Banner cycler

Import afgift

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

9kAERO97
SAAB FREAK

Import afgift

23. dec 2006, 19:34

Er der nogen herinde, der kender til afgifts reglerne ved import?

Når vi snakker "nyere biler" (altså under 35 år) skal privat personer i princippet betale hvad der svarer til afgiften på en tilsvarende bil ved køb hos en dansk forhandler.

Men hvad med en forhandler, som importerer - hvordan beregnes afgiften så - her skal jo "indregnes" en avance, eller...?!?

Hilsen
Henrik

Brugeravatar
Vrid
EXTREME SAAB FREAK

29. dec 2006, 11:41

Forhandlere oplever de samme, hvad de opfatter som uretfærdigheder, som os andre.
Her er en pressemeddelse fra Jaguar Hause, den besvarer vist dit spørgsmål, og så vidt jeg ved er deres klager endnu ikke afgjort.

Frederikssund den 17. december 2004

Pressemeddelelse

Import af brugte luksusbiler er blevet et tag-selv-bord for Told og Skat. Ofte pålægger de forhandleren så stor en avance, at forbrugeren betaler for op til 5 biler (han får kun én). Betaling for 4,3 – 4,7 biler er almindeligt.

Det er ikke unormalt, at Told og Skat pålægger en avance på 90.000 kr. – svarende til 60-65% af det forhandleren har betalt i indkøbspris – alene med det formål, at kunne opkræve 180% i registreringsafgift. Når forhandleren har betalt den høje afgift, er der kun kr. 15.000 – 23.000 tilbage, hvoraf der skal erholdes klargøringsudgifter samt henlægges til 2 års garanti og reklamation.

Herudover går der ofte op til 1½ år inden der foreligger endelig afgørelse af registreringsafgiften efter en klage – over 6 måneders ekspeditionstid er almindeligt.

Told og Skat vurderer ofte handelsværdien så højt, at det svarer til, at forbrugeren betaler for mere end 4 biler – i nogle tilfælde snarere 5 - i forhold til forhandlerens indkøbspriser ved tyske forhandlere (der er altså indkøbt til almindelig markedspris i Tyskland).

Dette betyder også, at denne vurderede handelsværdi oftest er højere end den pris, vi kan opnå for bilerne ved salg i DK. I flere tilfælde betyder dette deciderede tab, som sælger altså kan risikere først at kunne konstatere flere måneder efter at handlen er afsluttet – og hvis dette giver anledning til klage kan der gå mere end et år, inden der svares fra Told og Skat.

I øjeblikket har vi syv klagesager til ekspedition – hvoraf to er sendt til Told og Skat for mere end 15 måneder siden, og foreløbig er der kun modtaget besked fra Told og Skat med kvittering for deres modtagelse af klagen og oplysning om forventet sagsbehandling ca. 6 måneder !!

Det vil alt i alt sige, at der kan gå flere regnskabsår, før man har det endelige resultat af handlen.

Disse værdi fastsættelser hos Told og Skat sker endda på trods af, at vi allerede ved vurderingen dokumenterer den faktiske salgspris i form af kopi af vores salgsfakturaer, lige som vores klageskrivelser er veldokumenterede i form af kopier af indkøbs- og salgsfakturaer, annoncer for tilsvarende biler m.v..

JAGUAR HOUSE A/S

Johan Bendixen

Direktør
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

29. dec 2006, 17:04

Det ovenstående dokument er 2 år gammelt, og der er ændret en del i Told og Skats måde at udregne afgift på. Der er skrevet mange mange tråde om emnet her på siden, prøv evt. at lave en søgning på ordet "afgift".
Jeg har lige gået møllen igennem med min OG900 aero- og det fungerer idag sådan her:

Den importerede bil skal til dels et toldsyn og et almindeligt syn. Det fungerer sammenlagt som eet syn. Synsfolkene identificerer bilen og bemærker km-tal (dokumentation er vigtig!!) og bilens generelle stand/udstyr. Ud over dette synes bilen på alm. vis.
Når bilen er synet får man udleveret toldsynspapirerne som danner grundlag for Told og Skats vurdering af bilen.
Det er korrekt at de som udgangspunkt forholder sig til hvad bilen ville koste hos en forhandler, men de forlanger jo ikke at få at vide hvad man som privatperson har betalt for selve handelen. Derfor kan det godt være en god handel.
Forklaringen på at bilen vurderes ift. forhandlerpris er - så vidt jeg har hørt- at det ikke skal kunne betale sig at importere biler til DK som privatperson.
Told og Skat udregner afgiften med det samme hvis man tager til et af de store motorkontorer (Aalborg/Århus etc.) Bor man ikke i nærheden af en af de byer kan den lokale Told og Skat sende papirerne ind- så kontakter de dig når afgiften er udregnet.
Afgiften kan man godt forsøge at klage over, men på ældre biler er min vurdering at det ikke kan betale sig.
På min OG900 årg. 1992 aero vurderede de handelsprisen i DK til 22.000 kr, hvilket er ALT for lavt sat da det er en meget sjælden bil i DK. Derfor slap jeg med knap 12500 kr i afgift, som jeg gladeligt betalte!
Skal man importere en SAAB, tror jeg man skal se det på den måde, at man får en bil med meget mere udstyr og nul rust til de samme penge som man ellers skulle betale for en tilsvarende herhjemme. Tænker man på den måde forekommer Told og Skats vurderinger heller ikke så urimelige.

Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
9kAERO97
SAAB FREAK

29. dec 2006, 19:54

Tak Vrid og Nicolai! Det var interessant og spændende læsning - både jeres svar og trådene jeg fandt gennem søgningen (god idé, som jeg jo burde ha fået selv!..;o).
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. dec 2006, 22:40

Min erfaring med selvregistrering af den mangentabrune 9Ker var faktisk også en rimelig og fair behandling. Det kniber nok mere med de deciderere luksusbiler, herunder cab'er, som vi jo ærlig talt heller ikke har brug for - bare gerne vil ha'! Og det koster så!
Mvh
Marcel
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Brugeravatar
Vrid
EXTREME SAAB FREAK

30. dec 2006, 00:33

Nu gik spørgsmålet jo på, om der også blev indregnet en avance, hvis det var en forhandler der stod for toldbehandlingen, og det giver Jaguar Hous'es pressemeddelelse dig svaret på.

Vurderingsgrundlaget for forhandler kontra private, er stadig det samme, også efter indførelsen af de nye regler fra 1. april 2006, og hvis der klages over afgiftens størelse, er der stadig ventetid på den endelige afgørelse.

Tilbage til "Off Topic !!!"