Banner cycler

Virus: Hjælp.

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Virus: Hjælp.

19. okt 2007, 10:31

Min pc med wp er gået helt kold.
Der er pludselig blevet ekstrem langsom.
Har kørt adaware igennem og fjernet hvad den fandt.
Har scannet pc´en for virus med avira og fjernet hvad den fandt.
Men det hjælper ikke.
Har fundet ud af, at så snart pc´en starter i windows kører harddisken for fuld drøn og den er møglangsom.
Hiver jeg lan-stikket ud til internet stopper harddisken med at køre og pc´en kører almindeligt igen.
Går ud fra at jeg har fået en eller anden virus som bruger al min pc-kraft når jeg går på nettet.
Nogen som har en anelse om, hvordan jeg kommer af med den og evt hvad den hedder.

Brugeravatar
Johannesen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. okt 2007, 10:50

Hej Peter, kører du Windows XP på din slæde?

Prøv evt. at hente denne scanner fra Mcafee, den er gratis og scanner din slæde for det mest almindelige

http://download.nai.com/products/mcafee ... tinger.exe

Ellers er det en god ide at trykke control+alt+delete og vælge joblisten. Under fanebladet processer kan du se hvilket program der tager mest CPU kraft. Herefter kan en søgning på google sikkert fortælle os en hel del mere om hvad der lige sker med det program.
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

19. okt 2007, 10:54

Alternativet kunne være at hente programmet Hijackthis fra nettet, installer og kør en analyse, derefter smider du loggen herinde og så kan det jo være at nogen af os kan se noget spændende i den :)

Men step 1, find en online scanner eller f.eks. Johannesen's program og forsøg med dette....

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
christian-bp
EXTREME SAAB FREAK

19. okt 2007, 11:06

Ved køb af et antivirus program, hvad skal man så købe? For at undgå samme problemer.

Christian.
SAAB 99, 900t16- Svensk stål forgår aldrig....
Hvis du skal køre fra flokken, skal der stå saab på bloken!
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

19. okt 2007, 11:13

christian-bp skrev:Ved køb af et antivirus program, hvad skal man så købe? For at undgå samme problemer.

Christian.
Du kunne ligeså godt have spurgt til religion, olietyper eller hvilken undervognsbehandling folk foretrækker......læs: religion herinde, som typisk har en sammenhæng med tro :)

Det afhænger meget af dit behov. Der findes et hav af programmer i forskellige modeller og prisklasser. Selv har jeg brugt NOD32 som er relativt ukendt blandt private men som jeg foretrækker kva dets enkelhed, effektivitet, godt til netværksopsætninger og tilmed ikke dyrt....og i min verden en ikke ubetydelig faktor at det ikke æder en masse systemresurser på min pc, når det afvikles i baggrunden.
Det kan findes på www.eset.com

Til folk med spyware eller eventuelle virusproblemer er der en super hjemmeside, hvor man på normalt dansk kan blive klogere, det drejer sig om http://www.spywarefri.dk/

Derinde er også hjælp og vejledning at få, bla. hvis man f.eks. skal finde et program til analyse af ens pc for at finde ubudne gæster...

God læsning!

Mvh. Anders

Saab 96V4 '67 SilverSand
Lethos
SAAB FREAK

19. okt 2007, 11:13

Hvis du kører windows xp kan du trykke ctrl+alt+del og vælge en af fane bladene som hedder processer eller sådan noget(kører engelsk version) der kan du se hvilke programer bruger x antal % af den cpu kraft. Det er ikke sikkert du har virus, find det program som bruger alt kraften og prøv at luk det ned. Det kan også være din harddisk er fuld så den ikke har plads til at kører sidefiler. Ellers kan du altid formatter din computer og lige xp ind igen.

Hilsen

Lethos
christian-bp
EXTREME SAAB FREAK

19. okt 2007, 11:21

Speedy skrev:
christian-bp skrev:Ved køb af et antivirus program, hvad skal man så købe? For at undgå samme problemer.

Christian.
Du kunne ligeså godt have spurgt til religion, olietyper eller hvilken undervognsbehandling folk foretrækker......læs: religion herinde, som typisk har en sammenhæng med tro :)

Det afhænger meget af dit behov. Der findes et hav af programmer i forskellige modeller og prisklasser. Selv har jeg brugt NOD32 som er relativt ukendt blandt private men som jeg foretrækker kva dets enkelhed, effektivitet, godt til netværksopsætninger og tilmed ikke dyrt....og i min verden en ikke ubetydelig faktor at det ikke æder en masse systemresurser på min pc, når det afvikles i baggrunden.
Det kan findes på www.eset.com

Til folk med spyware eller eventuelle virusproblemer er der en super hjemmeside, hvor man på normalt dansk kan blive klogere, det drejer sig om http://www.spywarefri.dk/

Derinde er også hjælp og vejledning at få, bla. hvis man f.eks. skal finde et program til analyse af ens pc for at finde ubudne gæster...

God læsning!

Mvh. Anders
Hej Anders.

Var sku ikke klar over det var så omfattende! Tak for hjælpen, så må jeg hellere komme igang med at læsse :D
SAAB 99, 900t16- Svensk stål forgår aldrig....
Hvis du skal køre fra flokken, skal der stå saab på bloken!
hasse
SAAB FREAK

19. okt 2007, 11:36

Jeg kender rigtig mange (incl. mig selv) der har stor glæde af følgende gratis programmer:

antivirus: avg (fra Grisoft)
spyware: AdAware

Begge kan hentes gratis fra nettet.

Inden da, kunne du jo køre en online virusscan, f.eks. på
www.virus112.com/dk/

Mvh. Hasse
Brugeravatar
birck
SAAB NET NYBEGYNDER

Re: Virus: Hjælp.

19. okt 2007, 11:59

peterkj skrev: Går ud fra at jeg har fået en eller anden virus som bruger al min pc-kraft når jeg går på nettet.
Har du optimeret harddiske for nylig? Nogle gange kan sådan en gang Her-kommer-mutter-med-kost-og-spand hjælpe gevaldigt: Klik Start - Alle Programmer - Tilbehør - Systemværktøjer og vælg dér Diskdefragmentering og bagefter Diskoprydning. (Eller oprydning først og defragmentering bagefter, afhængig af "religiøs" observans (Se Speedys indlæg højere oppe))
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

19. okt 2007, 12:09

Hej Peter,
Det kan være vanskelige ting at få bugt med og der kræver lidt indsigt i windows at få renset op.
En diskfragmentering kan være effektiv og muligvis også løsningen - dog bekymrer det mig at det er netværksrelateret.

Ud fra mit ( professionelle mener nogen ) synspunkt så kør en tur med spybot search and destroy og bagefter med AdAware. De supplerer hinanden ret godt.
Mht. antivirus har NOD32 min varmeste anbefaling, men syntes du den er for dyr er den relativt billigt (danske) Virus Fighter slet ikke så ringe og med god support på dansk. Virus Fighter kører i øvrigt med Normal Antivirus's Kerne ( sandbox ).

Huske at når der fjernes virus eller noget af det rigtigt grimme spyware skal system retore funktionen slåes fra i windows da ingen af ovenstående programmer har rettigheder til at fjerne filer her så længe det er slået til. Dvs. når man man renset pc'en og starter den op, går der ikke andet end 5 minutter før den er lige så tilsvinet igen hvis man ikke husker det.

Sig evt. til hvis du har brug for lidt mere vejledning.
Billede
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. okt 2007, 14:26

Problemet er, at når netværkstikket sidder i bliver pc´en så langsom at den ikke kan gå på nettet og hente ting.

Når jeg trykker ctrl alt delte og så processor viser den, at noget som hedder "System Idle Process" suger 99% af processorens kapacitet.

Nogen som ved hvad det betyder.
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

19. okt 2007, 14:30

System idle er blot en process der holder live i operativ systemet. Når "computeren" ikke arbejder er det ganske normalt at denne står og skaber processor aktivitet.

Peter prøv evt. at gå i en kommando promt ( DOS boksen ) - Start - Kør : skriv : cmd og tryk enter.

I den sorte promt skriver du : netstat -a

Indsæt gerne resultatet her. Man kopierer i promten ved at markere med musen og efterfølgende trykke enter så markeringen forsvinder.
Senest rettet af Vels 19. okt 2007, 14:33, rettet i alt 1 gang.
Billede
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. okt 2007, 14:33

Ovennævnte var uden netværkstikket sat i.
Med netværkstikket sat i og pc´en koblet op på nettet er der en ting ved navn "HPTLBXFX.exe" som suger op til 90%.
Det skifter hele tiden mellem det er "HPTLBXFX.exe" som suger 90% og så System Idle Process".
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

19. okt 2007, 14:35

Kan du ikke søge på computeren og finde ud af hvor HPTLBXFX.exe ligger. F.eks. "program files" eller "windows\system32"
Billede
nissen
SAAB FREAK

19. okt 2007, 14:37

Kan også ligesom Speedy, varmt anbefale ://www.spywarefri.dk/

Spywarefri er en gruppe danske computer "nørder", som har samlet div. små programmer til at holde div. "snavs" ude fra din PC.
De fleste programmer er gratis, og de har lavet brugervejledning til mange af programmerne.

