9. apr 2020, 18:59
Nå, så er stunden kommet til den der mystiske "el fejl" omkring
C-lås -
samt belysning inde i stue/kupé
Det hele begynder som sådan med at,
absolut intet fungere, verken belysning eller
C-lås
C-lås fungerede ikke med nøgle eller via "
remote"
Tester så først med en ny/anden fungerende
ECU til just
C-lås -
og så kommer der sørme også belysning inde i stue

Viser sig også i samme omgang -
at kun venstre bagdør har funktion på
C-lås
Men efter en 2-3 gange med lås/luk op, ja så "smækker" sikring til just
C-lås
I samme omgang, ja så får man et andet "sjovt" symptom op/frem -
nemlig på "
pictogram" som advarer/lyser med at bagsmækken er "
åben" til trots at den er lukket
Dette "fenomen" kan man provokere frem i x3 omgange -
alá:
Åben vilken af de 4 døre du end vil, lige i det første ja så tænder "pictogram" korrekt for den dør som åbner -
åbne samme dør lidt mere og så lyser det atter op for bagsmækken
Tænd oppe i himmel for belysning inde i stue -
ja så tænder den atter igen ......
Med tændning på, læg så bakgear i -
og du får atter igen samme fenomen op ..............
Selv omme i bagage er der slukker for belysning, men vælger man belysning "fra" der bag
ja så ophører alle disse "
dumheder" med advarsel om bagsmæk i "pictogram"
Jeg bestemmer mig så for at teste alle "låsknapper" individuelt og se så lige -
der til viser det sig at højre bagdør, ja den kan man verken trykke ned eller "hive" op i
Kun en ting at gøre her, til trods for at det er "tight" med plads -
nemlig af med dørside:

Og se så lige der med dørsiden demonteret

-
mon ikke vi er fejlen som sådan på sporet
Ikke nok med at diverse plastic er gået i stykker/af, ja så havde
C-lås motor også "skudt sig ud af position" -
den var ikke til at "rubbe" ud af sin position
Den skal så demonteres, for at testes med en anden jeg har fra OG 900 -
denne "passer" ikke i en 9
K som sådan, men har den samme elektriske
funktion
Og.............
Hvad sker der så lige her -
jo med motor fra OG 900 så fungere det med aktivering fra "Remoter"
Men ................
Det er kun de bagerste døre der "reagere"
Så er det lige man begynder at tænke -
hvor store er "odds" for at 3 ud af 4
C-lås motorer er "
døde"

Men, den må jeg bare pænt godtage -
for det er lige precis hvad hele sagen "hænger sig på"
Så på "indkøbslisten" kommer der også lige X3
C- låsmotor også -
de er heldigvis stadievæk til at "plukke" fra samme sølvfarvede 9K på skroten i Helsingborg
(
Jeg har jo den savnede dør på Cego idag, så der sidder den 3'e motor)
Her med dagens "fangst"
Tog også lige el-antennen fra den
Spotlight højre bag, den manglede jo "lindsen"
Så den kommer også fra samme 9
K
Så var den "klar" igen for tjeneste
Blinkers "spark" havde sine defekter den med:
Blot at demontere:
Men den sad ikke tilbage på bilen i helsingborg, for "
Claus" plukkede den med til DK på hans seneste tur herover -
så jeg måtte forbi
Landskrona og hente en fra 1998 "
Classic"