Banner cycler

Motorlampe lyser p1110

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

19. maj 2022, 12:27

Temperatur stigningen ser helt normalt ud.
Så stop med at se på den.
Da det er ikke det fejlkoden indikerer.
Den melder en fejl på trykket inden gasspjældet ved speeder slip.
Går motoren i stå ved at blokere indsugningen ?
Det er helt normalt at testeren viser fejlen før motorlampen, da den kun tænder når fejlen har optrådt 2 gange inden for relativ kort tid.

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

19. maj 2022, 14:45

Motoren gå ikke helt i stå, men nu kommer der en skrigende lyd op ved gasspjældet,
men jeg kan ikke rigtig høre eller se hvor lyden kommer fra helt nøjagtig.
nu jpg.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

19. maj 2022, 15:25

o ringen på gasspjældet kan være et bud. Eller slangen til bremseforstærkeren.
Mulighederne er mange.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

20. maj 2022, 12:50

Nu har jeg måske fundet utætheden.
indsugning oring.jpg
Den ser ikke for godt ud, men hvor kan jeg købe en ny o-ring?
Jeg kan ikke lige finde den hos Mapparttun og Speedpart.se

EPC part nr. er 49 40 698, men hvad er dimensionerne og materiale på den.
Når jeg søger på nette kommer en del amerikanske sider som kan levere, men finders der ikke
nogen der kan levere tættere på DK med kortere leveringstid?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

20. maj 2022, 13:40

9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

21. maj 2022, 09:48

Dette kunne evt. også være en mulighed: https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000018507
Jeg har selv både metrisk og tommer sættene. Jeg tør ikke sige om en af ringene passer perfekt, det kan jeg lige undersøge, men kvaliteten har efter min erfaring været OK.
Lidt dyrere godt nok end bare den ene ring, men indregnet fragt og ventetid er det måske et godt alternativ.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

21. maj 2022, 10:57

Jeg har lige tjekket målene. Den originale ring er ca. 64mm i omkreds og 2,5mm i tykkelse. Den største ring i biltema sættet er 54x3mm, så det er nok på grænsen til at den kan bruges.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

25. maj 2022, 16:28

Ok, men jeg har bestilt den originale hos Neptun, som Morten henviste til.
Ja, det var dyrt, jeg købte også en ny o-ring til bypass røret pris 15 kr+ 18 kr +141i forsendelse ialt 174 kr.
Men det er helt lige meget, hvis det var løsningen.
Jeg har modtaget dem i går og monteret o-ringen ved indsugningen i dag.
Men desværre hjalp det ikke, motorlampen tændte efter ca. 10 km øv øv øv.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

29. maj 2022, 08:18

Er systemet så tæt nu ??

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

30. maj 2022, 10:10

Jeg ved ikke om det er tæt nu.
Jeg kan prøve at blokerer indsugningen igen og se om motoren nu stopper.
Ellers overvejer jeg bare at købe en røgmaskine på ebay. Der er mange forskellige, men jeg vil helst
købe en fra Tyskland. ca. 1100 kr.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

30. maj 2022, 20:56

Røgmaskinen er helt sikkert et stykke specialudstyr, men med gamle biler kan den være guld værd. Jeg havde min fremme for et par uger siden da jeg stadig døjer med periodisk dårlig gasrespons. Jeg fandt ingen lækager, men kunne konstatere at maskinen faktisk kan lave en del tryk. Nok til at sende olie ud af "røret" til oliepinden hvis man piller den ud :oops:

Min er model SDT-106, men de er desværre blevet noget dyrere siden jeg købte min. Jeg kan dog godt anbefale den og, som vi talte om til træffet, for kr.1100,- får man ikke mange timers fejlsøgning hos din lokale SAAB specialist.

Men prøv da lige at blokere indsugningen igen. Hvis du cirka kan lokalisere utætheden kan du prøve, med motoren i tomgang, at sprøjte lidt bremserens eller lignende ved div. samlinger og se om tomgangen ændrer sig. Pas dog på med brandbare væsker i motorrummet...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

1. jun 2022, 17:44

Nu har jeg prøvet at blokere indsugningen igen. Hvis jeg bruge et stykke pap, som slutter helt tæt, så kommer den skrigengen lyd igen oppe ved gas spjældet.
Bliver jeg ved med at spærre af, så går motoren i stå til sidst. Men jeg kan ikke rigtig lokaliser hvor lyden kommer fra. Det skal måske sige sådan, når jeg blokerer luftstilførelsen?
Jeg har prøvet at demontere stålskærmen ved stålwiren for bedre at kunne se hvor spjældhuset er spænd fast med 3 bolte og en pakning. Jeg har også prøvet efterspænde de 3 bolte.
Jeg har bremserens, men jeg tør ikke bruge det, da der står at der er ekstrem brændbart.
Der sidder flere elektriske føler ved gasspjæld og indsugningsmanifold, kan det være en af disse som er defekte?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

2. jun 2022, 11:10

Du er gået fra meget utæt til mindre utæt, det er da fremgang.
1 meter haveslange kan gøre underværker for at lokalisere lyden, den skal ikke hyle, men gå i stå efter ca 4-5 forbrændinger.
Bremserens i små mængder er der ikke den store fare ved, sålænge man ikke sprøjter direkte ned på forrøret, eller i generatoren, og at have en ildslukker i nærheden er stærkt anbefalet.
Men en røg test med en klud i udstødningsrøret er desværre det nemmeste, selvom det selvom det kan tage tid lad den køre i minimum et kvarter..
Et alternativ er at rense indsugnings manifolden for olie, og kigge efter olie efter lang tids brug., eller ganske simpelt kigge efter olie på indsugnings manifolden lige pt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

4. jun 2022, 10:14

Det med en klud i udstødningen? Skal kluden slutte helt tæt og hårdt?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

4. jun 2022, 10:33

Ja det skal den, men det kan kun bruges ved en røgtest
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

5. jun 2022, 10:57

Ok, nu har jeg købt/bestilt en røgtester SDT 106 via e-bay, kommer fra Tyskland senest 16 juni.
Pris 1210 kr incl. moms og fragt. Den kan jo bruges til alle bilmærker.
Jeg har ikke bestil ekstra røgvæske mv., men det kan vel købes i Danmark?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

5. jun 2022, 21:30

Du skal bare bruge “baby badeolie”. Det kan købes i de fleste supermarkeder samt Matas og sikkert også andre steder. Mit købte jeg i rema1000.
I instruktionerne til maskinen står at man ikke må hælde vand i maskinen. Røgvæske til “diskotek-røgmaskiner" er en slags glykol/vand blanding, så det kan man ikke bruge.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

7. jun 2022, 07:30

Lige en tilføjelse til ovenstående (med link):
Billede
Ikke noget fancy ved den. Det er bare en vegetabilsk olie med lidt hjælpestoffer, så det meste olie kan sikkert bruges.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

7. jun 2022, 20:28

Jeg var lige i Rema 1000 i dag og så efter Baby olie.
og nu skulle jeg lige til at spørge dig Mads om Baby badeolie kunne bruges.
Men du har besvaret mit spørgsmål med billedet af det jeg også så på i Rema.
Så tak for hjælpen.
Jeg modtager måske allerede røgmaskinen 9-10 juni, så det bliver spændende.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

10. jun 2022, 14:24

Nu har jeg modtaget røgtesteren.
Jeg har nu også afprøvet den, og den virker fint.
Men der kom meget røg ud ved oliepåfyldningsdækslet som er helt nyt, men det er jo fjederbelastet, så det skal ved åbne, når der kommer tryk på?
Jeg havde lukket udstødningsrøret med en klud.
Men der var 2 andre steder, som jeg godt kunne se igennem røgen.
Der kom også røg nede ved o-ringen på oliepåfyldningstragten.
o-ringen gik i stykker da jeg ville pille den af. Jeg havde en som godt kunne passe noget lunde.
Så kom der også røg ved indsugnings kanalen, den helt til venstre hvor der sad en flange med 2 studse til 6 mm slanger.
Den var også tætnet med en o-ring som også gik i stykker da jeg pille den af.
Jeg havde ikke en ny o-ring så jeg fuskede med 2 o-ringe og fik det tæt håber jeg.
Herefter pillede jeg oliepåfyldningsdækslet af og proppede ¨åbningen til,
og lavede en ny røgtest.
Nu så det ud til at det hele var tæt. Men proppen ved oliepåfyldningen skulle holdes godt på plads, for der kom godt med tryk på.
Nu har jeg nulstillet fejlen og så skal jeg ude og køre en tur på 10 +10 km som jeg plejer.
Jeg vender tilbage senere.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

