Hej!
Jag är Fredriks granne och jag känner han som äger Saabarna. Jag pratade med honom i går och han säger att den har gått ca 185000 km och att det inte finns någon rost alls under den. (Möjligen att det börjar färgas lite brunt vid genomförningarna, men absolut inget allvarligt) Han fick mycket beröm vid kontrollen hos Svensk bilprovning tidigare i år. Bilen fick inte en enda anmärkning. Dessutom påpekar han att bara fälgarna på bilen, tydligen attraktiva original sportfälgar, är värda en hel del. Det enda som inte är riktigt bra är en kopplingscylinder. Kopplingen fungerar, men den tar längre och längre ner, men när man luftar den blir den normal ett tag igen.
Han vill ha 5500 Skr för den, för det är vad han får om han lämnar den på skroten. (4000 i skrotningspremie och sedan får han tillbaka cirka 1500 på fordonsskatten). Tydligen har intresset för bilen spridit sig och fler spekulanter har hört av sig. Det som är väldigt viktigt för försäljaren är att affären går snabbt och smidigt och att han slipper engagera sig i den alls.
Mitt tips är att om du är intresserad av denna bil, så kolla snarast upp hur allt skulle genomföras rent praktiskt vid en eventuell export till Danmark, så att det verkligen är genomförbart och att man vet vad som gäller beträffande avregistrering och avgifter med mera. Personligen tror jag nämligen att han innerst inne inte vill sälja bilarna och att han därmed inte orkar engagera sig i affären alls. (Han har flera bilar att ta hand om och känner väl att han inte hinner med dessa). Jag meddelar dig om vad den andra spekulanten säger och jag gör mitt bästa för att förhala affären så att du i första hand får chansen att köpa bilarna.
Tyvärr kan jag inte bestämma vem han säljer till, men vi får hoppas att det löser sig.
/Peter Widgren, Karlskoga
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262