, rimelige
X305 Nu ændre tingende sig. Ford køber og siger:
Vi elsker de flotte jaguar former, vi hader hæslig og sær bygge kvalitet.
Så de skifter karossen, motor, gearkasse og el. Det eneste der er tilbage er emblemet. ( de også laver om så det ikke falmer )

X305 er lavet i stål, tunge og med rust issues ala Saab 9-5 Rimelig med IKKE super... På motor siden udvikler de en helt ny V8 motor, der bliver bygget på samme fabrik som Ford, men den er IKKE magen til Ford, da Jaguar vil have deres egen indflydelse. Lidt ala Saab B205
Motoren er V8 4,0 med eller uden kompressor.

Super motor i aluminium. Alt er godt på nær: Kædestyr i plast og kædestrammer i plast. Det revner og holder ikke.
Alu blok med stål foringer, coated med Nikasil. Belægning ryger af hvis der bruges benzin med højt svovl indhold, som man gjorde i UK i 90erne. Mange har holdt, men hold nallerne væk fra 3,0 og 4,0 !!!!!!!

Så skal man have en Jag 3,0 V6 eller 4,0V8 så SKAL kæde problem løses. (koster 20.000 kr.)

Helt nye tider:
X350 fra 2003/2004 Nu er bilen helt i aluminium. med V8 4,2 motoren på 300/330 HK eller 400 HK med super charger.
Kædestyr og kædestrammer i alu. støbejerns foringer. Dermed blev motoren uhyre stabil. Som en Saab 9000 :-) Bare med ægte muller.

Jag har også stations cars X-type MEN de er baseret på Ford Mondeo og bygget Blackpool :-( De er et NO go problem barn. )
Samme med S-Type. Ikke ægte Jag kvalitet.

X350 bliver til X355 ikke det store, bare lidt ændret front mv.

Efter de klassiske og flotte XJ modeller, bliver bilen helt moderne i look.

Her er en XJ350 magen til min. (Min havde kørt 86.000 da jeg købte den for 4 år siden, 120kkm nu):
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/jagua ... 4d/4888170

Nice....... Elsker den vogn. MEN forvent Jante lov misundelse med Jaguar !!!

Eneste problem med dem: Bilstein luft affjedring. Lækkert, MEN uhyre kostbart. 6500 kr. pr. side NÅR der går til. (Køber man fjedre hos Jag. er det 12kkr pr. side).

Næste generation er dem her:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/jagua ... 4d/4863458
5,0 med eller uden super charger.

Skal vi ikke bare sige de er lækre, men særdeles kostbare....

Første modeller har samme motor som X350 4,2 bare boret op til 5,0
Senere modeller har "desværre" fået direkte indsprøjtning, og har samme problem som Audi V10 :-(


Stations cars: ( er ikke rigtig en Jag ting ) På nær XF. Meget velbygget bil og meget stabil. Har V6 og diesel.

Her er et godt eksempel:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/jagua ... 5d/4990555

2,2 passer fint til bilen. 3,0 diesel dejlig MEEEEEEEEEN den holder ikke !!!!! og når den går kødets gang, så koster 85kkr !!!
Så hold nallerne fra 3,0 diesel !!!

V6 passer den vogn rigtigt godt.

De har alle ZF gearkasser.... :-)

Så er der XE: Dejlige og pæne ”middle management company cars” En mini Jag… Velbygget og ok. Sådanne noget 2,0 benz. eller Diesel agtigt noget (IKKE en ægte Jag, der skal have kraftig motor….)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Gid jeg havde en Audi V10 (not), behold jeres Saab

4. mar 2021, 18:46

Issuet er bare lidt at Station cars / Wagons bil typen er på vej væk. :cry:

Det startede i Amerika med SUV big time.

SUV til konebilen, ala "Soccer mom"

Så ramte bøljen England og Tyskland, med Range Rover og Mercedes G wagon, og nu laver alle SUV.

Selv Lambo, Aston Martin, "Påse" mf. laver SUV og de fortrænger Sports tourer / stations cars.....

Renault som har været Danmarks bedste solgt station cars, laver ikke længre Clio i denne version ( Sports tourer) Der må man også købe en mini SUV hvis man ønsker plads....

ØV.

Elsker stations cars.

Praktisk
Kvadratisk
og god.

Jeg skal ikke have en høj flødebolle-bil

De eneste der holder ved er vel snart Volvo V70.... Hvis de dropper den går Volvo falit....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Gid jeg havde en Audi V10 (not), behold jeres Saab

5. mar 2021, 09:05

Stationcars er ved at forsvinde:

https://www.motormagasinet.dk/article/v ... stationcar

https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhed ... rs/6046603
Jaguar dropper dem, MEEEEN Jaguar station cars... De kalder dem Shuuting brake. En slags kør ud i naturen og skyd på alt der bevæger sig

https://favrskov.lokalavisen.dk/nyheder ... 94106.html

Dacia dropper dem, men ok hvem ønsker en Dacia :-)

Selv MPV bilerne er presset af Yank og kinøjser trenden med SUV..

Ærgelig, bare se hvor mange V70 og tidl. Saab 9-5 der belv solgt.

For ikke at nævne Audi A4 og A6 samt Mercedes 300D wagon....

Biler skifter, men behovet for at fragte barnevognen, flyttekasser, sommerhus-ting mv. forsvinder ikke...

SUV-er er ret korte og har et kort bagagerum. Ikke meget plads til vuffer og bagagen...


Min drøm var en NG 9-5 wagon. Men det sker aldrig...

og elbilerne kommer ikke wagon. Eneste lidt tæt på er Tesla S, der er hatch back..... Den for er ikke min yndling. Stor tung bøvlet bagklap... hvor skrå bagrude æder pladsen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Gid jeg havde en Audi V10 (not), behold jeres Saab

5. mar 2021, 20:27

Enig Viking NG9-5 SC var drømmen også her. Men den var godt nok også dyr i nypris hvis den skulle have bare lidt benzin motor😎
SAAB - the most intelligent car ever built.

Tilbage til "Off Topic !!!"