Banner cycler

Hvad skal det ende med af Saab i DK og SKD....

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Regin
SAAB FREAK

Hvad skal det ende med af Saab i DK og SKD....

30. jun 2025, 15:20

Udviklingen ser da ikke alt for god ud...
.
Her på hjemmeside er aktivitet meget lig "0"
.
.
På SKD "fb" ser man omkring 3+ biler pr uge til salg med diverse "undskyldninger" -
hvordan ser man selv på "fremtiden" med Saab i DK .... :roll:
.
.Det er sq dyrt og holde en Saab i live med denne "grønne" afgift -
der kan løbe op imod lige de små 10K om året for en Saab med "tomatkasse"... :shock:
.
Mvh/
en der ikke selv ved om man ikke bare skal opgive det.... :roll:

Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK

Re: Hvad skal det ende med af Saab i DK og SKD....

30. jun 2025, 22:41

Hej Regin

Ja der er efterhånden ikke meget gang i den længere, men man kan jo desværre bare se ude på vejene, der er Saab mærket efterhånden en sjældenhed. Jeg har stadig min 9-3 men den nærmer sig de 26x kkm hvilket godt efterhånden kan mærkes på den, og desværre er de røde myre også godt igang. Jeg ved heller ikke helt hvad jeg skal, om Saab bare snart overgår til en drømmebil der var en gang for mit vedkommende. 😳😩
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
nemssaab
SUPER SAAB FREAK

30. jun 2025, 23:43

Ja, den grønne afgift er høj, og bliver yderligere 10 % højere til næste år. MEN, husk at forsikringspræmierne på elbiler er markant højere. Det samme er udgiften til dæk.
Har kasko på min og9-5 stw Hirsch til ca. 3400kr/år. En elbil med 155 kW ville koste mig lige under 10000 i samme selskab. Så det er gynger og karruseller. Samlet pris til forsikring og afgift bliver således ens. Forskellen ligger i service/reparations-udgifter, el-/benzinpriser og afskrivning. Da min Saab er nedskrevet, skal et tab på en elbil opvejes af billigere kørte kilometer på el, og så mange km kører jeg ikke.

Jeg fik heldigvis synet min igen uden bemærkninger og kører glad videre i de næste 2 år. Og godt det samme, for jeg ville ikke vide, hvad jeg skulle erstatte den med.

Men ja, Saab bliver i fremtiden kun relevant som klassisk/veteranbil.
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab; ‘02 9-3 2,0t 5D Jubi; ‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

1. jul 2025, 07:30

Hvis man er til lidt ældre SAABer så er det jo forholdsvis billigt at have en veteran SAAB (over 35 år) Kvart vægtafgift og billig veteranforsikring. Jeg har 4 registrerede veteran SAABer, 93f 1960, 96 1962, 96 1966 og 99 turbo 1980. Udover dem har jeg en 9-3sc TTID Aut. Vector Hirsch 2008 til 4400 kr. halvårlig i vægtafgift.

Hvis man vil støtte et godt SAABliv i Danmark skal man sørge for at være betalende medlem af klubben så man kan deltage i nogle af de mange træf og arrangementer der er i klubben og få klubbladet, vi er 350-400 medlemmere men vi burde være over 1000, da der er over 6000 brugere ar klubbens Facebook gruppe! Så interessen i Danmark er der.
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

1. jul 2025, 11:42

Det hedder udvikling.
Forummet døde da man fik en facebook side.
Saab fabrikken lukkede, og der er problemer med reservedele.
stort set ingen værksteder, og de værste biler bliver solgt skrottet, grundet deres lave værdi.
Et folketing der vil have elbiler.
Så stort set bliver det til sommer weekend bil, for dem som mærket siger noget.
Det er mit bud.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Solgaard
Kontakt:

1. jul 2025, 14:23

For mit vedkommende er den her type platform/forum forældet da det ikke er nemt og hurtigt at lægge billeder/video op her, det er nemt og hurtig på Facebook.
Udvalget af reservedele er faktisk blevet større og nemmere at skaffe i dag end for 10-15 år siden til de ældre modeller, f.eks. i Holland har de fået produceret en del nyproduceret dele og Svenska Saabklubben har også en god webshop.
Billede

