Banner cycler

Olie-separator (catch can) til biler med EGR ventil

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Olie-separator (catch can) til biler med EGR ventil

5. maj 2021, 07:14

Kombinationen med EGR ventil og oliedampe fra krumtapsudluftningen er "kedelig"

På benzinmotorer giver det snask i gasspjældhuset og i indsugningsmanifolden.
Topstykket bliver ikke snasket til pga. indirekte indsprøjtning vasket rent.

På dieselmotorer (også Saab) er problemet langt værre.
Motoren giver sod gennem EGR ventilen, der kokser til, samt blanding af sod og olietåge snasker indsugningsmanifolden og indsugningsportene i topstykket voldsomt til.

Olie problemet kan stoppes af en "Catch can" / olieseparator, hvilket er delvist indbygget i boxen bag på Saab motoren.
Desværre sender den tilsnasket olie tilbage i motoren og det giver oilsludge.

Flere og flere monterer olieseparator på slangen mellem topstykket (ånderøret) og retur ind i indsugningen.

Der er flere systemer, dog syntes Mann & Hummel at være det mest effektive..

Her skriver om test af forskellige systemer;

https://www.4wdingaustralia.com/4x4/why ... catch-can/

Her kan enheden ses og en fra Mann beskriver systemet:

https://m.youtube.com/watch?v=f4_dW98oJ1A

Hvis man er i tvivl om det er nødvendigt på sin dieselbil, skal i bare åbne og kikke EGR ventilen eller indsugningsporten ( og få et chok! )

Rensning af Saab Tdi 9-3 EGR ventil:
https://m.youtube.com/watch?v=DavdAOKCE9o&t=179s


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Olie-separator (catch can) til biler med EGR ventil

5. maj 2021, 08:12

Hvis man er I tvivl om at diesel indsugning skal renset jævntligt, hver 100-200kkm.

https://m.youtube.com/watch?v=QqT15VL8Clw
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Olie-separator (catch can) til biler med EGR ventil

6. maj 2021, 13:18

Hej Viking

Det kan man da kalde en ækelmotor :evil: . Er det normalt, eller skyldes det dårlige driftsforhold ift. at have en dieselmotor (korte ture, koldstarter, køkørsel)?

Hvis det er normalt, bør en effektiv catch-can da være lovpligtigt tilbehør.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Olie-separator (catch can) til biler med EGR ventil

6. maj 2021, 22:45

Ja det er desværre normalt.

En diesel har det med at sende en sort sky i ny og næ, det fanges i partikkelfiltret, så man ser det ikke.

EGR ventilen recirkulererer noget af den sorte sky retur i den tryksatte indsugning, hvor der kommet sod aflejringer, det bliver helt slemt når der kommer olietåge fra topstykket, samt olitåge fra turboen hvis den er ved at være slidt..

Så desværre, det er ikke unormalt for dieselmotorer den slags.

Har her til aften hygget med min Transit. EGR ventilen var rimelig ren, men intercooler og rør var snasket til efter 116.000 km.

Så det er blevet renset, og jeg bestiller en Catch can..

Dieselmotorer er dejlige i drift. Men er s@tand yngle med hensyn til de sorte snask de laver...

Alt bliver sort når man arbejder med de indre dele I ækelmotoren.. føj...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Olie-separator (catch can) til biler med EGR ventil

8. maj 2021, 13:18

problematikken med direkte indsprøjtning, og egr ventil har været kendt længe, og det gælder både benzin oh diesel motorer. indsugningen kokser til over tid.
Og småturer accelererer problemet.
En ekstra olie udskiller, udsætter problemet, men fjerner det desværre ikke helt.

Om man samler op i en lukket beholder, eller returnerer det til bundkarret, det er vel en smags sag.
Jeg hælder til at retunere det, da det ikkekræver at man overvåger niveauet i beholderen, og fylde raten ændrer sig næsten konstant.
Og når beholderen først er fuld så aktiveres det kraftige røg program.
Ps.
Olien/ væsken kommer inde fra motoren, så jeg kan ikke se den store slugde problematik her.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Olie-separator (catch can) til biler med EGR ventil

9. maj 2021, 14:00

Der kommer kondens i olietågen / ved toppen.

Og hvor kommer det fra en motor er jo tæt ??