Endvidere har de et forum, hvor der sidder et panel af eksperter, som kan hjælpe en hvis "skaden er sket". lidt a la SKD.

Hjælpen er gratis, men de har "kaffekasse" man kan donere et beløb til, hvis man har lyst.

De hjalp mig for 2-3 år siden, med at få fjernet en "high-jack". Og derefter installerede jeg deres "sikkerheds-pakke". Og indtil videre har jeg været forskånet for problemer. 7-9-13...

Husk også at bruge online scannere fra anerkendte sikkerhedsfirmaer (Norton, Kasparov, panda, McAfee etc.) til at dobbel/kryds tjekke PC'en.

/René.
SAAB 9000 2.3 MY95
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

19. okt 2007, 14:38

Der er to issues her.. filen er kendt som en der bliver brugt til at skjule spyware, men den kan faktisk også høre til en HP printer ( typisk set i laserjet serien ) - der har før været issues omkring 100% cpu og sløv computer på netop dette fra HP.
Billede
nissen
SAAB FREAK

19. okt 2007, 14:42

Fandt lige det her på Spywarefri...

Artikel fra spyware-fri:
----------------------------------------------------

Hvad gør jeg når XP bliver langsom?

af Leo Engberg

06.09.2007

Med tiden kan XP godt blive langsom, alting tager ”evigheder”. Det kan du godt selv gøre noget ved.......

----------------------------------------------------

Følg linket og læs resten af artiklen

http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm

/René
SAAB 9000 2.3 MY95
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. okt 2007, 14:44

Nu har jeg gjort ovennævnte og lagt et billede at det ind på følgende adresse
http://www.brattingsborgskolen.dk/peter/
Tryk på virus for at se filen med billedet.

Har googlet den der hpfil og det ser ud til at den har noget med min printer at gøre som er en hp laserjet 3050.

Nu er alt meget mærkeligt for nu er pc´en pludselig blevet hurtig igen. Hmmm. Fatter ingenting.
Jeg har for et par dage siden sat min printer op via en printserver.
Kan denne have noget med problemet at gøre.
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

19. okt 2007, 15:06

Hej Peter,

Alt ser heldigvis normalt ud med netværket.

Ja hvis det er en HP printer du har så er det temmelig sikkert driveren til den.
HP har alle dage lavet crappy drivere til deres printere. Se evt. om der er en opdatering eller afinstaller den for lige at prøve det.

Mit gæt er at driveren står og hænger indtil den kommer i forbindelse med printeren. Netværksproblemer kan virkelig få windows til at gå i knæ..
Billede
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. okt 2007, 18:37

Jeg er daglig bruger af AVG-programmet fra Grisoft. Jeg har stort set ingen problemer med vira. Programmet kan, som nævnt før i dette indlæg, d/l gratis fra nettet.

Hvad er egentlig forskellen mellem et anti-virusprogram man skal betale for og de gratis programmer såsom AVG? Det ser ud til at virker godt, jeg har ingen problemer med angreb.
Jeg tror ikke længere på at Saab overlever..... det VED jeg at den gør!!

tidligere: OG900i 1989
NG900 2.0 S, 1994, med benzinfyr
nuværende: Volvo V70 2.5 10v, '97
drømmen: 9-3 AeroX
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

19. okt 2007, 21:26

FlorianAreiter skrev:Jeg er daglig bruger af AVG-programmet fra Grisoft. Jeg har stort set ingen problemer med vira. Programmet kan, som nævnt før i dette indlæg, d/l gratis fra nettet.

Hvad er egentlig forskellen mellem et anti-virusprogram man skal betale for og de gratis programmer såsom AVG? Det ser ud til at virker godt, jeg har ingen problemer med angreb.
Hvis vi starter ud med det du bruger, nemlig AVG.
AVG er "toppen af kransekagen" i gratisversioner, der findes en 3 - 4 andre værdige alternativer men AVG klarer sig generelt bedst.

