Da jeg efter vinterparkering af TT'eren konstarerede at kølervæsken som fulgte med ved købet i sommers var lidt vel tyndt, har jeg nu skiftet med en gang opblandet koncentreret 50/50.
Mit spørgsmål går nu på om jeg kan regne med at glycol og vand er opblandet korrekt uden motoren er kørt varm, det er jo ikke så let nu da de er begyndt at smide salt på vejene her på Sydsjælland.
Dunken er rystet hver gang inden påfyldning, men jeg har en fornemmelse af at det ikke er helt homogent.
Hvis den skal køres varm må jeg lade den stå i garagen / indkørslen til den er godt gennemvarm, og den larm bliver naboen jo sikkert kun lidt træt af, men det er da bedre end en smadret motor.'
De hænger jo ikke på træerne.
Kan vi få et bud?
Steen
TT: skift af kølervæske
Redaktør: Bestyrelsen
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Hvis du har rystet 50/50 blandingen godt i hver dunk inden påfyldning, skulle jeg ikke mene at opstart er nødvendig. Noget andet er når man sjatter et skvæt rent glykol i bilen for optopning, så skal bilen køres.
Hvis en hengemt bil startes op, skal den køres driftsgennemvarm, så kondens ikke er tilbageværende, når orglet standses igen.
Hvis en hengemt bil startes op, skal den køres driftsgennemvarm, så kondens ikke er tilbageværende, når orglet standses igen.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Hejsa Steen
Hvis du er nervøs for det ser jeg kun 2 muligheder:
1) En tør dag kører du en kort tur, salten er godt nok til stede men den hopper ik just op og bider bilen alle steder hvis vejen er helt tør.
2) Tøm køleren ud i en spand og hæld ned igen, dermed er det blandet.
Men jeg tror ik at risikoen er specielt stor for at det betyder det helt store.
Mvh. Anders
Hvis du er nervøs for det ser jeg kun 2 muligheder:
1) En tør dag kører du en kort tur, salten er godt nok til stede men den hopper ik just op og bider bilen alle steder hvis vejen er helt tør.
2) Tøm køleren ud i en spand og hæld ned igen, dermed er det blandet.
Men jeg tror ik at risikoen er specielt stor for at det betyder det helt store.
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- tono
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
... den er vel ikke vinterparkeret ved kantstenen ? det jo trods alt sjældent mange ninus grader i en uopvarmet garage - har du iøvrigt helårskørsel i din forsikring - det vil da også i løbet af vinteren kørt lidt TT her i familien - FORSIKRET og med kølevædske.
Du kan jo evt lade motoren / vandpumpen køre eet minut eller to og herefterr måle vægtfylden på dit kølevand
Du kan jo evt lade motoren / vandpumpen køre eet minut eller to og herefterr måle vægtfylden på dit kølevand
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Tak for tipsene.
Jeg har helårs forsikring, men dog ingen plan om at slæbe den gamle ud i saltet.
Den er parkeret indendørs, men uden opvarmning, så det skal blive koldt for at det bliver rigtig koldt i garagen.
Altså ingen vinterparkering ved kantstenen.
Det ender nok med enten Edwins' tro på opblanding eller Anders' tøm og tilbage, da jeg frygter salt på mit rustfri køretøj. Rust har altid været min største frygt med biler, mekanik kan repareres (dog er en revnet motorblok lidt uheldigt, da de ikke hænger på træerne som reservedele)
Steen
Jeg har helårs forsikring, men dog ingen plan om at slæbe den gamle ud i saltet.
Den er parkeret indendørs, men uden opvarmning, så det skal blive koldt for at det bliver rigtig koldt i garagen.
Altså ingen vinterparkering ved kantstenen.
Det ender nok med enten Edwins' tro på opblanding eller Anders' tøm og tilbage, da jeg frygter salt på mit rustfri køretøj. Rust har altid været min største frygt med biler, mekanik kan repareres (dog er en revnet motorblok lidt uheldigt, da de ikke hænger på træerne som reservedele)
Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej Viking
Jeg har målt, men har en fornemmelse af at væsken ikke er homogen, derfor spørgsmålet.
Det bliver kontrolleret med målinger ved to aftapningspunkter, og køleren, så vil jeg sove roligt, hvis resultatet er nogenlunde ens.
Det bliver ikke -20°C i DK, og vel næppe under -10°C i garagen i en ekstrem situation, da den er bygget direkte op ad huset.
Kaninen skal jo også helst overleve.
Steen
Jeg har målt, men har en fornemmelse af at væsken ikke er homogen, derfor spørgsmålet.
Det bliver kontrolleret med målinger ved to aftapningspunkter, og køleren, så vil jeg sove roligt, hvis resultatet er nogenlunde ens.
Det bliver ikke -20°C i DK, og vel næppe under -10°C i garagen i en ekstrem situation, da den er bygget direkte op ad huset.
Kaninen skal jo også helst overleve.
Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
- Den søde drik bliver altså lige så homogen i rystedunken, som den gør ved at cirkulere i anlægget.
Jeg tror jeg frostsprænger før din motor gør, Steen.
Jeg tror jeg frostsprænger før din motor gør, Steen.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262