Banner cycler

SAAB 900 T16 AT55L-SR

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

1. jun 2014, 22:02

khs skrev:Hold da op. Det ser bare godt ud :-)
De rustfaste skruer er fede og passer godt til den rå spoiler. Det er helt rigtigt..
Pænt tak :D

Jo jeg kan også gdt selv lide dem.
Syntes de giver en speciel effekt af at "der har været nogen" også selv om den måske ser "ny" ud
khs skrev:Nu du maler på listerne, kan du så afsløre hvilke produkter du anvender? Det er jo stærkt i spirerende det du har gang i :-).
Det kan du da tro -
jeg deler da gerne med mig til "the brotherhood" her 8)

Konceptet består ganske simpelt af følgene "Ingredienser"

1 - Go musik:
Billede

2 - Masser af tid:
Billede

3 - Sandpapir af den våde slags, flere af slagsen gør det lettere:
Billede

4 - Så til selve "grejet"
Billede

Så er det bare med at komme igang ;)
khs skrev:Lige en forsinket på det med grå/sort... Tja, det er sgu svært at sige hvad den oprindelige farve er. Det er vel egentlig også lidt ligegyldigt.
Du er gået vejen hvor du laver tingene federe end Saab gjorde og afviger derved fra det puritanske "alt skal være som originalt".
Det synes jeg er lækkert at du gør...
:D

Pænt mange gange tak for den fine komplimang :P


Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

1. jun 2014, 23:37

Deja-wuzzz skrev:Jeg må også indrømme det ser fedt ud.
Super spændende og inspirerende tråd :wink:
"Man tackar så mycket" :D
Deja-wuzzz skrev:over 25.000 views og næsten 450 Replys er det mon Saabklubdanmarks længste tråd?


:isittrue :????
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

1. jun 2014, 23:53

troels skrev:Jeg må indrømme at jeg tænkte sorte skruer, men grå er egentlig også rigtig flot.
Blinklysene har jo også grå skruer, så det har da også lidt sammenhæng.

Mvh
Troels
Sådan har jeg godt nok ikke "set på det" -
men vist har du da ret i det ;)

Der imod skal jeg gerne afsløre, at jeg var meget tæt på at få den øverste del af spoileren -
altså den lige under lygter/gril, i samme farve som Kvartz 129h :roll:

Men jeg er glad for jeg ikke gjorde det alligevel.
For så havde jeg "mistet" den fine kontrast i det sorte som man finder i lygteglasset -
samt listen mod karossen:
Billede
Og specielt som jeg nu er så heldig at have friske lygteglas :D
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

4. jun 2014, 00:28

Normalt så er jeg modstander af det meste "krims og krams" man klister på biler -
men dette her kunne jeg bare ikke modstå :biglove

Før:
Billede

Efter 8)
Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

17. jun 2014, 23:59

Vi har så haft et mindre "uppehälle" her -
men nu er det så tid til at komme videre med listen af/på alle de småting der skal fikses.

Kvartz har jo taget "time out" året 2014, så nu skal alle småting -
selv inkl de aller midste, laves så hun er godt forberedt "stil going strong" ind for sit 30 års "jubilee" næste år :biglove

Her ser vi så højer side:
Billede

Der forberedes for samme behandling af listen til skærmkanten -
d v s omgang med sandpapir af den våde slags og så ny farve som de bagerste lister :D

Kofangerforlængning samt stænklapp/liste er demonteret indfor morgendagen:
Billede

Undertiden har jeg så også givet mig på venster side -
Her er det dog lidt mere dramatisk, da selve listen er pillet af:
(Jo den kom af i et stykke)
Billede

I slutningen af 2012 sketer der nemlig dette :evil:
:Hvadhulen en grim byld:
Billede

Men efter en grundig rengøring -
ja så ser det ikke nær så farligt ud som man kunne have frygtet
Billede


Der er heldigvis "bund" i det -
så nu får det fint lov til at stå med lidt kemisk rustomvandlere 8)
Billede

Lidt overfladisk tust længere nede:
Billede
Får så lige samme omgang :wink:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

18. jun 2014, 23:42

Efter megen arbejde med maskering, nusseri etc etc:
Billede

så er der nu en side mindre.
Højer side afklaret:
Billede

Og stænklapperne fik også lige en omgang :P
Brugeravatar
henslev
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 493
Tilmeldt: 17. apr 2009, 00:43

19. jun 2014, 09:40

plankan skrev:Efter megen arbejde med maskering, nusseri etc etc:


så er der nu en side mindre.
Højer side afklaret:

Og stænklapperne fik også lige en omgang :P
Hør Plankan, hvorfor er det, at du ikke maler skærmkanterne på et afsides liggende bord, når du du først har taget dem af bilen?

Jeg tænker:
Praktisk + nemt = godt :D

Vh Henrik
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

19. jun 2014, 14:48

henslev skrev:Hør Plankan, hvorfor er det, at du ikke maler skærmkanterne på et afsides liggende bord, når du du først har taget dem af bilen?

Jeg tænker:
Praktisk + nemt = godt :D

Vh Henrik
De har du da også het ret i.
Men der også en anden ekvation:

Plastic + Gammelt = Skrøbeligt :wink:
Desse liste vokser ikke på træerne længere -
så man må passe på være forsiktig med dem :(

Jeg har nu heller ikke haft de andre 3 af -
er kun denne seneste just p g a den kedlige "byld" der er/var på skærmkanten.

Dessuden er det faktisk også meget lettere at arbejde med dem når de sidder fast :D
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

23. jun 2014, 22:26

Vi nusser lidt med nogle af de små detaljer -
Sådan et lidt slidt emblem her:
Billede

Blev byttet ud med et lidt bedre fra den "skrotrunda" jeg havde idag :D
Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

24. jun 2014, 18:38

I dag har vi så haft en rigtig dejlig dag i garagen med lidt diverse nusseri :)

Jeg har bl.a bygget videre på min "hora" :lol:
(Ja det er hvad vi herover kalder sådan en man ligger på under bilerne )

Købte denne her, for "hele" 199:- :lol:
Billede

Men, man får jo hvad man betaler for :roll:
Billede

Så efter små 9 måneder med intensivt brug, ja så gav den mere eller mindre op.......
kuglerne trillede ud af hjulene, og "madrassen" brækkede midt over på hele 2 steder :roll:

Men skam den som giver sig -
for selve "framen" er der jo intet galt med, så jeg fik en af mine fine venner til og fikse nye hjul/sutter der vil noget.
Fandt selv et nyt brædt
(En fd ikea hylle)
der passede på målene, og idag har jeg så monteret det nyt hovedstøtte 8)
Billede

Kommer fra en T8 special der ikke ville mere, plukkede den på min lille "skrotrunda" i går 8)

Fra samme bil tog jeg også desse:
Billede
Svært og se på billedet, men de er røde som sig skal være i en T8 spec.

