Banner cycler

niveauregulering xenon saab 9-3

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

niveauregulering xenon saab 9-3

22. sep 2021, 19:45

Hej folkens

Er der nogle der ved om man kan justere højden på xenon lyset, jeg syntes det står for højt (måske efter skift af bagfjedre) den kører godt nok lyset ned og op som den plejer når man starter bilen det er bare som om det ender lidt for højt (min egen vurdering). Man kan jo ikke stille noget inde i kabinen, men måske der er andre tricks?

Mvh
Esben


Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: niveauregulering xenon saab 9-3

22. sep 2021, 20:10

Nå det lykkedes alligevel at finde en guide på YouTube som beskrev hvordan, desværre skal man have en tech2 tester på for at nulstille censor niveau. Øv det har jeg så ikke, jeg går ud fra det ikke hjælper at stille det ude på lygterne uden at nulstille censoren?
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: niveauregulering xenon saab 9-3

28. sep 2021, 08:21

Nu prøvede jeg bare at skrue lygterne lidt ned for at se om der skete noget ved det, de står nok ikke helt rigtig men nu rammer de da vejen igen. Jeg kan bare ikke rigtig regne ud om det kan have en konsekvens at man ikke har nulstillet sensor niveau, eller om den bare vil stille tilbage igen på et tidspunkt?
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: niveauregulering xenon saab 9-3

28. sep 2021, 10:17

Man gør begge dele på xenon.

Med computeren justeres højdemålerens data (kalibrering) og på lygten justeres lygtens højde og "bredde" så den ikke bliver "skeløjet".

Den bruger højdeføleren til at justeres lygterne alt efter læsning og krændning mv.

Men når bilen står nomalt skal lygterne kunne justeres på justerskruerne, efter lygteapparatet "anvisning"

Men det betyder ikke at højdeføleren er ok, den kan godt være defekt eller har mistet sin kalibrering.

Saab har et ret simpelt system med en to følere.
https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... k5JTdEJTdE


Andre har også bikset med systemet:

https://www.saabcentral.com/threads/xen ... ro.202791/
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: niveauregulering xenon saab 9-3

28. sep 2021, 14:45

Jeg må lige prøve på et tidspunkt når jeg kører ind i indkørslen og se om den stiller lygterne lidt ned. Jeg mener at kunne se at de kører lidt ned hvis man kører over en høj kant, ellers kunne det jo godt tyde på at der er noget der er gået i stykker på lyset. Gad vide om det er noget de kan tjekke ved syn om den automatisk niveau regulering virker, hmmm, for den kører godt nok lyset ned og op når den starter?
I praksis har det jo ingen betydning for der er ingen automatisk regulering på mange af de biler der kører med LED og de blænder da mere end xenon...
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: niveauregulering xenon saab 9-3

29. sep 2021, 08:13

Ja alle typegodkendte biler med LED har selvregulerende lygter, lige som Xenon.

og ja de tjekker højden på lygterne til syn. Den selvregulerende funktion tjekkes hvis det er mørkt og synsmanden tager en prøvetur .-)

Dem der ikke er selvregulerende, har høker LED enheder eftermonteret.

Selv vores "slavebil" (Clio IV-diesel) har LED ab fabrik og er selvregulerende.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: niveauregulering xenon saab 9-3

29. sep 2021, 08:50

Er du sikker på at clioen er selvregulerende, den kører jo ikke med lygterne når man starter bilen?
Det må jeg også prøve så, så har jeg da noget af samlingen med.

hvis det nu ikke virker på saaben så gælder det om at kører til syn når det er lyst :-) jeg har desværre ikke været ude og køre når det var mørkt så jeg har ikke kunne se om det faktisk virkede når man kører over en kant.