10. jun 2022, 16:20

Øv. Efter kørsel ca. 9 km og stop og en pause på ca. 10 min og kørsel ingen ca. 1,5 km så tændte motorlampen øv øv øv.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

12. jun 2022, 08:09

Hej Gunnar. Olieproppen burde kunne holde det tryk røgmaskinen laver, så måske det er olietragten der er skæv? Jeg har vist en ny liggende, så måske jeg kan sende den til dig som (stor)brev...
Ellers kan du prøve at flytte pakningen fra din nye oliepind over på den gamle. Bare for at se om den nye pind kunne være defekt/skæv.
Under kørsel skal der ikke være tryk i krumtaphuset men er vil være lidt vakuum grundet krumtapudluftningen. Dette burde jo så hjælpe med at suge proppen tæt.
Hvis du er sikker på at systemet er helt tæt, så kan du prøve at monterer den originale temperatur/tryk-føler igen på trykrøret. Bare for at udelukke at den nye skulle være defekt.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

12. jun 2022, 10:05

Ja, men husk på at jeg har afspærret udstødningen med en klud.
Der kommer et højt tryk, prøv at se:
https://www.youtube.com/shorts/D19utEg42hw
Røgen der komme nede fra er tætnet ved o-ringen
Jeg tvivler på at det er en skævhed, men jeg har både det gamle og det ny dæksel.
Jeg har også den gamle tragt, men den mangler en studs til en slange for jeg har ændret til nyt system på et tidspunkt.
Der var også en utæthed ved samlingen med et ø10 rør.
utæt ø10 rør ved samling.jpg
Det er en slags lynkobling med en o-ring indvendig, som jeg ikke har.
Jeg ved ikke om man kan få en ny kobling, jeg kan ikke finde den i Wis eller Epc?
Jeg har lavet noget rigtigt fusk som holder tæt nu, men det hjalp heller ikke motorlampen tændte efter 7km + pause 10 min og yderlige 1,5 km.
Jeg prøver lige at teste uden klud i udstødningen, for at se om dækslet så ikke åbner.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

12. jun 2022, 18:44

Det må være røret til bremseforstærkeren du har "fikset". Det er jo ikke raketfysik, så fusk er fint nok, bare den er tæt burde det ikke skabe problemer. Den skal dog være tryktæt. Hvis der fiser ladetryk ud, så vil det sandsynligvis kunne give den fejlkode du døjer med.
Jeg har engang hørt en person der havde en slange der blev pustet ud af en gummibøsning under tryk men suget tilbage på plads når der igen var vacuum på systemet. Den specielle lynkobling er for at undgå dette. Så gå evt. alle studser igennem på trykrøret og se om de sidder ordentligt fast.
Til sidst kan det også være intercooleren der er flækket, men så det kun viser sig når der er ladetryk. Det kan være svært at konstatere uden at trykprøve.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

13. jun 2022, 00:50

Det hele er tæt nu, undtaget ved oliedækselet. Jeg har prøvet uden klud i udstødningen, men dækslet åbner sig alligevel.
Jeg har også prøvet med det gamle dæksel og også med den gamle tragt, som jeg havde liggende. Men uanset hvordan jeg
kombinere ny og gamle dele, så åbner dækselerne sig under røgtesten på grund af trykket.
https://youtu.be/Hw14EJlJWrQ
Der er ikke andre utætheder nu og påfyldningstragtene er ikke skæve.
20220612_111845 (1).jpg
Jeg kan prøve at fjerne påfyldningsdækselet og sætte en prop i hullet, den vil jo så suge sig fast under kørsel.
Hvis motorlampen så stadigvæk tænder, så er det ikke pga. utætheder men noget helt andet. Måske elektriske følere?
Jeg har også prøvet at skifte til min gamle IAT sensor, men motorlampen tænder alligevel.
Hvis inter cooler er flækket kan jeg så ikke se utætheden på røgtesten?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