Regin
SAAB FREAK

1. jul 2025, 18:41

Esbenw skrev:
Hej Regin

Ja der er efterhånden ikke meget gang i den længere, men man kan jo desværre bare se ude på vejene, der er Saab mærket efterhånden en sjældenhed. Jeg har stadig min 9-3 men den nærmer sig de 26x kkm hvilket godt efterhånden kan mærkes på den, og desværre er de røde myre også godt igang. Jeg ved heller ikke helt hvad jeg skal, om Saab bare snart overgår til en drømmebil der var en gang for mit vedkommende.
.
.
Det er ikke så længe siden, blot nogle få uger siden jeg var et smut over til/i det svenske.
Næste 4 år siden jeg var der sidst, og selv med de øjne blev jeg helt overvældet med alle de Saab der stadievæk kører rundt der :D
(Man skal da også være realistisk og indse der er forsvundet mange Saab selv i det svenske, spec. bilerne fra før NG 900 ->)
.
I dag meldte "counter" på Amy de 304.500Km :) så det var tid til at skifte olie på gearkasse -
man kan godt mærke på tøsen hun er blevet "ældre".... :roll:
Livet i DK for tøsen som snart er oppe på 4 år -
det kan mærkes, hun bliver sq hurtigere "ældre" end hvis hun havde fået lov til at blive i det svenske......
.
Men vi tager en dag af gangen -
hun kan da stadievæk tage "r**en på mange af de yngre ude på vejen der tror at VW/Skoda etc etc er noget spec :) :D :mrgreen:
.
Min mor er uddannet florist, så hvad kan gøre det mindre med sådan en lille "mini-session" 8)
Vedhæftede filer
Fl.6.JPG
Fl.5.JPG
Fl.4.JPG
Fl.3.JPG
Fl.2.JPG
Fl.1.JPG
Regin
SAAB FREAK

1. jul 2025, 18:45

Solgaard skrev:
1. jul 2025, 07:30
Hvis man er til lidt ældre SAABer så er det jo forholdsvis billigt at have en veteran SAAB (over 35 år)
.
.
Som jeg har forstået det, så kan man ikke have sådan en "alene" til det daglige brug -
der skal også findes en "anden til det"... :roll:
.
2 biler her er desværre ikke et option, har kun garageplads til 1 stk Saab :cry:
Regin
SAAB FREAK

1. jul 2025, 18:52

Regin skrev:
1. jul 2025, 18:41
Esbenw skrev:
Hej Regin

Ja der er efterhånden ikke meget gang i den længere, men man kan jo desværre bare se ude på vejene, der er Saab mærket efterhånden en sjældenhed. Jeg har stadig min 9-3 men den nærmer sig de 26x kkm hvilket godt efterhånden kan mærkes på den, og desværre er de røde myre også godt igang. Jeg ved heller ikke helt hvad jeg skal, om Saab bare snart overgår til en drømmebil der var en gang for mit vedkommende.
.
.
Det er ikke så længe siden, blot nogle få uger siden jeg var et smut over til/i det svenske.
Næste 4 år siden jeg var der sidst, og selv med de øjne blev jeg helt overvældet med alle de Saab der stadievæk kører rundt der :D
(Man skal da også være realistisk og indse der er forsvundet mange Saab selv i det svenske, spec. bilerne fra før NG 900 ->)
.
I dag meldte "counter" på Amy de 304.500Km :) så det var tid til at skifte olie på gearkasse -
man kan godt mærke på tøsen hun er blevet "ældre".... :roll:
Livet i DK for tøsen som snart er oppe på 4 år -
det kan mærkes, hun bliver sq hurtigere "ældre" end hvis hun havde fået lov til at blive i det svenske......
.
Men vi tager en dag af gangen -
hun kan da stadievæk tage "r**en på mange af de yngre ude på vejen der tror at VW/Skoda etc etc er noget spec :) :D :mrgreen:
.
Min mor er uddannet florist, så hvad kan gøre det mindre med sådan en lille "mini-session" 8)
P.s- billederne har intet med turen til det svenske og gøre -
de er taget tæt på "hjemme" hvor Amy bor i dag :wink:
Brugeravatar
Solgaard
Kontakt:

