Hvad anbefaler i af olie til OG900 T16 Cab motoren ?
(er det en B 202 motor ?) ????
Jeg skiftede straks olie og filter da den var hjemme til Mobil 1 5/50, det var det eneste jeg lige havde på lager.
Effekt :
Olien blev meget hurtigt sort og motor tikker når den kold startes.
Der var ingen tik-tik før olie skift
Intet olie forbruge efter 1500 km (ud over lidt topdækel dryp mv)
Jeg skifter gerne til en anden olie da jeg betragter mit olie skift som en hurtig skylle olie.
Min 9k T 95er bliver først mørk i olien efter ca 10.000km (er det pga. DI og kat styring)
Når motoren er var spinner den som en mis og tage gas uden tøven.
(fik lige friske rør og tændingsdele før der blev kørt rundt..)
Motor olie OG900 T16-87 ?
Redaktør: Bestyrelsen
- ejnar
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
15-50 er da vist en ganske tyk olie vil jeg mene , og grunden til at det tikker i en motor med hydral-trykker er at disse ikke er fyldte endnu , men jeg syntes at du lige kunne få testet din oliepumps kondision , for det kan värre på så vis at det tar tid for pumpen at få op tryck. Der sitter vist en backventil i oliefiltert som skal forhindre at olien går tilbage til motorn , det er ikke sikkert at denne fungere , så tager det en stund för det er ordentligt tryck på systemet .
mvh
mvh
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Der har været en del tråde omkring olie og tikkende ventiler her på siden prøv evt. Søg funktionen.
Af egne erfaringer på min OG900 Aero har jeg efter hånden selv rullet 285K Km og har således skifets olie ca 30 gange.
Efterhånden er jeg nået til det resultat at Mobil1 (5w-40 eller 0w-40) altid tikker lidt mere end castrol.
Sidste forsøg fra min side var dog en Castrol 10w-60 , men dette var virkelig ikke en god ide da den tikkede de første 2 kilometer.
Lige pt. kører jeg på en GTX5 (10w-40) og den er OK , men skifter nok til en 5w-40 når det bliver lidt koldrer i været.
SAAB værkstederne påfylder selv Castrol 5w-50 på OG900 når de begynder at tikke lidt.
Troede endeligt selv at det kunne være ligemeget om det hed Castrol eller Mobil1 men min erfaring siger mig noget andet.
- Mit råd er at køre med den Mobil1 du har påfyldt nu og næste gang skifte til Castrol.
Af egne erfaringer på min OG900 Aero har jeg efter hånden selv rullet 285K Km og har således skifets olie ca 30 gange.
Efterhånden er jeg nået til det resultat at Mobil1 (5w-40 eller 0w-40) altid tikker lidt mere end castrol.
Sidste forsøg fra min side var dog en Castrol 10w-60 , men dette var virkelig ikke en god ide da den tikkede de første 2 kilometer.
Lige pt. kører jeg på en GTX5 (10w-40) og den er OK , men skifter nok til en 5w-40 når det bliver lidt koldrer i været.
SAAB værkstederne påfylder selv Castrol 5w-50 på OG900 når de begynder at tikke lidt.
Troede endeligt selv at det kunne være ligemeget om det hed Castrol eller Mobil1 men min erfaring siger mig noget andet.
- Mit råd er at køre med den Mobil1 du har påfyldt nu og næste gang skifte til Castrol.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Ja man må jo prøve sig lidt frem.
Jeg vil have taget blod trykket på den her til vinter samt tjekket olie overtryksventilen.
Den ender nok med at motoren skal ud her til vinter for at fjerne div små rust bimser her og der i motorrummet. Så kan jeg gennengå motor og gear kasse i samme omgang for olie utætheder.
Jeg vil have taget blod trykket på den her til vinter samt tjekket olie overtryksventilen.
Den ender nok med at motoren skal ud her til vinter for at fjerne div små rust bimser her og der i motorrummet. Så kan jeg gennengå motor og gear kasse i samme omgang for olie utætheder.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Motor olie OG900 T16-87 ?
Bedre sendt end aldrig
Det startede med hvilken olie type der blev anbefalet til min T 16 CAB.
Prøvede lidt frem og endte på Stad oil Lazer way 5W-30 eller Castrol FST EDGE 5W-30
Ventil-"Tikkeriet" forsvandt først med nye ventiltrykkere.
( det skal lige nævnes at jeg købte min dejlige Saab CAB i Aug 2007 )
Og nu kommer bedres sendt end aldrig: Motor er nu på vej op af hullet
Efter "kun" 11 1/2 år med undersøgelser, snak og udskydelser.
og hvor vil jeg så hen med tråden ?