13. jun 2022, 06:18

Jeg ville ikke være bekymret for olie dækslet bliver utæt når det ser tryk, da det højest ser et meget lille overtryk når motoren er i drift.
Og det har ingen betydning for din fejlkode.
Røg testen burde finde en utæt intercooler.
Ved du hvilket tryk du tester med?
I teorien så kunne det være studsen på indsugnings manifolden der er blokeret, af gamle slange rester, så prøv at kontrollere den.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

13. jun 2022, 08:44

Morten har selvfølgelig ret (igen). Utæthed på vacuumsiden bør ikke kunne give den fejlkode, så oliepinden eller andet på vacuumsiden er ikke dit problem i dette tilfælde.
Problemet bør ligge på tryksiden, så altså fra kompressorhus -> intercooler(inkl. slanger) -> trykrør -> spjældhus -> manifold.
Hvad gjorde du for at tætne ved spændebåndet på kompressorhuset?
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

13. jun 2022, 11:18

Røgtesteren giver et tryk på 15 psi => 1,034 bar
Hvis kompresserhuset er = turbolader, så udskiftede jeg spændebåndet.
Studs ved indsugningsmanifol er det det lange rør, hvor jeg udskiftede o-ringen ved spjældhuset og som sidder fast med et spændebånd?
Eller er det den modsatte side, afgang fra spjældhuset til manifold?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

13. jun 2022, 12:18

Ja det er spændebåndet på turboen jeg mener. Jeg kan huske at den stadig var utæt efter du havde sat et nyt spændebånd på. Men hvis du har kunnet få den tæt efterfølgende burde det jo ikke være problemet.
Jeg tvivler på at den er utæt mellem spjældhus og manifold hvis ikke de har været adskilt.
Så vi er ved at løbe tør for muligheder. Derfor er intercooler og slanger næsten sidste mulighed. Men røgtesteren burde jo lave nok tryk til at en utæthed ville vise sig her.
Sidste mulighed er en elektrisk fejl, men så er vi ovre i en helt anden type fejlfinding. Især hvis den er periodisk :?
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

13. jun 2022, 15:09

Gunnar
det er studsen på indsugnings manifolden, hvor vakuum slangerne til benzintryk regulatoren og aflastnings ventilen sidder på, den må ikke være blokeret.
Hvis du kan lave et tryk på 1 bar i hele indsugnings systemet, og du ikke har nogen røg så er det tæt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

13. jun 2022, 17:49

Jeg forstår ikke helt hvor følgende er:
det er studsen på indsugnings manifolden, hvor vakuum slangerne til benzintryk regulatoren og aflastnings ventilen sidder på, den må ikke være blokere.
Prøv med en skitse.
Jeg tror at det hele er tæt, ingen røg, men jeg kan tjekke en gang til med prop i oliepåfyldningshullet.
Periodisk fejl vil jeg ikke kalde det for motorlampen tænder meget konstant, efter at jeg har kørt i alt ca. 7-11 km med en stop pause under vejs.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

13. jun 2022, 21:17

Det er hvor dine små blå slanger sidder. Studsene kan være kokset til, og så vil aflastningsventilen (bov’en) ikke fungere. Det kan give svingende ladetryk som p1110-koden er tegn på.
Når du har bypasset magnetventilen til bov’en bør du kunne høre bov’en konstant så og åbne når bilen går tomgang eller ved lav fart/påløb. Jeg tror vi talte om det ved træffet i Svendborg hvor en anden 9-5 havde en sjov kalkun klukkende lyd da den kom trillende forbi.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

14. jun 2022, 06:55

Det er nr 12 på skitsen
Skærmbillede (25).png
Ved at fjerne magnet ventilen fra systemet så fremkommer der en ganske lille lydændring.
I bund og grund svarer det til hvad en 9000 kører med, og den vil jeg ikke kalde støjende.
Mere lyd et åbent luftfilter, men det er ulideligt at hører på ved motorvejs kørsel.
Mest lyd en bow der blæser ud i det fri, men det kræver en ændring i softwaren.
En korrekt virkende BOW/ aflastnings ventil skal give en wosch eller et pift, alt efter hvilken type ventil man vælger.
Hvis man får fugle kvidder, så er det ventilen der er justeret forkert, da det er lyden af kompressor hjulet der staller,
Og det er netop det man vil undgå med denne ventil.
Men det er et sidespor.
Grunden til at der sidder en magnetventil er at de kan styre åbningen, og hastigheden af ventilen, for at lave et mere støjsvagt system.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