En af de ting der står øverst på min egen ønskeliste -
ja det er jo det røde instrumentbord fra T8 spec/900 jubilee etc etc til Kvartz -
men desværre var det kun desse galler samt clip's der var noget ved her.....
Resten lod for meget at ønske :(

Jeg fik ellers taget mig i kragen og så gjort noget ved "hyllen" der bag:
Billede
Eller rettere sagt, bagsiden af den -
for der havde siden købet af Kvartz siddet rester af den sorte beklædsel :roll:

Men frem med varmepistolen og det nærmest forsvandt frivilligt :lol:
Nu skal jeg så bare have fat i en pensel og noget sort farve ;)

Det var også tid til at give bimmer stolene lidt opmærksomhed, de er jo sådan 50/50 læder og stof
Fik for nogle år siden et tips om at bruge dette "kit":
Billede

Som entlig er til sadler etc etc i heste brancen :lol:

Men tro det eller ej -
det koster det halve af alle desse "kvalitets" produkter og er mildt sagt bedre på mange punkter:
Billede

Billede

Købte også for en tid siden, en måtte til bagagerummet:
Billede
Den har jeg så været i "krig med" og skrubbe godt og grundigt :D

Hænger så nu til tørrer, så den kommer ind på plads under morgendagen 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

25. jun 2014, 15:26

Og.........

Så blev den også klar, nu har jeg 2 af slagsen -
denne her nye til finkørsel:
Billede

og den anden til lidt mere grovkørsel som til tippen etc etc :lol:
Billede

Så er den siste liste til skærmkanterne også kommet på plads.
Lidt "patina" bliver der jo desværrer efter "bylden" -
men det ser da alligevel bedre ud sådan her:
Billede

Og så igen ......
Skal jo heller ikke glemme at tøsen er en "old lady"
som var I trafik första gången i Sverige: 1985-08-23 :roll:

" Fordonsstatus idag: Avställd siden (2013-08-31)" men men -
den som venter længe på noget godt, ja han venter jo ikke forgæves :lol:

Listerne i kofangerforlængerne mangler stadievæk -
har ikke afsluttet den sag endnu, så derfor ;)


En anden ting der fra dag 1 ikke har fungeret -
var dette:
Billede

Man kunne ikke fælde/lægge rygstøtten ned fra venster side
Billede

Men når sprinten mangler, ja så bliver det jo også lidt af en udfordring -
her er så en ny på vej til sin plads:
Billede

Og voilá:
Billede

Nu "kan man" fra begge sider igen 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jun 2014, 01:23

Så har tøsen været ude og lufte sig lidt i den friske luft -
vi havde jo fint besøg af en rød sag 8)
Her ser man også resultatet af det arbejde der blev lagt på at male skærmkants - lister:
Billede

Syntes også jeg slap ret godt fra "bylden"
Billede

Nu skal jeg bare arbejde med lidt mere "polish" på den skærm.

Fra denne vinkel, ser man at den lille detalje jeg før kælede med -
klammeren til udstødningen der blev malet i sort:
Billede

Ja den er i det nærmeste "forsvundet" nu :D

Og så er jeg godt pjattet med det APC skilt der kom på bagklappen :biglove
Billede

Og så lige et til forfra:
Billede
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

29. jun 2014, 08:45

Den er satme flot Plankan.

Mvh
Troels
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3796
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

29. jun 2014, 09:05

Den er flot ja, du må da få en masse positive kommentarer på parkeringspladser osv.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

29. jun 2014, 11:12

Vinduesviskerne har du malet armene sorte og med hvilken farve? På min OG9-3 er de meget afskallede og ikke så pænt, så har overvejet at prøve at male dem.

Jeg skal også i gang med at slibe skærmkanter og male, men tænker at som første projekt, så var det måske nemmest med vinduesviskerne.

Mvh
Troels
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

1. jul 2014, 09:34

troels skrev:Den er satme flot Plankan.
Pænt tak :)

troels skrev:Vinduesviskerne har du malet armene sorte og med hvilken farve? På min OG9-3 er de meget afskallede og ikke så pænt, så har overvejet at prøve at male dem.

Jeg skal også i gang med at slibe skærmkanter og male, men tænker at som første projekt, så var det måske nemmest med vinduesviskerne.

Mvh
Troels
Dem der sidder på nu er fra en anden dyt, har jeg ikke lavet noget ved.
Men et tips kunne jo være og aflevere dem til "pulverlakering" det giver ofte et meget godt resultat :)
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

2. jul 2014, 22:01

Det var nu mere en hjemmeløsning jeg var til med slibning med korn 1000 eller lign. og så spraydåse helst i samme sorte farve som metallet på viskerbladet eller måske matsort.

Men tak for rådet med pulverlakering, det er jo nok det mere korrekte svar.

Mvh
Troels
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

3. jul 2014, 11:06

Tjo ho :biglove
Hvor er det dejligt med venner man kan lave nice byttedeal's med

Billede

Billede

Nu har jeg 1 omgang lister til skærmkanterne på Kvartz
Billede :mrcool
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

14. jul 2014, 19:55

Så har vi været på indkøb idag -
på listen til Kvartz, stod der bl.a nye dæk:
Billede

På Blocket "faldt" jeg over dem her, en omgang Kumho Solus KH17
Billede
Ikke lige mit favorit dæk, men de har så kun rullet små 300 svenske mil :D


Den store "bonus" lige foruden prisen på 1.200 Sv Kr -
er så dette 8)
Billede

De sidder på A50 jubilee :lol:
med hele og fine kanter som ikke har haft kontakt med kantsten :mrcool

Så i dagene står den på rengøring af 4x A50 :sunglasses
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

14. jul 2014, 20:00

Hehe så må du jo skifte dækkene til nogen andre, men ligner da et godt køb.

