Side 1 af 1

Saab 96v4: nye topstykker montage

: 4. mar 2011, 20:01
af Speedy
Hej alle

Næste weekend skal slaget stå.

Ud med motor/gærkasse, i med nyrenov. gærkasse og nyt blæserleje i blokken, derefter skal der nyrenoverede topstykker på. Ifølge værkstedsmanual fra saab beskriver de montagen med 3 tilspændinger på hhv. 54, 69 og 93 Nm i den tegnede rækkefølge. Dette er til at forstå :)

Udover disse 3 tilspændinger og friske nye pakninger, er der så nogen ting jeg bør kende til før vi begiver os igang med dette lille projekt?

Jeg kan yderligere se i manualen at der ved montage af topstykke pakninger skal lægges pakningsmasse på de 4 flade stykker (2 i hver ende af topstykkerne) men er der andre ting, jeg bør være obs på?

Håber at I har lyst til at give et tip med på vejen :)

Mvh. Anders

Saab 96v4: nye topstykker montage

: 5. mar 2011, 06:33
af viking
Hej Anders.

Jeg har en orginal Saab værksteds manual over 96 V4 motoren, ( de grønne manualer til aut. saab værksteder )

Den kunne jeg jo helt tilfældigt ligge i bagagerummet i morgen :-)

Saab 96v4: nye topstykker montage

: 5. mar 2011, 06:37
af viking
Maling til ventildækslerne: (varmefast ford blå).

http://shop.streetparts.dk/product.asp?product=421

Saab 96v4: nye topstykker montage

: 5. mar 2011, 09:13
af Speedy
Hej Viking

Det må du meget gerne. Jeg har selv en original verstadshandbok (den grå i fast hårdt bind med blå ryg) men hellere dobbelt end at mangle.

Mine topstykker og ventildæksler bliver begge beige som resten af motorblokken.....her vil folk med garanti rynke bryn og øffe "originalitet" ud gennem morgenskægget men motoren er ej original, det bliver farven ej heller.....Min gamle 1500 silvermotor står stadig i garagen og venter på ledig tid...

Saab 96v4: nye topstykker montage

: 5. mar 2011, 14:05
af viking
Du kan male dem nøjagtig i den farve du ønsker. Hvis du vil have dem brune med orange striber, så gør du det.

Hvis du vil have dem i samme farve som bilen er det helt fin. Det vil helt sikker se godt ud..

Jeg kunne godt tænke mig dem i chrome.... hver sin smag...

Saab 96v4: nye topstykker montage

: 5. mar 2011, 15:20
af Speedy
også crom til mig men ak, dem jeg fandt på nettet i krom havnede i 4 cifre, alle over 5 så det fandt jeg ikke muligt på et tidspunkt. Men overvejer at få speciallavet et sæt og kromet dem bagefter....nu må vi se :)

Saab 96v4: nye topstykker montage

: 5. mar 2011, 15:39
af kim96v4
husk nu jeg stadig her et sæt dæksler liggende til dig helt uden buler

Saab 96v4: nye topstykker montage

: 5. mar 2011, 17:12
af Speedy
kim>> netop det sæt jeg havde i tankerne.....:) det kan vi tage når den tid kommer og vi begge har bedre tid :wink:

Saab 96v4: nye topstykker montage

: 14. mar 2011, 14:46
af Speedy

Saab 96v4: nye topstykker montage

: 14. mar 2011, 15:24
af viking
Der er dælme i orden Speedy.

Flot arbejde.

En god weeken er en weekend sammen med Saaben....

Der er glæde ved et renoveret motorum. Nu kan taunus motoren bare rulle afsted mod en god sommer...

Saab 96v4: nye topstykker montage

: 14. mar 2011, 17:37
af Speedy
Endnu en update....som desværre kaster lidt grus i glæden...den nyrenoverede gearkasse havde så ikke fået nye pakdåser så da jeg ankom hjemme så jeg til min kedelige overraskelse at der var gearolie på motorgulvet :( ny opgave hermed planlagt, nye pakdåser i trækakslernes huller :( grrrr......

: 14. mar 2011, 17:56
af Edwins
Fint projekt, ellers. :D

Hvad er så heller ikke renoveret i gearkassen, om ikke pakdåserne, som noget af det første, blev byttet? :shock:

Jeg føler med dig. Orglet skal ud og stå på palletten igen.. :(

: 14. mar 2011, 18:38
af Speedy
Hej Edwins

Ja samme tanke fik jeg....satme bittert på en ny og forstærket kasse med nye drivknuder....

Motoren og kassen bliver liggende i vognen. Fandme om jeg skal igennem turen én gang til.
Den nederst trinangel tages af i den ene side. Derefter kan trækaksel og inderste drivknude fjernes og pakdåsen skiftes.