14. jun 2022, 16:08

Jeg har nu haft studsen nr. 12 afmonteret, men der er fuld gennemgang i begge tude.
Det var her jeg havde lavet lidt fusk med 2 o-ringe, så for en sikkerheds skyld, ville jeg lige lave endnu en røgtest, og
så virkede skidtet ikke, der kom ingen røg. Så blev jeg nød til at læse den engelske brugsanvisning lidt mere grundigt.
Det viser sig at røgtesteren ikke forbruger olien, kun "låner den". Jeg have fyldt 30 ml på flere gang når jeg brugte den. Da jeg tømte beholderen kom
der ca. 200 ml ud. Så kom jeg 30 ml på igen og nu virkede den igen.
Jeg har nu tømt røgtesteren for olie efter jeg har brugt den.
Man kan desværre ikke se hvor meget olie den bruger og hvor meget der er tilbage.
Men det hele var tæt nu, der kom ingen røg nogen steder.
Jeg kører ikke uden om magnetventilen længere, det er et godt stykke tid siden jeg vendte tilbage til normalen.
Men det ændrede ikke på at fejlkoden P1110 stadigvæk kommer.
Kan en lille utæthed ved pakningen til udstødningsmanifolden have nogen indflydelse på fejlkoden P1110?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

16. jun 2022, 07:31

En utæt udstødnings manifold giver normalt ikke en fejlkode, jeg har haft 3 med utætte manifolder, og ingen fejlkode.
Men det har en negativ indflydelse på din benzinøkonomi, trækkraft, og måske en bil der ikke kan synes.
Det er som regel manifolden der har slået sig, og den skal rettes af, en ny pakning virker som regel kun i kort tid.
Prøv at rense MAP sensoren i indsugningsmanifolden.
Jeg plejer at vende den på hovedet, sprøjte kontaktrens ned i den, vente et par minutter, og så dunke den forsigtigt ned på et bord, med noget papir oven på bordet.
Øvelsen gentages indtil der ikke kommer mere olie ud af sensoren.
Imens du hygger dig med dette så start med at fjerne kabine sikring nr 17, og monter efter endt reparation.
Fjernelsen af sikringen skulle gerne fjerne alle fejlkode, og alle adaptions værdier.
Så starter du bilen slukker for klimaanlægget, og kører motoren driftsvarm, og derefter lade den gå i tomgang i 2 minutter.
Sluk motoren i 10 minutter, og gentag øvelsen, dette er for at den skal lære at gå i tomgang.
Så er det ud at køre, og finde en tom vej.
sæt bilen i 3 gear og accelerér med fuld gas fra 2000 til 4000 omdrejninger, dette skal gøres 3 gange.
Dette er for at den skal lære at regulere turbotrykket.
Lav gerne en log af den sidste acceleration

MVH
Morten.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

9. jul 2022, 17:18

Nu fik jeg endelig tid til at se på fejlkoden P1110.
Jeg har nu fulgt Mortenvigs instruktion. Ud med sikring 17 og ganske rigtigt fejlkoden forsvinder.
Herefter motor driftsvarm og herefter tomgang 2 gange og til sidst 3 gange speed fra 2000 til 4000 omdr. i 3 gear.
Jeg har taget en mobilscan udlæsning båre før og lige efter 3 gang speed fra 2000 - 4000 omdr.
Herefter har jeg kørt ialt ca. 17 km inklusiv alle test. Motorlampen tændt ikke under forløbet, men mobilscan fejlkoden P1110 tændte
desværre.
Her før testen: http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 93e28eaf35

Her lige efter testen: http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 7373e389a5

Jeg har ikke nulstillet fejlen på mobilscan.
Måske skal jeg bare køre videre og se om motorlampen tænder inden jeg nulstiller fejlen?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

10. jul 2022, 22:18

Nej motorlampen tændte næste dag efter 4 km og igen efter nulstilling efter Ca. 8 km. Så testen løste desværre ikke P1110 fejlen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