1. jul 2025, 19:19

De SAABer fra før NG900 ser man ikke mange af i dagligdagen da de er blevet til klassikere/veteranbiler og folk har dem ved siden af deres kedelige hverdagsbiler, de gamle modeller kan nydes til diverse veterantræf som der er en del af rundt omkring, det er også godt at de gamle bliver passet på som veteranbiler og kun kommer ud lejlighedsvist i det gode vejr så kan de også holde evigt 😃☀️
Billede

Regin
SAAB FREAK

1. jul 2025, 19:29

Solgaard skrev:
1. jul 2025, 19:19
De SAABer fra før NG900 ser man ikke mange af i dagligdagen da de er blevet til klassikere/veteranbiler og folk har dem ved siden af deres kedelige hverdagsbiler, de gamle modeller kan nydes til diverse veterantræf som der er en del af rundt omkring, det er også godt at de gamle bliver passet på som veteranbiler og kun kommer ud lejlighedsvist i det gode vejr så kan de også holde evigt
.
.
M a o, jag har ret -
der skal bil nr:2 til det også.
.
Godt for dem der har råd til det i den danske model -
jeg har ikke med min svenske pension og derfor ender mit Saab liv i DK snart.
.
Næste år ender Amy op i ikke mindre end 8.338:- det er fuldstendigt som at blive voldtaget analt -
Amy kører max 3-5000 Km pr år :mrgreen:
SGT
SAAB-MANIAC

2. jul 2025, 11:07

Jeg har 2 SAABer indregistreret, en sommerbil der er veteran og en 9-5 til vinterbrug, sommerbilen må også bruges om vinteren, så har redundans på det område.

Har yderligere tre ældre 9-5 til at stå, venter bare på at de bliver veteran....

Laver alt selv, da det er en hobby for mig, kunne jeg det, kørte jeg nok ikke saab
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9000 2.0t CSE 1997, nyt projek:lol:
Regin
SAAB FREAK

2. jul 2025, 14:52

SGT skrev:
2. jul 2025, 11:07
Laver alt selv, da det er en hobby for mig, kunne jeg det, kørte jeg nok ikke saab
.
Sådan har jeg også altid haft det selv -
men må desværre se alder (fysisk) og de faktiske "irl" udfordringer som det nok er det nok for i dag.
.
Da jeg boede i det svenske var jeg på top 10 af diverse guru's -
den tid er "gone", de faktisk forhold i DK på/med svenske "vilkor" gør at det snart ender for godt.
.
Men det var sjovt før Saab gik i "konkan" jeg er glad og lykkelig for at have fået lov til opleve den fantastiske tid :P -
i dag er det blot blevet så meget mere "dyrt" og "besværligt" at spille med i den division der spiller i dag :cry:
.
Det er alt for dyrt med Saab i dag til det "daglige" når man køre en "moderne Saab" og ikke mere end de små 3-5.000 Km om året -
Amy skal snart til syn og så ender hun nok ud på DBA -
hvis man da til den tid (2026) kan sælge en bil der koster 8.338:- om året i grøn afgift .. :shock: .. :roll: .. :cry:
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK

3. jul 2025, 11:47

Den er virkelig sprød Amy, jeg er stadig ret vild med det designet, og ser ud til at være i god stand. :wink:
På trods af undervogns- og hulrumsbehandling så ruster min i alle 4 skærmkanter nu og under kofanger så der skal seriøst arbejde til at stoppe det.
Hmmm tjekkede lige afgift og forsikring på 2 elbiler 220 hk og 285 hk. 460 kr i halvårlig og henholdsvis 5075 kr og 6014 kr for årlig forsikring, jeg betaler 54xx for min Saab i forsikring lige nu så det er det samme. Så er der lige det med afskrivning der er den ca. 0 kr på saaben, hvor det med el biler er total "wild west".
Mit næste problem er så at jeg syntes de fleste elbiler jeg har prøvet er mega kedelige og "afkoblet" at køre i, men det er så for min egen regning. Men den Saab jeg har nu er på lånt tid, og vi ender nok i elbiler alle sammen uanset hvad man syntes, for lige om lidt er det ulovligt at køre ind i alle større byer hvis du ikke har en el bil. (ved ikke om det også gælder veteranbiler, men det vil jeg tro.)
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Regin
SAAB FREAK

3. jul 2025, 14:06

Esbenw skrev:
3. jul 2025, 11:47
Den er virkelig sprød Amy, jeg er stadig ret vild med det designet, og ser ud til at være i god stand. :wink:

Man gør hvad man kan, jeg lavede også selv min egen "personlige" rustbeskyttelse på tøsen da vi boede i det svenske -
men selv Amy må på sigt give tabt for det rå klima vi bor i..... :roll:

Der er påbegynde rust omkring højre sideblink frem, lige så højre bagtil i overkant sammen med kofanger :oops:
Men igen skal man huske på hun er en tøs der er født og har levet størstedelen af sit liv i det svenske -
det er ikke nær så "udsat" med det klima vi har oppe i det nordlige af det jyske :D
.
Vi tager en sidste tur til Syn i Oktober dette herrens år -
så må vi se hvad det ender op med.......... :D
Regin
SAAB FREAK

3. jul 2025, 14:13

Nu sidder man lige for sjov, og støvsuger "DBA" på biler -
så dukker der sådan en smuk sag her op :D
.
https://www.dba.dk/mobility/item/11644469
.
Forstår ikke lige hvad han mener med "stor Turbo" dersom alle 9K med "Tomatkasse" ender op i 199 Hk = Garret turbo -
og ikke den til Aero alá "Mitsu" :roll:
.
Men fin er den, problemet er bare for dem af os der evt ikke kan have den som "veteran"......
= 11.580:- i grøn afgift :shock: :? :roll:
Vedhæftede filer
9K.jpg
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

6. jul 2025, 16:11

Hej Regin

Dejligt at se dig tilbage igen (även som SAAB NET NYBEGYNDER :roll: :D ). Håber, du fortsat vil bidrage med gode historier og gode billeder. Bilen på DBA har da så "stor" en turbo, som der findes til en automatic (og ikke kun en 170 hestes lettrykker). Og da det er en tidlig A50, er den med vægtafgift, og ikke grøn ejerafgift. Hvor meget, det betyder, ved jeg ikke, og man kunne vist vælge, da det "grønne" blev indført, og ikke var så horribel som nu.

Solgaard: Jeg respekterer din tilgang fuldt ud, men deler den ikke (deltagelse i træf m.m.), og mener, at klubånden i lige så høj grad deles her i det gode, gammeldags hjælpsomme forum, som ude i landet og på FB, hvor mange spørgsmål forbliver ubesvarede, og selv spændende, "nørdede" indlæg efter kort tid er druknet i mængden i METAs tåger. Så lad os da bakke op om alt, hvad vi har tilbage af mere eller mindre sørgelige rester.

Regin: Jeg håber, du formår at holde dig SAAB-kørende nogle år endnu trods afgiftspres og den sørgelige reservedels- og værkstedssituation, vi efterhånden befinder os i (de af os, der ikke (endnu) har veteraner). Jeg har prøvet at se på veteranreglerne, og iflg. FDM (https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler ... veteranbil) gælder brugsbegrænsninger kun, hvis du vil have bilen veteranregistreret (for at få den veteransynet med de lange synsintervaller). Så hvis man har en 35-årig veteran, som man orker at få synet hvert andet år, burde man kunne bruge den som eneste bil til kvart vægtafgift -eller hur?

