27. nov 2007, 12:32
9000, man kan i dag få DC klemme- eller tangamperemetre, som måler vha. Hall-effekt eller Eddy Current (hvirvelstrøm). Oftest er disse instrumenter testinstrumenter og ikke til indbygning. Og koster boksen.
Nicolai, alle instrumenter er i princippet lir. Bilen kunne nøjes med en ladelampe og en olielampe, og en for lav benzinstand + motor overtemp.
Fru Hansen har glemt lyset på bilen og nu er den flad. Hun får kabler på og bilen starter. Mekanikeren siger: "Kør en lang tur, så er batteriet ladet op igen."
Denne turs varighed er afhængig af batteriets kapacitet og generatorens ladestrømstyrke. Hvornår er batteriet så ladet op? Det ved hun ikke, voltmeteret afslører ikke noget. Når amperemetret er faldet til 0 kan hun køre hjem, så er batteriet fyldt.
Virker mit bremselys? Hvis man ikke får 3-4 amps negativt udslag på amperemeteret med standset motor virker det ikke. Har jeg en afsvedet diode i generatoren? Ladelampen tænder nødvendigvis ikke, men man vil se mindre ladestrøm efter start, end man er vant til.
Havde et batteri som faldt sammen. Spændingen var normal, men ladestrømmen blev ved at være 20 A. Sådan skal det ikke være. Nu kunne jeg bytte mit batteri derhjemme før det gik helt galt og før jeg stod i en sidegade til Vesterbrogade, med en lortebil som ikke kunne starte.
Voltmeter er fint, men amperemetret giver altså et bedre billede af ladeanlæggets tilstand.

En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262