11. jul 2022, 11:31

Lige umiddelbart kan jeg ikke finde noget mærkeligt i loggen, men mobilscan har også sine begrænsninger.
Prøv at sætte vakumslangen direkte på indsugnings manifolden igen, det kan være at alle utætheder har snydt os.
Hvis det ikke virker så afmonter styreenheden og dæk alle stikben med sølvpapir, således at den er kortsluttet, lad den stå natten over, og så er det samme procedyre med tomgang og ladetryk igen.
Hvis det så også fejler så tror jeg at dig og bilen trænger til en uges ferie i Højer, for at få løst problemet.
Da der ikke er meget mere man kan gøre med fjern support.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

11. jul 2022, 12:17

Ja men.
Prøv at sætte vakumslangen direkte på indsugnings manifolden igen, er det som da jeg kørte uden om sikkerhedsventilen?
Det ændrede ikke noget, da jeg vendte tilbage til normalen.
Det med sølvpapir på stikket, skal jeg samle stikke med sølvpapir på , så det hele kortsluttes? og skal jeg kører med det bagefter??
Det med Højer, jeg har ikke mulighed for at bruge en uge der. Jeg har hund og 2 papegøjer som skal passes.
Men hvad med Verninge auto, kan de måske også finde fejlårsagen. Bilen kører jo uden problemer, så vidt jeg kan mærke.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

11. jul 2022, 13:26

Ja det var som du kørte uden om ventilen.
Alle de utætheder du har fundet og udbedret, kan have en indflydelse, og gøre at vi ikke ser den oprindelige fejl.
Og der er ingen garenti for at det kun er en fejl.
Sølvpapiret må kun bruges med styreboksen afmonteret, det er for at aflade alle kondensatorer, og være helt sikker på at alle erfarings værdier er slettet.
Verninge virker kompetent, men jeg har ingen personlig erfaring.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

24. jul 2022, 11:22

Så har jeg afprøvet med sølvpapir på styreboksen natten over og med kablet afmonteret og efterfølgende testkørsel.
Men fejlkoden P1110 og lys i motorlampen kommer stadigvæk efter ca. 7-8 km.
Fejlkoden dukkede op første gang den 6. juni 2021 og jeg har kørt lidt over 13.000 km med fejlen.
Bilen har kørt helt uden problemer, så hvidt jeg kan mærke, men jeg synes at vi her inde på SKD har prøvet næsten alt
for at finde fejlårsagen, og det siger jeg mange tak for og især til Morten og Mads.
Jeg er godt klar over at det ikke er så let at løse en fejl over internettet, som hvis man står med snuen nede i motoren.
Jeg tror i første omgang at jeg vil prøve mekaniker her i nærheden (Søndersø cykelafstand). Har ikke prøvet BV-Biler før
ud over et dæk som skulle lappes og hvor jeg fik et rigtigt godt indtryk af værkstede.
Alle mekanikere reklamerer jo med at de kan klare alle bilemærker og jeg kan selvfølgelig give dem en liste over
hvad vi her på SKD har afprøvet. Men kan jeg tillade mig det og vil det hjælpe dem?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

26. jul 2022, 21:48

Jeg vil påstå at en god mekaniker lytter til hvad kunden fortæller men drager sine egne konklusioner.
Hvis han virker til at være ligeglad med dine observationer, så aftal evt. 1 times fejlsøgning. Så undgår du at han bruger 10 timer og jagter de samme spøgelser som vi har gjort. Eller find et andet værksted.
Et generelt råd er nok at undgå at virke belærende. Det er fagfolk sjældent glade for. Men sådan opfatter jeg dig nu heller ikke :)
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

27. jul 2022, 09:16

Jeg tror du er inde i en blindgyde mht. værkstedsvalg !
SAAB er et meget lille mærke, så generelt findes der meget få oplysninger, og erfaring med mærket.
Så det kan hurtigt blive dyrt i time forbrug at finde fejlen. Og ikke mindst i reservedele.
En time til fejlsøgning er stort set udlæse fejlkoder, og prøve at skifte en del.
Jeg vil klassificere bilen som en problem bil.
Først var der det at den gik ud, ingen fejl fundet.
Så var der tankudluftningen der gik i sig selv.
Du har et problem med afladning, og en radio.
Og nu dette problem, der startede som et periode problem og nu er konstant.
Og så er der alle de småting du måske ikke har nævnt, men har lært at leve med.
Det her kræver en Tec2 tester og en SAAB mand med erfaring, efter min mening.
Alle oplysninger om hvad der har fejlet, og hvad der er lavet for at udbedre fejlene er vigtige.
For en videre fejlsøgning.