Ja så jeg har heller ikke fået stille dem rigtig med 1% i fald men det må jeg lige få set på i weekenden.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: niveauregulering xenon saab 9-3

29. sep 2021, 10:55

Citat "Er du sikker på at clioen er selvregulerende, den kører jo ikke med lygterne når man starter bilen?
Det må jeg også prøve så, så har jeg da noget af samlingen med."

Ja lygterne i Clioen "kører" med lygterne når jeg starter bilen, så de justeres ind.

Den er fabriksmonteret med LED og er årgang 2017

Vores anden Clio ( fruens hundebil ) har ikke LED, og denne finurlighed....

LED i Clioen giver iøvrigt "ganske fornøjeligt lys"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: niveauregulering xenon saab 9-3

29. sep 2021, 14:21

Blot lige for at koge emnet lidt ned og "indkapsle" problematikken:

* Xenon-lyset justeres ind som på gammeldags manér.
* Står det korrekt, skal styreenheden have det at vide. Dette kan en Bosch-tester også udføre. I modsat fald vil det være galt næste gang, bilen startes.
* Når lyset går "op og ned" ved start, vidner det blot om, at reguleringen virker (kalibrering)
* Naturligvis er der automatisk højdekorrektion, en sensor på hver aksel, for og bag. Om disse kan nå at registrere pludseligt opståede højdeforskelle, kan jeg ikke udtale mig om. Men mon ikke???
* Eneste problem, der kan være ved en programmering, er hvis værdierne står for langt fra hinanden (i procent), således computeren ikke vil acceptere det. Ellers er det hurtigt overstået!

Når talen iøvrigt falder på LED-lys er det nok nødvendigt at få præciseret, om vi taler om DRL-lys eller LED i hovedlyset (mindre sandsynlig). Det er to vidt forskellige verdener, og begreberne kan hurtigt mixes sammen og blive til en underlig debat. Det ville undre mig meget, hvis der vitterligt var automatisk højderegulering på et DRL-lys. Aldrig hørt om :roll:

Det smarte ved at have LED i hovedlyset, er jo, at man - dvs. producenten - derved får mulighed for at styre lyset fuldstændigt præcist derhen, hvor det ønskes. Dvs. NUL diffust lysbillede og (i princippet) NUL blændeefekt. Dette præcise lysbillede, som ofte er dynamisk, og som består af et utal af små dioder, er ganske genialt udtænkt og endnu ikke fuldt tilgængeligt på alskens bilmærker. Det er godt, men dyrt! Hos Seat ved jeg det findes som X-traudstyr (Seat Automotive Lighting) til nogenlunde samme merpris som Xenon kostede i dets spæde ungdom, 13-15 tusinde dask! :shock:

/Henrik
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: niveauregulering xenon saab 9-3

1. okt 2021, 08:57

Nå nu har jeg kørt en uge hvor jeg bare lige har skruet lygterne ned og de er da ikke kørt op igen. men jeg har stadig ikke kunne se om de faktisk regulere under kørsel. Jeg mangler også at få dem stillet præcis med 1% men det ser nu ud til at passe meget godt når man se på lyset inde i carporten lige nu.

Det er godt nok Full Led lys der er clioen. men det er ikke modellen med en masse led'er og en linse, den har bare en Led pære som sidder oppe i toppen af lygtehuset og lyser ned på en reflektor. Der er så et sæt Led lys og reflektor til nærlys og et sæt til langt lys. Man kan nu se at mange andre biler køre med samme variant af led lys (f.eks. tesla 3 ). Det er rigtig den dyre variant som mercedes f.eks. kalder multibeam virker anderledes men det er så også en noget anden pris, men ret smart at det ikke blænder.

Der kan jo sagtens være automatisk regulering af lygten på Clioen da man jo i princippet bare skal skrue på vinklen af reflektor hvilket den jo også gør når man skruer på knappen inde i bilen, jeg har bare ikke tænkt over at den gør noget automatisk som f.eks. at køre med lyset når man starter bilen som saaben gør.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002

Tilbage til "Modern Forum"