saab 9000 2.3 t
Redaktør: Bestyrelsen
- korn
- SAAB NET NYBEGYNDER
hej jeg vil lige høre om der er nåde special man skal skifte på en 9000 fra 93 bilen har lige rundet 200000 km , tænkte på tanrem eller kæde eller hvad de nu køre med. eller ander ting ... mvh brian
- villads
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Hej korn. Jeg mener at saab 9000 fra 93 er med den gamle langmotor, og der skal du passe på balanceakselhjulet. Det er det hjul der sidder på krumptapakslen, som trækker balancekæden.
9KCDE2,3Taut.95.sævsjø.camp
1989og900 8vCarbonade(TØRSTIG)
97MercedesVito2,4tdLORTEBIL
91og900i16Lidt slap men driftsikker
919kCD2,3Tmeget ballade
93og9002,1Kanon Motor
94Nissan Sunny (plum rådden i bunden)
93og900t16 (Kørte bare godt)
1989og900 8vCarbonade(TØRSTIG)
97MercedesVito2,4tdLORTEBIL
91og900i16Lidt slap men driftsikker
919kCD2,3Tmeget ballade
93og9002,1Kanon Motor
94Nissan Sunny (plum rådden i bunden)
93og900t16 (Kørte bare godt)
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Saab 2.3 motoren er generelt en slidstærk motor, men det har vist sig, at nederste kædehjul, som trækker balanceakselkæden kan slides
Dette betyder, at metalspåner fra dette tandhjul kan ødelægge oliepumpen og dermed motoren.
Denne ødelæggende slitage ses i visse tilfælde før 200.000km, og det er meget vigtigt for ejere af disse biler at være opmærksomme på selv svage "kædelyde" og straks kontakete fagfolk, hvis motoren ændrer lyd. Ved udskiftning isættes et hærdet hjul, og derefter skulle problemet være løst.
Det bemærkes, at hyppige olieskift (6000-9000km) og anvendelse af de bedste oliekvaliteter kan forlænge kædehjulets levetid.
For yderligere information: kontakt MH-Parts
Saab 2.3 motoren er generelt en slidstærk motor, men det har vist sig, at nederste kædehjul, som trækker balanceakselkæden kan slides
Dette betyder, at metalspåner fra dette tandhjul kan ødelægge oliepumpen og dermed motoren.
Denne ødelæggende slitage ses i visse tilfælde før 200.000km, og det er meget vigtigt for ejere af disse biler at være opmærksomme på selv svage "kædelyde" og straks kontakete fagfolk, hvis motoren ændrer lyd. Ved udskiftning isættes et hærdet hjul, og derefter skulle problemet være løst.
Det bemærkes, at hyppige olieskift (6000-9000km) og anvendelse af de bedste oliekvaliteter kan forlænge kædehjulets levetid.
For yderligere information: kontakt MH-Parts
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Ja, de har nu altid haft det med at male fanden på væggen...
M.v.h.
Ja, de har nu altid haft det med at male fanden på væggen...
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
- turbo-søren
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Mh-parts har nu helt ret i dette tilfælde, min egen model 91 kørte aldeles fremragende uden kæde støj, men jeg undersøgte nu det nederste tandhjul efter mh-parts gjorde mig opmærksom på netop dette problem, og ganske rigtigt så lignede tandhjulet en række haj-finner, som jeg selvfølgelig skyndte mig at få skiftet.
Så et stort tak til Mh-parts
Mvh. Søren
Mh-parts har nu helt ret i dette tilfælde, min egen model 91 kørte aldeles fremragende uden kæde støj, men jeg undersøgte nu det nederste tandhjul efter mh-parts gjorde mig opmærksom på netop dette problem, og ganske rigtigt så lignede tandhjulet en række haj-finner, som jeg selvfølgelig skyndte mig at få skiftet.
Så et stort tak til Mh-parts
Mvh. Søren
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Ja, men MH-Parts skriver at det er en generel fejl på 2,3-motoren, hvilket ikke er tilfældet. Det er specielt de første årgange af motoren - '88 ('89-model) til og med '92.
M.v.h.
Ja, men MH-Parts skriver at det er en generel fejl på 2,3-motoren, hvilket ikke er tilfældet. Det er specielt de første årgange af motoren - '88 ('89-model) til og med '92.
M.v.h.
- rene
- SAAB-PSYCHO
Det kan godt være det er blevet bedre fra 92 og frem...men det er langt fra blevet godt...jeg har lige set et tandhjul fra en 94'er, eller det der havde været et tandhjul...der var absolut intet tilbage der ku indikere der havde været tænder på...der var kun en blank ring tilbage der mest af alt lignede noget af et kugleleje...kæden støjede ikke det fjerneste og føltes faktisk som om den var blevet skiftet...
Vacuum sucks!!...

- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Var der huller i tandhjulet, eller var det "massivt"?
M.v.h.
Var der huller i tandhjulet, eller var det "massivt"?
M.v.h.
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
det er den nye model den du har er den gamle og ja der passer pakningen både til en 2.0 og 2,3. Og med hensyn til billedet er det jo balanceakslens tandhjul der er slidt op og ikke det der sidder på krumtappen.
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm