SAAB 9-5 Vector Sportcombi
Redaktør: Bestyrelsen
- trolden
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Jubiiii, Plankan, jeg glæder mig som et lille barn til at følge dine beskrivelser og updatering af din nye bil.
- jeg har selv en 9-5, 2.0t fra 2008 og det vil være til stor fornøjelse at følge din bil for inspiation.
:mrcool
- jeg har selv en 9-5, 2.0t fra 2008 og det vil være til stor fornøjelse at følge din bil for inspiation.
:mrcool
Rasmus Bro
9-5 2,0 Hirsch estate 2008
9-5 2,0t SE estate 1999 SOLGT
9-5 2,0 Hirsch estate 2008
9-5 2,0t SE estate 1999 SOLGT
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Ja, jeg følger også med stor fornøjelse Har også en 9-5, 2.0t fra 2008trolden skrev:Jubiiii, Plankan, jeg glæder mig som et lille barn til at følge dine beskrivelser og updatering af din nye bil.
- jeg har selv en 9-5, 2.0t fra 2008 og det vil være til stor fornøjelse at følge din bil for inspiation.
:mrcool
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
trolden skrev:Jubiiii, Plankan, jeg glæder mig som et lille barn til at følge dine beskrivelser og updatering af din nye bil.
- jeg har selv en 9-5, 2.0t fra 2008 og det vil være til stor fornøjelse at følge din bil for inspiation.
:mrcool
Jamen jeg skal da gøre mit bedstekobbernagel skrev: Ja, jeg følger også med stor fornøjelse Har også en 9-5, 2.0t fra 2008
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Er ellers lige kommet hjem igen, efter en lille tur til Vellinge.
Det er en tur på "små" 60 Km, men værd hver eneste skilling vil jeg da love for.
Fandt denne annonce på Blocket:
Tænkte da først at, selve kassetten kostede de der 2K og så resten "noget andet"
Men jeg sendte ham et mail, skrev at jeg da gerne ville købe kassetten for de der 2K -
men fik svar tilbage, at det var Rubbet eller intet
Han mente for fulde alvor at kassetten inkl alt kostede de der 2.000:-
Så der var da kun lige en ting at gøre -
nemlig hvad jeg har gjord i dag
Og her er det så:
Masser af Guf til min tøs
Helt ny kassette, kun lige prøve monteret for en fejl man troede var den -
men det var det så bare ikke:
Og hvad jeg kan få det til, så skal det være den seneste version:
Hvoffer solgte han det så så billigt .........
Jo han havde for nylig selv en 2006 9-5'er som han solgte.
Ham der købte bilen "prutade så meget på den pris han havde sat på bilen -
ja så fik han bare ikke disse dele med .......
Det takker jeg da for :mrcool
Det er en tur på "små" 60 Km, men værd hver eneste skilling vil jeg da love for.
Fandt denne annonce på Blocket:
Tænkte da først at, selve kassetten kostede de der 2K og så resten "noget andet"
Men jeg sendte ham et mail, skrev at jeg da gerne ville købe kassetten for de der 2K -
men fik svar tilbage, at det var Rubbet eller intet
Han mente for fulde alvor at kassetten inkl alt kostede de der 2.000:-
Så der var da kun lige en ting at gøre -
nemlig hvad jeg har gjord i dag
Og her er det så:
Masser af Guf til min tøs
Helt ny kassette, kun lige prøve monteret for en fejl man troede var den -
men det var det så bare ikke:
Og hvad jeg kan få det til, så skal det være den seneste version:
Hvoffer solgte han det så så billigt .........
Jo han havde for nylig selv en 2006 9-5'er som han solgte.
Ham der købte bilen "prutade så meget på den pris han havde sat på bilen -
ja så fik han bare ikke disse dele med .......
Det takker jeg da for :mrcool
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
ja, det var godt nok billigt! Jeg kommer nok snart til at krybe til korset og skifte tændkassetten. Har haft en del tilfælde med "check engine" og fejlkoder der viser tændingsfejl, så meget tyder jo på en træt tændkassette.. (Hvis du finder flere til den pris, må du lige sige til ) Det billigste sted jeg har fundet dem er vist Neobrothers..)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Nå, men vi skal da ikke snyde Jensen på konfekten:
S¨føgelig var det da det rigtige part.nr
Her er den så:
Den var dyr, hele 815:- sek
Men men -
den er hver en krone værd for at beskytte den org måtte:
Og så er den faktisk så utroligt "blød" i gummiet -
næsten som en anden slags gummi
Voilá -
så er tøsen klar til vores turer på skroten
Jensen skrev:Vi fandt dog ikke ud af om jeg havde ret med "nummeret"?
S¨føgelig var det da det rigtige part.nr
Her er den så:
Den var dyr, hele 815:- sek
Men men -
den er hver en krone værd for at beskytte den org måtte:
Og så er den faktisk så utroligt "blød" i gummiet -
næsten som en anden slags gummi
Voilá -
så er tøsen klar til vores turer på skroten
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Fin fin
Smart at man kan komme til forankringsskinnerne uden at skulle pille hele måtten ud.
Min far købte for øvrigt en ny DI kasette (reserve) hos Neobrothers. £ 220.8 kostede den dengang :O
Men vi har ikke haft den pakket ud endnu så jeg ved faktisk ikke hvilken version den er...
MVH Mads
Smart at man kan komme til forankringsskinnerne uden at skulle pille hele måtten ud.
Min far købte for øvrigt en ny DI kasette (reserve) hos Neobrothers. £ 220.8 kostede den dengang :O
Men vi har ikke haft den pakket ud endnu så jeg ved faktisk ikke hvilken version den er...
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ude i hjørnerne er den så "blød" -
at man kan tippe/lyfte den og komme til i de små rum
Ja, og ikke bare det.....Jensen skrev:Fin fin
Smart at man kan komme til forankringsskinnerne uden at skulle pille hele måtten ud
Ude i hjørnerne er den så "blød" -
at man kan tippe/lyfte den og komme til i de små rum
Det ser du her:Jensen skrev:Min far købte for øvrigt en ny DI kasette (reserve) hos Neobrothers. £ 220.8 kostede den dengang :O
Men vi har ikke haft den pakket ud endnu så jeg ved faktisk ikke hvilken version den er... MVH Mads
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
220,30£ + 21£ fragtplankan skrev:kobbernagel skrev:Det billigste sted jeg har fundet dem er vist Neobrothers..
Hvad koster den der
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Oki jeg kan finde den hos mekonomen herover til 2.875:-
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 55559955sv
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 55559955sv
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Efter lidt søgen kan jeg se at den helst IKKE må hedde TK 3.4 D, men mon ikke den serie kassetter for længst er gået til destruktion?
MVH Mads
Ja det må lige tjekkes ved lejlighed. Den er dog stadig "sealed" og vi har ikke lige haft nogen grund til at bryde emballagen endnu.
Efter lidt søgen kan jeg se at den helst IKKE må hedde TK 3.4 D, men mon ikke den serie kassetter for længst er gået til destruktion?
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja jeg byttede min i går -
og her ser man dem begge 2:
Jeg er lige ved og tro, at man også kan se hvornår de er lavet.
Ser man på den til højre, så er det stadievæk en 3:7 -
men så står der også 0702.
Det kunne jeg godt tolke som, at den er lavet 2007 uge 02 -
og det kunne også godt passe med at den så har siddet på bilen siden ny (årgang 2007)
Ser du på den til venstre, som er ny -
købt 2015-04-26 da jeg har fået "kvitto" med på købet -
så står der 1450 -
så er den nok lavet 2014 uge 50
og her ser man dem begge 2:
Jeg er lige ved og tro, at man også kan se hvornår de er lavet.
Ser man på den til højre, så er det stadievæk en 3:7 -
men så står der også 0702.
Det kunne jeg godt tolke som, at den er lavet 2007 uge 02 -
og det kunne også godt passe med at den så har siddet på bilen siden ny (årgang 2007)
Ser du på den til venstre, som er ny -
købt 2015-04-26 da jeg har fået "kvitto" med på købet -
så står der 1450 -
så er den nok lavet 2014 uge 50
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
så vi haft den første lidt større gennemgang under motorklappen.
Jeg ville lige forsikre mig at det stod okey til med samtlige vacum slanger etc etc.
Desuden ville jeg også have stikket til motorvarmer flyttet -
så det var bare til at løfte batteriet op for at kommer ordentligt til.
Viste sig også at jeg lige så godt kunne tage batteri hyllen med op:
Og dette syn var ikke noget mine øjne kunne lide -
"rustne" skruer
Nåja, sådan her ser der ud under til når det hele er oppe:
Og efter lidt diverse småfiks -
var det bare til at "hinke" det hele tilbage igen:
Så har jeg også været igang under "klappen"
I bedste Plankan stil med skruerne øverst på motor -
så er de originale numere erstattet af x4 "pinbullt":
Hvoffer have det som de fleste andre
Så er det store spørgsmål bare.........
Er det "her" som det begynder at spore ud i sedvanlig stil
Jeg ville lige forsikre mig at det stod okey til med samtlige vacum slanger etc etc.
Desuden ville jeg også have stikket til motorvarmer flyttet -
så det var bare til at løfte batteriet op for at kommer ordentligt til.
Viste sig også at jeg lige så godt kunne tage batteri hyllen med op:
Og dette syn var ikke noget mine øjne kunne lide -
"rustne" skruer
Nåja, sådan her ser der ud under til når det hele er oppe:
Og efter lidt diverse småfiks -
var det bare til at "hinke" det hele tilbage igen:
Så har jeg også været igang under "klappen"
I bedste Plankan stil med skruerne øverst på motor -
så er de originale numere erstattet af x4 "pinbullt":
Hvoffer have det som de fleste andre
Så er det store spørgsmål bare.........