Selv er jeg havnet i en '98-er til horribel afgift, og det er godt nok blevet en vanskelig og dyr omgang at holde den kørende og finde kvalificerede mekanikere. Omvendt var det da en trøst at tale med en teslaejer fra Als, der var utilfreds med at skulle køre til Ribe for service og reparation -vi kunne så hilse på hinanden, når jeg kører til Nordals for det samme til min SAAB :wink: .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson

7. jul 2025, 09:41

Ja, dette forum er godt nok blevet dødt. Men denne tråd viser da at nogen af de gamle drenge stadig er her.
Min A50 er stadig helt på toppen på trods af at det nu er 11 år siden jeg købte den i Göteborg og satte den i stand over vinteren.
Læderet på førersædet er tørt/slidt, ellers er bilen i fin stand og meget tæt på rustfri. Jeg slås ikke med at købe reservedele da den ikke går i stykker.
Jeg har 2 biler og bruger Saab'en som sommerbil og reserve når VW'en går i stykker.
Den har ikke fået lov til at køre i saltvand i de sidste mange år og det er jo nok derfor den ikke ruster. Der kan man se hvor aggressivt vejsalt er.
Den er fra foråret 1997 og er på vægtaft og det koster så vidt jeg husker ca. 500kr./md.
Min anden bil, som jeg også bruger erhvervsmæssigt er en Vw Passat 2 liter benzin med turbo. Den har både flere hk og et bedre drejningsmoment end Saab'en, men det føles absolut ikke sådan når man skal lave en hasarderet overhaling.
Den har en elektronisk styret dobbelt morfar gearkasse, og det er virkeligt morfar. Den skal tænke sig om før den skifter, Saab'en reagerer øjeblikkeligt, så når man træder klampen i bund er man bare kørt.
Saab'en er sportsagtig, hvor Vw'en er mere limousineagtig. Vw'en har dog langt bedre bremser end Saab'en, det har altid været noget pullerværk på 9000.
Saab'en har kørt ca 230000 så den er jo dårligt kørt til.
Den lider dog af en irriterende støj når man kører hurtigt. Det er resonans og minder om de trykbølger man kan opleve i en flyvemaskine.
Jeg har haft den ovre hos doktor Kjeld på Als men det hjalp desværre ikke. Jeg har en ide om at det måske skyldes udstødningen som er en Ferrita. Er der nogen som har erfaringer med Ferrita på 9000?
Jeg hører til en af de mærkelige mennesker som ikke ønsker at dele mine personlige oplysninger med troværdige firmaer som Google, Meta og Micro$oft, så jeg ved ikke hvad der foregår på Saabklubbens Fjæsbog side.
Måske kan denne tråd få lidt tiltrængt gang i dette forum.
Her er et par billeder fra Fanø.
Fanø.jpg
Fanø2.jpg
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Regin
SAAB FREAK

7. jul 2025, 16:37

NC_Ribe skrev:
Hej Regin

Dejligt at se dig tilbage igen (även som SAAB NET NYBEGYNDER :roll: :D ). Håber, du fortsat vil bidrage med gode historier og gode billeder.
.
Ja nok er det bare lidt komisk på sin egen måde, tænk hvis jeg havde kunne holde fast i den "profil" jeg havde fra dag 1 -
d v s sent 2007 :oops: :roll:
.
NC_Ribe skrev:
Regin: Jeg håber, du formår at holde dig SAAB-kørende nogle år endnu trods afgiftspres og den sørgelige reservedels-
og værkstedssituation, vi efterhånden befinder os i (de af os, der ikke (endnu) har veteraner).Mvh/NC
.
Jeg har haft seriøst mange tunge udfordringer med at flytte tilbage til DK -
ikke alene med Saab som sådan, men også "personligt" da DK og bilpolitik er gak i hovedet.... :oops:
jeg var blot 12 år, 11 mån da vi dengang flyttede til Sverige og siden da blev Saab nok alt for meget i mit lille ynklige liv :oops:
Har i dag "brændt alle broer i DK " p g a alkohol - sammen med og p g a en dansk bilkultur" der er alt for "fattig" på mange dumme måder.
.
Men jo, mit Saab liv det ender med det sidste syn af og med Amy, jeg har ikke længere råd til at sidde med en Saab i DK på en svensk pension -
og det er lige netop den jeg lever af i dag..
Regin
SAAB FREAK

7. jul 2025, 16:42

Carlsson skrev:
7. jul 2025, 09:41
Ja, dette forum er godt nok blevet dødt. Men denne tråd viser da at nogen af de gamle drenge stadig er her.
.
Old Dinosaur's hedder det vist :lol:
.
Men respekt, kan godt huske dig og din 9K :)
.
Jeg havde gerne givet min højre arm for en frisk 9K "turbo" -
men de dage er over for min del af mange årsager.....
PeterZ

8. jul 2025, 10:05

Hej,

Tjaaa, der går vel ikke så mange år før SAAB udgår som daglig brugsbil alle steder.