Mvh
Troels
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

15. jul 2014, 08:55

troels skrev:Hehe så må du jo skifte dækkene til nogen andre, men ligner da et godt køb.

Mvh
Troels
:lol:

Næ, nu sidder de hvor de sidder -
og der er nemlig også en lille bagtanke med dette køb :lol:

Jeg bruger de her nykøbte på Kvartz t o m sæsongen 2015 ud -
og under tiden har jeg nemlig planer for de A50 jubilee der normalt sidder på.

Når så alt er klart -
så kommer de her nykøbte over og sidde på en rød sag :wink:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

18. jul 2014, 23:13

:sosick Pyha det var en drøj omgang i denne sommervarme :sosick

Startede med 4 stk godt beskidte fælge:
Billede

Mest på bagsiden det er "skidt"
Billede
Men heldigvis ikke noget fedt fra utætte trækaksler 8)

Voilá:
Billede

Billede

Har også købt lidt "bling" til dem :lol:
Billede

Kunne bare ikke lade være -
vandt dem ved budgivning på Tradera for ynklige 60:-
Billede

Så nu matcher det da helt nice :biglove
Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

20. jul 2014, 10:10

Og lige som man tror at vi ska begynde på slutspurten -
så.........

:Hvadhulen
Billede

Er jo bare så typisk -
den eneste ene af de små pakninger som aldrig er blevet byttet :?

Nå, men der var jo ikke noget at bede for -
skittet skulle jo af:
Billede

Billede

Kunne da godt se ud som en gammel træt pakning der har siddet der siden 1985 :lol:
Billede

Appropos pakning -
de vokser jo ikke på træerne længere, så den må man selv lave:
Billede

Og hvad gør en klog man så når man skal have den som den gamle var....
Billede
Jo, han "tegner" på bagsiden af "huset" som pakningen skal tætte ved 8)

Nu så ud og fortsætte hvor vi sluttede igår:
Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

20. jul 2014, 19:01

Og så kom vi da så langt 8)
Billede

Ny glycol etc etc og så startet op, luftet systemet samt -
tjekke der ikke er mere "läkage" :evil:
Billede

Men nu er alt som har med vand at gøre -
som det skal være 8)

Så syntes jeg det var tid for en ny omgang olie:
Billede

I morgen når tøsen er blevet lidt køligere igen -
så skal jeg lige have byttet denne "o-ring" :
Billede
red_martians
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 26
Tilmeldt: 24. feb 2013, 12:51

20. jul 2014, 19:55

Hej.. Følger stadig lystigt med i din tråd. Ser super godt ud.
Tænkte om du ikke kan give mig et hurtigt hint til.. hvordan man fjerner speakergrillen i frontvinduet?
Har 3 manualer der beskriver hvordan man kommer derind, men de skriver bare. remove speaker-grille.. :-o
Har kæmpet med det. Går ud fra de to skruer skal fjernes... har prøvet at vride det op.. man det sidder pokkers godt fast.
Så tør ikke mere.
Grunden til jeg skal derned er at den aksel der er til ventialtionen er faldet af... så skal lige have monteres den, og se hvordan det ellers ser ud derinde. Altså om grunden til at den er faldet af, er fordi den sidder fast.
Tak for de skønne billeder ;-)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

20. jul 2014, 20:41

red_martians skrev:Hej.. Følger stadig lystigt med i din tråd. Ser super godt ud.
Tænkte om du ikke kan give mig et hurtigt hint til.. hvordan man fjerner speakergrillen i frontvinduet?
Har 3 manualer der beskriver hvordan man kommer derind, men de skriver bare. remove speaker-grille.. :-o
Har kæmpet med det. Går ud fra de to skruer skal fjernes... har prøvet at vride det op.. man det sidder pokkers godt fast.
Så tør ikke mere.
Grunden til jeg skal derned er at den aksel der er til ventialtionen er faldet af... så skal lige have monteres den, og se hvordan det ellers ser ud derinde. Altså om grunden til at den er faldet af, er fordi den sidder fast.
Tak for de skønne billeder ;-)
You're welcome :)

Svar på dit spørgsmål:
Forsiktighed er en dygd -
men det er ikke så svært, og du har været tæt på ;)

Der sider foruden de 2 skruer -
også lige en "clips/klæmme" :
Billede

Den skal du trykke indad mens du trækker op i speakergrillen
Billede

Jeg har selv fjernet den permanent i Kvartz.....
Syntes den gør mere skade end nytte :roll:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

22. jul 2014, 22:06

Så var det tid til O-ringen.......
Billede

Begynder med at strippe selve fordeleren og mærke op:
Billede

Ikke så meget der skal af entlig -
og her er den så "missing" :lol:
Billede

Dette er et nemt lille stykke arbejde som de fleste selv kan lave.
Man kan nemlig ikke montere fordeleren forkert tilbage -
men selve tændningen kan godt havne galt bagefter.
Jeg rekomendere -
at man trods alt har tilgang til en stroboskoplampe for et nemt hurtigt tjek ;)


Et bevis på at der har været utæt her :evil:
Billede

Men det findes der bod på:
Billede


Klappet og klart:
Billede

Tændningen tjekket, står der hvor den skal på de 20*
Billede
( Og jo, det er 20* eftersom vi kører på E85) ;)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

23. jul 2014, 22:51

Så er der sket store ting idag -
"in das right direction" :P

Noget af det jeg elsker bedst her i livet -
det er ven/kompis som kender en ven/kompis som kender ...... ja etc etc :lol:

Jeg er absolut ikke penge girig her i livet :twocents -
og mit motto er som bedst, den ene tjenste er den anden gen-tjeneste :biglove

Det kommer man langt længere med, og se nu bare.................... :D

Her har vi "A" med denne røde baron som jeg elsker at "pyssle med" -
Billede
som er en af mine venner..........
Og han kender venner som har "dækverksted/firma"

Og se så bare 8)
Billede

Her har vi så min dejlige Kvartz -
som får langt mere end 110% fuld "attention" med sine nye sutter :biglove
Billede

Billede

Billede

Efter ikke mindre end hele 2 timer -
på jagt efter hver milimeter i camber/caster der kunne "vindes" :mrcool
så kørte vi hjem med en OG 900 der aldrig før har været så "living" føelse i styrtøjet :isittrue :mrcool

Og så snakker vi altså en OG 900 som på ingen måde er "prepereret" fra standard -
Kvartz er på ingen måde anden end den hun var da hun forlod fabriken i Nystad 1985 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

24. jul 2014, 22:42

Efter gårdagens justering af styrtøj, så stod den idag nede hos Mats på vores lille lokale verksted her i byen -
så på kontrol af lamper samt CO halt.