Hvad er forskellen så på AVG Free og AVG pro ?
Man får det man betaler for, dvs support på den gratis hedder selvhjælp via deres forum. Ellers ligger forskellen i at den gratis kun kan hente opdateringer en gang dagligt og man kan ikke sætte en fast scannings rutine op. Ud over det er der stort set ingen forskel.. bortset fra det meget vigtige : Skulle der komme et nyt virus udbrud er det ikke sikkert din AVG free hentede opdatering den dag da den kun henter én gang om dagen - endvidere er det slet ikke sikkert du få downloaded den opdatering da der kun er et vist antal servere til rådighed til de gratis. Med andre ord, hvis alle vil have opdateringen står de ikke betalende kunder nederst i rækken.

Ellers er det rimelig generelt sådan at de gratis version typisk mangler funktionalitet som email scanning, eller har en ældre heuristic scanner ( kigger efter programkode i filer der kan være skadelig ). En dårlig heuristic motor har den beklagelige konsekvens at der er for mange "falske positiver", dvs. meldinger om virus der ikke er der.

Generelt er der ikke noget der tager alt, og min erfaring er at div. kombinationer af antivirus sammen med en adware/spyware scanner er bedste løsning.

Hvis der er andre spørgsmål skal jeg gerne prøve at forklare yderligere.
Billede
Brugeravatar
Johannesen

19. okt 2007, 22:51

Vels, blot for at afklare enhver misforståelse i dit sidste indlæg, så skriver du "div. kombinationer af antivirus", hvilket kan opfattes som om at man bør køre flere antivirus produkter på computeren på samme tid. Jeg gætter på at det ikke er det du mener, eftersom flere antivirus produkter på den samme computer samtidigt aldrig har været nogen god kombo. I værste fald kan det mere eller mindre splitte Windows installationen ad.

Mht. til gratis vs. betalings antivirus, så er der en verden til forskel på hvor mange antivirus definitioner de enkelte udbyder af antivirus produkter kan scanne for. Yderligere er en anden vigtig faktor hvor mange ressourcer et givent antivirus produkt trækker ud af maskinen. Speedys forslag mht. programmet NOD32, er rigtig godt. NOD32 er efter min mening noget af det aller bedste der kan købes for penge, det opdateres som regel flere gange dagligt og bruger stort set ingen ressourcer. Ej heller bliver man generet at obskurer pop ups og underlige stillingtagen. Så det råd kan jeg støtte til fulde.

CNET, har lavet en kort men fornuftig nok anmeldelse af 2007 udgaverne af de mest populærer antivirus scannere
http://reviews.cnet.com/4520-6600_7-6655968-1.html

Og nedenstående test giver et indblik i hvor godt et givent produkt er i stand til at "fange" vira.
http://www.av-comparatives.org/seiten/e ... 007_02.php
Mrcsaab93
SUPER SAAB FREAK

20. okt 2007, 11:31

HEjsa kan også helt klart anbefale AVG. det er gratis og opdatere hele tiden, så du har det nyeste af det nyeste. køre selv med det og det virker rigtig godt. Scanner også selv hele din com. når den syntes det er for længe siden du selv har gjort det. rigtig godt "Billigt" program
Større problem større værktøj
Brugeravatar
Creed

20. okt 2007, 14:11

Arrrr... :)
Nu må jeg lige melde mig ind.
(det er jo som sagt en religion hvad man er til med antivirus programmer, og dette er ikke noget personligt angreb)

Men da jeg købte mine "nye" brugt laptop, var der lagt AVG på den. Den kørte langsomt og der var irriterende pop-up tests når man startede windows. Og de første 30 min efter opstart, kunne man høre/se hvordan det kværnede i baggrunden. desuden var der for mig tit fejl med opdatering.