Er det "her" som det begynder at spore ud i sedvanlig stil
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Vi kører videre her -
for der var da mere "godis" i den store kasse
Nemlig dette lille panel som er en forsættelse af instrumentpanelet:
Gad dog vide hvordan de får lavet denne "farve"
Nå, men vi skal have denne kedelige og triste plade væk:
Ud med det som ellers skulle have været et askebæger-
og så demontere 2 små skruer:
Af med ringen omkring gearvælger
Voilá, det var det halve af "jobbet"
Ny vs gammel...........
og vist "snyder" synet en her, ikke sant
Tænkte først i mit stille sind at
"her da noget galt", den kommer da aldrig til at passe i min bil
Men men -
den ved lige hvor den skal sidde
Og så gør vi bare det samme om igen -
bare i den modsatte rækkefølge:
Sådan
Ready for "take-off"
Og her indfinder cocpit følesen sig direkt på en bedre måde -
sådan lidt som man er mere van til den i en Saab:
for der var da mere "godis" i den store kasse
Nemlig dette lille panel som er en forsættelse af instrumentpanelet:
Gad dog vide hvordan de får lavet denne "farve"
Nå, men vi skal have denne kedelige og triste plade væk:
Ud med det som ellers skulle have været et askebæger-
og så demontere 2 små skruer:
Af med ringen omkring gearvælger
Voilá, det var det halve af "jobbet"
Ny vs gammel...........
og vist "snyder" synet en her, ikke sant
Tænkte først i mit stille sind at
"her da noget galt", den kommer da aldrig til at passe i min bil
Men men -
den ved lige hvor den skal sidde
Og så gør vi bare det samme om igen -
bare i den modsatte rækkefølge:
Sådan
Ready for "take-off"
Og her indfinder cocpit følesen sig direkt på en bedre måde -
sådan lidt som man er mere van til den i en Saab:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
I dag har der stået vård af gummilister på "meny'n"
(Og ja, ved det godt, jeg er som Duracel kaninen)
Det er dog utroligt så meget der er kommet af lister på de moderne biler
så her gælder det om at holde dem i live.
Købte mig en sådan sød lille fyr her:
Og vupti så ser de straks meget bedre ud
Manglede også lige at tage den sidste stol:
Og hvem siger at læder ikke kan blive beskidt
(Og ja, ved det godt, jeg er som Duracel kaninen)
Det er dog utroligt så meget der er kommet af lister på de moderne biler
så her gælder det om at holde dem i live.
Købte mig en sådan sød lille fyr her:
Og vupti så ser de straks meget bedre ud
Manglede også lige at tage den sidste stol:
Og hvem siger at læder ikke kan blive beskidt
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så røg de store lamper fortil:
Måske lidt overkill med dem selv om de virkelig lyser godt op
Men det tager kun små 30 min at montere dem tilbage hvis det "behov" opstår.
Utroligt, at man står med Autosol
(Varsomt) på en bil fra den senere del af 2000 talet
Har også i dag lagt en order på 2 nye nummerplader -
dem der er på i dag er godt slidte
Jeg skal også have fat på nogle fine holdere til dem -
er det noget man kan købe hos jer på SKD
Måske lidt overkill med dem selv om de virkelig lyser godt op
Men det tager kun små 30 min at montere dem tilbage hvis det "behov" opstår.
Utroligt, at man står med Autosol
(Varsomt) på en bil fra den senere del af 2000 talet
Har også i dag lagt en order på 2 nye nummerplader -
dem der er på i dag er godt slidte
Jeg skal også have fat på nogle fine holdere til dem -
er det noget man kan købe hos jer på SKD
- TOM_K
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Tak for det - lamperne gør altså sjældent noget godt for designet... (Men efter at have været i Sverige i sidste weekend giver de pludselig mening, når man ser hvor enormt mørkt, der kan blive ude i skovene...).
Jeg er i øvrigt mest til at skrue nr-pladen direkte på bilen, uden at bruge plasticholderne. Det er nemmere at få dem til at følge kofangeren helt tæt - synes det ser lidt mere aerodynamisk ud...
Jeg er i øvrigt mest til at skrue nr-pladen direkte på bilen, uden at bruge plasticholderne. Det er nemmere at få dem til at følge kofangeren helt tæt - synes det ser lidt mere aerodynamisk ud...
plankan skrev:Så røg de store lamper fortil:
Måske lidt overkill med dem selv om de virkelig lyser godt op
Men det tager kun små 30 min at montere dem tilbage hvis det "behov" opstår.
Utroligt, at man står med Autosol
(Varsomt) på en bil fra den senere del af 2000 talet
Har også i dag lagt en order på 2 nye nummerplader -
dem der er på i dag er godt slidte
Jeg skal også have fat på nogle fine holdere til dem -
er det noget man kan købe hos jer på SKD
Tom K - medl. nr. 293
900 Cabriolet T16 1987
Tlf. 28 29 78 66
900 Cabriolet T16 1987
Tlf. 28 29 78 66
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
men så skal man nu nok aflevere dem hos en rigtig maler for at få det pænt
Men har også kigget lidt på dette her fra speedprts:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... -6500.html
Tja, har leget lidt med den tanke -SørenAK skrev:Det pyntede uden de store lygter
Må man foreslå at "brillerne" blev malet i bilens farve?
men så skal man nu nok aflevere dem hos en rigtig maler for at få det pænt
Men har også kigget lidt på dette her fra speedprts:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... -6500.html
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
så nogle gange er de mere "funktion" før ...... )
Tak tak -
jeg har fattet og forstået "hinten"
SørenAK skrev:Det pyntede uden de store lygter
(Jo vi har nogle sorte "pletter" hist og her i landskabet -TOM_K skrev:Tak for det - lamperne gør altså sjældent noget godt for designet...
