"Klubbil"
Redaktør: Bestyrelsen
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
"Klubbil"
Det er ved at være så langt henne i processen, at jeg godt tør afsløre at jeg d. 2. september (til træffet i Højer) overtager ejerskabet af den tidligere klubbil. Planen er at den skal forblive "i familien" og deltage i træf så ofte som muligt som en anerkendelse af den indsats så mange af klubbens entusiastiske medlemmer i tidens løb har lagt i den. Jeg søger i forbindelse med min overtagelse efter AL den data/historik der måtte eksistere, så har nogen noget liggende, hører jeg gerne fra dem
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Klubbil"
Bilen (99 Luxe årgang 1971 1.85) er nu i min varetægt og har været ude på lidt længere ture. Den kører fint, men det undrer mig at temperaturnålen går op og ned, sådan at forstå, at den går fra at stå ud for N og op mellem N og H, for derefter at falde ned til N igen. Hvad kan det skyldes, og bør jeg f.eks. afstå fra at besøge min farbror i Aalborg (en tur på et par timer hver vej) i morgen? Han er terminalt syg og elsker gamle biler, så jeg vil meget gerne afsted
Noget andet: Bilen blev oplakeret i 2007, og i den forbindelse forsvandt alle dekaler i motorrummet. Disse bør kunne skaffes hos saabstickers.com, og i den forbindelse ville det være en kæmpe hjælp, hvis nogen har et billede af hvordan de originalt så ud og var placeret på denne model.
Det bliver ikke sidste gang jeg skriver i denne tråd, så jeg håber på både hjælp og tålmodighed. Alt indenfor manualer fulgte med bilen, men jeg er helt grøn inden for modellen, og ved ikke altid hvor jeg skal lede efter oplysningerne. Desuden håber jeg på at bilen fortsat vil blive opfattet som en "klubbilen", da jeg ved at mange i tidens løb har bidraget med viden, dele og arbejdskraft til dens overlevelse og fine stand
Noget andet: Bilen blev oplakeret i 2007, og i den forbindelse forsvandt alle dekaler i motorrummet. Disse bør kunne skaffes hos saabstickers.com, og i den forbindelse ville det være en kæmpe hjælp, hvis nogen har et billede af hvordan de originalt så ud og var placeret på denne model.
Det bliver ikke sidste gang jeg skriver i denne tråd, så jeg håber på både hjælp og tålmodighed. Alt indenfor manualer fulgte med bilen, men jeg er helt grøn inden for modellen, og ved ikke altid hvor jeg skal lede efter oplysningerne. Desuden håber jeg på at bilen fortsat vil blive opfattet som en "klubbilen", da jeg ved at mange i tidens løb har bidraget med viden, dele og arbejdskraft til dens overlevelse og fine stand
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: "Klubbil"
Hej Sune og tillykke med bilen.
Angående temperaturnålen, så har jeg prøvet noget lignende i en og900. Det er mange år siden men jeg mener vi fandt ud af at det var luftbobler i kølesystemet.
Der sidder en luftskrue på varmeapparatet (højre side i motorrummet). Sørg for at motoren er arbejdsvarm (kølerblæser starter), luk helt op for varmen og prøv at udlufte med motoren i gang.
Der kan også være en luftskrue på termostathuset, men jeg mener ikke det er originalt på en Triumph motor.
Det kan selvfølgelig også være en defekt føler eller dårlig forbindelse, men hvis du tager stikket af føleren og rører ved blokken bør nålen gå til H, så det kan du evt. prøve.
MVH Mads
Angående temperaturnålen, så har jeg prøvet noget lignende i en og900. Det er mange år siden men jeg mener vi fandt ud af at det var luftbobler i kølesystemet.
Der sidder en luftskrue på varmeapparatet (højre side i motorrummet). Sørg for at motoren er arbejdsvarm (kølerblæser starter), luk helt op for varmen og prøv at udlufte med motoren i gang.
Der kan også være en luftskrue på termostathuset, men jeg mener ikke det er originalt på en Triumph motor.
Det kan selvfølgelig også være en defekt føler eller dårlig forbindelse, men hvis du tager stikket af føleren og rører ved blokken bør nålen gå til H, så det kan du evt. prøve.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: "Klubbil"
Iøvrigt, så lavede jeg i sin tid dette billede til brug på nogle klistermærker til klubbens 20 års jubilæum.
Jeg er ikke den store kunstner, men det er kopieret i frihånd efter et foto, og lavet i vectorgrafik så den kan skaleres.
Jeg har de originale vector filer.
Jeg er ikke den store kunstner, men det er kopieret i frihånd efter et foto, og lavet i vectorgrafik så den kan skaleres.
Jeg har de originale vector filer.