Som jeg har forstået det så står du til at få en anden bil her i efteråret.
Så det store spørgsmål bliver er det ikke på tide at trække stikket på den gamle?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

31. jul 2022, 16:55

Ja, jeg står lidt i et dillema, for jeg kan ikke undværer en bil der hvor jeg bor.
Men på et tidspunkt i august september eller senere så overtager jeg en Skoda Octavia fra 2016 kørt ca. 80000 km
Men hvornår det bliver, det er der ingen der kan sige lige nu, for det afhænger af hvornår Skodaejeren får en helt ny Skoda elbil leveret.
Så jeg er selvfølgelig interesseret i at koste så lidt som muligt i min Saab 9-5 SE 2001 2882.000 km inden den skal sælges.
Så overvejelsen er hvor meget kan jeg få for den med og uden fejlkoder???
Jeg har ikke været ved mekanikeren endnu, da han holder ferie til i morgen 1/8.

Og i dag er der dukket en anden fejlkode op også P1300 så hvad er årsagen til denne?
Den gik lig ud under kørselen, men jeg nåede ikke at gå helt i stå.
I maj 2018 skiftede jeg tændkassette hvor fejlkoden var P1312+P1234

Jeg opretter et nyt indlæg med fejlkode P1300
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

1. aug 2022, 07:33

Jeg vil tro at den er 15-20000 kr. værd, i fejlfri stand.
Men det er længe siden jeg har kigget på priser på nettet, og der er sket meget siden Rusland invaderede Ukraine.
Og skrotnings præmien hvis der er en lampe der lyser, måske lidt mere hvis der en der kan bruge den til reserve dele.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

1. aug 2022, 09:58

Jeg synes at din vurdering er helt rigtig Morten.
Så derfor er jeg også indstillet på at bruge ca. 2000 - 4000 kr på at få fjernet eller finde årsagen til fejlkoden, hvis det er en mulighed.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

30. okt 2022, 16:52

Lige en opfølgning på fejlkode P1110.

Der er ikke sket de store ændringer men fejlkoden den optræder stadigvæk hele tiden. Jeg har kørt med fejlkoden i over 1 år og over ca. 16.000 km uden problemer. Men den 16. august bestilte jeg en ”ny” sikkerhedsventil på e-bay 728311040 Opel SAAB Original Pierburg Turbo Charging Pressure Converter Solenoid Pris 407 kr. Den monterede jeg den 25 august 2022 interimistisk og jeg har kørt med den lige siden. Men men men den opfører sig lige nøjagtig på samme måde som min gamle solenoid med fejlkoden P1110.

Jeg har ikke gjort noget ved det i lang tid, da jeg ikke ved hvornår jeg kan overtage en Skoda Octavia, da levering at nye elbiler trækker lidt ud på grund af krigen i Ukraine som producere nogle af delene til Skoda ENYAQ iV.

Men da jeg fornydeligt var til behandling på Gentofte Hospital, så tog min svoger (tidligere ejer af SAABén) den hen til den mekaniker i Skovlunde, som han plejer at bruge og også brugte til Saab´en da han ejede den. Mekanikeren kørte en tur i Saab´en og satte sin tester på. Jeg tror ikke det var en Tech 2 testen men en Multi Bosch tester som han ofte har brugt på Saab´en for at finde fejl.
Dagen efter snakkede jeg med mekanikeren og han sagde at det han kunne måle var at solenoid ventilen var defekt.
Altså 2 solenoid ventiler defekte, men hvis man kører uden om ventilen, så kommer fejlkoden P1110 stadigvæk. Det kan da godt tænkes at jeg har købt en brugt ventil som også er defekt, den mulighed er tilstede. Mekanikeren mente at man ikke kan tjekke om ventilen virker?

Men jeg undre mig, så da jeg kom hjem til Fyn igen, så ville jeg endnu engang prøve at kører uden om solenoid ventilen, men denne gang ville jeg også pille el-stikket fra ventilen, som jeg ikke gjorde tidligere.