(Men efter at have været i Sverige i sidste weekend giver de pludselig mening,
når man ser hvor enormt mørkt, der kan blive ude i skovene...).
så nogle gange er de mere "funktion" før ...... )
K.Hansen skrev:Flot bil du har købt dig-
og skønt at du har taget de store lygter af
Tak tak -
jeg har fattet og forstået "hinten"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så var det tid til den sidste lille ting der også var med i den store "Lådan"
Nemlig til dette, "prikken" over i'et mangler her
Så der var kun en ting at gøre, væk med resterne
Sådan, det var step 1/3 afklaret:
Slap rimligt let med rengøringen:
Sådan, så var det klart, step 2/3 afklaret:
Men allerede da jeg bestilte dette emblem, så havde jeg godt nok mine funderinger -
på hvordan jeg skulle få dette til at blive fint, sidde helt lige.
Alle bokstaverne sidder jo "løst/sepr" fra hinanden
Men.....
Se bare her :mrcool
Den har de da "regnet" på kan man se
Denne "mærklige" kasse som emblemet ligger i, er ikke bare en kasse -
nej det er sørme da også en "skabelon"
Prøv bare at se her
I Rød ring har vi pas på nederste del af bagklappen -
den grønne ring markere så yderkanten på bagklappen:
Så efter et antal "test's", var det tid for tejpen af
og en omgang alvor med tungen lige midt i.
Man får kun en chance her :saynomore
Voilá
Det slap jeg ret godt fra syntes jeg
Step 3/3 afklaret.
Nu skal jeg snart ud en tur og tanke tøsen fuld med dejlig E85 -
så hun er klar til morgendagens lille udflugt
Nemlig til dette, "prikken" over i'et mangler her
Så der var kun en ting at gøre, væk med resterne
Sådan, det var step 1/3 afklaret:
Slap rimligt let med rengøringen:
Sådan, så var det klart, step 2/3 afklaret:
Men allerede da jeg bestilte dette emblem, så havde jeg godt nok mine funderinger -
på hvordan jeg skulle få dette til at blive fint, sidde helt lige.
Alle bokstaverne sidder jo "løst/sepr" fra hinanden
Men.....
Se bare her :mrcool
Den har de da "regnet" på kan man se
Denne "mærklige" kasse som emblemet ligger i, er ikke bare en kasse -
nej det er sørme da også en "skabelon"
Prøv bare at se her
I Rød ring har vi pas på nederste del af bagklappen -
den grønne ring markere så yderkanten på bagklappen:
Så efter et antal "test's", var det tid for tejpen af
og en omgang alvor med tungen lige midt i.
Man får kun en chance her :saynomore
Voilá
Det slap jeg ret godt fra syntes jeg
Step 3/3 afklaret.
Nu skal jeg snart ud en tur og tanke tøsen fuld med dejlig E85 -
så hun er klar til morgendagens lille udflugt
- SørenAK
- EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Jeg har tilladt mig selv at "male" lidt på din bil. Det er dog ikke den store ændring, som det ellers ville være på en lidt sort eller rød af slagsen.Tja, har leget lidt med den tanke -
men så skal man nu nok aflevere dem hos en rigtig maler for at få det pænt Rolling Eyes
Men har også kigget lidt på dette her fra speedprts:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... -6500.html
Søren Abildgaard Kristensen, medlem 317.
1978 99 turbo
1993 900i 2,1 Trionic 5,5
1978 99 turbo
1993 900i 2,1 Trionic 5,5
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Men.......
Hvad er målene på en DK nummerplade :Idonno
Ja se det ville da ikke være dumtdragedems skrev:SKD har måske flere med "SAABKLUBDANMARK.DK" tryk ?plankan skrev:
Så nu mangler vi bare nogle fine holdere at sætte dem i
Sort plast med hvid skrift..
Men.......
Hvad er målene på en DK nummerplade :Idonno
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
En dansk nummerplade har målene ca. 505x120 mm
Og det stemmer jo s'føgelig ikke helt overens med de svenske mål
Og når vi nu alligevel er i gang med mål........
Jeg skal snart have nye bremser på tøsen -
og her er det bare at sige tillykke med Aero bremserne
Jo den er god nok, 9184405:
er dem på 308mm = Aero
Det har jeg så fået fortalt nu.plankan skrev:Hvad er målene på en DK nummerplade :Idonno
En dansk nummerplade har målene ca. 505x120 mm
Og det stemmer jo s'føgelig ikke helt overens med de svenske mål
Og når vi nu alligevel er i gang med mål........
Jeg skal snart have nye bremser på tøsen -
og her er det bare at sige tillykke med Aero bremserne
Jo den er god nok, 9184405:
er dem på 308mm = Aero
- P.O
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Ja de er 308mm for.