Jeg bryder mig ikke om at kører til syn uden at lige have fået dette tjekket -
men kunne da sagtens have gjort det, nu bare for dette :twisted:
Der var ikke noget at anmærke på .......

Med dette afklaret, ja så er tavlen på væggen jo endelig "clean"
Billede :mrcool
(Ikke nogen der har en OG 900 der skal have en "overhauling") :roll:

Prøvede så for sjov at gå ud på Svensk bilprovning's hjemmeside og se om der muligvis var en tid ledig for syn....
Vi er jo røget lidt ud af den ordinere tid, da den var slutningen af Maj 2014 :roll:
men det er jo ferietider, så var der masser af tider at vælge på :teethsmile

Kl 12.45 reserverer vi så kl 14.10 til stationen i Eslöv, er kun små 20 minuter's kørsel her fra torp -
og der har vi været til syn alle de år jeg har ejet Kvartz.
Så var der også lige tid til at bytte vores US blinkers ud mod de gamle:
Billede
Svensk bilprovning kan ikke lide når der er lys i blinkers lampen konstant -
end ikke selv om det er svagt samt de er ORG Saab US:lol:

Nå, men her ser vi så en dyt som er meget ivrig på at blive synet
Billede

Nogen der kan se -
at jeg rent faktisk har malet kofangerforlængere på venster side i samme sorte farve som spoiler/hjulkantlister :roll:

De får sådan en sjov grå farve når man lægger plastprimer på dem :lol:
Billede

Billede

Og hvordan gik det så ............ :roll:

Jo

det

blev

et

syn

UA med "blank papper" :mrcool :sunglasses
Billede

:Hvadhulen Jeg er lidt diffus på forskellen i bremserne foran 2.8 vs 2.4 :isittrue
Er ikke noget jeg kan mærke, men det skal da lige tjekkes engang til :?

Ser til gengæld at Kvartz allerede har fået sin Veteranbil's status :biglove
Næste syn er ikke før om 2 år igen 8)
Herover syner vi nemlig ældre biler hvert år.

Hvad passer sig så bedst efter denne dejlige succes -
om ikke en tur forbi Mariehlom, ind om fabrikken hvor hun engang stod forladt og alene.

Så kunne jeg også lige montere de rigtige blinkers tilbage igen :lol:
Billede


Kvartz har jo faktisk en finfin, om end lille del af svensk industri-historie -
omkring just dette med ylle
Det var jo på just denne fabrik som herr Haglund, jeg købte Kvartz af -
var ikke mindre end platschef lige frem til den dag efter over 100 år at de drejede nøglen som den sidste Yllefabrik i Sverige.
Billede

Så man kan jo godt forstå hvoffer han byttede bil ofte med fin løn :P
Men han fortalte mig dengang i april 2011 -
at sjovt nok, så var dette den bedste saab han havde ejet på længe, så derfor blev den sparet privat for familjen....

Det takker vi for :sunglasses

Her er lidt information fra dengang 2005:
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/yll ... laggs-ner/

Læg mærke til en detalje, der siger at artiklen er publiceret 21 April 2005....
5 måneder senere bliver Kvartz stillet/parkeret på den plads hvor jeg april 2011 henter henne hjem 8)

Her er lidt mere dybdegående information om man så vil


Har lovet, at når Kvartz er "redo" top of the line -
ja, så skal jeg køre ned og hente herr Haglund, så han kan få et fint gensyn og køre en lille tur med henne igen :)
Billede

Porten, som Kvartz kom ud igennem da stuearresten ophørte :lol:
Billede

De grønne pile viser hvor hun stod inde bag i den store bygning:
Billede

Nyder de små dejlige veje hjem :P
Billede

Nu er vi så atter "back in the game", så hvis der er folk fra SKD som har vejen forbi -
så kan vi ikke alene byde på en "kaffefika" men også en lille rundtur ;)
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

24. jul 2014, 22:59

Perfekt! :-)

Tak for en god fortælling også.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
TOM_K
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 518
Tilmeldt: 9. mar 2006, 15:55

24. jul 2014, 23:35

Hold kæft, hvor er den fin. Flot arbejde.


Mit eneste spørgsmål er sæderne: Burde der ikke være originale OG900 sæder i den?

Jeg håber du kommer til Danmark en dag, så vi kan tage en snak om cabben. Jeg vil rigtig gerne høre om dine ideer til hvordan den kan blive finere. Vi har tidligere skrevet sammen om muligheden for at opgradere bremserne til +1988 bremser, men jeg mener ikke operationen kan godkendes i Danmark. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Har du overvejet at tage til generalforsamling i Ribe i september?
Tom K - medl. nr. 293
900 Cabriolet T16 1987
Tlf. 28 29 78 66
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

25. jul 2014, 23:12

TOM_K skrev:Hold kæft, hvor er den fin. Flot arbejde.
Pænt tak :D

TOM_K skrev:Mit eneste spørgsmål er sæderne: Burde der ikke være originale OG900 sæder i den?
:Hvadhulen Kan du ikke lide min bimmer stole
Har du i det hele taget prøvet og sidde i dem :????

