Banner cycler

Drivaksler driller

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

LarsB
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 15
Tilmeldt: 26. mar 2015, 10:34

Drivaksler driller

6. jun 2025, 09:12

Jeg har købt nye drivaksler til min 9-5 fra 2008 og bestilt dem på autodoc.dk ved at indtaste reg.nr.
Nu fortæller min mekaniker, at de ikke passer på bilen.

Hvordan finder jeg ud af, hvilke aksler der så passer?

Dem jeg modtog hedder SKF VKJC 8430 og det er yderste led, der ikke passer.

HJÆLP


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6836
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Drivaksler driller

6. jun 2025, 12:25

Hej Lars
Jeg har ikke hands on erfaring med drivakslerne på den gamle 9-5'er så det er bare udfra hvad jeg lige kan huske og kan læse mig til.
Omkring MY2001/2002, sikkert i forbindelse med facelift, ændrede man spindlerne. Jeg mener at de gik fra støbejern til alu på dette tidspunkt og flere ting i forbindelse med forhjulsophæng blev ændret.
Jeg prøvede at søge på partnummer på yderste drivaksel og kan se at de ældre (GM 5232897/SKF VKJA 3059) har stub gevind M22x1,5.
Den nyere som din (GM 5390489/SKF VKJA 3061) har gevind M24x1,5. Så jeg tænker at det er her problemet ligger.

Jeg prøvede at søge på SKF, men det ser ikke ud til at der findes en komplet drivaksel hvor ydre drivled er med 24 mm gevind. Så enten skal du købe et andet fabrikat eller også er du måske så heldig at yderste led kan afmonteres og det rigtige led kan monteres.

VKJA 3061 kan jeg dog ikke lige finde på nettet, men måske kan din mekanikker finde den eller tilsvarende.

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
LarsB
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 15
Tilmeldt: 26. mar 2015, 10:34

Re: Drivaksler driller

6. jun 2025, 15:45

Hej Mads

Tak for værdifuld info. Den får mekanikeren :-)

Tilbage til "Modern Forum"