3. nov 2007, 20:50
Jeg kørte i 7 år, gennem ild og vand, sne og sjap i en '63 Bullnose, Trubbnos, Kortnæset, kært barn har mange navne.
Den eneste gang den snød mig var da platinfjederen knækkede, stående i tomgang.
Da vi fik snestorm og -15°C, kunne kollegernes firetaktere ikke starte. Det var noget med at sætte 80-90 A generator på dengang, og så et 40 AH batteri, som om det var generatoren som startede bilen. Dem som startede kørte fast, jeg kørte hjem.
V4 kører fedt, med 65 HK, istedet for 38 eller 42, men har altså ikke samme charme som totakteren. En Trubbnos kan skyde 130 km/t., og kan godt følge med den moderne trafik.
En Långnos, som den på billedet i forrige indlæg er absolut heller ikke tosset. Selv Carlsson på taget sværmer for totakternes charme, men han lovpriste V4'erens højere effekt, samtidigt med at han understegede at V4'eren, qva den højere vægt foran, ikke var så adræt som totakterne, den blev mere understyret.
Noget af bilens charme strøg altså også med den "osteklokke"-forrude de senere blev udstyret med., som dikteret af motorjournalisterne. Her anskueliggjort med min '61 TT Trubbnos og '74 V4.
Alle modellerne styrer med en præcision så man bliver forbløffet over at der ikke er sket en skid teknologisk set i 50 år, bortset fra powerstyringen til de tyndarmede, som ikke findes på SAAB 96.
Til sommer kommer jeg til træf i "Dukkebilen", min '61, ikke i Cabben.
Min TT gik 8 km/l., ved svinsk høj-RPMkørsel med låst friløb og ca. 14 når man gav den som friløbs-ekvilibrist. Den kan køre 90 km/t. op ad Hallandsåsen med 3 personer i. Fra 1964, sidste Trubbnos årgang, fik bilerne 2-kredsbremser.
En 9000 mand vil umiddelbart opleve bilen som effektsvag, men kør i den i en halv time til du bliver dus med den, så opleves det ikke sådan.
To takter, fordi én er for lidt og fire er for meget..

En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262