Nej, når den køler efter kørsel, suger motoren luft ind i krumtapshuset, luften indeholder fugt der kondenserer når motoren bliver helt kold igen..

Når den bliver varm igen bliver fugten til damp der forsvinder med ånderøret.
Oliedampene kan enten sendes ned til indsugningen så motoren æder det, eller det kan kondensres og returnere tilbage til motoren.
Retuneres olien kommer snasket bare retur i motoren.
Det skal helst ikke være store mængder, for så er motoren træt.

Med en Catch-can kan man stoppe snasket. Enheden skal dog serviceres sammen med olieskift...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Olie-separator (catch can) til biler med EGR ventil

9. maj 2021, 19:52

Lige presis det er et lukket system, og det har virket lige siden det blev ulovligt at lufte ud i det fri.
Men sætter vi så en blindtarm ind i systemet, lavet i alu og yderligere kølet af fartvinden.
Så kan man godt blive forskrækket over al den koagulerede vandsnask der ligger i beholderen, med en del olie i bunden.
Det er umuligt at give et fast interval på hvornår beholderen skal tømmes der må man jævnligt kontrollere oliestanden.
Provent fra man og hummel er det mest gennem førte system jeg har set.
Og derefter begynder kvaliteten at blive forringet, helt ned til tom dåse cola, købt dyrt på ebay.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Olie-separator (catch can) til biler med EGR ventil

9. maj 2021, 22:24

Selv V4 havde lukket system hvor motoren æder oliedampe fra topstykket.
Det gør ikke så meget andet end der bliver lidt olie snask hvis motoren har for meget underkompression. Kommer der en EGR ventil på giver det koks, og i en diesel kan det blive særdeles fælt...så EGR, indsugning og topstykket ser ud som den video vist i starten af tråden..

Enig Mann + Hummel systemet er nok i den bedste ende.. men det kræver at Turboen ikke smider olie for så nytter det ikke meget..

Var der ikke noget med at 9-5 har en olie fanger/fælde i ICen. ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Olie-separator (catch can) til biler med EGR ventil

10. maj 2021, 13:29

Intercooleren virker som en gigantisk olie fælde, den er bare ikke særlig effektiv.

Men man man kan godt blive overasket over hvor meget olie den samler op hvis den har siddet der i hele bilens levetid.
Jeg har ikke set en dedikeret oliefælde i IC. hvis der var en så skulle der også være en mulighed for at tappe olien af

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Olie-separator (catch can) til biler med EGR ventil

11. maj 2021, 09:55

Ok, så skal man huske at servicere ICen hver 100kkm

Ved 100kkm ( første gang ) gennemskyldning og rensning af rør.
Ved ca. 200-250 kkm / og turbo udskiftning, gennemskyldning og rensning.

Der kan være meget olie i en sådanne enhed..

Olie slask er ikke ønskelige da det parret med EGR giver snask i indsugningsmanifolden og motoren, desuden reducere olie ICen virkningsgrad betydeligt..

Heldigvis har Saab indirekte indsprøjtning på benzinmodellerne, det holder topstykket rent, men dieselmodellerne skal renset af og til. .

https://www.saabcentral.com/threads/egr ... ed.320841/

Sådan her kommer de til at se ud indvendigt:
Vedhæftede filer
Throttle housing-4.jpg
Throttle housing-3.jpg
Throttle housing-2.jpg
Throttle housing.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Olie-separator (catch can) til biler med EGR ventil

11. maj 2021, 11:51

Saab runaway diesel motorer findes også:

https://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic ... b&start=20

Så man skal huske at holde indsugningen og intercooleren ren for olie og snask.

Ellers kommer "den store stykke Bastian" :lol:

En diesel motor vil elske at få olien ind i indsugningen....det brænder den fint af og speeder sig selv op...

Noget af problemet løser andre fabrikanter med klapper i indsugningen der lukker hvis der ikke er "tænding" på motoren, dvs. på en diesel lukker klapperne og motoren bliver "kværket"


Dvs. IC, EGR og indsugningsmanifolden skal serviceres med jævne mellemrum. Det er "prisen" for at brænde olie af billigt....

Det ser sådan her ud hvis det går galt:
https://www.youtube.com/watch?v=5zx3qKX_Pno
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Off Topic !!!"