Mvh. Anders

: 14. mar 2011, 19:30
af saaboglotus
ÅÅÅÅhhhhh....ja
Jeg bliver helt nolstaltisk når jeg ser et indlæg om den gamle V4`r
Det var min første bil,.... den lyd, og hvilket træk, der var i den....ren køreglæde
Det var en skam, at den forsvandt under mig, (det mente manden i synshallen ihvertfald)
(Til tider føles vores 9-5 Aero "stationsvogn" lidt som at køre med blød hat) :wink:

Jeg har stadigvæk en Ford motor i mit (vores) legetøj .....cylinderne er bare på række.(X-flow)
http://www.classicandsportscar.ltd.uk/I ... onial/3407

: 14. mar 2011, 19:41
af saabbat
Hold da op hvor ser det flot ud. Det er dejligt at se en motor uden 700 slanger og ledninger og mærkelige følere.
Give den noget havregryn i olien så skal den nok blive tæt. Det var min far som har fortalt at det var rådet til Ford T ejere i gamle dage.

Bjarne

: 14. mar 2011, 20:23
af casper-fischer
godt projekt speddy. HMM syntes de toppe ser bekendt ud :bigsmile Faven er da lige i øjet

: 14. mar 2011, 23:00
af Speedy
Tak Casper

Du har ramt farven perfekt, lidt vildt at du har fanget præcis samme toning.

Toppene er top lækre og alt ser ud til at spilde, den går super godt....med nye ventilsæder til blyfri og nystillede ventiler. Om 1000-1500 km skal ventiler lige stilles igen og så er vi klar til sommeren :)

/A

: 14. mar 2011, 23:25
af Jensen
Det ser godt ud Anders, men ærgeligt med gearkassen :(
Jeg har selv byttet de inderste drivknuder i min uden af afmontere noget videre, så vidt jeg husker. Det er lidt længe siden, men trianglerne var i hvert fald ikke pillet af.
Om man så kan komme til at skifte pakdåserne skal jeg dog ikke lige kunne sige, men det var egentligt ikke noget større problem at afmontere og montere drivleddene.
MVH Mads

: 29. mar 2011, 08:13
af Speedy
Hej alle

En lille afrunding på dette. Var på gulvet og mokke med pakdåser igår, here goes the story.

Op med fronten, af med venstra baghjul, af med de 2 bolte i nederste bæreled, trække bærearmen lidt ud af leddet. Derefter kan hele kardanleddet listes ud af den indre drivknude og en pose blev bundet om kardanleddet.
Inderste drivknude ud og kigge....pakdåsen havde sluttet tæt på 60% af omkredsen på akslen til drivknuden. Der var en fint lille slibespor efter læben på pakdåsen. Drivknuden blev sat i skuestik og pudset helt blank med en ultrafin lærredsstrop.
Pakdåsen blev ligeså stille listet ud med en dobbeltklo i bukket metal som var lavet til formålet. Inden pakdåsen tages ud føles med fingeren at pakdåsen sad lidt skævt i hullet.
I med ny pakdåse, blev presset i med stort koben og en lille træklods. Derefter i med nyt fedt og i med indre drivknude + drivaksel og samle samle, bil kørende igen UDEN gearkasse olie spild.
Jeg skiftede ikke i højre sidde igår da den holder tæt og fornodes at være ok.

Turen hjem i stalden foregik med det bredde smil på :)

: 29. mar 2011, 10:41
af Jensen
Jamen det er jo fint.
Bare lige et enkelt spørgsmål: Hvorfor fjernede du venstre baghjul?
Det er jo ikke nogen fransk bil, hvor man skal starte med at afmontere venstre baghjul hvis man vil skifte højre forlygtepære...

MVH Mads

: 29. mar 2011, 11:27
af Speedy
HAHAHAHAHAHA, godt læst/set Mads....shit jeg var træt i morges....venstre FORhjul skulle der tydeligvis have stået :)

: 29. mar 2011, 20:08
af viking
Det er fordi du er helt pjattet med af kikke på de ny renoverede bagbremser :-)

Fin doku... man kan næsten hører den guddommelige lyd af saabV4 der ånder rent gennem den dejlige karb.. :biglove

: 29. mar 2011, 20:10
af Speedy
shhh viking, vi nåede jo ikke færdig med renovering af bagbremserne.... :oops: motor og gearkasse, nyt blæserleje i forkammeret og ny køler er ok nu og jeg er ved at have materialerne på plads til at fikse tromlerne også, de bliver lavet en varm sommerdag inden længe :)

: 29. mar 2011, 21:37
af kim96v4
det er jo dejligt når alting spinder :wink:
frisk motor og frisk gearkasse så må det vel snart være tid til at få malet motorrummet :wink:

mangler du stumper til bagbremserne?
så må du jo slå på tråden du har nummeret