Banner cycler

Hirsch tuning, årgang 2010

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 23
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Hirsch tuning, årgang 2010

9. apr 2024, 11:51

Hej SKD.

Jeg har et teknisk spørgsmål, som i måske kan hjælpe med.

Min Saab er en årgang 2010 2.0t 175 HK. Hvis jeg kigger på Hirsch hjemmeside, så kan jeg se at det ikke er godkendt til det danske marked, grundet der ikke er lavet homologation. I bund og grund er det jo fordi at den mangler typegodkendelsen.

https://extranet.hirsch-performance.ch/ ... F270006180

Jeg kan dog se, at det er godkendt i Tyskland. Jeg har set andre tråde herinde omkring folk der har fået deres Saab Hirsch trimmet i Flensborg med papirer på det. Umiddelbart vil jeg tro, at det tyske marked har blåstemplet det med TÜV godkendelse, og som jeg kan forstå det burde TÜV være godkendt herhjemme.

Jeg er med på at jeg kunne smide BSR eller Maptun på den - jeg vil helst have hirsch da det er mere konservativt og "godkendt".

Måske man kunne skrive til FDM eller motorstyrelsen? I virkeligheden er det måske ikke besværet værd?


Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Hirsch tuning, årgang 2010

9. apr 2024, 19:46

Du kunne jo overveje at tage fat f.eks. i svendwind eller en anden forhandler, du kan alligevel ikke selv installere software, så kan du jo høre hvad de siger. Kender ikke andre forhandlere der kan tilbyde Hirsch. Hvorvidt du skal vælge Hirsch eller f eks. Maptun eller andet skal jeg ikke gøre mig til dommer over min er selv tunet og den gamle var ligeledes tunet og jeg tror nu ikke den forskel på 10 hk mellem Hirsch og så andre tun gør forskellen om det holder eller ikke holder. Hvis det går i stykker ville det nok have gjort det alligevel. Tun kan jo godt ende med at koste penge hvis det lige ryger "ud over kanten". Men altså for mit eget vedkommende tror jeg nu ikke der er mange fejl der direkte kan skyldes tuning ud over skift af en masse vacum slanger. Det skal siges min kun er tunet fra standard, hvis man snakker ny turbo osv så er det en helt anden snak.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 23
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Re: Hirsch tuning, årgang 2010

10. apr 2024, 08:30

Hej Esben

Jeg har talt med Svend Wind, de kan desværre ikke hjælpe. Har i mellemtiden skrevet med AutoConsult, og hvis Hirsch TÜV har en Teilegutachten eller Merkblatt 751, så burde man i realiteten kunne kører den ned i synshallen og få det godkendt.

Afventer dog svar fra Hirsch om deres tyske typegodkendelse har en af de to.

Hvis det er tilfældet, så giver jeg en update på "projektet" :-)

Jeg har godt overvejet maptun og har været tæt på at købe det flere gange - er desværre alt for strengt opdraget, så det er en moralsk dilemma for mig.... :lol:
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Hirsch tuning, årgang 2010

10. apr 2024, 22:37

Min er egentlig godkendt med Hirsch men jeg har så et andet tun i den og har kørt med det de sidste 5 år tror jeg, det gør noget af en forskel i forhold til standard oplevelsen, så jeg kan godt forstå du gerne vil have det lavet. Den gamle jeg havde var en standard 150 hk OG 9-3 som også var tunet til 225 hk men det har nu aldrig givet problemer til syn, selv om det jo ikke er lovligt :oops: .
Jeg håber da det lykkedes for dig at få den løsning der passer til dig.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hirsch tuning, årgang 2010

12. apr 2024, 10:54

Merkblatt 751 er en norm, for hvordan testen skal udføres, og ikke en godkendelse!
Det er værdierne som testen spytter ud som afgører om bilen kan godkendes i de enkelte lande.
Hirsch har med garanti begge ting men de kunne af en eller anden grund ikke godkendes i Danmark i år 2010, og jeg tvivler på at den kan godkendes 14 år senere, medmindre du finder en halvblind synsmand.
Og så hjælper det ikke at have en høj moral.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"