Ja det viser hvor stærk SKD siten er.
Information der er over 11 år gammel nemt kan hentes.
Dårlige undskyldninger kan findes og man kan grave i udfordringer og løsninger.
Kan man det med face book ? NÆPPE
Man kan finde en masse tommel op/ned og øv-bøv kommentarer. Men god Saab viden der holder i langt tid er det nok lidt mere svært med.
Processen med motor ombygning mv. bliver lagt i "projekt mappen"
Det startede med hvilken olie type der blev anbefalet til min T 16 CAB.
Prøvede lidt frem og endte på Stad oil Lazer way 5W-30 eller Castrol FST EDGE 5W-30
Ventil-"Tikkeriet" forsvandt først med nye ventiltrykkere.
( det skal lige nævnes at jeg købte min dejlige Saab CAB i Aug 2007 )
Og nu kommer bedres sendt end aldrig: Motor er nu på vej op af hullet
Efter "kun" 11 1/2 år med undersøgelser, snak og udskydelser.
og hvor vil jeg så hen med tråden ?
Ja det viser hvor stærk SKD siten er.
Information der er over 11 år gammel nemt kan hentes.
Dårlige undskyldninger kan findes og man kan grave i udfordringer og løsninger.
Kan man det med face book ? NÆPPE
Man kan finde en masse tommel op/ned og øv-bøv kommentarer. Men god Saab viden der holder i langt tid er det nok lidt mere svært med.
Processen med motor ombygning mv. bliver lagt i "projekt mappen"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Motor olie OG900 T16-87 ?
Hvilken olie Kører du så på idag, en 5w30 olie `?
Jeg mener at det stort set har været den anbefalede olie til alle motorer med hydrauliske ventilløftere/ trykkere.
En hydraulisk løfter der tikker ved koldstart, en næsten altid en løfter der ikke kan holde trykket, grundet skidt eller slid.
Det at begynde med ar eksperimentere med en tykkere olie en motoren er konstrueret til.
Er et skråplan, der ultimativt kan føre til motorskader.
Personligt har jeg aldrig forstået en 10w60 raseri olie i en motor der er konstrueret til en 5w30 olie.
MVH
Morten
Jeg mener at det stort set har været den anbefalede olie til alle motorer med hydrauliske ventilløftere/ trykkere.
En hydraulisk løfter der tikker ved koldstart, en næsten altid en løfter der ikke kan holde trykket, grundet skidt eller slid.
Det at begynde med ar eksperimentere med en tykkere olie en motoren er konstrueret til.
Er et skråplan, der ultimativt kan føre til motorskader.
Personligt har jeg aldrig forstået en 10w60 raseri olie i en motor der er konstrueret til en 5w30 olie.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Motor olie OG900 T16-87 ?
Prøvede kort anden olie end 5w/30
Har kørt med 5w/30 fuld syn olie siden 2008.
Efter en del søgen og prøven har jeg været igennem renovering af T16 motoren i min Aero 900.
Der løstes jeg, efter anbefaling fra en Saab specialist på vestsjælland:
Motor i TDC, af med knasterne.
Ventiltrykkerne dyppes i benzin i en uge.
De pumpes rene ved at trykke på stempet stadig dyppet i benz.
Lad dem ligge en dag eller to igen.
Hvis stemplet nu bevæger sig ok, tørres de af og dyppes i 5w/30 olie og olien pumpes i enhederne.
Fjedre de fint kan de bruges igen. Er de stive udskiftes de.
Der dannet sig "lak" inde omkring kontraventilen inde i enheden..
Især med motorer der har levet et hedt liv.
Så "federe" olie løser ikke problemet med tik tik.
Der skal lidt andre trix til.
Har kørt med 5w/30 fuld syn olie siden 2008.
Efter en del søgen og prøven har jeg været igennem renovering af T16 motoren i min Aero 900.
Der løstes jeg, efter anbefaling fra en Saab specialist på vestsjælland:
Motor i TDC, af med knasterne.
Ventiltrykkerne dyppes i benzin i en uge.
De pumpes rene ved at trykke på stempet stadig dyppet i benz.
Lad dem ligge en dag eller to igen.
Hvis stemplet nu bevæger sig ok, tørres de af og dyppes i 5w/30 olie og olien pumpes i enhederne.
Fjedre de fint kan de bruges igen. Er de stive udskiftes de.
Der dannet sig "lak" inde omkring kontraventilen inde i enheden..
Især med motorer der har levet et hedt liv.
Så "federe" olie løser ikke problemet med tik tik.
Der skal lidt andre trix til.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"