Koblings-skifte trix ønskes OG900
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Jeg er dødtræt at en drilsk kobling i min og900 CAB, så nu skal den have hele turen.
Koblingen skal helt i bund og den skifter stadig dårligt. (Når det bliver efterår ryger gearkassen ud og bliver sendt til Jensen /Jacob for gennemgang)
Så der er indkøbt :
Ny kobling, udrykkerleje, hovedkobcyl+slave, flexslange og pakdåse (afgangsaksel motor)
Nu kommer spørgsmålet:
Har i nogle trix til koblings skift på OG900 ?
Er det ligefrem at afmonterer svinghjul , jeg skal jo ind til pakdåsen (er der links geving eller andre trix) ?
Koblingen skal helt i bund og den skifter stadig dårligt. (Når det bliver efterår ryger gearkassen ud og bliver sendt til Jensen /Jacob for gennemgang)
Så der er indkøbt :
Ny kobling, udrykkerleje, hovedkobcyl+slave, flexslange og pakdåse (afgangsaksel motor)
Nu kommer spørgsmålet:
Har i nogle trix til koblings skift på OG900 ?
Er det ligefrem at afmonterer svinghjul , jeg skal jo ind til pakdåsen (er der links geving eller andre trix) ?
- Edwins

- Kontakt:
Mærk op, så svinghjulet får samme position på krumtappen. Spænd svinghjulets bolte moment, sekventielt og over kors. Der er ingen dikkedarer ved det.
Husk at smøre pakdåse og aksel med fedt, ellers brænder det af 15 sek. efter at du har startet motoren.
Du skal have en til at træde på koblingen, når du lægger distanceværktøjet i, ellers må du finde en stolpe at sætte mellem forsædekant og pedal. Træd ikke pedalen for langt ned, når du så skal have distanceværktøjet ud, så stemplet ikke popper ud af slavecylinderen.
Husk at smøre pakdåse og aksel med fedt, ellers brænder det af 15 sek. efter at du har startet motoren.
Du skal have en til at træde på koblingen, når du lægger distanceværktøjet i, ellers må du finde en stolpe at sætte mellem forsædekant og pedal. Træd ikke pedalen for langt ned, når du så skal have distanceværktøjet ud, så stemplet ikke popper ud af slavecylinderen.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Zodiac
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Det er ikke svært - har klaret det i perlegruset efter en haynes uden problemer. Herligt mekanik i sådn en OG900. Tag motorhjælmen af med den samme, ingen grund til at bikse rundt om den.
Mangler du en haynes kan du låne en i Hellerup, men jeg vil gætte på at du har en
Mangler du en haynes kan du låne en i Hellerup, men jeg vil gætte på at du har en
9-5 '04
- viking

Super, det lyder som ligefrem og sund fornuft der skal til.
Distance værktøjet ? Er det den til at probbe bag fjeder fingerne.
Tak for tilbudet Zodiac
Jeg har Haynes, Den blev købt ved en fejl til min første saab 9000. På det tidspunkt kunne man ikke købe manual til 9k i England. Jeg har prøvet at sælge Og900 manualen flere gange her i SKD med uden held. hehe mit held den ikke blev solgt...
Distance værktøjet ? Er det den til at probbe bag fjeder fingerne.
Tak for tilbudet Zodiac
Jeg har Haynes, Den blev købt ved en fejl til min første saab 9000. På det tidspunkt kunne man ikke købe manual til 9k i England. Jeg har prøvet at sælge Og900 manualen flere gange her i SKD med uden held. hehe mit held den ikke blev solgt...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins

- Kontakt:
Ja, det er distanceringen som lægges ind bag den komprimerede solfjeder, så trykfod og udrykkerleje og slavecylinder kan komme ud og ind i én varme. 
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
ja det er en let opgave på en og900 eller 99ér rekorden er på lige under 25 minutter sat af Henrik Solgaard til et danmarks hurtigste klub bil træf for et par år siden
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- RuneSM
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Det tog mig 2-3 timer, men jeg gik også og nulrede med det.
Har man ikke distanceværktøjet kan et stykke fladbanket kobberbremserør klare sagerne.
Men jeg blev sur efter at have fået fingrene i klemme et par gange, og så gik jeg igang med minisliberen til trykluft, og så skar jeg fingrene i stykker på min gamle trykfod, da jeg alligevel ikke skulle bruge den mere
Har man ikke distanceværktøjet kan et stykke fladbanket kobberbremserør klare sagerne.
Men jeg blev sur efter at have fået fingrene i klemme et par gange, og så gik jeg igang med minisliberen til trykluft, og så skar jeg fingrene i stykker på min gamle trykfod, da jeg alligevel ikke skulle bruge den mere
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
- viking

Hvad når man skal genmonterer den nye kobling. Så skal distanceværktøjet vel ikke bruges ?
Jubiiiiii Cab-en kom fri fra vinterhi her til aften Det var nice med hatten nede i dag....
Den skal bruges til konfirmant kørsel på søndag så jeg håber på rimeligt vejr...
Jubiiiiii Cab-en kom fri fra vinterhi her til aften Det var nice med hatten nede i dag....
Den skal bruges til konfirmant kørsel på søndag så jeg håber på rimeligt vejr...
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins

- Kontakt:
Min er ikke klar til at komme ud endnu, der skal mere regn til, til at vaske det ulækre l*rt af vejene. Og hvis temp. falder til 3-4°C. salter narhovederne "præventivt". Jeg så på Langelinie at din bil har smagt dette stads.
Hvis koblingen ikke er komprimeret af distanceringen, er der ikke plads til at lempe udrykkerleje, slavecylinder og trykfod ned mellem gearkassetårnet og svinghjulet.
Hvis koblingen ikke er komprimeret af distanceringen, er der ikke plads til at lempe udrykkerleje, slavecylinder og trykfod ned mellem gearkassetårnet og svinghjulet.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- viking

Jeg har lovet at kører konfirmantkørsel på søndag, ellers kom bilen ikke ud.
Det største problem med rust i min var venstre forskærm , jeg lige har fået skiftet.
samt et batterri der har savlet dør og ødelæggelse.
(Og 900 batteriet er plaseret et ligelovligt varmt sted) Jeg har et kommende projekt med montering af 9K IC, bagefter kommer batteriet om i den anden side...
Når gearkasee og motor skal ud til næste vinter bliver batteri og inderskærm området sandblæst og malet. Der er ikke rust i tunlerne eller andre sædvanelige steder.
Det største problem med rust i min var venstre forskærm , jeg lige har fået skiftet.
samt et batterri der har savlet dør og ødelæggelse.
Når gearkasee og motor skal ud til næste vinter bliver batteri og inderskærm området sandblæst og malet. Der er ikke rust i tunlerne eller andre sædvanelige steder.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins

- Kontakt:
Komprimering af den nye trykfod for ilæggelse af distancering. Her et stykke ledning, før fremstillingen af distanceringen. Som det fremgår af billedet duede det ikke.
En lægte med hul i er spændt op i skruestikken, og gevindspindlen går ned gennem trykfod og hullet i lægten. Jeg har på nettet set de besynderligste komprimeringstiltag, såsom at bruge en garagedonkraft, med trykfoden mellem donkraften og bilbunden.
Min distancering er lavet af 3.8 mm. rustfrit rundjern og skal ikke være mindre i diameter, tror bogen skriver 4.5 mm. Den fjedrer selv udaf og med én hånd til monteringen lægger ringen sig som den skal. En 8 mm. gevindstang på 70-80 cm. koster 15-20 kr:

En lægte med hul i er spændt op i skruestikken, og gevindspindlen går ned gennem trykfod og hullet i lægten. Jeg har på nettet set de besynderligste komprimeringstiltag, såsom at bruge en garagedonkraft, med trykfoden mellem donkraften og bilbunden.
Min distancering er lavet af 3.8 mm. rustfrit rundjern og skal ikke være mindre i diameter, tror bogen skriver 4.5 mm. Den fjedrer selv udaf og med én hånd til monteringen lægger ringen sig som den skal. En 8 mm. gevindstang på 70-80 cm. koster 15-20 kr:
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- svenT16
- SAAB-MANIAC
ja du har ret med den om at der findes mange forskellige konstellationer edwins.
og Viking hva med billeder af dyret???
og Viking hva med billeder af dyret???
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- Edwins

- Kontakt:
Sven, de dukker jo op i ny og bæ, så er det bare at slå til.
Vores kom til ved et tilfælde. Hun havde en fin og pålidelig ´83 Coupe 5-d carb. som efterhånden så forfærdelig ud, men som ikke var strukturelt truet. Døre og skærmkanter så forfærdelige ud, og hun harcelerede over at veninderne drillede hende med hendes plettede leopard.
Fandt så Cabben i den blå til 55 u. afgift. Pruttede den ned til 50. Forklarede hende at man sagtens kunne bruge den til helårsbrug. Da vi så så den, blev vi enige om at det sgu da var synd at udsætte den for det syndige saltsvineri som jo til sidst afliver vores biler herhjemme. Den havde kørt i Italien og havde ikke ét rustsår nogensteder og ingen tjære i bunden. Den blev så handlet og så kunne jeg begynde forfra, med at finde en Og900 til hende.
Købte så den '93 2.1 coupe 5-d som Kristoffer Fogh havde til salg her på SKD. Den går som en drøm.
Nu har hun fået en 500 cc. motorcykel så jeg kan have Cabben i fred om sommeren. Henter den fra vinterhi, om en uge- 14 dage..
Den har pga. afgiften, som ligger til anke hos Nævnet, kostet 127, mit livs dyreste bil, til trods for bestikkelse af toldsyneren (løs påstand, kan ikke bevises) og andre tekniske fiksfakserier.
Medmindre jeg vinder i Lotto, forbliver den til min bortgang, hvis jeg går bort, mit livs dyreste bil.
Hvis jeg vinder i Lotto, skal jeg have en Sonett II TT og en E-type series 3 V12 med klud. 
Vores kom til ved et tilfælde. Hun havde en fin og pålidelig ´83 Coupe 5-d carb. som efterhånden så forfærdelig ud, men som ikke var strukturelt truet. Døre og skærmkanter så forfærdelige ud, og hun harcelerede over at veninderne drillede hende med hendes plettede leopard.
Fandt så Cabben i den blå til 55 u. afgift. Pruttede den ned til 50. Forklarede hende at man sagtens kunne bruge den til helårsbrug. Da vi så så den, blev vi enige om at det sgu da var synd at udsætte den for det syndige saltsvineri som jo til sidst afliver vores biler herhjemme. Den havde kørt i Italien og havde ikke ét rustsår nogensteder og ingen tjære i bunden. Den blev så handlet og så kunne jeg begynde forfra, med at finde en Og900 til hende.
Købte så den '93 2.1 coupe 5-d som Kristoffer Fogh havde til salg her på SKD. Den går som en drøm.
Nu har hun fået en 500 cc. motorcykel så jeg kan have Cabben i fred om sommeren. Henter den fra vinterhi, om en uge- 14 dage..
Den har pga. afgiften, som ligger til anke hos Nævnet, kostet 127, mit livs dyreste bil, til trods for bestikkelse af toldsyneren (løs påstand, kan ikke bevises) og andre tekniske fiksfakserier.
Medmindre jeg vinder i Lotto, forbliver den til min bortgang, hvis jeg går bort, mit livs dyreste bil.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
- Der er ingen. Det er en '76 motor, og den har aldrig været der. Stemplet holdes op til solfjedrene af friktionen mellem gummistemplet og cylinderen, just som på en skivebremse.
Den nye cylinder har en gummibælg med en fed fjeder i, som sidder og møjer udrykkerlejet hårdt mod solfjedrene. Denne fjeder har jeg fjernet, så gummibælgen bare sidder og beskytter det blottede stempel mod nedfaldende skidt. Et lejes levetid er afhængig af dets belastning, og allerede for 50 år siden kunne kuglelejeingeniørerne med stor nøjagtighed beregne et lejes levetid, afhængigt af belastning, RPM osv.
Det er muligt at SAAB synes at lejet skal sidde og trykke på solfjedrene med 8-10 kg, men det synes jeg imidlertid ikke. Den gamle kobling kørte upåklageligt i alle disse år uden dette tryk.
Den nye cylinder har en gummibælg med en fed fjeder i, som sidder og møjer udrykkerlejet hårdt mod solfjedrene. Denne fjeder har jeg fjernet, så gummibælgen bare sidder og beskytter det blottede stempel mod nedfaldende skidt. Et lejes levetid er afhængig af dets belastning, og allerede for 50 år siden kunne kuglelejeingeniørerne med stor nøjagtighed beregne et lejes levetid, afhængigt af belastning, RPM osv.
Det er muligt at SAAB synes at lejet skal sidde og trykke på solfjedrene med 8-10 kg, men det synes jeg imidlertid ikke. Den gamle kobling kørte upåklageligt i alle disse år uden dette tryk.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- SGT
- SAAB-MANIAC
Jeg har oplevet med netop den model med gummistemplet, at koblingen forsvandt, når man havde kørt noget tid på langevejen. Så skulle bilen trædes 2 gange på koblingen før der skete noget, fordi stemplet arbejdede sig tilbage.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- viking

Hurra....... Det hjalp.
Det viste sig at der var en AP sports kobling i, der krævede en tyk spacer. Slave cylinderen læflede olie over alt og det viste sig at min olie lækage stammede fra slave enheden ikke krumtaps pakdåsen ( Indersiden af svinghul var knastør.)
AP koblingen var i rigtig fin stand men fjederne er meget kraftige og vil give en mere tung kobling i forhold til std. enheden. Så den nye kobling blev monteret med ny slave og leje. Dahm det var bixet. Efter at have bakset med det et stykke tid var det tilbage til manualen og det viste sig at lamel enheden, koblings fjeder enheden og slave cylinderenheden skulle monteres som en samlet enhed, ikke helt nemt, da den også skal passe på stifterne mv. Så det åd en del tid.
Jeg fik ikke tid til at skifte hovedcylinder og flexslange. Det må vente til en weekend.
Nu kan den koble ud og der kan skiftes gear som en drøm. Det har fjernet 90% af det tunge ved gearkassen.
Nu skal der bare skiftes gear olie
Udluftede med en vacuum pumpe , det virkede rigtigt godt...
Så nu er forhåbentligt slut med harry koblingsfod.
Hurra....... Det hjalp.
Det viste sig at der var en AP sports kobling i, der krævede en tyk spacer. Slave cylinderen læflede olie over alt og det viste sig at min olie lækage stammede fra slave enheden ikke krumtaps pakdåsen ( Indersiden af svinghul var knastør.)
AP koblingen var i rigtig fin stand men fjederne er meget kraftige og vil give en mere tung kobling i forhold til std. enheden. Så den nye kobling blev monteret med ny slave og leje. Dahm det var bixet. Efter at have bakset med det et stykke tid var det tilbage til manualen og det viste sig at lamel enheden, koblings fjeder enheden og slave cylinderenheden skulle monteres som en samlet enhed, ikke helt nemt, da den også skal passe på stifterne mv. Så det åd en del tid.
Jeg fik ikke tid til at skifte hovedcylinder og flexslange. Det må vente til en weekend.
Nu kan den koble ud og der kan skiftes gear som en drøm. Det har fjernet 90% af det tunge ved gearkassen.
Nu skal der bare skiftes gear olie
Udluftede med en vacuum pumpe , det virkede rigtigt godt...
Så nu er forhåbentligt slut med harry koblingsfod.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins

- Kontakt:
Synes dog det fremgår tydeligt af indlæggene i tråden at trykfod, udrykkerleje og slavecylinder kommer op på én gang, eller også er det mit smedeudtryk "I én varme" som er blevet misforstået.
Happy riding.
Synes dog det fremgår tydeligt af indlæggene i tråden at trykfod, udrykkerleje og slavecylinder kommer op på én gang, eller også er det mit smedeudtryk "I én varme" som er blevet misforstået.
Happy riding.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- viking

Fik skiftet gear olie i dag til Quakerstate 75W.
Koblingsskift og olieskift har klart hjulpet....
Det er en gammle drille dame cab-en men hun er dejlig
, "den gamle italienske skøge"....
Koblingsskift og olieskift har klart hjulpet....
Det er en gammle drille dame cab-en men hun er dejlig
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"