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Klubbil"
Ha! Alle tiders. Lige tilpas "håndholdt" til at ose af charme
Nummerpladen er fra nu af DV 34.336, i øvrigt. Det var det tætteste jeg fik lov at komme.
Luftbobler i kølervæsken lyder absolut plausibelt og vil blive efterprøvet.
Nummerpladen er fra nu af DV 34.336, i øvrigt. Det var det tætteste jeg fik lov at komme.
Luftbobler i kølervæsken lyder absolut plausibelt og vil blive efterprøvet.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: "Klubbil"
Til lykke (endnu engang), at den er velankommet til hjemmeadressen!
Jeg har dog ikke selv så megen begreb om lige netop den model, men jeg tør godt give en garanti for én ting: DEN ER KOMMET I DE RETTE HÆNDER
For god ordens skyld bør "9-tallet" i årgangsoplysningen retteligt skiftes ud med et "7-tal".
Glæder mig til at se vidunderet i.r.l. om forhåbentligt ikke så længe
I øvrigt tæt på at være vores allerførste SAAB, bortset fra en aldersforskel på 2 år. Maskineriet var tilsvarende, skønt vores var født med en 1,7 liters. SAAB lige siden. Det er ved at være...44 år siden! Tal om at være tro mod mærket
Mvh. Henrik
.
Jeg har dog ikke selv så megen begreb om lige netop den model, men jeg tør godt give en garanti for én ting: DEN ER KOMMET I DE RETTE HÆNDER
For god ordens skyld bør "9-tallet" i årgangsoplysningen retteligt skiftes ud med et "7-tal".
Glæder mig til at se vidunderet i.r.l. om forhåbentligt ikke så længe
I øvrigt tæt på at være vores allerførste SAAB, bortset fra en aldersforskel på 2 år. Maskineriet var tilsvarende, skønt vores var født med en 1,7 liters. SAAB lige siden. Det er ved at være...44 år siden! Tal om at være tro mod mærket
Mvh. Henrik
.
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Ift. at komme eventuelle bobler i systemet til livs, kniber det for mig at finde omtalte luftskrue. I det hele taget ser hele ventilationssystemet lidt besynderligt ud, der mangler to slanger og en samling er lavet med en eller anden, lettere klistret masse. Det må adresseres ved lejlighed.
Re: "Klubbil"
Ja, det har du da så evigt ret i! Pinligt! Desværre ser det ikke ud som om at jeg kan rette det selv..hf-eco-power skrev: ↑24. jul 2023, 18:33
For god ordens skyld bør "9-tallet" i årgangsoplysningen retteligt skiftes ud med et "7-tal".
Ift. at komme eventuelle bobler i systemet til livs, kniber det for mig at finde omtalte luftskrue. I det hele taget ser hele ventilationssystemet lidt besynderligt ud, der mangler to slanger og en samling er lavet med en eller anden, lettere klistret masse. Det må adresseres ved lejlighed.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: "Klubbil"
VArmeapperrat på fuld vame afmonter kølerdækslet sæt et termometer i beholderen, start motoren øg omdrejningerne lidt og kør den driftsvarm. Sammenlign temperatur med måleren i bilen
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: "Klubbil"
Jeg har rettet årgangen
Luftskruen er den der sidder i den fedtede masse lige bag ventildækslet. Den ses tydeligt på begge billeder. Lad os håbe den kan holde tæt
De manglende slanger tror jeg er har været ventilation til bagruden, da der ikke fandtes elopvarmet bagrude dengang. Ret fancy, men sikkert også så besværligt at nogen har valgt at fjerne det.
MVH Mads
Luftskruen er den der sidder i den fedtede masse lige bag ventildækslet. Den ses tydeligt på begge billeder. Lad os håbe den kan holde tæt
De manglende slanger tror jeg er har været ventilation til bagruden, da der ikke fandtes elopvarmet bagrude dengang. Ret fancy, men sikkert også så besværligt at nogen har valgt at fjerne det.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Klubbil"
Tak for rettelsen
Har kørt lidt over 300 km i dag, og det er som om "problemet" er i bedring. Den har nok bare godt af at blive rørt. Jeg afventer, og har jeres råd in mente.
Mht. varmerørene, så sidder dem til bagruden stadig i (de kan ses under bagsædet). Dem der mangler er til dyserne yderst i instrumentbordet. De får dermed luft direkte fra motorrummet og leverer dermed kun "ventilation", når bilen er i bevægelse :-/
Har kørt lidt over 300 km i dag, og det er som om "problemet" er i bedring. Den har nok bare godt af at blive rørt. Jeg afventer, og har jeres råd in mente.