Ud med det og ind med Avast!
http://www.avast.com/
Det virker, og uden rose det til skyerne, beskytter det begge mine PC'er herhjemme og der har aldrig været noget, og det er ikk fordi jeg kun triller rundt på SKD... :)
Det har ikke de irriterende fejl som jeg oplevede med AVG.
Så jeg vil klart anbefale Avast!
Mvh
Krede ~ (Kristian)
jcdk
SAAB FREAK

20. okt 2007, 18:04

ja nu må jeg life blande mig lidt , selvom jeg ikke er meget for religion, men jeg har haft den modsatte oplevelse med oplevelse med avast og avg, har prøvet et utal af virusprogrammer , både gratis og betalte og er gået tilbage til avg . min opdaterer hver gang jeg starter op og er sat til at scanne en gang om dagen og jeg har aldrig oplevet noget som popups eller lign og har aldrig haft problemer med alvorlig vira af nogen art ,deg kører med spysweeper sideløbende som jeg betaler en lille smule for og det skal lige siges at jeg er total ukritisk med hvilke sjemmesider jeg går ind på og hvad jeg henter ned, så helt dårligt må det ikke virke
Men det er som religion, blot med den forskel at her er man nød til at have en tro ellers !!!
Mvh Jørgen
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

20. okt 2007, 20:11

Som sagt før har jeg ingen problemer med AVG, mèèèn.... en ulemp ved dette program er at når den i gang med at scanne c-driven, så er pc'en møg, møg, MØG langsom. Og det er meget irriterende når man skal arbejde med computeren samtidig. Derfor lade jeg den altid scanne når jeg skal have frokostpause eller noget....
Jeg tror ikke længere på at Saab overlever..... det VED jeg at den gør!!

tidligere: OG900i 1989
NG900 2.0 S, 1994, med benzinfyr
nuværende: Volvo V70 2.5 10v, '97
drømmen: 9-3 AeroX
bjartur
SAAB FREAK

20. okt 2007, 21:12

stop nu lige ......
de eneste han skal gøre er at.

slå autoupdate fra, gå på nettet køre windowsupdate og wupsi fejlen er væk,
så kan han så autoupdate til igen.
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

21. okt 2007, 11:01

HEj Peter

For at vende tilbage til topic, håber du er blevet lidt klogere eller har fået læst lidt om problemet på spywarefri. Hvis det stadigt volder dig problemer vil jeg foreslå at du forsøger med de to programmer Spybot Search & Destroy eller Hijackthis programmet. Sidstnævnte er KUN et analyse program, man får som resultatet en dybdegående analyse af både programmer og processers opførsel i dit styresystem og de kerneprocesser, der understøtter dette. Hvis du kører en analyse kan du bagefter poste resultatet på enten www.ekspertren.dk under kategorien virus, så sidder der rigtig mange eksperter på nettet, som kan/vil analyse din log og fortælle dig hvor din pc volder knuder....selvom vi har rigtig dygtige folk herinde er mange af nørderne samlet på fora som eksperten.dk og det kan derfor kun varmt anbefales. Du kan også poste loggen her, så vil jeg gerne forsøge at læse på lektien.

Meld ud hvordan det går :)

Mvh. Anders

Saab 96V4 '67 SilverSand
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

21. okt 2007, 14:35

Johannesen det var skam ikke flere forskellige antivirus produkter der var ment, men en kombination af antivirus, spyware remover og en adware remover. Beklager hvis dette var utydeligt/tveydigt.
Altså sagt på en anden måde : 1 bestemt virus scanner har størrer procentvis sandsynlighed for at få ryddet op sammen med 1 anden bestemt ad/spyware remover - i rette kombinationer ligger porcentraten på mellem 98 og 100%.

For det andet, er det intet religiøst i antivirus produkter. I denne verden har alt en forklaring, og det er kun et spørgsmål om at sætte sig ind i virkemåden af de forskellige produkter. Stort set alle AV produkter klarer sig fint i "known" listen de bliver testet op imod. Der hvor filmen knækker for nogen, er evnen til at opdatere i tide og kigge på filer hvori der kan være skadelige kommandoer. Nogen bruger flere systemresourcer end andre ja, men det skal jo så også holdes op imod hvilket hardware man kører med og styresystemets generelle tilstand.
Den bedste antivirus samt firewall er at tænke sig om!

Sidst men ikke mindst, så syntes jeg snakken om virus er lidt ude af propertioner pt. da alt lige nu peger på at det øjensynligt er en printerdriver der laver rod. Dette ville jeg godt have en status på inden den stakkels mand bliver rådet til at dybdescanne med 47 produkter og indsende 13 sider logs.

Det er ikke for at være "kloge Åge", men et stigende problem idag er at alle ved lidt om computere og vil gerne hjælpe - dog har få det tekniske fundament til at forstå hvad der i virkeligheden sker.
Billede

Tilbage til "Off Topic !!!"