Det resulterede i at der kom en anden fejlkode ret hurtigt P1658, men jeg opdagede også at der sad endnu en solenoid ventil længere nede, som styrer via en vaccum slange en varmeventil (Coolant Bypass Valve) . Når jeg kører uden om den øverste solenoid ventil, så vil vaccum slange tilgangen til den nederste ventil være afbrudt og dermed styringen af varmeventilen.
1. Har denne varmeventil (Coolant Bypass Valve) slet igen funktion? Jeg har jo kørt længe uden om sikkerhedsventilen uden at kunne mærke det.
2. Kan det være den nederste magnetventil, som styrer 3. vejs varmeventilen (AKA valva) som er defekt i stedet for?

Jeg har nu monteret el-stikket i sikkerhedsventilen Solenoid (den brugte fra ebay) igen, men stadigvæk ved at fører slangerne som tidligere uden om den, og så vender fejlkoden P1110 tilbage som den plejer.
Jeg forstår ikke at begge sikkerhedsventiler er defekte?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

31. okt 2022, 12:20

bypass til varmeapparatet er kun lavet for at køle kabinen hurtigere ned, og har mest logik at de blev monteret i biler beregnet til de varme lande.
Her i danmark vil du aldrig opdage om den er med eller uden systemet.
P 1110 er i første omgang en mekanisk fejl, og ikke elektrisk!!!
1. du har verificeret at der er gennemgang i solenoiden, og ventilen.
2. du har fjernet solenoiden, og ventilen som fejl ved at koble dig uden om denne.
Konklusion Denne del af systemet fejler ikke noget !!!
3. du har fået tætnet dit indsugnings system og elimineret den fejlkilde.
Fejlkoden opstår når du efter en acceleration ikke får et trykfald i indsugningen før gasspjældet ved speederslip.
Ventilen åbner ikke !!!
Det er det motorstyringen siger når man læser fejlkoden !!!!!!!!!
Du har stort set udelukket de fleste sensorfejl, utætheder, og rent mekaniske fejl,
så hvad er der tilbage for at få løst problemet?
1 en dygtig mand med erfaring
2 en tester der kan udlæse alle værdier.
3 en datalog af tryk i indsugningsmanifold, trykrør, og gasspjælds Stilling og erfaring om hvad værdierne skal være!
4 adgang til reservedele man kan prøve med.
Tag en forsinket efterårsferie.
Sortsol er en oplevelse for sig selv, eller ..Slettet grundet GDPR... kro er ikke så dårlig, og ligger tæt på københavn.
Mit bedste fjernbud er et defekt gasspjæld, men det er meget dyrt.
Som en af mine supportere ville sige det du søger er en tilstand der opstår, og som udløser den fejlkode,, då det er kun et spørgsmål om at finde tilstanden :wink:

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

1. mar 2023, 12:18

Hej lige en opfølgning efter en længere pause.
Det er trukke ud med at jeg skulle overtage en Skoda Octavia, da min svoger endnu ikke har fået leveret sin el Skoda Enyaq, da forhandleren er gået konkurs. Men der er lys forude alligevel, jeg håber at der sker noget i denne måned. Jeg havde faktisk fundet en køber til min Saab 5-9 som også så stort på det med fejlkodelampen bare jeg kunne få den synet. Så derfor har jeg indtil nu ikke arbejdet mere med den fejl. Bilen har nu kørt over 22.000 km og næsten 2 år med fejlen og den kører fantastisk godt uden nogen problemer. Men desværre meldte køberen fra i går, da han ikke kunne vente længere da han egen bil nu var kaput, det er forståeligt. Så nu står jeg snart med en bil som jeg sandsynligvis skal sælgen til en person, som jeg ikke kender, og derfor ville jeg meget gerne have hvis det kan lykkedes at fjerne P1110 fejkoden helt. Så jeg har fundet en brugt gasspjæld til kun 600 kr på DBA, men jeg er lidt i tvivl om den passer til min bil VN 57.155?
Hvis den passer ville det være fantastisk??
https://www.dba.dk/motordele-spjaeldhus ... 044794024/

Men ellers skal jeg bl.a. besøge min svoger i København Skovlunde på onsdag den 8. marts 2023
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

1. mar 2023, 13:35

ifølge epc så passer det på din bil. men jeg havde adskilt det gamle spjæld først og verificeret at ledninger var intakte.
Inden jeg kastede penge ud til et måske bedre brugt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"