Banner cycler

Connolly leather, Engelsk kvalitet

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Connolly leather, Engelsk kvalitet

4. okt 2021, 20:08

England er mærkelig, enten er det fish & Chips, baked beens og Blackpool samt Grimsby Brothers, eller high Class som Connolly Leather, RR og Winsor


Læder som monteret i RR,AM, Parlamentet, Jag, old bailey, "hestebilen" og QE2

https://m.youtube.com/watch?v=jQCjAWd_b1w


Noget anderledes en det loppeskind vi fik i OG900/9000 mf.

Og med plastik bagside 😒


Dejligt at se høj kvalitet stadig trives....
.og de kan ikke en gang få kørt Benzin og Diesel ud.


England er enten eller .

Som andet engelsk, så fik de bikset firmaet i stykket og fik det genfødt i 2003 ( oh dear )

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Connolly_Leather


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

4. okt 2021, 23:12

Mjoe, jeg har ikke forstand på læjer, det er noget som man sidder på. Min Classic 900 cab '92, som har kørt 211 har sandfarvet læjer. Den har en lille flække på førersædebunden. SAAB brugte vistnok Bridge of Weir (Skotland) læjer, det burde være god kvalitet. :ugeek
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

5. okt 2021, 08:59

Læder er et levende materiale, så det skal passes og plejes.
Dyrt læder har ingen myggestik eller revner fra pigtråd, og det betaler man kassen for.
Garvningn har en stor betydelse for holbarheden Lyse farver er de værste.
Det kan renoveres, og jeg har været meget tilfreds med mit nørke og 9-3 læder jeg er stødt på, der er kun lidt renovering indblandet, og det ser ud som nyt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

5. okt 2021, 10:15

Saab gik fra den svenske fabrikant af læder i 80erne til Bridge of Weir Skotland.
( Det eneste seje læder ser findes i skotland er læderet på "tegnedrengen i baglomme på skotten :lol: )

Svensk læder var super kvalitet uden huller pigtråd.

Bridge of Weir, holder rimeligt, men blev bestykket med plastik på bagsiden og siderne af sæderne på Saab 900 og 9000 :-(
Helt sikkert en Saab spare beslutning.

Da GM kom til blev det "Euro" plast belagt læder. Holder egentlig rimeligt godt, og passer til vognes pris og markeds segment: Middle of the road. Ikke folkevogn, ikke BMW.

Volvo havde mere robust læder i de årgange, men er også gået over til Euro plast belagt typen.

Volvo havde dog langt bredere valgmuligheder ved køb mht. læder farve og kvalitet. Der kunne man købe "std" læder eller "lux" læder til sæderne.

Der er selvfølgelig også få Saab 9000 med Italiensk krads uld :lol: , men det er en anden historen og en anden tid...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

7. okt 2021, 09:49

viking skrev:
5. okt 2021, 10:15

Der er selvfølgelig også få Saab 9000 med Italiensk krads uld :lol: , men det er en anden historen og en anden tid...
9K Italia uld.jpg
Italiensk krads uld
;)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

7. okt 2021, 13:14

Super så kom mærket frem..

Det var ekstra delux med italiensk uld.

Min bemærkning om "kradsuld" skal ses som værkstedshumor. .-)

Jeg holder meget af uld. Det er et naturprodukt med god isolering, god styrke ( hvis man spinder lidt styrkeøgende fibre med i garnet)
Bruger selv uldtrøjer, uld plaid med lammeuld + mohair, uld sokker, uld sweater i lammeuld osv.

Et klart undervurderet bæredygtigt natur produkt...

Skulle jeg vælge mellem Bridge & Weir eller uld versionen, er uld bedre til vores klima. Lun om vinteren og ikke klistrende når det er sommer.

Det er egentligt min bror der er helt hysterisk modstander af "uld" og kalder det kradsuld :-)

Så hver gang jeg siger uld, få han røde knubber :lol:

Ermenegildo Zegna , laver også lækkert tøj.. i luxus segmentet.
https://www.zegna.com/us-en/

Deres tekstil i Saab 9000 har bestemt ikke været billigt "kradsuld"

Min forældre købte en lystgård i 1980 (Sjelborg, Esbjerg Nord) og havde en del får, et par Hereford til hygge samt Border Collien "Sika"
( på foto ses "de gamle" der på det tidspunkt er yngre end mig idag :-) )

De fik spundet garn af ulden ved Søndermølle Uldcentral Viborg, og min mor vævede stof af ulden mv.
https://viborgmuseum.dk/leksikon/s/soen ... uldcentral

Så uld er ikke fremmet for mig og et dejligt naturprodukt.
Vedhæftede filer
Får i Sjelborg.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

11. okt 2021, 23:18

Hej Viking

Jeg var da også lige ved at få kaffen galt i halsen, da jeg så din bemærkning om "kradsuld". Min yngste datter er dog allergisk over for uld, så måske har din bror det ligeså?

Ellers har jeg det med "læjer", at det er noget, man sætter uønskede kommende svigersønner i, så de føler sig rigtig skidt tilpas :evil: . Og det hører vist hverken hjemme her eller under sydlige himmelstrøg (hvor min 9K med uld hørte hjemme i sin ungdom) -det er f... varmt om sommeren og ditto koldt om vinteren. Men slidstyrken og den ædle patinering kan man selvfølgelig ikke komme uden om.

Apropos slidstyrke: Det er et meget ømt punkt på dette modeuld, som åbenbart ikke har styrkeøgende fibre med i garnet. Ligeledes er det meget følsomt for vand, pletter, børn og børnebørn (og sikkert også hunde). Mit indtræk er i hvert fald det mest hærgede, jeg nogensinde har set i en SAAB. Jeg har seriøst overvejet at skifte til noget mere syntetisk SAAB-stof, men det originale er nu både smukt og lækkert (kun overgået af "turbo-interiøret" før 1980 -det var så lækker frotté og polstring, at man blev "suget fast", og ikke ønskede at sidde andre steder).

Så Sport E: Er dit interiør så fint, som billedet antyder? Er det evt. til salg, eller kender du et sted, hvor der er noget pænt til salg?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

12. okt 2021, 18:19

Jo, NC, men der er nu også slidstyrke og patina i vort 23 år gamle og 572.000 km brugte stofsæde:
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2021-10-12 kl. 18.12.53.png
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

13. okt 2021, 12:28

NC_Ribe skrev:
11. okt 2021, 23:18
Så Sport E: Er dit interiør så fint, som billedet antyder? Er det evt. til salg, eller kender du et sted, hvor der er noget pænt til salg?

Mvh/NC
Det var et gammelt billede jeg havde på lager og en allerede gammel bil dengang -
nok kun billedet der er tilbage i dag .... :roll:
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

13. okt 2021, 15:01

Hej igen

Sport E: "Allerede gammel bil dengang" -det er vel en MY93-94-stykker, så den er da ikke specielt gammel -og slet ikke den gang :D . Nå, men en skam, at du kun har det fine billede tilbage...

Søren: Ja, den er go' med dig :wink: . Der, hvor dit sæde har lidt patina, havde mit store huller, hvor uld og underskum var slidt af, da jeg købte bilen. Og da havde den vel at mærke kun kørt 159.000 km. Sælger forklarede det med, at første ejer havde været "en meget stor mand" :roll: . Anden ejer havde åbenbart hund og børnebørn at dømme efter slidspor og pletter på bagsædet. Sædevarme og den elektriske ryglænshældning virker heller ikke på førersædet, men jeg har fundet mig tilrette med det (bundstoffet er uopslideligt, så der kommer ikke huller i sædeskummet). Men drømmen ville selvfølgelig være at finde et velfungerende erstatningssæde -evt. et passagersæde, jeg kunne tage stumper fra. Endelig kunne jeg selvfølgelig prøve at finde et plyschindtræk i en passende farve, men det bliver lidt en halv løsning, da stoffet også findes på dørsiderne. Men det er jo, som du beviser, den uopslidelige løsning.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

14. okt 2021, 07:14

NC: Jeg er også en "stor mand", men det er i højden!
Så måske skal jeg lige have set himlen efter for slid og fedt! Og overveje hårvask før kørsel! :wink:
Faktisk er jeg så høj at vi, da vi stod i biludstillingen hos Per Sørensen i Aalborg ved købet af vores første SAAB i oktober 93, valgte en Le Mans blå NG 900 2,3i selv om der stod den flotteste røde OG 900 med soltag ved siden af. Men jeg kunne ikke sidde på bagsædet uden at lægge hovedet ned på siden!!
Dén SAAB ville jeg godt have haft.
Det sidste Trollhättanske hemsløjd!
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

14. okt 2021, 15:49

Hej Søren

Ja, OG900 er forbavsende lille indvendig -især bagi med soltag (men hvor tit sidder du egentlig på bagsædet? :D ). Jeg var selv lidt pikeret, når tårnhøje kolleger skulle krølle sig lidt sammen for at få plads i mine OG900, mens de sagtens fandt plads i deres egne Opel Kasketter og Skoda Octaviaer :oops: . Men selvom du principielt har ret i, at OG900 er sidste 100% Trollhättansk hemslöjd, er der nu så meget ægte SAAB i 9K CD og CS, at jeg føler mig helt hjemme her. Og der er bestemt plads i både højde og længde -selv med soltag- hvadenten der er tale om garderhøje personer eller døtre i galla- eller brudekjoler.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

15. okt 2021, 08:19

Du har ret NC. Jeg tilbringer før som nu ikke mange køreture på bagsædet.
Men vi kunne forudse at hvis det blev den fine røde OG 900, måtte vi give børnene et klippekort til kiropraktisk behandling i 18 års fødselsdagsgave!! :wink. Og selv på forsæderne var loftshøjden ikke noget at prale af: Så det blev den Le Mans blå NG 900.
Vi havde iøvrigt en Opel Kadett Stationcar inden det blev SAAB. Og ja, her var der god plads!
I nogle år omkring nedlukning af det gamle årtusind havde vi brug for to biler og købte en lysblå OG 900 2,0i fra 1985. Med soltag.
Det viste sig at dens pladedele bestod af lige dele plastic padding og metal - nå, måske lidt overdrevet :oops: - men den kørte som en drøm.
Min kone og børnene elskede den bil. Ville helst kun køre i den. Selv jeg var begejstret når jeg først havde fået mig krøllet ned i føresædet! :D
Så det var med meget blandede følelser at vi måtte skille os af med den i 2003.
Også den havde stofbetrukne sæder.
Lækkert. Slidstærkt. Ikke klistrende. Behageligt om sommeren, og om vinteren er der jo sædevarmen!
Og således fandt jeg lige tilbage til emnet for denne tråd: Stof og/eller læder!
Men som SAAB ejer kan man hurtigt køre ud ad en tangent i bar begejstring, og havne et helt andet sted i en bilsnak! :P
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

27. okt 2021, 20:36

viking skrev:
5. okt 2021, 10:15
Saab gik fra den svenske fabrikant af læder i 80erne til Bridge of Weir Skotland.
( Det eneste seje læder ser findes i skotland er læderet på "tegnedrengen i baglomme på skotten :lol: )

Svensk læder var super kvalitet uden huller pigtråd.

Bridge of Weir, holder rimeligt, men blev bestykket med plastik på bagsiden og siderne af sæderne på Saab 900 og 9000 :-(
Helt sikkert en Saab spare beslutning.


Sad i dag og ryddede lidt op i nogle gamle kasser, fandt sjovt nok lidt glemt Saab stuff -
bl.a et katalog om OG900
Tbh-katalog.jpg
Katalog


Der i beskrives lidt om just læder til årgang 1989 :)
OG 900 læder .jpg
Læder
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

27. okt 2021, 21:36

De glemte at skrive der kun er "læjer" på siddeflader, ikke på sider og bagside. Der er der "Nordsø-Læjer" (plastik), lige som der var på billige sofaer i 80 og 90 erne...😁

Senere kom der skind på hele stolen i bl.a. 9000 modellen og 9-5...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

27. okt 2021, 22:47

Min '92 kludeSAAB har kohud overalt på sæderne. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

28. okt 2021, 20:36

Der var engang kunstlæder og syltet frugt på dåse ansås for et gode.

Nemt og praktisk. :-)

Hvis man vil have læjer over det hele skal man se næste afsnit med en engelsk myresluger é special.

https://www.youtube.com/watch?v=JFLPeWM-fOk

Weekendens tur til Trool City bød blandt andet på en 900 cab hvor dørsiderne (indvendig!) var 100% læjer. Det var en prøve, både mht farve og et par ting. Ultra sjælden. Det var nok for dyrt at masseproducere til "segmentet".

Myreslugeren i linket har det der svarer for 30.000 engelske pund læder. Det er lidt i den ekstreme ende, trods alt.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

1. nov 2021, 10:36

Min T16 Cab har "læjer" over alt.

Fuld læder på dørsider, inkl. sidelommen.
Læder og træ på side stykkerne bagi og læder på kaleche beskyttelses kapperne ( 3 stk.)

Desuden er der læder på alle flader af sæderne. ( også sider og bagstykke :-) ).

Det blev håndlavet i Italien slut 90 erne, da de var trætte af plastik betræk og manglende læder beklædning.

Der er nok en del køer der har midstet pelse pga. det :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Connolly leather, Engelsk kvalitet

1. nov 2021, 22:17

:) For lige at hoppe tilbage til det med kradsulden igen :)

"Skvattede" over denne side her :arrow:
https://www.rbmperformance.com/zegna-se ... _4107.html

Var ikke klar over at man stadievæk kunne handle den -
eller er det mon den "samme af slagsen" :roll: :?:

Tilbage til "Off Topic !!!"