Banner cycler

LÆS DETTE FØRST!!!! Om Dump Ventil osv. STIL SPØRGSMÅL HER!

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

LÆS DETTE FØRST!!!! Om Dump Ventil osv. STIL SPØRGSMÅL HER!

8. jul 2005, 09:54

Hej alle.
Da vi efterhånden har brugt flere tråde på at definere hvad en bov er, vil jeg herunder definere hvad sådan en ventil egentligt gør, hvor den sidder, og hvilke alternativer man har, til en standard-ventil.
STIL SPØRGSMÅL TIL DETTE EMNE I DENNE TRÅD.

Nedenstående beskriver en recirkulerende bov: Ved gearskift efter acceleration, vil turboen stadig snurre rundt, og dermed lave overtryk i trykrør samt intercooler. Dette tryk ledes ud via din BOV. En original monteret BOV sidder med 1 studs efter intercooleren, (på gasspjældet på en c900 og på trykrøret på en 9000), med en studs og lidt slange tilbage i indsugningen-røret mellem turbo og luffilter. Bov'en er styret af vacuum, dvs den har en vacuum-slange monteret i toppen af den, modsatte ende af slangen er monteret efter gasspjæld. Inde i Bov'en sidder der en membran samt en fjeder. Denne fjeder gør, at membranen holder bov'en lukket når der køres med tryk.
Alternativt til en standard bosch-enhed (der er af ringe kvalitet), er andre stempel-drevede recirkulerende ventiler. Disse holder tryk bedre, samtidigt med, de ikke går i stykker i nær samme omfang som bosch-enheden.

Med en standard BOV får man ikke særligt meget lyd, medmindre man monterer et åbent luftfilter.
En anden type bov er den åbne type, oftest benævnt dump-ventil. Denne lufter ud i det fri, og giver den velkendte "pschhh"-lyd. Ulempen ved denne er, at den smider målt luft ud af systemet, og benzin-blandingen derfor bliver for fed et kort øjeblik, samt bilen kan finde på at rykke lidt (det gør min). Vælger du en sådan, så SKAL du have en dobbelt-stemplet, der kan holde lukket i tomgang, da du ellers vil få problemer med netop at holde tomgangen.

Konklusionen er, at en åben bov rigtig nok er god til at give lyd fra sig, men snyder motorstyringen, hvilket ikke er godt.
En recirkulerende er mere lydløs, til gengæld skyder den ikke målt luft ud af systemet.
Valget er smag og behag, og hvor meget man vægter lyden.
Personligt kører jeg med en Forge FMDV004, som er en åben BOV med god lyd.

Håber ovenstående kan bruges. Brug denne tråd til at få en viden om hvad en BOV er. Findes der stadig tvivl efter endt læsning, brug da søg-funktionen, da emnet har været vendt mange gange. Er der stadig tvivl, stil da spørgsmålet i denne tråd.

Biler der ikke har luftmængdemålere og dermed uden problemer kan køre med åben bov er disse:

* 9000 M93-98
* NG900/9-3> M00 (med nogle afvigelser).
Disse har Trionic5-motorstyring der ikke benytter en luftmængdemåler.


Mvh
Daniel,
Moderator.
Senest rettet af Saab-daniel 18. jan 2006, 14:10, rettet i alt 2 gange.


2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
SMoos
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23. okt 2005, 22:48

og900 t16 uden BOV

18. jan 2006, 13:24

Hej,

Min og900 T16 fra 84' er uden bov, ville det være en idé at få en monteret?
Eller er det ok uden? man kunne jo tænke at, når der ikke er en monteret, så er den ikke nødvendig (SAAB må vide hvad de gør :-)

Mvh
Søren
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

18. jan 2006, 13:58

SMoos..

Der skulle meget gerne sidde en sort recirkulerende model et stykke nede i motorrummet, lige foran køleren...der sidder nok lidt IC-rør og andet godt der spærrer for udsynet... :)
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

18. jan 2006, 14:07

På de allerførste T16'ere var der ikke engang en bosch ventil, hvorfor det klart er at anbefale at skaffe sig sådan en! For at være sikker, så undersøg der sidste stykke rør der sidder på selv turboen mellem luftfilter og turbo. Sidder der en sort ventil med vakum-tilslutning der, så har du en bov.

Som en opdatering skal det nævnes, at biler der kører med luftmængdemåler eller luftmassemåler "snyder" bilen for luft ved at have en åben dumpventil monteret, og dermed får bilen til at gå fed i en kort periode. Det er således ikke anbefalelsesværdigt at køre med åben ventil på en sådan bil. Det sagt, så bruger undertegnede selv en sådan uden problemer, men advarslen skulle lige med.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

18. jan 2006, 14:14

Min 84'er havde bosch bov'en på så det burde SMoos også have...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
SMoos
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23. okt 2005, 22:48

18. jan 2006, 14:17

Min T16 er fra 1984 (175 hk) så det må vel siges at være en af de allerførste, og det er rigtigt, den har ikke Bov....

Mit spørgsmål gik på om det var 'nødvendigt' bilen har nu kørt 330k km, hvilket må siges at være flot når man tænker på at der ikke
er olie forbrug og den stadig er frisk og hurtig........
Aresdk
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3683
Tilmeldt: 23. feb 2004, 13:20

18. jan 2006, 15:04

Men.. hvis den ikke har bov hvor gør den så af det overtryk?
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

18. jan 2006, 15:07

Det presser den tilbage gennem turboen...
Det er IKKE godt, men min kørte også uden bov de første 20 år uden problemer!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Aresdk
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3683
Tilmeldt: 23. feb 2004, 13:20

18. jan 2006, 15:24

Helt enig det er slet ikke godt.. så er det bare på med en så hurtigt som muligt!!
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

18. jan 2006, 15:24

Hvad er funktionen af BOV-en i forhold til wastegaten. ?

Jeg ved EPC ventilen åbner ved f.eks. tændingsbanken

Hvordan tjekker man om BOV ventilen virker som den skal, eller om den har for slap fjeder mv. ?

Hvordan tjekker man om Wastegaten ikke lukker op for tideligt.
Jeg ved man tjekker med manumeter for min. tryk
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

18. jan 2006, 15:40

Wastegate styrer ladetrykket inde i turboen (intern wastegate) og har dermed ikke så meget at gøre med den overskudsluft der bliver tilbage i systemet efter turboen (intercooleren og trykrørerne), når gasspjældet bliver lukket ved gearskift. Turboen spinner stadig rundt ved gearskifte, og presser dermed mere luft ind mod den "væg" som et lukket gasspjæld virker som. Der er således et overtryk i rørerne, der søger at komme ud. Uden en bov, vil luften presses retur gennem turboen og bremser således denne. En bov sidder på tryk-siden (på din 9k, Viking, er det på røret mellem intercooleren og gasspjældet), og er styret via vakum. Der sidder inde i den, en fjeder samt en lille membran. Fjederen samt vakum-slangen holder bov'en lukket når bilen kører med ladetryk. Idet gasspjældet bliver lukket skabes der et kæmpe vakum inde i indsugningsmanifolden. Dette vakum trækker således i vakum-slangen der er sat til bov'en, der hermed trækker op i membranen, og lukker overskuds-luften tilbage i systemet mellem turbo og luftfilter, hvis der er tale om en recirkulerende bov. Er det en åben ventil, lukker den luften ud i atmosfæren.
Håber dette hjælper?
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

18. jan 2006, 22:47

Super så fik vi det på plads.

Dvs. en slap fjeder i Bov-en kan give svingende ladetryk da den ikke kan holde lukket ved højtryk.

Efter tuning af min 9K er der kommer lidt problemer med svingende ladetryk ved mellem til topgas. Hviket give ujævn acceleration.
Turboen er nok også ved at dø da den fløjter og er lidt olie utæt.

Den må skiftet ved lejlighed.

Er 170HK turboen møllen stor nok til 230 Hk, eller skal der en Mitsubishi mølle til..
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

18. jan 2006, 23:06

Viking..

Hvis du stadig kører med den originale bov kan det meget nemt være den der ikke kan holde på ladetrykket...jeg havde det samme problem med min...

Den originale dur kun til en ting...AT BLIVE SKIFTET UD... :lol:

Du kan sagtens bruge den originale turbo til 230 hk..men mitsu'en vil da være at foretrække hvis du alligevel skal skifte...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Aresdk
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3683
Tilmeldt: 23. feb 2004, 13:20

19. jan 2006, 07:34

Den originale Garrett TB25 på lavtrykkerne er "god" for op til 270HK.

Jeg ville skifte til en TB25/28 hvis det var mig...
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 12. jan 2004, 22:18

19. jan 2006, 09:12

Hej Drenge

Min og900 Aero fra 84 havde heller ikke aflastningsventil "BOV" "Dump Valve" så det er helt rigtigt hva Søren skriver, og det virker fint fint så længe man kører stadart, men jeg vil da klart anbefale at montrere en hvis man har muligheden.
My Turbo Turns Faster Than Yours
SMoos
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23. okt 2005, 22:48

19. jan 2006, 16:19

Tak for jeres svar allasammen, facit = på med en BOV :-)
Mvh
Søren
bøg
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. mar 2006, 20:03

dump ventil

1. mar 2006, 20:18

Hvor kan jeg købe en bov til min 900 t fra 1997, og hvad skal jeg vælge, hvis jeg vil undgå problemer med tomgang m.m. Jeg vil jo gerne have lyden.
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

2. mar 2006, 11:32

Bøg, du bør ikke have problemer med at køre med en åben dumpventil, heller ikke i forbindelse med tomgang.
www.fischer-saab.com vil du inden længe have mulighed for at købe åbne dumpventiler.
Mvh,
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
bøg
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. mar 2006, 20:03

11. mar 2006, 10:18

Jeg har lige et sprøgsmål, hvilken bov skal jeg bruge til min 900 turbo fra 97, jeg vil gerne have lyden ,men ingen problemer med tomgang m.m. og hvor køber man en.
mvh Olel Bøg-Jensen
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

11. mar 2006, 14:48

Du kan montere de fleste åbne ventiler. Jeg vil stadig anbefale dig en dobbelt-stemplet ventil, så er du sikker på der ikke bliver trukket luft ind, uden om luftfilteret. Du kan købe ventiiler flere steder. Jensen-racing formidler www.speedparts.se 's produkter. Vi på www.fischer-saab.com vil også få ventiler til salg inden for 14 dage.
Mvh,
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

6. apr 2006, 17:52

Hej alle.
Så har jeg lige lavet en lille video af den bov jeg kører med lige nu, som kan fåes på www.fischer-saab.com under tuningsdele:
http://media.putfile.com/HKS-copy-fitted-on-my-c900
Lad mig vide hvad i syntes! :)
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

6. apr 2006, 18:11

hold kæft mand ! det lyder jo som en 35 tons MAN sættevogn når han skifter gear !!! ;-)
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

6. apr 2006, 18:29

Ja :D Glæder mig til at høre hvordan den lyder når den VIRKELIG lukker tryk ud
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Aresdk
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3683
Tilmeldt: 23. feb 2004, 13:20

6. apr 2006, 18:45

Hej Daniel. Kan du uploade filen til mig? Jeg kan ikke se filmen på det ukorrante site :(
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

6. apr 2006, 20:05

Saab-daniel, Ville du sende mig den svejse bøsning som vi snakkede om. Så kan jeg få lavet det andet rør!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

6. apr 2006, 22:52

Aresdk, jo, skal jeg nok lige gøre ved lejlighed!
Kan du ikke emaile mig en adresse hvor jeg kan sende filen til? Tager på skiferie lørdag, og det skulle jo gerne være inden da!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

6. apr 2006, 22:59

Jeg vil klart anbefale Daniels BOV. Jeg kører med den nu og jeg har stabil og fint ladetryk.. selv ved svag ladetryk kan jeg høre den lufter ud og det samme ved "overtryk" i 5 gear når der ikke bruges reelt tryk.
Det er helt kanon, men man skal nok være lidt "dreng" for at holde "pssssttttt" ud. Folk vender sig om på gader og kigger efter hvor helvede den celica fra 2 Fast 2 Furious er henne. Men Jeg ved Daniel arbejder på at få en mere lydsvag model hjem, så glæd jer folkens - det er pengene værd og den er faktisk billig i forhold til hvad en god BOV kan koste.

/Vels
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

7. apr 2006, 07:35

Hvad farve er jeres inden i?
MVH Lars Kristensen
bruncke
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 111
Tilmeldt: 7. aug 2005, 12:37

1. jun 2006, 20:19

Hej Vels

Du skriver i denne tråd at Daniel og dig arbejder på at få en mere lydsvag BOV hjem. Er det lykkes Jer? I så fald, vil den passe på min 9000 LTT M95? Og hvad er prisen?

Mvh.
Mikkel Bruncke
Aresdk
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3683
Tilmeldt: 23. feb 2004, 13:20

1. jun 2006, 21:28

bruncke, hvis du stadig kører som ltt så behøver du ikke være så nervøs for at den larmer.. 0,4 i ladetryk er ikke nok til at få dem til at larme, højst sige en lille lyd.
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
Martin_dk
SAAB FREAK
Indlæg: 86
Tilmeldt: 2. maj 2006, 19:42

Re: LÆS DETTE FØRST!!!! Om Dump Ventil osv. STIL SPØRGSMÅL H

2. jun 2006, 12:54

Saab-daniel skrev: Biler der ikke har luftmængdemålere og dermed uden problemer kan køre med åben bov er disse:

* 9000 M93-98
* NG900/9-3> M00 (med nogle afvigelser).
Disse har Trionic5-motorstyring der ikke benytter en luftmængdemåler.
Så må jeg gå ud fra at jeg godt kan montere en "Dump-ventil" på min Saab 9-3 SS Aero årgang 2004 ??

Mvh. Martin
jlck
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 329
Tilmeldt: 29. jul 2005, 13:19

Re: LÆS DETTE FØRST!!!! Om Dump Ventil osv. STIL SPØRGSMÅL H

2. jun 2006, 13:20

Martin_dk skrev:
Saab-daniel skrev: Biler der ikke har luftmængdemålere og dermed uden problemer kan køre med åben bov er disse:

* 9000 M93-98
* NG900/9-3> M00 (med nogle afvigelser).
Disse har Trionic5-motorstyring der ikke benytter en luftmængdemåler.
Så må jeg gå ud fra at jeg godt kan montere en "Dump-ventil" på min Saab 9-3 SS Aero årgang 2004 ??

Mvh. Martin
Nej de nye saaber har det desvære ikke godt med dump-ventiler op til trionic 5 som sidder i ng900 og og93 går det at montere på men så stopper det sjove også..
Martin_dk
SAAB FREAK
Indlæg: 86
Tilmeldt: 2. maj 2006, 19:42

Re: LÆS DETTE FØRST!!!! Om Dump Ventil osv. STIL SPØRGSMÅL H

2. jun 2006, 13:30

Nej de nye saaber har det desvære ikke godt med dump-ventiler op til trionic 5 som sidder i ng900 og og93 går det at montere på men så stopper det sjove også..


Øv! Så kan jeg altså ikke få blærerøvslyd på? :cry:
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

2. jun 2006, 14:26

Hej Martin_dk..

Jo du kan godt få blærerøvslyden...du skal bare sørge for at få en ventil der er dobbeltstemplet.. :)
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
jlck
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 329
Tilmeldt: 29. jul 2005, 13:19

2. jun 2006, 14:48

rene skrev:Hej Martin_dk..

Jo du kan godt få blærerøvslyden...du skal bare sørge for at få en ventil der er dobbeltstemplet.. :)
Alle svenske tuningsfirmaer advarer på det kraftige at påmontere blow off på biler nyere end trionic 5.. Undersøgt det lige og fandt ud af at www.speedparts.se har en der vil passe på din bil med modelnummer D1560..

Så undskylder lige min usane konstatering længere oppe :lol:
RuneAmager
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. sep 2006, 03:14

7. sep 2006, 03:22

jeg får min nye bil en af dagene - en 1991 - saab 9000 2,3 turbo CC - chippet til 248hk ifølge nuværende ejer.

jeg ville meget gerne have BOV på, men han har haft en kopi af hks på og der gik bilen ofte ud, når den havde "piftet"
så kan jeg forstå at en recirkulerende er det som skal til, men så mister man denne pragtfulde lyd - men læser det som
om at man osse får helt forkert blandning ved BOV på en som min ...

nogen der har en ide om hvad der skal til og hvad det koster at bygge bilen om til ikke at kører med lmm - så er problemet
jo osse løst... omend på en lidt drastisk måde ..

på forhånd tak for evt. svar :) og råd
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

7. sep 2006, 09:18

Hej RuneAmager..

Det bedste og nemmeste du kan gøre er at købe feks en Forge recirkulerende BOV og et åbent luftfilter...så vil du stadig ku hører den pifter lidt i luftfilteret...og du kan være helt rolig mht blandingen så længe du kører med en recirkulerende, da bilen er bygget til at kører med sårn en...