Spøg til side :lol:
svaret er "jo" det skulle der da, hvis altså at -
du bare lige kunne finde et par fine i "lyxplysh" eller læder ;)
Jeg har da stadievæk sparet de orginale, men de er desværre ikke så pæne -
samt at førerstolen også er lidt "træt" :(

Men på det positive, skal der siges -
at jeg kan på små 30 min pille desse ud, og så er der -
tro det eller ej - ingen spor efter dem :mrcool

TOM_K skrev:Jeg håber du kommer til Danmark en dag, så vi kan tage en snak om cabben.
Jeg vil rigtig gerne høre om dine ideer til hvordan den kan blive finere.
Gerne :)
Men eller's er du da også varmt velkommen til en tur over i det svenske -
jeg bor altså kun et "smutkast" små 40 Km fra malmö ;)
TOM_K skrev:Vi har tidligere skrevet sammen om muligheden for at opgradere bremserne til +1988 bremser,
men jeg mener ikke operationen kan godkendes i Danmark. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.
:oops: Sådan noget må du ikke spørge mig om :oops:
Har dog set at på "billedegalleri.dk er der folk som har skrevet om den modifiering på gamle OG 900.
Men bedst er nok og tage det spørgsmål med "de andre" her på SKD :P
TOM_K skrev:Har du overvejet at tage til generalforsamling i Ribe i september?
Ribe........
Som helt over på fastlandet ??
Små 352 Km 3 H 50 Min fra den lille provins i Sverige jeg bor i ...........

Tror ikke jeg kan klare den med Kvartz desværrer -
i har jo ingen E85 derover :roll:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

25. jul 2014, 23:32

tknage skrev:Perfekt! :-)

Tak for en god fortælling også.
You're Welcome

Altid dejligt når man kan underholde forsamlingen her 8)
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

26. jul 2014, 07:10

Ja fin historie om bilen og en fin gestus til Hr. Haglund at give ham en tur i bilen.

Det hedder bilgalleri.dk jeg tror de fleste blot ændrer bremserne uden at oplyse om det. Tom, jeg vil da tro at du kan få det godkendt som konstruktiv ændring hvis det er 100% som de nyere OG900. Prøv at snakke med et godt synssted om det.

Mvh
Troels
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

26. jul 2014, 12:31

M.h.t bremser, så vill ejeg nok vente med at lave det til en "passende lejlighed". F.eks når kaliberne ikke kan mere. Med mindre at man vil lave håndbremsevendinger i sneen eller bremse meget hårdt og ofte, så tror jeg ikke at det vil bringe væsentlig merværdi. Jeg opfatter en cab som mere "laid back" end en lukket model. Men det er måske bare mig. Lovligheden tør jeg ikke være alt for skråsikker omkring, men normalt må man godt ombygge til et tilsvarende, til bilen, godkendt system.

Planken: Hvordan kører så de Kumhu'er?

Spændende med den 4 hjulsudmåling du har fået lavet. Jeg tror snart at jeg skal have udført noget tilsvarende. Hvordan opleves ændringen?
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

27. jul 2014, 09:30

Den_Gamle skrev:M.h.t bremser, så vill ejeg nok vente med at lave det til en "passende lejlighed". F.eks når kaliberne ikke kan mere.
Med mindre at man vil lave håndbremsevendinger i sneen eller bremse meget hårdt og ofte, så tror jeg ikke at det vil bringe væsentlig merværdi.
Jeg opfatter en cab som mere "laid back" end en lukket model. Men det er måske bare mig.
Lovligheden tør jeg ikke være alt for skråsikker omkring, men normalt må man godt ombygge til et tilsvarende, til bilen, godkendt system.
Eller hvis man måske gerne vil have et bredere udbud af fælge ;)
Findes jo lidt mere spændene og vælge på i 4/108 8)

Den_Gamle skrev:Planken: Hvordan kører så de Kumhu'er?
Jo, indtil videre kører de helt ok.
Laver da ikke så meget "ballade" af sig
Den_Gamle skrev:Spændende med den 4 hjulsudmåling du har fået lavet. Jeg tror snart at jeg skal have udført noget tilsvarende. Hvordan opleves ændringen?
Jo tak, den opleves radikalt bedre :D
Men nu er det jo lidt svært og sætte navn på lige "det" der gjorde det -
eftersom der også er byttet samtlige bøsninger etc etc i hele fortøjet.

Men hun kører rigtigt godt nu, ligsom "lettere og mere ubehindret" der udaf -
"svæver" frem og alligevel så meget mere "robust" end før.
Det er stadievæk de samme støddæmpere jeg har på, men guderne skal vide at der er blevet stor forskel -
noget der mærkes meget mere når man te.x kører over en jernbane.

Men det har nok også lidt og gøre med den "nyere" gearskifter jeg byggede ind.
Hentede jo et lænkage fra en MY92, det med det andet gummi ude ved gearkassen.
Nu er det lidt som om der er kommet "servo" på når man skifter gear :D
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

30. jul 2014, 01:41

Så har vi været ude og lave den siste besiktning af alt det store som gennem den lange tid blev lavet på Kvartz -
og så vil nogle af de herrer, nok stille sig spørgsmålet om "hvoffer så sent på døgnet" :lol:

Resultatet blev, 1 "ommer" og en 1/2 "ommer" :evil:

Noget at det som blev lavet, var jo forlygterne
og der blev en nice "skillnad" mod de gamle, så OK på det punkt :D

Det andet var jo mit lille ekstra project "Shift up" :
Billede

med stift 13 på APC boksen for visning af MAX ladetryk.
Men for at kunne teste det bedst og lade tøsen "strække på sig" -
ja så behøvede vi denne lidt koldere luft som her er på de senere timer :)

Og det fungere helt som det er tænkt :mrcool
men bliver alligevel den halve ommer :roll:
Fordi..............

Som Casper skrev til mig i den tråd:
Casper_Ankersen skrev:Måtte lige dykke lidt ned i det og det er så vidt jeg kan se samme komponenter der sidder i 25 og 14 pins boksen på det ben der er til F Max tryks dioden
den monteres på samme måde som Banke dioden,
Men lad nu være med at monterer en kraftig satan på det ben, du bliver bare træt af at se den blinket


Well, jeg tog så den lidt "feje" vej, for tænk nu hvis Casper havde ret -
og monterede så en alm diode, men........
det blev så alligevel lidt for svagt i belysningen til det daglige :prettymad

Nåja, gør som sådan ikke så meget -
fordi nu kommer vi nemlig til den hele ommer, som er fartpiloten, der er stået af :evil:

Jeg byttede jo også til et andet "troede jeg" bedre speedometer .
men der fik jeg :lol:

Så næste indkøb står på en LED diode som den jeg har til bankedioden -
og så ellers ud og finde et bedre speedometer :roll:

Bortset fra dette mindre "missöde" så er jeg godt tilfreds med resultatet -
Kvartz både er samt kører bedre end nogensinde :biglove
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

30. jul 2014, 11:57

Ja det er altid svært at kvantificere hvornår noget er for kraftigt/svagt. Det betyder nok også noget at dioden sidder bag shift up symbolet, som nok tager lidt af skarpheden i forhold til en "nøgen" diode.