Få nogle med huller/ riller så bremser du ca.1sek. hurtigere.Uden huller/riller glider ikke det første sekunt
Det er sikkert mod din politik men det virker.
Få nogle med huller/ riller så bremser du ca.1sek. hurtigere.Uden huller/riller glider ikke det første sekunt
Det er sikkert mod din politik men det virker.
Follow Me
Har nu
Saab 9-5 2,3 2004 Troll-R
Saab 9-5 2,3 2004 Aero
Saab 9-5 2,3 2003 Biopower
Åbne din SID
Tech 2 tester
Ring 28499477
Har nu
Saab 9-5 2,3 2004 Troll-R
Saab 9-5 2,3 2004 Aero
Saab 9-5 2,3 2003 Biopower
Åbne din SID
Tech 2 tester
Ring 28499477
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Lidt for sent for det da jeg allerede har bestilt dem uden.
Men jeg har nu andre ideer om hvad jeg skal have til mine bremser -
så måske kan jeg alligevel tjene 0.5 sec mod helt standard
kan du ikke huske at vi kom overens hos dig på rulletræffet -
at jeg var Svensker = neutral
P.O skrev:Ja de er 308mm for.
Få nogle med huller/ riller så bremser du ca.1sek. hurtigere.Uden huller/riller glider ikke det første sekunt .
Lidt for sent for det da jeg allerede har bestilt dem uden.
Men jeg har nu andre ideer om hvad jeg skal have til mine bremser -
så måske kan jeg alligevel tjene 0.5 sec mod helt standard
Jeg har da ingen politik -P.O skrev:Det er sikkert mod din politik men det virker.
kan du ikke huske at vi kom overens hos dig på rulletræffet -
at jeg var Svensker = neutral
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
lidt på må og få.
Den svenske plade er jo både for lille og for stor på en og samme gang -
så jeg kommer lige tilbage med en mere detaljeret update på dette når jeg får tøsen ind i garagen igen.
Men der er masser af muligheder i den pladeholder skal jeg da lige love for
Helt ærligt, så er dette kun en test med den gamle plade -Jensen skrev:Det ser da fint ud. Hvor meget måtte du file/skære? Eller passede de bare uden videre? MVH Mads
lidt på må og få.
Den svenske plade er jo både for lille og for stor på en og samme gang -
så jeg kommer lige tilbage med en mere detaljeret update på dette når jeg får tøsen ind i garagen igen.
Men der er masser af muligheder i den pladeholder skal jeg da lige love for
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så er tavlen vasket ren igen
Og garagen fejet
samt gjord klar til det næste subject som er Missy
Og her er en pæn del der skal laves for at gøre "farmand" glad her
Men vi starter med lidt forberedelse -
som her består af bremseskiver x4:
Valgte de rimlige originale af slagsen:
Men er der noget jeg ikke kan lide -
så er det rusten der bliver på dem med tiden
Så her tager vi fight'en op mod rusten:
Sådan her ser det da meget bedre ud
Og så på den samme "omgang" med dem foran:
Voilá
Så nu kan de få lov til at ligge "på tork" over natten
Og garagen fejet
samt gjord klar til det næste subject som er Missy
Og her er en pæn del der skal laves for at gøre "farmand" glad her
Men vi starter med lidt forberedelse -
som her består af bremseskiver x4:
Valgte de rimlige originale af slagsen:
Men er der noget jeg ikke kan lide -
så er det rusten der bliver på dem med tiden
Så her tager vi fight'en op mod rusten:
Sådan her ser det da meget bedre ud
Og så på den samme "omgang" med dem foran:
Voilá
Så nu kan de få lov til at ligge "på tork" over natten
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så er vi nu oppe på 4 x "pallbock":
Og jeg er da straks gået i gang med demonteringen -
som starter med bremserne på venstre side:
Og vupti, der var det borte
En 95'er er godt nok let og skille ad -
kunne ikke dy mig for at tage inderskærmen da jeg nu var i gang.
Men noget der "forstyrre" mig grændseløst -
er denne overfladiske rust der er på det meste af framen
Så måske bliver det hele til en meget stor operation senere til vinter
"Høsten" på venstre side:
På højre side ser det ikke meget bedre ud:
Men det skipper vi og viser det der er demonteret i stedet:
:Hvadhulen "Mekonomen original" lyder som en dårlig "joke"
Snak om at skiverne var færdige -
helt nede 20.5 var de
Og jeg er da straks gået i gang med demonteringen -
som starter med bremserne på venstre side:
Og vupti, der var det borte
En 95'er er godt nok let og skille ad -
kunne ikke dy mig for at tage inderskærmen da jeg nu var i gang.
Men noget der "forstyrre" mig grændseløst -
er denne overfladiske rust der er på det meste af framen
Så måske bliver det hele til en meget stor operation senere til vinter
"Høsten" på venstre side:
På højre side ser det ikke meget bedre ud:
Men det skipper vi og viser det der er demonteret i stedet:
:Hvadhulen "Mekonomen original" lyder som en dårlig "joke"
Snak om at skiverne var færdige -
helt nede 20.5 var de
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Ja, min 9-5 2008 har lige så meget "overfladerust" på "framen" som på dine billeder. Jeg kan se i min servicebog at den har fået undervognsbehandling - formentlig dinitrol - men det ser desværre ikke ud til at have haft den store præventive effekt
Skal man mon give den en gang Dinitrol igen, eller er det bare at gemme problemerne af vejen? (Har desværre ikke hverken evner, tid eller værkstedsfaciliteter til at gå så grundigt til værks som dig Regin...
Skal man mon give den en gang Dinitrol igen, eller er det bare at gemme problemerne af vejen? (Har desværre ikke hverken evner, tid eller værkstedsfaciliteter til at gå så grundigt til værks som dig Regin...
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så var det tid til at gå videre med det øvrige -
vi har nok at "stå i" så som remmen og vandpumpen.
For at komme til det, så er der lidt ting og sager som skal bort -
som t.ex motorfæste:
Sådan, så er det klart:
Er bare ikke meget plads her
Men til gengæld så er spænderen både let at komme til -
samt en drøm hvor remmen ikke går igennem som på 9K :mrcool
Sådan -
1 stk gammel rem:
Vi skal have vandet ud inden pumpen kan tages -
og det rinder fint ud uden noget spild:
Når servo samt "snorklen" og ventil er demonteret -
ja så ser man vandpumpen:
Den ene slange til servopumpe var ikke helt spændt -
så deraf er der blevet griset til her
Det her kender vi jo også fra 9K
men her har man åbenbart taget "styrtappen"
som sidder på/i bunddelen væk på de nyere biler
Men ud/væk skulle den så jeg kan bytte de 2 O-ringe der den sidder med.
Dog er de ens, ikke som på 9k i 2 forskellige størrelser.
Og sådan her ser en vandpumpe altså ud på en 2007 95'er
Her er den nye så klar til montering:
Jeg valgte så en saab original denne gang:
Sådan, så var det afklaret:
Efter at have monteret ny rem samt 2x løbehjul -
så slog tanken mig på at, hvorfor da ikke prøve og male lidt sort her:
Ser da meget bedre ud -
nu ser man en motor som en "helhed" når man åbner klappen:
vi har nok at "stå i" så som remmen og vandpumpen.
For at komme til det, så er der lidt ting og sager som skal bort -
som t.ex motorfæste:
Sådan, så er det klart:
Er bare ikke meget plads her
Men til gengæld så er spænderen både let at komme til -
samt en drøm hvor remmen ikke går igennem som på 9K :mrcool
Sådan -
1 stk gammel rem:
Vi skal have vandet ud inden pumpen kan tages -
og det rinder fint ud uden noget spild:
Når servo samt "snorklen" og ventil er demonteret -
ja så ser man vandpumpen:
Den ene slange til servopumpe var ikke helt spændt -
så deraf er der blevet griset til her
Det her kender vi jo også fra 9K
men her har man åbenbart taget "styrtappen"
som sidder på/i bunddelen væk på de nyere biler
Men ud/væk skulle den så jeg kan bytte de 2 O-ringe der den sidder med.
Dog er de ens, ikke som på 9k i 2 forskellige størrelser.
Og sådan her ser en vandpumpe altså ud på en 2007 95'er
Her er den nye så klar til montering:
Jeg valgte så en saab original denne gang:
Sådan, så var det afklaret:
Efter at have monteret ny rem samt 2x løbehjul -
så slog tanken mig på at, hvorfor da ikke prøve og male lidt sort her:
Ser da meget bedre ud -
nu ser man en motor som en "helhed" når man åbner klappen:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Jeg overvejer om man ikke skulle investere i sådan en "fyr" her:
http://verktygsboden.se/supportbalkar/s ... vaexellada
Så kan man nok få hele framen ned og sendt til blæster/pulverlak -
mens resten bliver hængene
Ja sig det.....kobbernagel skrev:Ja, min 9-5 2008 har lige så meget "overfladerust" på "framen" som på dine billeder.
Jeg kan se i min servicebog at den har fået undervognsbehandling - formentlig dinitrol -
men det ser desværre ikke ud til at have haft den store præventive effekt
Skal man mon give den en gang Dinitrol igen, eller er det bare at gemme problemerne af vejen?
(Har desværre ikke hverken evner, tid eller værkstedsfaciliteter til at gå så grundigt til værks som dig Regin...
Jeg overvejer om man ikke skulle investere i sådan en "fyr" her:
http://verktygsboden.se/supportbalkar/s ... vaexellada
Så kan man nok få hele framen ned og sendt til blæster/pulverlak -
mens resten bliver hængene
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Vi drøner videre, for her er skam masser som skal fikses -
og bagtil er vi slet ikke startet endnu.............
En af tingene som jeg vil have var som sagt PF bøsninger -
og hvorfor ikke ikke bare hoppe ud i det
Mine bærearme har jeg for tiden ikke hjemme -
de er sendt til blæstring inkl pulverlak
Men jeg kan da alligevel forberede til de kommer hjem igen -
så vi starter med denne "stygge" af slagsen:
En bøsning med en bøsning i
Det var sku en af de "svære" vil jeg da lige love for -
men den gav da med sig til sidst:
Sådan -
klar til en dejlig PF'er
Som ligger her:
Og nej hvor ser det dog dejligt ud:
Men der er lige en anden ting til -
som jeg nok tror at mange køre rundt med uden at vide det.
Nemlig denne her "under til":
Den sidder under mellem gearkasse og frame -
er lidt af modsvarigheden til det der sidder "oppe" på 9K bilerne
Og denne her er da totalt færdig
Men takket være PF, så findes der bod for dette problem
Sådan her ser løsningen ud:
Vi tager lige og demontere "objektet":
Her med de gamle bøsninger demonteret -
og her ser man da rigtigt hvor dårlige den store er
Gammel VS NY
Gammel VS NY
"sjovt" arbejde med at få den på plads men når først den er der -
så skal jeg da lige love for at der bliver ikke noget "slør" her fremover
Og sådan ser den farveglad ud på sin plads:
Du kan stå og hoppe på motor alt hvad du vil -
den rokker sig bare lige knapt et par mm
og bagtil er vi slet ikke startet endnu.............
En af tingene som jeg vil have var som sagt PF bøsninger -
og hvorfor ikke ikke bare hoppe ud i det
Mine bærearme har jeg for tiden ikke hjemme -
de er sendt til blæstring inkl pulverlak
Men jeg kan da alligevel forberede til de kommer hjem igen -
så vi starter med denne "stygge" af slagsen:
En bøsning med en bøsning i
Det var sku en af de "svære" vil jeg da lige love for -
men den gav da med sig til sidst:
Sådan -
klar til en dejlig PF'er
Som ligger her:
Og nej hvor ser det dog dejligt ud:
Men der er lige en anden ting til -
som jeg nok tror at mange køre rundt med uden at vide det.
Nemlig denne her "under til":
Den sidder under mellem gearkasse og frame -
er lidt af modsvarigheden til det der sidder "oppe" på 9K bilerne
Og denne her er da totalt færdig
Men takket være PF, så findes der bod for dette problem
Sådan her ser løsningen ud:
Vi tager lige og demontere "objektet":
Her med de gamle bøsninger demonteret -
og her ser man da rigtigt hvor dårlige den store er
Gammel VS NY
Gammel VS NY
"sjovt" arbejde med at få den på plads men når først den er der -
så skal jeg da lige love for at der bliver ikke noget "slør" her fremover
Og sådan ser den farveglad ud på sin plads:
Du kan stå og hoppe på motor alt hvad du vil -
den rokker sig bare lige knapt et par mm
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Meget inspirerende at følge din grundige gennemgang! (gad vide hvordan mine bøsninger har det....)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Nej det går altså bare ikke, jeg kan ikke holde det ud længere..........
Jeg bliver nød til det og det lige så godt .........
Men først skal dette lige "ned":
Her ser vi en af årsagerne til jeg fik bilen billigere og det passer mig godt -
da jeg alligevel ville have byttet til et sportssystem
Og så en tur til Helsingborg:
Man kan vel aldrig få værktøj nok
Og jeg som elsker samleset
Voilá:
Hvad er det så lige der sker her
Jo, dette
1 stk "frame" nede for regning:
Jeg kunne bare ikke tage det længere, for hver gang jeg var under bilen -
ja så fik jeg "ondt" i kroppen over denne rust
Og så er dette t o m den "fine" side af den:
Lader billederne "tale" for sig selv:
Der er lige nogle bøsninger som skal tages "ud":
Det gøres lettest sådan her:
Og det blev så til denne lille samling:
der var kun 1 som klarede den tur......
Det gør ikke noget -
eftersom de alligevel skal erstattes af disse her:
Her er så hvad jeg har været og aflevere i dag:
Så siger vi bye bye til rusten
Jeg bliver nød til det og det lige så godt .........
Men først skal dette lige "ned":
Her ser vi en af årsagerne til jeg fik bilen billigere og det passer mig godt -
da jeg alligevel ville have byttet til et sportssystem
Og så en tur til Helsingborg:
Man kan vel aldrig få værktøj nok
Og jeg som elsker samleset
Voilá:
Hvad er det så lige der sker her
Jo, dette
1 stk "frame" nede for regning:
Jeg kunne bare ikke tage det længere, for hver gang jeg var under bilen -
ja så fik jeg "ondt" i kroppen over denne rust
Og så er dette t o m den "fine" side af den:
Lader billederne "tale" for sig selv:
Der er lige nogle bøsninger som skal tages "ud":
Det gøres lettest sådan her:
Og det blev så til denne lille samling:
der var kun 1 som klarede den tur......
Det gør ikke noget -
eftersom de alligevel skal erstattes af disse her:
Her er så hvad jeg har været og aflevere i dag:
Så siger vi bye bye til rusten
- J.S.Poulsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Ja du giver den hele armen må man sige, stor respekt herfra
Jesper Søndergaard Poulsen
Saab Klub Danmark medlem nr.549
Saab Klub Danmark medlem nr.549
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Nu mens at frame og alt muligt andet for tiden er borte -
så var det levet tid til at fikse et andet problem.
Nemlig et der har været der lige siden bilen blev købt.
For hver gang man startede bilen op og skulle rulle afsted -
ja så kom der lige en 5-6 små knæk lidt i stil med en slidt drivaksel.
Men der var jo intet når man gav den 100% fuld udslag
Problemet overgik dog senere til at give ganske ubehagelige vibrationer -
ved de 120 Km/t -
så noget stod da helt klart ikke rigtigt til..........
Jaja, jeg havde alligevel bestemt mig for at se det hele over -
samt at bytte fedt i akslerne.
Og for pokker også da jeg fik den højre side af
Den i rød ring havde låst sig :Hvadhulen
Desuden kunne jeg også konstatere -
at der var slør i "støtte" lejret:
Så af med "skidtet" og senere -
monterer vi en komplet aksel, købt fra en 10K' "milare"
Og så, når vi nu alligevel er "her".....
Gik op for mig -
at jeg får aldrig bedre omstændigheder til at rive sumpen ned
Og så kunne det da også være "spændene" at se -
hvordan det tager sig ud i en 2007'er med fuld servicehistorik
Af med "låget" eller bunden skulle jeg måske skrive
Her kommer den:
Alle "prikkerne" er altså kun noget fra støbeformen
Her overhovedet intet at komme efter :mrcool
De 16:- som O-ringen til pick-up'en koster -
kunne jeg godt have sparet mig
Ser bare helt nice ud, sådan som man gerne vil have det skal se ud -
på en bil med fuld service historik.
Nå, men så skal vi på saab i morgen og hente en O-ring
så var det levet tid til at fikse et andet problem.
Nemlig et der har været der lige siden bilen blev købt.
For hver gang man startede bilen op og skulle rulle afsted -
ja så kom der lige en 5-6 små knæk lidt i stil med en slidt drivaksel.
Men der var jo intet når man gav den 100% fuld udslag
Problemet overgik dog senere til at give ganske ubehagelige vibrationer -
ved de 120 Km/t -
så noget stod da helt klart ikke rigtigt til..........
Jaja, jeg havde alligevel bestemt mig for at se det hele over -
samt at bytte fedt i akslerne.
Og for pokker også da jeg fik den højre side af
Den i rød ring havde låst sig :Hvadhulen
Desuden kunne jeg også konstatere -
at der var slør i "støtte" lejret:
Så af med "skidtet" og senere -
monterer vi en komplet aksel, købt fra en 10K' "milare"
Og så, når vi nu alligevel er "her".....
Gik op for mig -
at jeg får aldrig bedre omstændigheder til at rive sumpen ned
Og så kunne det da også være "spændene" at se -
hvordan det tager sig ud i en 2007'er med fuld servicehistorik
Af med "låget" eller bunden skulle jeg måske skrive
Her kommer den:
Alle "prikkerne" er altså kun noget fra støbeformen
Her overhovedet intet at komme efter :mrcool
De 16:- som O-ringen til pick-up'en koster -
kunne jeg godt have sparet mig
Ser bare helt nice ud, sådan som man gerne vil have det skal se ud -
på en bil med fuld service historik.
Nå, men så skal vi på saab i morgen og hente en O-ring
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Men nu er det også slut med at skille det hele ad -
skulle gerne ud og køre igen snart.
Har bare lige 2 ting der skal besluttes omkring -
det ene er denne lille filur her:
Den fungere godt nok som den skal,
men det er jo et fy "¤%&/()" og bytte generator/dynamo på en 95'er
Så spørgsmålet er, om man ikke lige skulle være lidt smart her -
og montere en ny nu der er masser af plads
Sag nummer 2:
Der skal besluttet om hvilken 2.5" udstødning der skal på.
Om det skal være i den originale "stil" uden ende rør -
eller om vi skal have det og så bestille den undre plastbid der skal skiftes ud:
http://webshop.saabparts.com/9-5-1998-1 ... kjol-nedre
......
Jo man takkerJ.S.Poulsen skrev:Ja du giver den hele armen må man sige, stor respekt herfra
Men nu er det også slut med at skille det hele ad -
skulle gerne ud og køre igen snart.
Har bare lige 2 ting der skal besluttes omkring -
det ene er denne lille filur her:
Den fungere godt nok som den skal,
men det er jo et fy "¤%&/()" og bytte generator/dynamo på en 95'er
Så spørgsmålet er, om man ikke lige skulle være lidt smart her -
og montere en ny nu der er masser af plads
Sag nummer 2:
Der skal besluttet om hvilken 2.5" udstødning der skal på.
Om det skal være i den originale "stil" uden ende rør -
eller om vi skal have det og så bestille den undre plastbid der skal skiftes ud:
http://webshop.saabparts.com/9-5-1998-1 ... kjol-nedre
......
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Med synligt afgangsrør, det andet er noget pjat, bare min holdning.
Helst twin pipe, men det er nok mest til V6 udgaven i de første årgange af 9-5'eren
Helst twin pipe, men det er nok mest til V6 udgaven i de første årgange af 9-5'eren
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few