Held og lykke med bilen.. :)

Og billeder er altid velkomne... :wink:
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Gundestrup
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1492
Tilmeldt: 8. jul 2005, 00:29

7. sep 2006, 09:31

Jep, en recirkulerende fra Fodge giver også lyd også selv om du ikke monterer åbent filter men selvfølgelig ikke i stil med lyden i en der lufter ud i det fri. Jeg kører selv med en recirkulerende fra Fodge og er ganske godt tilfreds.
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R

Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Brugeravatar
englewood
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 412
Tilmeldt: 1. apr 2006, 08:52

7. sep 2006, 18:35

Har tit spekuleret på hva pokker en BOV er,men så vidt jeg kan forstå er det altså den tingest som benævnes Wastegate.
Eller er jeg nu ude og cykler igen igen :lol:
Brugeravatar
Gundestrup
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1492
Tilmeldt: 8. jul 2005, 00:29

7. sep 2006, 18:51

Hej englewood,

Du har helt ret, du er ude at cykle igen igen :lol:

BOV'en (blow-off ventil) er den ventil der sidder på trykrøret og som skal lukke trykket ud, enten i fri luft eller tilbage i indsugningsrøret når du slipper gassen/kobler ud.

Wastegaten er det spjæld der åbner f.eks når man slipper gassen og turboen ikke mere skal skabe tryk, derved ledes udstødningsgasserne udenom turbinen.

Get it :?: :lol:
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R

Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Brugeravatar
englewood
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 412
Tilmeldt: 1. apr 2006, 08:52

7. sep 2006, 18:55

Tak for oplysningen,jeg er sgu efterhånden ved at være en ret habil cyklist. Tour de France næste yeaaaa. :D
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

7. sep 2006, 19:38

Gundestrup skrev:Wastegaten er det spjæld der åbner f.eks når man slipper gassen og turboen ikke mere skal skabe tryk, derved ledes udstødningsgasserne udenom turbinen.
det er ikke 100% korrekt. det er ritig nok at man leder udstødnings gassen uden om turbinen med waste gaten. men da det netop er ladetryk der styrer waste gaten er den lukket når der ikke er ladetryk. og åbner når man nærmer sig sit max tryk. eller GLT når APC eller Trionic beder om det
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Gundestrup
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1492
Tilmeldt: 8. jul 2005, 00:29

7. sep 2006, 19:54

Ja selvfølgelig nu jeg tænker mig om :roll: Måske jeg skulle tage cyklen frem eller også lade være med at kloge i det samtidig med at jeg af konen er sat til at lave stegt flæsk.....

Det er selvfølgelig derfor den er forbundet med APC eller Trionic via vacumm-slange og derfor nogle actuatorer har problemer med trykket når man trimmer.......
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R

Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

7. sep 2006, 20:12

ja det kan jo smutte når der er kvinder i farvandet
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
mummi
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 20
Tilmeldt: 18. sep 2006, 22:50

18. sep 2006, 22:52

Hej alle sammen.
Jeg har lige købt en Saab 9000 2,0T fra 96.
Nu har jeg læst at den originale bov ikke er så god.
Hvad kan i anb. det behøver ikke at være en åben bov.
Evt. link

Tak
Brugeravatar
Gundestrup
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1492
Tilmeldt: 8. jul 2005, 00:29

18. sep 2006, 23:10

Hej mummi,

Det er helt rigtigt at den originale bov ikke er særlig god og slet ikke hvis du påtænker at trimme din bil. Jeg kan anbefale følgende som jeg selv kører med:

http://www.elkparts.com/product_info.ph ... cts_id/237

Skal det være en åben bov er den der forhandles af fischer-saab evt. et bud.
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R

Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
mummi
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 20
Tilmeldt: 18. sep 2006, 22:50

18. sep 2006, 23:21

Gundestrup.
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... cts_id/237 denne blov er en lukket blov ikke, og pifterden mere end den originale eller er det, det samme?
Brugeravatar
Gundestrup
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1492
Tilmeldt: 8. jul 2005, 00:29

18. sep 2006, 23:23

Hej igen,

Det er en recirkulerende bov. Den pifter en smule mere end den originale men slet ikke i samme stil som en åben bov.
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R

Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
mummi
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 20
Tilmeldt: 18. sep 2006, 22:50

18. sep 2006, 23:27

tak for det..
Brugeravatar
Gundestrup
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1492
Tilmeldt: 8. jul 2005, 00:29

18. sep 2006, 23:27

Det var da så lidt. :)
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R

Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE

Tilbage til "Modern Forum"