Jeg købte min første SAAB i 1983 og har kørt SAAB siden, dog med 3-4 år med andet mærke.

Når min nuværende 2009 SAAB 9-5, Estate, KM 334.000 (Uden rust i skærmkanter m.v.) begynder at lave for mange fejl bliver den skiftet til bil i andet fabrikat.
Fra km 210 til nu kun mindre problemer og et kædeskift.

SAAB ender jo snart som kun veteranbil, de nyere SAAB med elektronik kan jo kun holdes i live i 10-20 år mere, så sætter elektronikfejl på grund af alder jo en stopper for dem.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 35+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Regin
SAAB FREAK

8. jul 2025, 14:05

PeterZ skrev:
8. jul 2025, 10:05
Hej,

SAAB ender jo snart som kun veteranbil,
de nyere SAAB med elektronik kan jo kun holdes i live i 10-20 år mere, så sætter elektronikfejl på grund af alder jo en stopper for dem.
.
Ser det selv som at det er NG 9-3 der kommer til betale den pris....
.
"Gamle" gode OG 9-5 er ikke i nærheden af de problemer som med NG 9-3 ....
det er nu nok mere rusten der evt "sænker" den i fremtiden = i den sidste ende er de fleste "Game over" :|
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

10. jul 2025, 13:19

Well, jeg har selv måttet droppe Saab som daily driver og hellige mig min Saab V4 som eneste saab fremover. Den koster mig til gengæld nærmeste intet og kan laves med 2 skruetrækkere og en 13er og en 17er top.

Saab lever videre i folks bevidsthed og som minder og fuldblods bilentusiast bil. Selv ng9-3 og 9-3 bliver klassikere og veteraner en dag men jeg håber inderligt at der stadig er biler nok til den tid. De danske afgifter fra politisk hold gør sit til at folk dropper bilerne.

Mht. forummet og livet herinde, jeg kigger stadig ind ofte men idet der sjældent er aktivitet bliver bidraget også det mindre, desværre.
Jeg er enig i at folk naturligt rykker til moderne platforme istedet for forums som dette. Det er nemt, tilgængeligt og fås som en app på telefonen.
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

10. jul 2025, 16:59

Hej igen

Carlsson: Hvorfor ikke oprette en tråd om dit støjproblem? Du tager da ikke pladsen fra andre :lol: . Jeg har selv tværet lidt rundt i rustfri udstødning til min nuværende (der kørte med noget gennemtæret, uoriginalt skrammel). Endte med et system købt hos Speedparts (vistnok fra Simons), som HF_Eco anbefalede. Af frygt for emsige synsmænd (manglende E-mærke) får jeg nu værkstedet (Kjeld) til at syne bilen, og det går uden problemer (i hvert fald med det :roll: ). Og lyden er fin (måske lidt dyb), og i hvert fald lige så god som det uoriginale skrammel, man ellers kan få nu om dage.

Regin: Forstår godt dine kvaler med at leve af svensk pension i dette bilfjendske land. Utroligt, at vi skal betale formuer for at have bilen holdende for at finansiere anskaffelsen af de CO2-bomber, der kun giver samfundsmæssig mening for mennesker med et stort kørselsbehov. Jeg kunne ønske (både for dig og forummet), at du kunne få råd til en veteran-9K (eller 900), som du kunne underholde både dig selv og os andre med :D .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

10. jul 2025, 17:41

Der er synd at dette site har så lav trafik.
Da siden generelt er super god, på nær det issue med foto og video.

Siden gemmer og man kan søge rigtigt meget godt frem.

Bruger selv min Saab Cab af og til. Min Sonett står lidt i stampe...

Har mødt mange gode mennesker og venner her på sitet..

Mht Saab som mærke. Langt de fleste ikke Saab elskere har forladt mærket pga. bilernes ælde og stigende omkostninger..

De har ikke råd til ejergiften på Saab-en, men har fint råd til at miste 100.000 kr. årligt i værditab på en elbil.

Saab, B&O, Volvo, Storebro, Nauticat, Møn, Bianca, Vindö osv. Osv
Prægtige skandinaviske mærker der var velbygget, sikre og havde den Skandinaviske nøgterne klassiske stil.

Den vil ingen betale for mere så det er slut med at købe egne produkter...

Vi må nøjes med "Tyske mærker" bygget i Kina, eller Audi e-modellet med bedaget teknik...

Savner Saab.
Savner den specielle følelse af at her er en bil der er bygget af teknikkere, der kan og vil, de var ikke bygget af og til djøffere.

Savner at kunne købe 2-3 år gamle Saab biler til fornuftig pris...

Savner Cool Skandinavia.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Regin
SAAB FREAK

11. jul 2025, 16:12

NC_Ribe skrev:
Hej igen

Regin: Forstår godt dine kvaler med at leve af svensk pension i dette bilfjendske land.
Jeg kunne ønske (både for dig og forummet), at du kunne få råd til en veteran-9K (eller 900), som du kunne underholde både dig selv og os andre med :D .

Mvh/NC
.
Hejsa.

1000 gange mange tak, jeg savner da også en 9K efter min dejlige "Cego" -
som jeg har fortrudt mange gange at vi ikke tog med til DK i stedet for Amy :oops:
.
Men i dag har jeg også problemet med just "garagen".......
Der hvor Amy står inde, ja der er der blot 10 Cm til overs -
så ved de fleste af os, at der får en 9K aldrig får plads :oops:
Garage og Danmark, der er noget mærkeligt noget, ikke en garage -
som der kan man lave sin "dyt", nej det er/var kun noget hvor den skulle stå, ikke mere end det.... :oops: :roll:
.
Personligt føler jeg da heller ikke at jeg er "færdig" som sådan, har da stadievæk lysten til at tage billeder -
og "fortælle" på mange andre måder end blot just "garage/projekt billeder" som det var før i tiden.
Men så skal man jo have "de andre" med også på sådant en "nivå" -
man kan da helt klart "bruge Saab" på mange andre måder end just "teknisk-garage" tråde .... :roll:
.
Desværre har jeg ikke længere en fungerende garage til den slags, som da jeg boede i sverige -
men hvis der er nogle her som kender til et sted/hus med garage i det jyske så skriv bare, jeg er da stadievæk frisk på lave Saab på et højere plan :mrgreen:
(stadievæk i forbehold til svensk pension)
.
Senest rettet af Regin 11. jul 2025, 16:38, rettet i alt 2 gange.
Regin
SAAB FREAK

11. jul 2025, 16:18

viking skrev:
10. jul 2025, 17:41
Der er synd at dette site har så lav trafik.
Da siden generelt er super god, på nær det issue med foto og video.
.
For nogle af os, spec mig, så er det lige det største af alt -
da jeg elsker at bruge billeder i mine "tråde/fortællinger/story's" ... :roll: :oops:
.
Der da stadievæk utroligt meget at skrive om/vise -
måske bare på en helt anden måde, men billeder er altid mindst 50% af det hele... :)
Brugeravatar
Carlsson