Mht. varmerørene, så sidder dem til bagruden stadig i (de kan ses under bagsædet). Dem der mangler er til dyserne yderst i instrumentbordet. De får dermed luft direkte fra motorrummet og leverer dermed kun "ventilation", når bilen er i bevægelse :-/
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: "Klubbil"
Lad os håbe at den fikser sig selv. Det kunne tyde på en dårlig forbindelse eller kortslutning indeni føleren.
Jeg har lige skiftet vandpumpe i min V4 og bagefter ville varmenålen slet ikke bevæge sig. Jeg vrikkede lidt med stikket på føleren og nu virker den fint.
Godt nok modsatte fejl som dig, men sære ting sker med gamle biler.
Luftslangerne til varmeapparatet burde kunne erstattes. Det er ikke rart at få luft fra motorrummet ind i kabinen.
MVH Mads
Jeg har lige skiftet vandpumpe i min V4 og bagefter ville varmenålen slet ikke bevæge sig. Jeg vrikkede lidt med stikket på føleren og nu virker den fint.
Godt nok modsatte fejl som dig, men sære ting sker med gamle biler.
Luftslangerne til varmeapparatet burde kunne erstattes. Det er ikke rart at få luft fra motorrummet ind i kabinen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Klubbil"
Hej Sune
Fedt at du påtager dig opgaven med at bevare klubbilen med engagement og entusiasme.
Dejligt at den er endt hos dig som værner om historien og det arbejde som er lagt i den i klubben gennem tiden.
Fedt at du påtager dig opgaven med at bevare klubbilen med engagement og entusiasme.
Dejligt at den er endt hos dig som værner om historien og det arbejde som er lagt i den i klubben gennem tiden.
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: "Klubbil"
Super fedt at se at der bliver passet godt på den !
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Klubbil"
Lige nu bøvler jeg med at finde ud af, om højre trækaksel har to eller tre tripoder på gearkassesiden. Skal nemlig have skaffet en god, brugt, da den der sidder på "knurrer". Er der nogen der ved noget om det?
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: "Klubbil"
afmonter manchetten og kig, det er det mest sikre, specielt hvis der er to typer.
Man ved aldrig hvad der er sket i bilens levetid.
MVH
Morten
Man ved aldrig hvad der er sket i bilens levetid.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: "Klubbil"
Hej Sune. Er du sikker på at det er drivknuden/medbringeren der "knurrer" som du beskriver. I min erfaring laver de ikke larm, men til gengæld vibrerer hele bilen under acceleration. Dette kan også skyldes defekte motorophæng.
Hvis det er en af de små "nødder" på drivakselen kan du måske have ret, det tør jeg ikke sige. Disse er dog som regel ret holdbare.
Men hvis du er ude efter en ny medbringer (tripode), så er Jeg ikke sikker på at de nogensinde blev lavet med kun 2 (dipode?) på 99'eren, men jeg kan jo tage fejl.
Ifølge mit reservedelskatalog skiftede denne del nummer efter '69, så de burde være ens fra 1970-78 (mindst). Jeg tror faktisk først at de derefter blev større omkring 1983.
Denne burde være den rigtige: https://saabklubben-reservdelar.se/99-9 ... -drivknut/
Partnummer er 8704199 (SSK mangler det sidste 9 af en eller anden årsag) I EPC har den nr. 8704264 og 8722472 til og900 -1986. Disse burde også kunne bruges hvis du skifter "nødderne" på selve akslen.
Prøv at beskrive din fejl lidt nærmere. Det kunne tyde på et defekt leje, måske i differentialet...
MVH Mads
Hvis det er en af de små "nødder" på drivakselen kan du måske have ret, det tør jeg ikke sige. Disse er dog som regel ret holdbare.
Men hvis du er ude efter en ny medbringer (tripode), så er Jeg ikke sikker på at de nogensinde blev lavet med kun 2 (dipode?) på 99'eren, men jeg kan jo tage fejl.
Ifølge mit reservedelskatalog skiftede denne del nummer efter '69, så de burde være ens fra 1970-78 (mindst). Jeg tror faktisk først at de derefter blev større omkring 1983.
Denne burde være den rigtige: https://saabklubben-reservdelar.se/99-9 ... -drivknut/
Partnummer er 8704199 (SSK mangler det sidste 9 af en eller anden årsag) I EPC har den nr. 8704264 og 8722472 til og900 -1986. Disse burde også kunne bruges hvis du skifter "nødderne" på selve akslen.
Prøv at beskrive din fejl lidt nærmere. Det kunne tyde på et defekt leje, måske i differentialet...
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Klubbil"
Det er lidt kompliceret.. Da jeg påbegyndte turen hjem fra Højer, hvor bilen har stået i et stykke tid, kunne jeg mærke en vibrerende knurren i højre side foran, især ved acceleration og passage af fartbump. Altså når snuden lettede. Jeg vendte om, og Per konstaterede at drivakslen kunne forskubbe sig i sin længderetning, og at det var årsagen til lyden/vibrationerne. Han mente at ville være bedst at skifte det hele ud og lovede at skaffe en ny aksel. Nu bøvler vi så bare med det, men jeg har skrevet til ham, at en meget vidende person på SKD's forum nok har gjort søgningen lettere
Håber at få den klar til d. 2. september.
Håber at få den klar til d. 2. september.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Klubbil"
Eftersom ekspansionsbeholderen overhovedet ikke indeholdt væske, besluttede jeg mig i dag for at udskifte kølervæsken. Manualen siger 8,5 liter ved 1,7 og 1,85 liters motorer, men der kom kun ca. 5,5 liter gulgrøn væske ud, da jeg aftappede. Alle udluftningsskruer var løsnede, både den på blokken og den på varmeapparatet, og varmen i kabinen var sat fuld som foreskrevet. Nå, men jeg hældte på igen, først 4 liter blåt koncentrat fra T. Hansen, derefter filtreret regnvand. Dog kunne jeg kun få 1,5 liter vand på før den igen var fuld. Luftede systemet ud med luftskruen ved varmeapparetet og kørte med motoren i tomgang en stund, men lige lidt hjalp det..
Hvorfor passer min Haynes-manual ikke, eller er der noget andet galt?
Hvorfor passer min Haynes-manual ikke, eller er der noget andet galt?
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: "Klubbil"
Mojn!
Ved en sådan operation bør man sikre sig, at man sætter maskinen igang, ind til termostaten åbner. Dette for at systemet fyldes helt, og al luften er evakueret!
Det passer meget godt med de opgivne tal, som jeg ser det, for kølesystemets total-volumen.
/Henrik
Ved en sådan operation bør man sikre sig, at man sætter maskinen igang, ind til termostaten åbner. Dette for at systemet fyldes helt, og al luften er evakueret!
Det passer meget godt med de opgivne tal, som jeg ser det, for kølesystemets total-volumen.
/Henrik
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Klubbil"
Aha! Så Haynes tager fejl? Bør jeg aftappe det påfyldte og hælde på i korrekt blandingsforhold? Koncentratet opgiver en frostsikring på -36° ved 1:1 og -20° ved 1:2, men jeg synes at have hørt at glykol hverken er frostsikkert eller synderligt kølende, hvis koncentrationen er for høj? Skal bilen stå med låget skruet af ekspansionsbeholderen indtil thermostaten tænder for blæseren?
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: "Klubbil"
Haynes opgivelser er baseret på et helt tomt system, og det kan man aldrig opnå. ved blot at fjerne bundpropper, eller kølerslanger, der vil altid være en rest tilbage.
Ren glykol giver den bedst mulige frostsikring, men er ca 50% dårligere til at lede varmen væk ift. vand, så kan du selv forsøge at regne ud hvor meget køleevne du har mistet med din nuværende blanding i forhold til en 1-1 blanding som systemet er konstrueret til.
Jeg vil mene at forskellen er meget lille og er underordnet.
Nu ved jeg ikke hvor besværligt systemet er at udlufte.
Men du er kun ved trin 1 efter min mening.
Med dæksel af monteret, og motoren i tomgang, så åbner du en udluftnings skrue af gangen indtil der ikke kommer luft ud.
Herefter lader du den gå i tomgang, og hæver omdrejningerne en gang imellem, holder øje med væskestanden ændre den sig så er der stadig luft i systemet, udlufter igen, og gentager proceduren indtil kølerventilatoren starter, monter dækslet og lad motoren køle ned, kontroller væskestanden, kør en tur, stadig med varmen på fuld drøn, og kontroller at det kan afgive varme, hvis nej så udluft varmeapparatet med kørende motor.
MVH
Morten
Ren glykol giver den bedst mulige frostsikring, men er ca 50% dårligere til at lede varmen væk ift. vand, så kan du selv forsøge at regne ud hvor meget køleevne du har mistet med din nuværende blanding i forhold til en 1-1 blanding som systemet er konstrueret til.
Jeg vil mene at forskellen er meget lille og er underordnet.
Nu ved jeg ikke hvor besværligt systemet er at udlufte.
Men du er kun ved trin 1 efter min mening.
Med dæksel af monteret, og motoren i tomgang, så åbner du en udluftnings skrue af gangen indtil der ikke kommer luft ud.
Herefter lader du den gå i tomgang, og hæver omdrejningerne en gang imellem, holder øje med væskestanden ændre den sig så er der stadig luft i systemet, udlufter igen, og gentager proceduren indtil kølerventilatoren starter, monter dækslet og lad motoren køle ned, kontroller væskestanden, kør en tur, stadig med varmen på fuld drøn, og kontroller at det kan afgive varme, hvis nej så udluft varmeapparatet med kørende motor.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk