Hej kloge mennesker
Jeg tygger på at købe en 9-3 sedan fra 2011. Fruen og børnene har desværre meget let til køresyge og deres erfaring er, at en relativt fast affjedring er det bedste for at undgå det, mens svampet/blød affjedring er sikker kvalme.
Mine spørgsmål:
1: Er der forskellige opsætninger fra fabrik - fx på de forskellige trim-niveauer? (Det er ikke en specifik bil jeg har i kikkerten, så jeg kan kigge efter den rette, hvis der er en model, der er mere fast end andre).
2: Er det dyrt at ændre opsætning, hvis den jeg finder ikke har den rette?
På forhånd tak for input!
Mvh Mattias
Affjedring...
Redaktør: Bestyrelsen
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Affjedring...
Hej Mattias.
Jeg har præcis samme oplevelse med bløde undervogn, af samme grund skal jeg nok aldrig have en Citroen, den er alt for blød(har intet imod design eller andet)
Hvis du kan finde en aero er den lidt sænket og mere fast i opsætningen, det burde være muligt.
Ellers tror jeg ikke det er en kæmpe udskrivning at skifte fjeder men det er der nok andre der er bedre til at svare på med mig.
Jeg har præcis samme oplevelse med bløde undervogn, af samme grund skal jeg nok aldrig have en Citroen, den er alt for blød(har intet imod design eller andet)
Hvis du kan finde en aero er den lidt sænket og mere fast i opsætningen, det burde være muligt.
Ellers tror jeg ikke det er en kæmpe udskrivning at skifte fjeder men det er der nok andre der er bedre til at svare på med mig.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Affjedring...
Problemstillingen er også kendt i min familie, men mest da børnene var små.
Vi har mest kørt brugte Saaber, og en godt slidt undervogn er ikke nogen fordel.
Med god effekt har vi på forskellige SAABer fået monteret en god sportsundervogn. En let sænkning og bilstein B8 støddæmpere. Fjedermærke kender jeg ikke, kunne være lesjöfors.
Den bliver sjovere at køre, og det reducerer køresyge, men også komfort. Som så meget andet et kompromis.
Mangler du en pris vil jeg anbefale at kontakte Per eller Dennis hos Saab i Højer, de kan helt sikkert hjælpe dig med det rette forslag.
Det er adskillige år siden jeg sidst har fået operarionen gennemført, men mener at prisen den gang var 8-10000 for fjedre og dæmpere mobteret.
Vi har mest kørt brugte Saaber, og en godt slidt undervogn er ikke nogen fordel.
Med god effekt har vi på forskellige SAABer fået monteret en god sportsundervogn. En let sænkning og bilstein B8 støddæmpere. Fjedermærke kender jeg ikke, kunne være lesjöfors.
Den bliver sjovere at køre, og det reducerer køresyge, men også komfort. Som så meget andet et kompromis.
Mangler du en pris vil jeg anbefale at kontakte Per eller Dennis hos Saab i Højer, de kan helt sikkert hjælpe dig med det rette forslag.
Det er adskillige år siden jeg sidst har fået operarionen gennemført, men mener at prisen den gang var 8-10000 for fjedre og dæmpere mobteret.
SAAB - the most intelligent car ever built.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Affjedring...
Opgradering fra std. undervogn til Aero hjælper rigtig meget, på en slidt 10 år gammel vogn.
Det er nok en ca. 10kkr operation..
Sænkning er effektivt, meeen gør den også noget "traktor agtig" og fjernet komforten ved bykørsel på nedslidte veje.
Her er stumperne:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... k5JTdEJTdE
Det er nok en ca. 10kkr operation..
Sænkning er effektivt, meeen gør den også noget "traktor agtig" og fjernet komforten ved bykørsel på nedslidte veje.
Her er stumperne:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... k5JTdEJTdE
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- hesten
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Affjedring...
Jeg havde samme problem. Her var den løsning jeg valgte ( Min er en 9-3 Stationcar).
https://www.neobrothers.co.uk/saab-9-3- ... 2281/15708
Det virker bare. Den er mere fast, uden at blive meget hård, og den er nem at køre frisk med, hvis det har nogen interesse.
https://www.neobrothers.co.uk/saab-9-3- ... 2281/15708
Det virker bare. Den er mere fast, uden at blive meget hård, og den er nem at køre frisk med, hvis det har nogen interesse.
Sláinte
Mick
Mick
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Affjedring...
Jeg har den samme løsning på min SAAB 9-3 SC: Eibach Pro-kit fjedre og Bilstein B8 dæmpere.
Jeg oplever god komfort, men mere præcis styring. Efter min mening et rigtigt godt set up. Og så ser den lidt frækkere ud med den lille sænkning.
Den bør ikke sænkes yderligere, da drivakslernes levetid så nedsættes væsentligt. Dette gælder i hvert tilfælde for biler med B284.
SAAB hilsen Ole
Jeg oplever god komfort, men mere præcis styring. Efter min mening et rigtigt godt set up. Og så ser den lidt frækkere ud med den lille sænkning.
Den bør ikke sænkes yderligere, da drivakslernes levetid så nedsættes væsentligt. Dette gælder i hvert tilfælde for biler med B284.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Affjedring...
Prøvekør et par biler med familien !
Generelt syntes jeg ikke at en SAAB har en blød undervogn, men støddæmpere er en sliddel.
Så et sæt original dæmpere kan give en stor forskel hvis de gamle er slidt op.
Hvis man ikke er til sænkede biler .
Så findes der alternativer.
Og det er et sæt sports støddæmpere, fra f.eks. Bilstein, eller Koni.
Den eneste forskel på en Bilstein B6 og en B8 støddæmper er længden på dæmperen.
MVH
Morten
Generelt syntes jeg ikke at en SAAB har en blød undervogn, men støddæmpere er en sliddel.
Så et sæt original dæmpere kan give en stor forskel hvis de gamle er slidt op.
Hvis man ikke er til sænkede biler .
Så findes der alternativer.
Og det er et sæt sports støddæmpere, fra f.eks. Bilstein, eller Koni.
Den eneste forskel på en Bilstein B6 og en B8 støddæmper er længden på dæmperen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk