Side 1 af 1

Potientiel ny Saab entusiast

: 10. sep 2008, 12:27
af jankjerbye
Hej!

Jeg har siden jeg fik pladsen til det (vi flyttede på landet) rodet med ældre biler og er nu faldet over et par annoncer på Saab V4 ere fra sluttresserne og start halvfjerdserne. Minderne fra mine ture i forældrenes knaldrøde V4 vældede op i mig og da konen mukker lidt over ikke at have en konebil her til vinter var den (måske naive) plan at kombinere en V4 med en vinter/konebil med få km kørsel om året (uden vinterstilstand).

Hvad skal jeg være opmærksom på for at holde sådan en svend kørende? Hvor køber man billige sliddele? Hvor er V4 motor og drivline mest vedligeholdelseskrævende?

Er det realistisk at holde den kørende 5-6000 km om året med en eller to længere udflugter med vores veterancampingvogn?

Jeg vil gerne komme så godt igang med vogntypen som muligt, det er min erfaring fra de andre ældre biler jeg har haft at man ligesågodt kan gøre alt ordentligt fra starten.

Jeg har altid været fascineret af originale patinerede biler der ikke stod som den dag de forlod fabrikken, men som viser sin alder og sin ynde gennem patina, uden at bilen derfor er en dårlig vedligeholdt "spand". Det skal vi nok få nogle givende diskusioner om hvis jeg ender med at finde en Saab V4 :) Det har ihvertflad være et vældigt diskuteret punkt på de andre fora jeg er registreret på :)

Hvis der er nogen der har en V4 fra før 73 stående som mekanisk er ok men som er lidt grim i lak / chrom eller mangler lidt pleje så sig endelig til.

mvh

Jan Kjerbye

: 10. sep 2008, 13:08
af tono
Jan, vil du anvende en 96er som vintervogn :Hvadhulen

Jeg vil næsten håbe, der ikke er nogen herindefra som tilbyder...... Anskaf dig en 96og pas på den - der bliver ikke flere af disse - en Potientiel Saab entusiast kører ikke vinterkørsel med en 96er :wink:

Potientiel ny Saab entusiast

: 10. sep 2008, 13:17
af Asch
Hej Jan

Det lyder da som en vældig god ide at vælge en Saab 96V4 som 2. bil. :D At det er turene i dine forældres knaldrøde 96'er der er årsagen, kan jeg tale med om. Mine forældre havde også en knaldrød 96'er fra 1969, som desværre gik op i rust, p.g.a. vinterkørsel i saltlage. Og det er en af de få svagheder der er ved Saab'en. Den er rustfølsom. :( Så hvis du vælger den som vinterbil, skal du sørge for at får en god rustbeskyttelse inden du bevæger dig ud på salten.

Jeg var heldig at finde en tiptop 96'er fra 1970 i den blå avis og der er et par stykker i øjeblikket. Alternativ er der masser at finde på den svenske www.blocket.se

Med hensyn til V4 relaterede links kan jeg henvise dig til V4 klubbens hjemmeside http://www.saabentusiasten.dk/ og ellers ved jeg, at der er en hel del V4 folk, som har fantastisk check på teknikken. :D

Velkommen til

Anders

: 10. sep 2008, 13:51
af jankjerbye
Tak for de hurtige svar indtil videre..

Er en "96" ved at være SÅ sjælden at den kun må køres på de mest tørre og solrige dage 3 dage om året og ellers skal stå og samle mug? Jeg er meget tilhænger af biler der kører.. og bliver brugt.. Det er fint at der er en 2-3 museumsstykker der bliver bevaret men en bil er et stykke funktionshistorie efter min mening.. Den skal ikke hærges.. men køres og passes.

Det overrasker mig lidt at den er så rustfølsom.. Er der værre end andre sentresser og start halvfjerdser biler? Skal man ikke bare være opmnærsom og "efter" den?

Jeg mindes at den var vældig egnet til vinterkørsel bare der kom nogle gode dæk på, p.g.a. vægtfordelingen og gearingen.

Mine erfaringer med ældre biler der skal køre om vinteren er at man inden sæsonnen starter, spuler den ned og tørrer den, og behandler den alle steder man kan komme til med tynd olie. I løbet af vintersæsonnen kan man pletvis efterbehandle hvis man har været for hård med spuleren. Hyppig vask når man har vovet sig ud på en tur hvor der har været saltet på vejen (vi bor LANGT ude på landet hvor der er flere km til der bliver ryddet og saltet) og så opmærksomhed på de steder der er udsatte...

Kan man ikke få inderskærme til V4 er modellerne?

Jeg har lidt kig på den lysebrune på dba, der er lidt penge til at sætte den i stand, men det lader til at den har et hul i bunden og er tvivlsomt vedligeholdt..

Jeg drømmer videre.. og kigger også lidt på Saab V4 klubbens side..


Billede


Kom endelig med flere gode svar..

mvh

Jan

: 10. sep 2008, 14:00
af Vels

: 10. sep 2008, 14:16
af tono
Jan vil du bruge den til daglig transport i vinterhalvåret ?

# ..... det er fint at der er en 2-3 museumsstykker der bliver bevaret men en bil er et stykke funktionshistorie efter min mening.. Den skal ikke hærges.. men køres og passes.#

Min 96er bliver da brugt - osse i vinterhalvåret, men daglig brugsbil NEJ

: 10. sep 2008, 14:29
af jankjerbye
Planen var at konen der går hjemme skulle have en bil og køre i et par dage om ugen når hun har det behov. D.v.s ikke mange km om året, men gerne hele året.

Den kan tåle at holde stille nogle dage mens jeg skifter en vandpumpe eller en udstødning og den slags.. det er ikke på den måde en daily driver, men et forsøg på at finde en charmerende robust hobby bil der kunne gå foran vores veterancampingvogn og som samtidigt kunne fungere som ekstrabil når det stod ned i stænger eller der lige skulle køres mere gods end der kan være i cykeltraileren sammen med knægten på 2 år :)

V4eren eller 96 eren var charmerende og jeg prøver med dette indlæg at fornemme om min ide om den som en robust bil holder stik..

Drømmen kunne meget vel være denher (selvom man så må undvære org sorte plader indtil de nye regler måske bliver behandlet):

http://www.blocket.se/vi/17999790.htm?ca=15_s

Så den må vi trille over og kigge på.

Tillægspørgsmål: Hvad niveau skal man regne med at veteranfgiften ligger på? 4000-5000 kr?

: 10. sep 2008, 14:34
af dragedems
hvilket prisleje havde du tænkt dig den skal ligge i, hvis du skal købe en i danmark ???

jeg har en KNALDRØD V4 fra 1973 i superstand, uden rust, kører fantastisk,
men den bliver jo ikke helt billig hvis jeg skal sælge..... (kommer på veteranvægtafgift fra oktober)

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... &ipc=30798

Billede

: 10. sep 2008, 14:38
af Speedy
Hej Jan

Tillykke med "valget" af lidenskab, en 96 er et prægtigt stykke køretøj :wink:

Men enig med de andre, en 96v4 er faktisk genial som vinterbil kva dens køreegenskaber, høje frihøjde, gearing osv men grundet salt og fugt vil du få en del at se til med at holde rusten væk fra bilen. Men er du vilig til at ofte i rustarbejde og beskyttelse er det en genial vinterbil... jeg solgte et sæt pigdæk til V4 for 1½ år tilbage, de sad på min morfars da han kørte til sverige på glatis.

Jo, Locari inderskærme i alu fås stadig til V4 hvis man kender stedet, hvor de findes...de begynder så småt at forsvinde men jeg kan måske finde et sæt hvis du mangler.

Drivlinen er god og holdbar. Eneste akilleshæl på det mekaniske er gearkasse og balanceaksel lejer. Men lejerne kan skiftes og gearkasser kan stadig renoveres. Derudover er samtlige sliddele til det mekaniske til at få, det er kun et spørgsmål om prisen og hvor meget Sherlock Holmes du gider lege for at finde det.

Min ven kører VW1303 og har haft den godt 2 år. Det piner ham at han ikke bare kan køre ned og hente dele på værkstedet men skal bruge krudt på at finde dem. Og nu er 1303 ret let at finde dele til. Jeg mener personligt, at han er et hylehoved :wink:

/A

: 10. sep 2008, 14:43
af svenT16
V4eren eller 96 eren var charmerende og jeg prøver med dette indlæg at fornemme om min ide om den som en robust bil holder stik..

Drømmen kunne meget vel være denher (selvom man så må undvære org sorte plader indtil de nye regler måske bliver behandlet):

http://www.blocket.se/vi/17999790.htm?ca=15_s

Så den må vi trille over og kigge på.

Tillægspørgsmål: Hvad niveau skal man regne med at veteranfgiften ligger på? 4000-5000 kr?[/quote]



hehe den er fin sådan en 95èr har selv siddet i mange timer og kigget bagud som knægt. :D
mvh.S
hvorvidt den er robust, er svaret ja. rusten er nok det største problem. Men hvis du nu passer godt på den skulle den jo nok kunne trille lidt om vinteren også.
mht. til afgiften skal du bare købe vognen fra årg.73 eller ældre, da den så er veteran, så er afgiften lav. nok ikke helt ved siden af det beløb du selv kom med.
plus at du slipper MEGET BILLIGT med forsikring osv. på sådan en gammel hund. :wink:

: 10. sep 2008, 14:43
af jankjerbye
dragedems: DEN er dælme flot og blank.. den tror jeg sku ikke vi har midlerne til..

Vels: Ja. der er dælme en masse flotte på blocket.. hvorfor FAEN skal de allesammen stå i nord for Helsinki?? Argh.. :shock: Har ikke B/E kørekort eller trailer og må kun trække 1400 efter diesel-vognen.. damn..

Jeg fornemmer at jeg har valgt rigtigt.. mest p.g.a. den overvældene rare respons herinde.. så er de tjo ingen sag at vedligeholde en gammel bil når der findes et aktivt forum med flinke vidende mennesker...

mvh

Jan

: 10. sep 2008, 14:51
af dragedems
afgiften på veteranbiler/import er altid 40% af nyvognsprisen UDEN afgift...
se her: http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... ic&t=13161

: 10. sep 2008, 14:53
af dragedems
jankjerbye skrev:dragedems: DEN er dælme flot og blank.. den tror jeg sku ikke vi har midlerne til..
mvh

Jan
hmm, det ved du jo ikke ;-)

hvad regner du med at investere?? ialt...

: 10. sep 2008, 14:57
af Vels
jankjerbye skrev:dragedems: DEN er dælme flot og blank.. den tror jeg sku ikke vi har midlerne til..

Vels: Ja. der er dælme en masse flotte på blocket.. hvorfor FAEN skal de allesammen stå i nord for Helsinki?? Argh.. :shock: Har ikke B/E kørekort eller trailer og må kun trække 1400 efter diesel-vognen.. damn..

Jeg fornemmer at jeg har valgt rigtigt.. mest p.g.a. den overvældene rare respons herinde.. så er de tjo ingen sag at vedligeholde en gammel bil når der findes et aktivt forum med flinke vidende mennesker...

mvh

Jan
Det var da dejligt at du syntes om stedet :-D
Jeg vil da blot tilføje at den fine sorte altså står ved Ystad i det sydlige sverige.. det er da til at finde ud af ;-)

: 10. sep 2008, 15:05
af jankjerbye
Meget godt at få snakket lidt dele og priser o.s.v.

Jeg vil helt klart med hjælp fra forum og en god rephåndbog satse på at lave alt selv. Hvad er en anbefalelseværdig rep-literatur til modellen?

Stumper og sliddele er vel ikke fuldstændig umulige at finde til en starthalvfjerdser når vi bor så tæt på Sverige.. Findes der ikke 3. parts leverandører?

Ialt skulle en kørende vogn på dk plader ikke ryge over de 12 i vores budget. At jeg så løbende kommer til at hælde vedligeholdelse og renoveringspenge efter den er jo helt uundgåeligt.. men det er vel ikke dyrere på en Saab end på så mange andre 70er vogne ller er jeg forkert på den?

At gearkassen smider lejerne på sådan en gammel vogn er ikke så unormalt (hvis en har rullet menge km), men det kræver nok lidt mere end jeg har lige nu af mine værktøjer og mit værksted at renovere en gearkasse, så skulle uheldet være ude må det være en ombytter fra en rusten bil der skal dø, hvor ligger prislejet på såden en kasse? Ellers må man vel finde et lig i Sverige og bruge som dele-vogn.

/Jan

: 10. sep 2008, 15:12
af tono
.. ældre biler kan sagtens køre hjem på egne hjul, Jan du tager blot toget til Ystad og kører hjem, har selv gjort dette et par gange, det er en super føelse at starte ud i en nyindkøbt SAAB

: 10. sep 2008, 15:14
af Speedy
Hej Jan

Gode råd kan du få masser af :)

Mht. litteratur, så er en rep. håndbog samt reservedels katalog et must. Derudover har jeg både lav selv bil bogen for saab96v4 (gul bog) som på normalt dansk tegner og fortæller de fleste operationer....f.eks. en 17 step guide til at tage motoren ud....guiden til at lægge motoren i er på 1 step, rådet er at følge guiden til motorafmontering bagfra :lol:

Jeg har en del af litteraturen liggende hvis du mangler.....

Jo, der findes 3 parts leverandører til 96 stumper..... du siger bare til. Ellers er hjemmesiden www.saabentusiasten.dk under "links" et godt sted at starte :)
For 12K kan du sikkert finde en udemærket 96v4 men du må nok regne med at den skal have en kærlig hånd....alternativt ville jeg måske vælge at bruge 20-25 istedet og så få en vogn, som er flot og ikke kræver samme mængde arbejde fra start. Det er altid surt at starte noget nyt hobby arbejde op med at skulle bruge en masse tid og flere $ på at få det til at du'
Gearkasserne er lidt svage, især på de tidligere modeller. Lejerne sidder i motoren og er motorens svage punkt. De skal som regel skiftes for hvert 100-150.000 km alt afhængigt af hvordan motoren har været kørt/passet. Mht. reservedele, så kan det være klart billigst at hente en ny gearkasse i sverige

/A

: 10. sep 2008, 15:31
af Speedy
Forresten, hvor i DK bor du Jan?

/A

: 10. sep 2008, 15:35
af autoanders
Hej
Min 96 tt fra 1962 kørte 760 km hjem i et hug, da vi var oppe og hente ham. :biglove

: 10. sep 2008, 16:04
af jankjerbye
Jeg bor mellem Hobro og Randers.. Lige i hjertet af Kronjylland.

25 er nok i overkanten af vores budget også selvom den så "bare kører" og som nævnt er jeg ikke klar til at betale det ekstra en rigtig blank opshinet bil koster (også selvom det ofte betyder at den også er velholdt mekanisk).

Jeg er vant til selv at vedligeholde og servicere mine biler og min fortolkning af "service" kan godt være at svejse en lap i en gang om året og skifte et hjulleje eller en anden sliddel, men selvom det måske er urealistisk håber jeg at finde en holdt men brugt bil til omring de 10-12K på plader i dk der kan indregges som veteran. Buler og ridser, mat lak og rustpletter, er ikke nogen hindring, men renovering-opgaver som kræver specialværktøj og et proffesionelt værksted så jeg helt kunne undgåes det første år bilen kommer ud og køre med konen bag rattet.

95er modellen tiltaler mig meget.. Tror jeg vil prøve at arrangere en tur til Gotland hvis der er stemning for på hjemmefronten.

Hvad kunne et regnskab for hjemhentning af en bil fra Sverige lyder på?
Prisen+
Brændstof- 9-10 km/l? til 11-12 kr literen?
Prøveplader både i SE og DK ? 1000 kr ialt?
Færge/bro: 500kr for en enkelt.
Togbillet til midtsverige: ??? 500-1000 kr???

Ialt en 3-5000 kr for at få den hjem??
Og så en 4000 kr seddel i afgift for en 72er (f.eks)

Hmm... Budgettet er vist sprængt.. så må man låne.. øhh.. :roll:

Det lyder rigtigt spændende med reperations literaturen, jeg er vant til at lære mig opgaverne selv med en kombination af håbløse forumindlæg og granskning af "hjemmemekaniker" literatur.

: 10. sep 2008, 16:46
af Speedy
jankjerbye skrev:Jeg bor mellem Hobro og Randers.. Lige i hjertet af Kronjylland.

25 er nok i overkanten af vores budget også selvom den så "bare kører" og som nævnt er jeg ikke klar til at betale det ekstra en rigtig blank opshinet bil koster (også selvom det ofte betyder at den også er velholdt mekanisk).

Jeg er vant til selv at vedligeholde og servicere mine biler og min fortolkning af "service" kan godt være at svejse en lap i en gang om året og skifte et hjulleje eller en anden sliddel, men selvom det måske er urealistisk håber jeg at finde en holdt men brugt bil til omring de 10-12K på plader i dk der kan indregges som veteran. Buler og ridser, mat lak og rustpletter, er ikke nogen hindring, men renovering-opgaver som kræver specialværktøj og et proffesionelt værksted så jeg helt kunne undgåes det første år bilen kommer ud og køre med konen bag rattet.

95er modellen tiltaler mig meget.. Tror jeg vil prøve at arrangere en tur til Gotland hvis der er stemning for på hjemmefronten.

Hvad kunne et regnskab for hjemhentning af en bil fra Sverige lyder på?
Prisen+
Brændstof- 9-10 km/l? til 11-12 kr literen?
Prøveplader både i SE og DK ? 1000 kr ialt?
Færge/bro: 500kr for en enkelt.
Togbillet til midtsverige: ??? 500-1000 kr???

Ialt en 3-5000 kr for at få den hjem??
Og så en 4000 kr seddel i afgift for en 72er (f.eks)

Hmm... Budgettet er vist sprængt.. så må man låne.. øhh.. :roll:

Det lyder rigtigt spændende med reperations literaturen, jeg er vant til at lære mig opgaverne selv med en kombination af håbløse forumindlæg og granskning af "hjemmemekaniker" literatur.
Ok, det lyder bestemt ikke urealistisk....regn med mellem 5-6000 i afgift for en 95/96 hvis den er 35 år eller mere.

Du skriver bare når du har noget konkret bilprojekt at gå efter, så er der med garanti flere herinde som nok skal give dig hjælp, råd og vejledning.

Mvh. Anders

PS: Mht. litteraturen, så finder vi med garanti en løsning på det.

: 10. sep 2008, 18:11
af Jensen
Hej Jan
En 96'er er en fantastisk klassiker, og har man ikke de store pendlerkrav, er den udemærket til daglig transport. Dog er jeg noget i tvivl om det kan lade sig gøre at opfylde dine ønsker inden for den prisramme du sætter. Rust er her det store problem på bilerne. Er de ikke rustne, så er der heller ikke mange andre problemer med dem.
Må jeg istedet foreslå dig at finde en 99'er. Det er mere realistisk til den angivne pris. Den har også sjæl som en 96'er og de er ikke kommet så højt op i pris endnu for et velholdt eksemplar. Dog må du undvære at den er en veteran så. Held og lykke med jagten indtil videre.
MVH Mads

: 10. sep 2008, 18:47
af Peter
Jensen skrev:... Dog må du undvære at den er en veteran så. ...
Ikke nødvendigvis: 99'eren kom som model 1969, så de ældste er ældre end 35 år. Men de allerældste 99'ere er ikke stort bedre egnede til daglig transport end en samtidig 96'er: De ruster næsten lige så meget, går lige så meget i stykker og er lige så svære at skaffe reservedele til. Og hvad er pointen så?

Jeg har kørt 99'er i flere omgange, den ældste var en model 1974, en lortebrun 2,0 Automatic med brækbeige interiør. Jeg savner den ikke. Den hvide femgears GL fra 1983, dét var straks bedre. Men den er der ikke meget veteranbil over - endnu.

Mit bud på en daglig-veteran er en V4 fra omkring 1971 eller senere.

: 10. sep 2008, 19:41
af Asch
Jan, det flotte billede af 1972 V4'eren i rimfrosten, er det forældrenes Saab som vakte din interesse? Er det et ægte CALTEX klistermærke jeg har spottet på forskærmen? 8) Eller et løbsnummer?

Det giver mig således et påskud til at melde et billede ind af ophavsbilen til min Saabfeber. "Den Lille Røde" med en grønskolling og hans nye kørekort bag rattet. Jeg kan huske at den havde kørt ca. 125.000 km, da foden røg gennem bundpladen og bilen blev kørt til skrot. :bigcrying . L....rust

Billede

Saab 95 er et godt bud hvis V4 interessen skal plejes med praktisk rummelighed til børn og pakker.... :D

Anders

: 11. sep 2008, 00:10
af dragedems
jankjerbye skrev:

25 er nok i overkanten af vores budget også selvom den så "bare kører" og som nævnt er jeg ikke klar til at betale det ekstra en rigtig blank opshinet bil koster (også selvom det ofte betyder at den også er velholdt mekanisk).
tjaa, jan, man ved jo aldrig.. :confused

: 11. sep 2008, 08:13
af fugmann
jankjerbye skrev:Meget godt at få snakket lidt dele og priser o.s.v.

Ialt skulle en kørende vogn på dk plader ikke ryge over de 12 i vores budget. At jeg så løbende kommer til at hælde vedligeholdelse og renoveringspenge efter den er jo helt uundgåeligt.. men det er vel ikke dyrere på en Saab end på så mange andre 70er vogne ller er jeg forkert på den?

At gearkassen smider lejerne på sådan en gammel vogn er ikke så unormalt (hvis en har rullet menge km), men det kræver nok lidt mere end jeg har lige nu af mine værktøjer og mit værksted at renovere en gearkasse, så skulle uheldet være ude må det være en ombytter fra en rusten bil der skal dø, hvor ligger prislejet på såden en kasse? Ellers må man vel finde et lig i Sverige og bruge som dele-vogn.

/Jan
Jeg tror ikke, at det er realistisk at finde en 96, der kan køre og på DK plader for 12K - ikke uden den er så rusten, at det kan være lige meget. Efter min mening er noget af det fedeste ved at køre i en gl. vogn (læs 96'er), at den er i ordentlig stand, da det øger køreglæden og ikke mindst glæden hos alle dem, man passerer.

: 11. sep 2008, 08:50
af dragedems
helt enig med fugman.... til 12K finder du nok ikke noget der ikke kræver blod, sved og mange mønter.. hvis kravet er en 96'er der skal fungere som bil #2 fra dag1 :(

: 29. aug 2016, 13:12
af jankjerbye
Så gik der 8 år... Budgetet er fordoblet + lidt til... Andre mærker prøvet (MB, Volvo, Audi, Vw, Range Rover)... En daglig diesel kassevogn købt til det allergroveste salt og sjap kørsel.

Og BINGO .. så her næsten en dekade senere dukkede den umiddelbart HELT rigtige Saab 95 op ..

Jeg skal se den igennem på torsdag og tager en lang prøvetur hjem i den, så kan jeg smide et billede op af den nu 3. Saab i vores familie efter næsten 40 års pause (96, 99, 900)

Jojo.. tålmodighed betaler sig til den der venter..