Men jeg tror at det er typisk når man afviger fra standard-løsninger, så kan det være svært at blive helt tilfreds i første hug. Så skal man liiige. Og så lige igen. Og så er det vist ok.

Det lyder godt med den 4 hjulsmåling. Jeg synes min er lidt rigeligt rille/spor følsom. Den er også ligesom en lille smule mere veloplagt når man drejer den ene vej fremfor den anden. Det er mest tydeligt med mine sommerdæk (Også Kumhu) og de er også lidt gamle, men stive dæk er nok mere afslørende. Den er heller ikke blevet udmålt i min ejertid, men den har fået ny bagaksel og nederste triangler fortil. Nu planlægger jeg at skifte de øverste triangler i forbindelse med en motoroperation. Jeg tror egentlig at de er ok, men jeg købt nogle brugte som jeg pt. går og maler på. Så bliver det fint og jeg bliver ikke så afhængig af alt det klister. Efter den operation må jeg have den udmålt og eventuelt justeret.

Efter at have læst din beskivelse så tror jeg også at jeg bliver nødt til at prøve at skifte gearskiftet til en model med stålkugle som din. Det burde være overkommeligt. Er det fra en '91 og frem de skiftede til stålkuglen? Hvad hvis man vil benytte den sammen med en 89 gearkasse? Er det noget med at stangens længde skal tilpasses?
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

30. jul 2014, 17:06

plankan skrev:
Casper_Ankersen skrev:Måtte lige dykke lidt ned i det og det er så vidt jeg kan se samme komponenter der sidder i 25 og 14 pins boksen på det ben der er til F Max tryks dioden
den monteres på samme måde som Banke dioden,
Men lad nu være med at monterer en kraftig satan på det ben, du bliver bare træt af at se den blinket


Well, jeg tog så den lidt "feje" vej, for tænk nu hvis Casper havde ret -
og monterede så en alm diode, men........
det blev så alligevel lidt for svagt i belysningen til det daglige :prettymad
Jeg havde min siddende lige ved siden af banke dioden og så bliver en kraftig for kraftig til at det er sjovt i længden, med den placering du har på billedet så skal der nok lidt mere knald i :idea: for den ses når det er lyst,
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

31. jul 2014, 10:39

Casper_Ankersen skrev:Jeg havde min siddende lige ved siden af banke dioden og så bliver en kraftig for kraftig til at det er sjovt i længden


Jo det tror jeg gerne -
den blinker da også meget livligt :lol:

Casper_Ankersen skrev:med den placering du har på billedet så skal der nok lidt mere knald i :idea: for den ses når det er lyst,
Ja lige netop, så den må vi lige igang med :P
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

31. jul 2014, 12:12

Den_Gamle skrev:Ja det er altid svært at kvantificere hvornår noget er for kraftigt/svagt.
Det betyder nok også noget at dioden sidder bag shift up symbolet -
som nok tager lidt af skarpheden i forhold til en "nøgen" diode.
Jo jeg lavede nok et par fejl da jeg i stundens hetta sad og lege med dette :oops:
For det første, så sad jeg i bilen som jo stod i garagen, vilket ikke giver optimalt med lys.
Det andet er at -
dioden jeg monterede i, ja den var også rød.
Det er LED dioden i og for sig også, men jeg ved af erfarenhed, at den kommer til og synes -
har nemlig set den in action 8)

Den_Gamle skrev:Det lyder godt med den 4 hjulsmåling. Jeg synes min er lidt rigeligt rille/spor følsom.
Den er også ligesom en lille smule mere veloplagt når man drejer den ene vej fremfor den anden.
Det er mest tydeligt med mine sommerdæk (Også Kumhu) og de er også lidt gamle, men stive dæk er nok mere afslørende.
Den er heller ikke blevet udmålt i min ejertid, men den har fået ny bagaksel og nederste triangler fortil.
Nu planlægger jeg at skifte de øverste triangler i forbindelse med en motoroperation. Jeg tror egentlig at de er ok, men jeg købt nogle brugte som jeg pt. går og maler på.
Så bliver det fint og jeg bliver ikke så afhængig af alt det klister. Efter den operation må jeg have den udmålt og eventuelt justeret.
Det største problem med at få lavet en rigtig 100% justering af fortøjet på en OG 900 -
er nok at, der er ikke mange som enten vil, kan eller tør det :?

Det er efterhånden ved at være en kundskab som er fra svunnen tid -
og bilerne bliver jo også ældre.

hvis man evt. også skal justere med andre nye chims -
ja så øges også risikoen for at dette her sker:
Billede

og det er altså ikke særligt nice :(
Noget andet er just desse chims -
som mange måske slet ikke har sparet på længere :roll:
Men har du haft dine triangler af og garantere at skruerne sidder let -
så plejer der sjældent at være nogle problemer :mrcool

Den_Gamle skrev:Efter at have læst din beskivelse så tror jeg også at jeg bliver nødt til at prøve at skifte gearskiftet til en model med stålkugle som din.
Det burde være overkommeligt.
Er det fra en '91 og frem de skiftede til stålkuglen? Hvad hvis man vil benytte den sammen med en 89 gearkasse?
Ja, den er til og finde i bilerne fra årgang 1991, samt er bolt on på din dyt 8)
Men hvad har du så for en "knude" på ude ved gearkassen, som en MY 89 -
burde du have den runde af slagsen :?:
Billede

Den nyere er også at finde på MY 91 -
men der skal man passe lidt på med årgangen, da det ikke er dem alle som har den :Hvadhulen

Enligt EPC, er den til at finde i bilerne med chassi nr:

M5007181

M7008140

Den_Gamle skrev:Er det noget med at stangens længde skal tilpasses?
Det du lige skal forsikre dig inden du smækker det hele sammen igen -
det er hvordan 5'ern er når du skifter gear.
Hvis den nu smutter alt for langt ud til højer, så skal du lige justere den lille endetap/spids lidt ud.

Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

31. jul 2014, 23:53

Så prøver vi noget nyt for en dag......

En 1-dags billede dagbog 8)

Det er jo gået op for mig
(Jo, tro det eller ej) :lol:

at der ikke bare er pløjet en hel del timer i Kvartz, men også efterhånden en masse ting/dele -
og ikke mindst diverse tilbehør af både den ene og den anden slags.

Så jeg kontaktede så lige mit försäkringsbolag og forklarede hvordan landet lå -
at jeg gerne ville en retfærdig forsikring til min dyt.
Den var de skam helt med på, så der blev bestemt at jeg skulle droppe in på kontoret i Helsingborg.

Så som sagt, så gjort -
og minsanten ikke, om vi på vejen der op, også runnede de 270.000 Km :mrcool
Billede

Jaja, nu ved jeg godt at det er peanuts mod hvor meget i "kræmer" ud af jeres biler :lol:
Når man sådan tænker på det, så er det lidt ironisk at den svenske mand, med et land der er X antal gange størrer end Danmark -
ikke kører mere end han gør :roll:
Enligt de seneste undersøgelser, så er det t o m blevet bevist -
at den svenske dyt kører mindre og mindre for hvet år der går ........ :?

Nå, men vi kom så frem til huvudkontoret i helsingborg:
Billede
(Hvor ofte ser man en gammel OG 900 sådan her, det var dengang der var stil over bilerne ) 8)

Nå, men der var altså et forbud mod at tage billeder i deres hall/lokale -
og det har jeg 100% respekt for, så der bliver ingen billeder derfra.
Men jeg kom derfra med et stort smile dog uden billede på det -
(Og tro mig, det er ikke noget skønt syn ) :lol:
og en opgraderet forsikring til videre.


Fik også lidt papir med hjem som jeg skulle læse igennem og sende tilbage hvis jeg ville det:
Billede

Billede


Turen hjem igen, havde jeg ellers planlagt, at den skulle køres den gamle strandvej gennem Råå -> Rydebäck -
som så munder ud i Landskrona.
Tanken var at tage nogle fine billeder på den vej, men ..........
DET ER JO STADIEVÆK FERIE :arghh

Der er jo mennesker overalt :prettymad

Nå, men vi skippede så at gøre halt undervejs på turen og istedet for tage den direkt til Landskrona.
For at undgå samme problem en gang til, ja så kørte vi direkte ned til bagsiden af havnen :D
Og nej, ikke den side hvor turisterne er -
men den anden lidt mere industrielle :wink:

Her ville jeg så prøve og træne på at tage bedre billeder -
og her er vi nede, næsten lige ved siden af skibsværftet:
Billede

Tænkte mig, at det kunne være sjovt og tage billeder på Kvartz med alt skrot omkring :sunglasses
Billede

Så godt der lå en tørdock længst ude og at dette bag Kvartz var noget i stil med en stor pram eller flåde
Billede

:shock: :o
Men det skulle det da hurtigt vise sig, at det ikke var -
for de har ikke hul i midten på denne måde :o :shock:
Billede

Men det har en Katamaran derimod -
og se lige vilken en bjæsse den er, de små mennesker i rødt :isittrue
Billede

Så........ What's going on here :isittrue

Med nysgerrigheden stillet større end nogensinde -
så besluttede jeg mig for at vi måtte over på den anden side :D

Langsomt men sikkert:
Billede

luskede vi os ind på hvad det nu var for noget:
Billede

Nu begyndte jeg så småt at forstå hvad det handlede om:
Billede

Det var skrovet af en katamaran -
se atter engang hvor småt folket i de 2 røde cirkler er :o
Billede

På et vært bygger man jo skibe, men man skrotter dem også -
og det er lige hvad der sker her:
Billede

Efter at have smeltet denne oplevelse, så var det tid til at sætte kursen hjem igen -
eftersom det begyndte at "trække" i kaffefika-tarmen :lol:

Men, atter igen på samme måde, via de små dejlige sommerveje.
Billede

Sweet dejligt cocpit man har her :biglove
Billede
.
.
.
.
.

Nå, men vi skal vel også have forklaringen på hvad det var med den katamaran :roll:


Svaret på dagens gåde er:

HSS STENA VOYAGER.

En Stena line høj hastighed's færge som ikke blev særlig gammel :Idonno

Billede

Billede

Her er der billeder fra demonteringen

Samt mere info - 1 info - 2 for dem som vil læse mere.


Så er der bare tilbage herfra, at ønske godnat :sunglasses
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

1. aug 2014, 10:52

Skøn læsning at stå op til om morgenen !
Og ikke mindst er det altså fremragende fotoarbejde !!! superflot !!

Sagde Dragen, der har været (tidnings)fotograf i 44 år, men nu pensioneret... :(
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

1. aug 2014, 11:15

Ja god reportage.

Jeg troede først at svensken i al hemmelighed var ved at bygge et nyt angrebsfartøj til at indtage Danmark med, men der var altså bare tale om en skrotning af en færge :)

De er blevet meget populære disse højhastigheds katamaraner. Også her i DK. Desværre kan de ikke sejle når det blæser for meget eller der er for høje bølger.

Tilbage til gearstangsproblematikken:

Jeg kan se, at jeg har det lille (gamle) runde gummi led mellem gearkasse og gearstang.

Jeg har to små spørgsmål (ja jeg spørger meget :oops: )

1) Hvis jeg skifter til det firkantede og større led, skal jeg så også skifte noget andet (stangen mellem gearkasse og gearstang eksemplevis)
2) For skifte til stålkuglen skal jeg så kun have selve gearstangen med kugle på som du har afbildet, eller skal jeg også have selve "klumpen" nedenunder med.

Jeg spørger, fordi at jeg skal jo tage det fra en skrotbil og vil helst ikke mangle noget, når jeg går i gang (jeg kan selvølgelig også bare skrue det de hele af men det kan måske være bøvlet).

