14. mar 2022, 22:35
OBS
Dette her arbejde kræver lidt af dig, at du ved hvad du har gang i
OBS
Det er ikke i sig selv svært at demontere en kædestrækker, men.......
Hvis der er noget af kæde/hjul som evt "
rykker" på sig, eller ikke "står korrekt" ved montering -
ja så er der altså meget stor chance for evt motorskader
Vi skal igang med at tætte/pakke kædestrækker om, d v s -
at vi skal løsne
toppen af den:
Men her skal man altså være
meget forsigtig

Det gælder om at skrue af, men samtidig så også "trykke" ind imod -
på sådan måde, så man til sidst "hører/mærker" at gevindet
hopper over.
Derefter trækker man - igen forsigtigt - så skruen ud og tilbage, samt passer på -
at indehold så som denne
fjeder ikke falder med ud:
Når man så har fået fjeder og den lille "pind" der også ligger der inde, med ud:
Så er det næste at demontere selve strækkeren, som det ses -
er det 1 stk 27'er der skal til:
Igen, så løsner man strækkeren meget forsigtigt, går den ikke let at skrue af -
ja så har man højest sandsynligt en knastaksel der "rør på sig" og det er ikke så smart.
Denne operation skrives det at man kan stille motor i en "position/0-mærkning" men jeg har også oplevet at -
dette ikke altid er "sikkert"
Nogle motorer er så slidte i kæden/hjul at det så alligevel "rykker" på sig......
Igen skal man også lige huske på, at jeg stadievæk her har svinghjulet "
låst" med mit værktøj -
hvilket "eliminere" en del af risiko for det
Af denne årsag lavede jeg aldrig sådan et stykke arbejde uden at have ventilkåben demonteret -
og af skulle den jo når der skal byttes denne lille "prop/plug"
Det blev med tiden, en slags "standardarbejde" i min garage med disse X-3 når der enten skulle byttes "plug" -
eller det var jagten på div olielækage
Nå, men denne her kom let af, og når den nu også er det -
så kunne det være meget praktisk også lige at "aflæse" hvordan det står til med den del af motor.
Det gør man på følgende måde, ved at måle "
afstanden" her:
Enligt Saab data har man følgende og gå efter:
Her ser vi "indehold" i denne kædestrækker, bl.a den lille "
pind" jeg skrev om -
men også de nye pakninger:
Skal lige have en mindre rengøring før montering:
Før montering, så skal vi lige have strækkeren "nullet," det gør man ved at -
løsne på "
spærren" og så "skubbe"
foden ind igen:
Step 1, så er den del af den atter tilbage til "tjenstgøring" -
plejer dog lige "manuelt" at forsigtigt og trykke "foden" ud i bund.
Step-2
Fjeder samt "pind" følger så trop her:
Som afsluttet med den ny 0-ring på "
topskruen"
Igen, før man monterer ventilkåben på plads, så bør man lige "dreje" motor rundt et par omgange -
dette for at på den måde, sikre sig at alle markeringer nu også står korrekt
1 stk nyt "støttehjul også på plads -
og så er vi klar med den del af dette pillearbejde
To Be Continued