Side 1 af 1

NG900/OG9-3 Chassis-opgraderinger

: 24. okt 2009, 21:08
af Ydegaard
NG900 samt OG9-3 er begge meget bløde i chassiset. Med nogle få opgraderinger kan dette afhjælpes gevaldigt. Specielt i forbindelse med tuning af bilen er det vigtigt at opgradere undervogn for at få kræfterne til jorden. Her er en gennemgang af nogle af de mest populære opgraderinger:

Powerflex er et mærke som producerer gummibøsninger til undervogne. I bilens undervogn er mange ting (f.eks. bærearme) samlet i bøsninger af gummi som gør at alting ikke kan bevæge sig frit, men med tiden bliver gummiet slattent og dermed kommer bilen til at føles "slatten" at køre i. Powerflexbøsninger er hårdere end standardbøsningerne og derfor vil bilen føles bedre og mere præcis.

Her er et billed af de bøsninger Powerflex laver til NG900:

Billede

Steering rack brace & clamp sidder fast på din firewall (væggen imellem kabine og motorrum) på motorsiden og sørger for at ratstammen og tandstangen ikke kan bevæge sig. Pga de store kræfter og den lidt svage konstruktion kan tandstangen flytte sig noget mere end godt er og derfor er denne "tuningsdel" opfundet.

Billede

Rear Sway Bar eller anti-roll bar er ligesom en tårnstabilisator, den sidder bare under bilen imellem baghjulene. Bilen har en fra standard, men den er alt for svag og kan slet ikke klare de kræfter der er i spil når man drejer med sin bil. En for tyk ARB (anti-roll bar) vil forårsage overstyring, mens en for tynd vil forårsage understyring. Derfor vælger de fleste 22mm med mindre det er til banebrug.

6-point sub-frame brace er lidt ligesom ARB, her er der bare 6 stænger som er samlet i et kryds og som så stiver undervognen gevaldigt af.

Billede


Fjedre og støddæmpere ved jeg ikke nok om til at ville udtale mig, men disse gør også en stor forskel når man opgraderer sin undervogn. Måske nogen andre herinde ville være behjælpelige med at gennemgå hvad der er tilgængeligt på markedet.

Ris/ros samt tilføjelser og rettelser er velkomne!

-Ydegaard

: 24. okt 2009, 21:15
af MacBaby
Sindssygt lækkert indlæg min ven. Det svarer sikkert på en masse spørgsmål, blandt andet dem jeg tidligere har stillet! Det skulle næsten stickes. :shock:

: 24. okt 2009, 21:24
af Ydegaard
Hvis moderatorne er med på den ville jeg også foreslå at "sticky" indlægget så man undgår at få de samme spørgsmål alt for mange gange. Tak for ros :) Der er også en tråd om tuning, men jeg tror vist du ved alt hvad der står i den.

: 24. okt 2009, 21:25
af khrisdk
Hej
Jeg har lagt begge om som opslag.

Mvh

: 24. okt 2009, 21:26
af Ydegaard
Mange tak!

: 7. nov 2009, 19:39
af Viggen
Kære Ydegaard.

Hvor fornemt, du har forfattet dine 2 indlæg om tuning af motor og måske endnu vigtigere om opgradering undervogn på SAAB NG900/SAAB OG9-3. :D

Jeg har i dag Nordic steg 3+ på min motor, og total opdateret undervogn og bremser med dele fra SAAB, Abbott Racing og Hirsch. Det virker, men motorkraften er først overbevisende, når undervogn spiller med. :twisted:

Der er også god og seriøs information at hente på Abbot Racing's hjemmeside:

www.abbottracing.com

Tak for den lettilgængelige og seriøse information, du har givet. :D

SAAB hilsen Ole

: 29. maj 2015, 15:18
af anders.
Også en tommel op herfra, selvom jeg ikke har ovennævnte biler. Måske der med et er en der kunne finde på at lave et tilsvarende opslag for OG900 og 9000?

Saabhilsen
Anders

: 29. maj 2015, 16:01
af viking
Mht. opgarderinger så er OG900 velbygget fra starten, så de behøver ikke alle de opgarderinger på skroget som Opel 900 skal have.

OG900 med Aero undervogn, skal bare have poly bøsninger og ordentlige dæmpere og fjedre, så spiller de max.

mht. tuning så har "Den gamle" lavet et indlæg der grænser det himmelske:

http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... 630#239630

: 14. dec 2016, 18:35
af Mortenvig
Opsætning til daglig raceren ?
Indkøb foreløbigt ej monteret
Steering rack brace & clamp, og en 22 mm krængningsstabilisator bag, Understyring er ikke lige min kop the.
Sænkningssæt nej tak, skal stadig bruge trækket, leder efter et sæt aero, eller viggen fjedre.
Støddæmper, koni eller bilstein ?
Afstivning det bliver nok til en 4 punks hjemmelavet løsning til forbroen, og en klon af stiveren i bagagerummet, da bagsædet knirker
Bøsninger originale, eller poly, nogen der har prøvet at skift friske original bøsninger ud med poly ??
Og hvad var resultatet komfort vs, styrerespons ??
Hjul maks. 17 tommer med kvalitets dæk, mere mindet på vejgreb end levetid. hvad kan i anbefale, og selvfølgelig støjsvage.
Motor en lettere prikket B205r, maks 250 hk.
Bil brug en daglig racer, der skal kunne æde km. uden at miste for meget komfort, og skal køre ok på landevej, og være stabil på motorvejen ved tophastighed.
Umuligt ønske måske!

MVH
Morten

: 14. dec 2016, 20:43
af LarsJ
Har skiftet fra poly til originale på grund af defekte bærekugler i begge sider.
Der var en lille smule mere hårdhed og styr på forhjulene med poly, bilder jeg mig ind, den kan godt hoppe lidt ved hjulspind med de originale.
Poly er langt nemmere at skifte end de originale, så derfor vil jeg da klart anbefale dem, hvis der skal skiftes.

Steering rack og krængningstabilisator bag er klart de bedste forbedringer og syntes bilen bliver mere forudsigelig hvis man presser den.

har ikke prøvet afstivningerne.

Alle fjedre er original størrelse og nye, men camping fjedre bag.
Højden er den samme, men de hårdere fjedre bag giver lidt samme effekt som krængningsstangen, kan dog kun sammenligne med trætte fjedre.
Beholdte den originale højde fordi jeg bor på små veje, som ikke er super velholdte og sneryddet om vinteren.

Har prøvet 225/40 18 og 225/45 17, vil anbefale max 17 som du også siger, tror 215/45 17 er en smule bedre og giver lidt mere plads i skærmen.

Husk at ofre en sporing på bilen bagefter.

: 15. dec 2016, 08:36
af Viggen
Hej :)

Kan klart anbefale Viggen Reskue Kit fra Abbott Racing. Steering Rack er en del af deres optimering af forvognen. 8)
Jeg monterede kittet samtidig med deres kraftigere krængningsstabilisator bag. :idea:

Sikke en forskel det gav. :D Rundkørsler en diciplin, som gav smil på læberne, i stedet for en lidt træls udfordring :!: :twisted:

På min OG9-3 fungerede 18" fælge med 225/40R18 ikke særligt vellykket, medens de originale Viggen 17" fælge fungerede fin; og så så de godt ud. :wink:

Lad os følge med i projektet

Ole

: 15. dec 2016, 18:26
af Mortenvig
Hvad består det af ?
Viggen Reskue Kit fra Abbott Racing
da deres nuværende hjemmeside er ikke særligt klart på dette punkt.
En anden option der ikke er berørt er traction control, hvilket kan være en fordel, hvis den virker godt!!

MVH
Morten

: 15. dec 2016, 19:33
af viking
Her skrives der om emnet
VRK og LSD

: 15. dec 2016, 20:20
af Viggen
Hej Morten.

Jeg kan heller ikke længere finde "Viggen Resque Kit" på Abbott Racing's home page. :o
Mine egne optegnelser fulgte med min SAAB 9-3, da den blev solgt. :oops: Efter hukommelsen bestod kittet af: Rack Brace Kit, STAINLESS-STEEL SUBFRAME BRACE, div. poly-bøsninger og 2 stk. (højre og venstre) specielle racing bøsninger, som erstastter "bussning 45 45 711". Bøsningen samler "stötta 46 47 004/46 47 012" og "arm 45 43 450/45 43 486". :o De gamle bøsninger skulle saves i stykker inden, de kunne fjernes, og de nye krævede en hydraulisk presse for at monteres. Super kram.

Både firmaets sekretær Sonia og chef Giles Fairweather er yderst vhjælpsomme, hvis du kontakter dem. :idea: :D

SAAB hilsen Ole

: 16. dec 2016, 18:40
af Deja-wuzzz

: 17. dec 2016, 09:53
af Mortenvig
Fandt lidt interessant læsning på nettet.
http://trolltuner.com/?p=577

MVH
Morten

: 29. dec 2016, 18:44
af Mortenvig
Har lige monteret et Steering rack brace & clamp kit fra Abbot.
Før
Billede
Efter
Billede
Og hold da helt op hvilken forbedring.
Den er begyndt at styre når man drejer på rattet, og ikke noget med at korrigere midt i et sving.
Mindre sidevinds følsom.
Og dette er på 15" vinterhjul, og ukendte bøsninger samt sporing
80% af vibrationer i rattet er forsvundet. ulemper ganske lidt mere støj i kabinen.
Hvorfor Saab har valgt gummiløsningen, forstårjeg intet af ?

MVH
Morten