11. jul 2025, 17:38

NC_Ribe skrev:
Carlsson: Hvorfor ikke oprette en tråd om dit støjproblem? Du tager da ikke pladsen fra andre :lol:
Jeg har egentlig opgivet at løse problemet. Jeg lavede den jo i sin tid som hverdagsbil og ikke som søndags pille/pudse bil.
Den er jo så senere gået hen og blevet sommer og feriebil, men stadig næsten uden at jeg piller ved den.
9000 er utroligt driftsikker når man har udryddet børnesygdommene og udskiftet varmeapparat m.m.
Imponerende at en 28 år gammel bil stadig kører med originale kølerslanger osv.
Jeg håber at afhænde den til en ægte nørd når den bliver veteran, så den kan få en værdig alderdom.
Jeg er jo ikke en ægte nørd, jeg har bare næsten altid kørt i Saab.
Til den tid vil en næsten rustfri A50 med forholdsvis få km nok være en sjældenhed.
Jeg købte i sin tid en Raka udstødning, men de havde drukket for mange Pripps inden de svejsede den sammen, så den snoede sig som en ål.
De spurgte om jeg kunne få den lokale smed til at rette den op da de ikke havde flere på lager.
Jeg sagde nej tak, returnerede den, og købte en Ferrite istedet.
Jeg har heller ikke nogen forståelse for at jeg skal betale 500kr. i vægtskat om måneden for at have min Saab holdende, men det er jo desværre sådan det er at bo i dette skattehelvede.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Regin
SAAB FREAK

11. jul 2025, 23:31

Carlsson skrev:
11. jul 2025, 17:38

Jeg har egentlig opgivet at løse problemet. Jeg lavede den jo i sin tid som hverdagsbil og ikke som søndags pille/pudse bil.
.
Jeg købte i sin tid en Raka udstødning, men de havde drukket for mange Pripps inden de svejsede den sammen, så den snoede sig som en ål.
De spurgte om jeg kunne få den lokale smed til at rette den op da de ikke havde flere på lager.
Jeg sagde nej tak, returnerede den, og købte en Ferrite istedet.
.
Jeg har egen X2 erfaring med just Ferrita og det begyndte med 1 stk MY 2007 Saab OG 9-5 2.3t Biopower -
d v s Missy.
Kort tid efter var det så tid igen med 1 stk MY 2002 Saab OG 9-3 "Sport Edition" -
m a o er det altså Amy. :)
Begge var den lidt mildere variant med 2.5" i rustfrit
Missy havde jeg ikke så længe efter det blev monteret, men tiden vi havde sammen var jeg helt og absolut 100% "nöjd med det".
Det er nu meget snart de 10 år siden det fandt vejen dertil og Amy er ikke bare kørt som "limousine", men også lidt mere "inspireret" på div Saab/banträffs -
på intet tidspunkt har det svigtet. 8)
Noget af bedste, det ser næsten stadievæk ud som om det blev monteret forrige år 8)
Det var enkelt at få op på plads og "spiller en fin smuk "symphoni" sådan lidt mere "rå og dyb baslyd" -
det er sådan som jeg nu selv kan lide det... :)
.
Saab 9K, d v s Cego er en anden historie, for der endte det op i 1 stk 3" fra JT.
Dengang jeg havde Cego var det restet på Speedparts, da de atter fik det i lager var jeg hurtig til at trykke på "Enter".
Pasformen var rimelig, man fik det så godt som komplet man nu kunne, d v s -
lige direkte efter katalysator :D
Jeg var lidt bange for at jeg måske havde overdrevet med just 3", men det skulle hurtigt vise sig -
at jeg faktisk aldrig havde haft et bedre "system". Helt utroligt normal lydniveau ved alm. kørsel -
men åbnede man for sluserne så fulgte lyden stadievæk godt med, igen med den der "dybere bas" som jeg godt kan li det... 8) :D
.
Nu er jeg også et gammelt Audi barn, min første bil var en 1977 100l 5E med 115 Hk, senere kom en 1981 100 GL 5E -
med den fine 2.2l 136 Hk som også har et utrolig fint "sound".
Faktisk opdagede jeg kort tid efter en varm sommerdag med ruderne nede -
at kunne fremkalde lidt af just den "lyd" i Cego. Kørte man med sådan cirka 2/3 jævn "acceleration" fra 2.300 omdrejninger -
og så op til lige i overkanten af de 3.000, ja så var det tæt på lyden i sådan en Audi 5'er :mrgreen:
Nu skal jeg også lige skrive at Cego var en 2.0 og ikke en 2.3, det var heller ikke et system i rustfrit -
så måske spiller det også lidt ind..... :roll:
.
.
Nok "Off tropic" om Audi.... :lol: .... :roll:

Tilbage til "Off Topic !!!"