ide til ny forum del
Redaktør: Bestyrelsen
- Busken
- EXTREME SAAB FREAK
Jeg ved ikke om det har været oppe og før, men hva med at have en guide del. Så kan man måske lave en guide til noget som et olie filter skift eller noget andet.
Martin Busk
Tidligere: SAAB 900 2,0 Combi Coupe 1991
Nu: Peugeot 107
- Vels
- SAAB-MANIAC
Jo det har været oppe og vende før og jeg mener vi blev enige om at admins skulle lave dem som "sticky" under det tekniske fora og dokumentet skulle være PDF. Jeg skal nok se om jeg ikke kan finde tråden når jeg lige får tid - når andre det inden, er det jo bare fint.
Ellers kan Jakob Jensen sikkert huske det.
/Vels
Jo det har været oppe og vende før og jeg mener vi blev enige om at admins skulle lave dem som "sticky" under det tekniske fora og dokumentet skulle være PDF. Jeg skal nok se om jeg ikke kan finde tråden når jeg lige får tid - når andre det inden, er det jo bare fint.
Ellers kan Jakob Jensen sikkert huske det.
/Vels

- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Man kan jo sagtes laves flere guides evt med billeder osv, men det er jo ikke kun os som skal lave det. Hvis nu en af os alle sammen laver en guide, og så sætter den ind som en tråd eller som en hjemmeside, så kan web master jo bare lave et forum mere eller ændre en af dem vi har.
Det er jo bare en tekst og billeder lagt ind i en tråd.
Det er jo bare en tekst og billeder lagt ind i en tråd.
MVH Lars Kristensen
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Sidst snakken blev bragt herinde mener jeg at huske at folk fandt ud af at hvis man laver en tråd med manual til at lave en rep eller en modifikation, så kan enten Jakob, Daniel eller jeg låse tråden til toppen af teknisk forum så den altid kan findes nemt. Hermed er det nemt for dem der ønsker at kigge guides at finde dem i toppen af teknisk forum. Jeg skal gerne sørge for at dem som henvender sig med materiale til en guide får låst deres indlæg som en manual.
Mvh. Anders
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
- Jakob-Jensen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Vi kan godt lave et FAQ forum, det er ikke noget problem.
Vi skal bare have fundet den helt rigtige mand til at ren-skrive, og sætte det hele op så kvaliteten er god og fakta er de rigtige.
Vi kan godt lave et FAQ forum, det er ikke noget problem.
Vi skal bare have fundet den helt rigtige mand til at ren-skrive, og sætte det hele op så kvaliteten er god og fakta er de rigtige.
My Turbo Turns Faster Than Yours
- autoanders
- Kontakt:
Nu må jeg jo være en af dem, du hentyder til. Jeg/vi værksteder, der bruger siden, kan og skal ikke bestemme, om hvilke ting der bliver oprettet, her på sidden. Så med mindre, du ved ting, som jeg ikke ved om dette, så lad vær med at skyde løs, med ting der ikke er nogle facts omrene skrev:Jeps..den har været foreslået før, men jacob jensen mente det ville være alt for besværligt med en guide...selvom andre havde meldt sig til opgaven.....der er nok nogen der risikerer at miste penge hvis folk begynder at lave for meget selv på deres biler...
- rene
- SAAB-PSYCHO
For min skyld må du gerne være en af dem jeg hentyder til...du burde jo vide det bedst...men så længe du ikke er blevet nævnt fra min side, må det stå for din egen regning...og så længe du ikke har den fjerneste anelse om hva jeg ved, så bør du nok selv lade være at skyde løs hver eneste gang du ser den mindste chance...
Vacuum sucks!!...

- autoanders
- Kontakt:
- Speedy

- Kontakt:
Nu prøver vi lige at finde tilbage til det, tråden handler om og undlader stikpiller eller ufine hentydninger til hvad hvem tidligere har ment eller ved.
Et manual/vejledningsforum er svært fordi det som Jakob antyder kræver en grad af overblik og styring så kvaliteten af indlæggene bliver brugbar. En mulighed ligger i at lave en kategori alene til vejledninger og undlade at styre hvordan vejledningernes kvalitet er samt hvad folk skriver i dem. Denne løsning har jeg set på andre fora og den er ikke altid til den store hjælp. En autolakker skrev engang at han malede bilen selv ved at tage en sprøjtepistol og male den. Den form for vejledning er ik til megen nytte.
Jeg vil for god ordens skyld hentyde til at ingen hverken kommercielle eller nonkommercielle brugere på Saabklubdanmark styrer hvad der postes på siden. Dette er alene op til bestyrelsen og den af bestyrelsen nedsætte webmaster at bestemme. Dette må besvare Renes tvivl om firmaer mister penge hvis folk herinde bliver for "dygtige" eller om kommercielle interesser styrer sidens indhold!
Men hold tråden til en snak om relevansen for et manual forum tak!
Et manual/vejledningsforum er svært fordi det som Jakob antyder kræver en grad af overblik og styring så kvaliteten af indlæggene bliver brugbar. En mulighed ligger i at lave en kategori alene til vejledninger og undlade at styre hvordan vejledningernes kvalitet er samt hvad folk skriver i dem. Denne løsning har jeg set på andre fora og den er ikke altid til den store hjælp. En autolakker skrev engang at han malede bilen selv ved at tage en sprøjtepistol og male den. Den form for vejledning er ik til megen nytte.
Jeg vil for god ordens skyld hentyde til at ingen hverken kommercielle eller nonkommercielle brugere på Saabklubdanmark styrer hvad der postes på siden. Dette er alene op til bestyrelsen og den af bestyrelsen nedsætte webmaster at bestemme. Dette må besvare Renes tvivl om firmaer mister penge hvis folk herinde bliver for "dygtige" eller om kommercielle interesser styrer sidens indhold!
Men hold tråden til en snak om relevansen for et manual forum tak!
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 96V4 '67 SilverSand
- Jensen
- Administrator
Emnet har været oppe at runde før, og ideen er egentlig god nok. Det er bare meget tidskrævende, at lave en DIY. Det er ikke bare at skyde et par billeder mens man arbejder på bilen, det kræver mange billeder, og en meget grundig forklaring for at det skal have værdi. Det Busken efterlyser eksisterer faktisk allerede på vores forum, det er katagorien Teknisk forum! her kan man da bare spørge løs hvis man ønsker hjælp til en specifik opgave. Skal man bruge en grundig vejledning findes der jo diverse værkstedshåndbøger som klarer opgaven bedre end de fleste af brugerne herinde på forum kan (afsætte tid til)
Med hensyn til specifikke emner som Busken efterlyser i stil med Kaas' håndfri installering synes jeg at man skal oprette en projekt-tråd, så kan eventuelle interesserede stille spørgsmål i den.
MVH Mads
Med hensyn til specifikke emner som Busken efterlyser i stil med Kaas' håndfri installering synes jeg at man skal oprette en projekt-tråd, så kan eventuelle interesserede stille spørgsmål i den.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- mindblower
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Senest rettet af mindblower 7. sep 2008, 04:01, rettet i alt 1 gang.
Nothing I can do about it now !
- Speedy

- Kontakt:
"Problemet" med at lave et vejledningsforum er at hver enkelt tråd med en vejledning ofte bliver forvandlet til en diskussion og så ligner et vejledningsindlæg til forveksling en snak i Teknisk forum. Et glimrende eksempel er indlæg om skift af toppakning, knastkæder osv. Såfremt en bruger f.eks. poster en vejledning til skift af toppakning, så er der med garanti nogle som har andre ideer, kritik eller feedback og så har vi (igen) diskussionen. Ergo forsvinder den rent vejledningsmæssige del.
Busken>> Jeg synes personligt rigtig godt om ideen MEN det kræver en teknisk redaktør der foretager en vis redigering/kontrol med at det postede er korrekt samt kan bruges til noget mere fornuftigt end mit eksempel på en vejledning i maling af en bil.
Mvh. Anders
"Problemet" med at lave et vejledningsforum er at hver enkelt tråd med en vejledning ofte bliver forvandlet til en diskussion og så ligner et vejledningsindlæg til forveksling en snak i Teknisk forum. Et glimrende eksempel er indlæg om skift af toppakning, knastkæder osv. Såfremt en bruger f.eks. poster en vejledning til skift af toppakning, så er der med garanti nogle som har andre ideer, kritik eller feedback og så har vi (igen) diskussionen. Ergo forsvinder den rent vejledningsmæssige del.
Busken>> Jeg synes personligt rigtig godt om ideen MEN det kræver en teknisk redaktør der foretager en vis redigering/kontrol med at det postede er korrekt samt kan bruges til noget mere fornuftigt end mit eksempel på en vejledning i maling af en bil.
Mvh. Anders
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 96V4 '67 SilverSand
- Vrid
- EXTREME SAAB FREAK
Jeg synes det er en god ide, men mener det bør laves som en linksamling.
Se bare på tråden om indfarvning af lædersæder der kører lige nu, hvor det stort set er umuligt at uddrage en konklution, vel nok fordi ikke alle taler om det samme.
Så hvis nogen har fundet et guldæg, som de vil delagtiggøre os andre i bør det da kunne vises via Sdk's hjemmeside, feks så havde Edwins for kort tid siden en udmærket fotoreportage om at udskiftning af frontruden i OG900 med airbag.
Så lad os få en linksamling, det burde kunne laves så det ikke giver ekstra arbejde til administrator/bestyrelse
Se bare på tråden om indfarvning af lædersæder der kører lige nu, hvor det stort set er umuligt at uddrage en konklution, vel nok fordi ikke alle taler om det samme.
Så hvis nogen har fundet et guldæg, som de vil delagtiggøre os andre i bør det da kunne vises via Sdk's hjemmeside, feks så havde Edwins for kort tid siden en udmærket fotoreportage om at udskiftning af frontruden i OG900 med airbag.
Så lad os få en linksamling, det burde kunne laves så det ikke giver ekstra arbejde til administrator/bestyrelse
- Speedy

- Kontakt:
Dette findes faktisk allerede her på siden under menupunktet weblinks. Her kan brugere tilføje links samt skrive en kommentar til hvad man kan finde på det givne link. At vi ikke har en forum til disse weblinks er jo kun et spørgsmål om hvor på siden man skal finde info. Jeg kan derfor kun opfordre folk til at bruge dette.Vrid skrev:Jeg synes det er en god ide, men mener det bør laves som en linksamling.
Mvh. Anders
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 96V4 '67 SilverSand
- Vels
- SAAB-MANIAC
Jeg må indrømme at jeg har svært ved at se problemet i noget som helst af alt dette og hvorfor der skal sikres 112% toyata kvalitet i en sådan guide.
Personligt var jeg selv rigtig glad for diverse manualer/guides på en anden bilklubs side da jeg erhvervede mig en model jeg ikke rigtigt havde rørt ved før da jeg indtil da havde kørt andre mærker eller med kaburator.
Jeg tror de fleste folk med en slat sund fornuft ved at en guide på en bilklubside ikke er en endegyldig værkstedsmanual, men blot en indgangsvinkel til problemløsning eller prevention af samme.
F.eks. rensning af tomgangsmotor :
Problembeskrivelse
Hvor sidder grisen ( billede tak ) ?
Afmontering - gerne kort beskrevet med hvilket værktøj
Forslag til rensning m. div. kemikalier, og igen montering.
Tit og ofte er det for mig nok lige at få et billede af hvor en eller anden dims sidder eller beskrivelse af samme. F.eks. forventede jeg da heller ingen garanti da jeg loddede ny fuelmap chip i en styreboks første gang. Men hvad der virkelig hjalp var et billede af hvordan man fik skilt de to prints fra hinanden der var i denne specifikke boks - det var nemlig ikke 100% intuitivt. Sved på panden da man drejer nøglen osv for man VED jo at dette ikke er autoriseret!
Gør hvad i vil, jeg syntes uanset det er en kanon idé uanset om kvaliteten svinger lidt.
Personligt var jeg selv rigtig glad for diverse manualer/guides på en anden bilklubs side da jeg erhvervede mig en model jeg ikke rigtigt havde rørt ved før da jeg indtil da havde kørt andre mærker eller med kaburator.
Jeg tror de fleste folk med en slat sund fornuft ved at en guide på en bilklubside ikke er en endegyldig værkstedsmanual, men blot en indgangsvinkel til problemløsning eller prevention af samme.
F.eks. rensning af tomgangsmotor :
Problembeskrivelse
Hvor sidder grisen ( billede tak ) ?
Afmontering - gerne kort beskrevet med hvilket værktøj
Forslag til rensning m. div. kemikalier, og igen montering.
Tit og ofte er det for mig nok lige at få et billede af hvor en eller anden dims sidder eller beskrivelse af samme. F.eks. forventede jeg da heller ingen garanti da jeg loddede ny fuelmap chip i en styreboks første gang. Men hvad der virkelig hjalp var et billede af hvordan man fik skilt de to prints fra hinanden der var i denne specifikke boks - det var nemlig ikke 100% intuitivt. Sved på panden da man drejer nøglen osv for man VED jo at dette ikke er autoriseret!
Gør hvad i vil, jeg syntes uanset det er en kanon idé uanset om kvaliteten svinger lidt.

- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
- autoanders
- Kontakt:
Ja Rene, jeg forstår ikke hvad du mener, men det er jo nok pointen, at man heller ikke skal. Men jeg vil ikke bruge, mere tid på dette.
- Busken
- EXTREME SAAB FREAK
Kaas, nu er der ikke noget link men det er sikkert det samme vi snakker om. det er ikke fordi jeg gerne vil vide noget nu brugte jeg det bare som eksempel.
så er det jo lige det at hvis der kommer en ordentlig bunke FAQ/guides så ville hele første side af teknisk forum blive til en stor "sticky", det hedder det, side. man kunne jo gøre det sådan at folk frit kunne oprette sådan nogle tråde, hvor det kun er de mest konkrete FAQ/guides der kom til at stå i toppen.folk fandt ud af at hvis man laver en tråd med manual til at lave en rep eller en modifikation, så kan enten Jakob, Daniel eller jeg låse tråden til toppen af teknisk forum så den altid kan findes nemt. Hermed er det nemt for dem der ønsker at kigge guides at finde dem i toppen af teknisk forum
Martin Busk
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
- netroM
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Jeg valgte at smide DIY indlæg i projekter; der er ikke så meget frem-og-tilbage som i teknisk forum, og det er vel et projekt at lave specialværktøj eller bytte svingarmsgummi eller lignende? Jeg kunne dog godt tænke at vide hvordan vi uploader en pdf til forummet; hvis det lægges ud som de almindelige fildelinger (f.x. imageshack, som vist ikke tager pdf?) slettes illustrationen efter et stykke tid.
Morten Perlegrus
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
- Jensen
- Administrator
Jeg plejer at bruge www.peecee.dk de tager mange forskellige formater også zip mm.
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Boksen har jeg sat over den luft dyse som går ned til føderne i venstre side, for så er den let at komme til når man trækker den dyse ned, og boksen forsvinder når man skruer dysen på plads. Microfonen har jeg sat ved venstre A stolpe, men den skal lige rykkes lidt ned af stolpen engang.
Strømmen bliver trukket via de medfølgende DIN stik som passer sammen med radioen, så systemet er faktisk ganske enkelt, det sværeste er at finde et sted til boksen og microfonen. Jeg fandt et kanon sted til skærmen, der sidder den mega godt.Busken skrev:Kaas, jo lige et enkelt spørgsmål. hvor trækker du strøm fra
Boksen har jeg sat over den luft dyse som går ned til føderne i venstre side, for så er den let at komme til når man trækker den dyse ned, og boksen forsvinder når man skruer dysen på plads. Microfonen har jeg sat ved venstre A stolpe, men den skal lige rykkes lidt ned af stolpen engang.
MVH Lars Kristensen