God info omkring det med at den kan komme for "langt ud" i 5 gear. Den må skrive mig bag øret.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

1. aug 2014, 19:42

dragedems skrev:Skøn læsning at stå op til om morgenen !
You're welcome .D
dragedems skrev:Og ikke mindst er det altså fremragende fotoarbejde !!! superflot !!
Pænt tak, man gør så godt man kan med sit lille Nikon coolpix S3300 :)
Har nogle gange, haft lyst til de store systemkamera -
men tror ikke at jeg "tør" endnu :roll:
dragedems skrev:Sagde Dragen, der har været (tidnings)fotograf i 44 år, men nu pensioneret... :(


Så må du have set både et og andet i alle de år :wink:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

1. aug 2014, 23:57

Den_Gamle skrev:Ja god reportage.

Jeg troede først at svensken i al hemmelighed var ved at bygge et nyt angrebsfartøj til at indtage Danmark med -
men der var altså bare tale om en skrotning af en færge :)


Ja altså, hvis du bare vidste :tihi
Billede

Nej, vi må nøjes med et par stykker af desse Visby Korvett's
Billede

Billede

Og et par Sterling sub's
Den_Gamle skrev:De er blevet meget populære disse højhastigheds katamaraner. Også her i DK.
Desværre kan de ikke sejle når det blæser for meget eller der er for høje bølger.
Går vist heller ikke særlig godt når der er is - klumper -
det husker man allerede fra den gamle tid med Flyvebådene i Malmö.


:clofftopic --------> :ontopic igen

Den_Gamle skrev:Tilbage til gearstangsproblematikken:
Jeg kan se, at jeg har det lille (gamle) runde gummi led mellem gearkasse og gearstang.
Ja det tænkte jeg også nok at du har.
Den_Gamle skrev:Jeg har to små spørgsmål (ja jeg spørger meget :oops: )

Det er helt okey -
er jo også en måde at få svar på :lol:
Den_Gamle skrev: 1) Hvis jeg skifter til det firkantede og større led, skal jeg så også skifte noget andet (stangen mellem gearkasse og gearstang eksemplevis)
Nej, den er bolt on på en MY 89.
Stangen mellem gearkasse og gearstang behøves ikke -
når det er en bil som har den inbyggede fjeder til retur/frigear i selve gearkassen.
På de ældre som Kvartz, hvor den sidder inde i bilen -
så er den stang for kort, men på de nyere.........

Jeg har før skrevet lidt omkring dette i denne tråd:
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... &start=300
Den_Gamle skrev: 2) For skifte til stålkuglen skal jeg så kun have selve gearstangen med kugle på som du har afbildet -
eller skal jeg også have selve "klumpen" nedenunder med.
Du tager bare de 3 skruer under damasken og så kommer alt op -
som du ser på billedet ;)
Hvis altså "klumpen" er selve "huset" som gearstangen sidder i -
så nej, er ikke noget måste, men måske bra och ha på lager som vi siger herover
Den_Gamle skrev:Jeg spørger, fordi at jeg skal jo tage det fra en skrotbil og vil helst ikke mangle noget, når jeg går i gang

(jeg kan selvølgelig også bare skrue det de hele af men det kan måske være bøvlet)..
Er faktisk ikke så farligt meget mere arbejde.
Har du bare demonteret alt det løse omkring, så er der jo kun de 3 spec møtrikker/skruer som holder "klumpen" i bilen.
Har du så også husket at løsne stangen ude ved knuden/gearkasse -
ja så er det bare til og lyfte det hele ud 8)

På en MY 91 burde der også sidde den nyere og bedre gummi mellem kupé og motorrum som stangen går i 8)
Ses på mit billede, da jeg selv har en sådan i Kvartz ;)

Den_Gamle skrev:God info omkring det med at den kan komme for "langt ud" i 5 gear. Den må skrive mig bag øret.
Tro mig, det er noget der giver sig selv når du prøver :lol:

Når du så er klar, så bør du jo lave en justering af lænkaget -
du skal "låse" lænkaget 2 steder.:

Inde i bilen, lige forrest på gearskifter "huset" er der et hul
Billede
der planter du et passende dorn etc etc

Så er der ude ved gearkassen, der på den lille aksel
Billede
Det er 2 huller i den, det ene til din nye knude -
og det andet er det hul som også skal låses med hjælp at diff. kåben.

Der findes et spec verktøj:
Billede
Men det går også med hjemmelavet af en slags ;)

Med begge ender i låst "läge", kan du så spænde den nye knude fast.
Hvis du alligevel ikke er helt tilfreds med kännslan i lænkaget -
så kan du prøve og løsne selve gearskifterhuset for at se om det bliver ok.

Findes et spec verktøj der med:
Billede

Billede
Men, man kan godt med lidt opfindsomhed lave sådan en ud af en 11'er hylse :sunglasses

Der findes en link til denne operation -
men jeg kan ikke finde det lige i skrivende stund :? :oops:
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

2. aug 2014, 18:13

Tak Regin :)

fornem instruktion.

Jeg må straks se at få skaffet stangen + leddet, eller eventuelt hele systtemet med stang og hus.

Også en god instruktion om gear-justering.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

2. aug 2014, 20:51

Den_Gamle skrev:Tak Regin :)
fornem instruktion.
Jeg må straks se at få skaffet stangen + leddet, eller eventuelt hele systtemet med stang og hus.
Også en god instruktion om gear-justering.
You're da så welkommen :lol:
Hvis du vil bytte til frisk gummi,så skal det være samme som til de ældre 9000.
Speedparts har det her
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

2. aug 2014, 22:04

Hvad betyder AT55L-SR i overskriften? :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

2. aug 2014, 22:29

Edwins skrev:Hvad betyder AT55L-SR i overskriften? :shock:
:isittrue

Den overskrift har jeg haft siden 6 April 2012 -

har du først lagt mærke til det nu :isittrue ................ :lol:

Det er da såre simpelt Kvartz'es identitets-type 8)
Billede

Det er mest når man søger på den svenske :Transportstyrelsen så står det:
Fabrikat: SAAB 900 T16 AT55L-SR
-SR = Sun roof alá sollucka/soltag.

Färg: GRÅ
Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1985


Hvad hedder din egen MY 83'er :?:

Tilbage til "Projekt Forum"