Side 1 af 1

Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem

: 31. mar 2011, 14:42
af Speedy
Hej saabklubdanmark

Et problem på min saab 96V4 med monteret Weber DCD 28/36 karburator.

Billede

Bilen kører fint og alt virker UNDTAGEN min choker.

Kort status:
Chokeren er manuel med kabeltræk til kabinen og bilen kan startes og stå i tomgang på kold motor med meget ujævn motorgang. Hvis man ønsker at hjælpe med chokeren under koldstart dør motoren når chokeren aktiveres.
Hvis man starter motoren så den står i tomgang (på kold motor) og langsomt trækker chokeren lidt ud stiger motoromdrejningerne en smule i tomgang. Hiver man lidt mere dør den, mit eget gæt er for meget benz.

I toppen af karbonaden findes der udover de 2 hovedventurier 2 andre huller/luftkanaler. Det ene hul går ned til hoved dyserne og den anden går ned til en ventil og en ekstra dyse ”tror jeg”.
Se til venstre i toppen af karb på dette pic:
Billede

Min luftfilter kasse dækker IKKE over nogen af disse huller men er der nogen af Jer som er eksperter i karbonader som kan give mig et tip i dette? Eller skal jeg bare leve med at koldstart må have lidt hjælp med speederfoden?

Mvh. Anders

Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem

: 31. mar 2011, 14:43
af Speedy
NB: nederste billede er IKKE fra min bil...jeg kan tage et nærbillede for at vise huller og vacum slanger når jeg kommer til bilen i aften.

Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem

: 31. mar 2011, 15:46
af Jan
Det er muligt, at dit gasspjæld ikke åbner nok, når du trækker chokeren, hvis ikke gasspjældet åbner, vil moteren drukne.

Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem

: 31. mar 2011, 17:13
af Speedy
hmmm fisk :) hvordan tjecker jeg præcis dette? Jeg synes ikke det ser ud til at chokeren justerer på gasspjæld når den aktiveres, hvilket stemmer med for meget benz og for lidt luft...

/A

Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem

: 31. mar 2011, 21:16
af Jan
hej Anders

Har lige kikket på en 28/36, chokeren har ikke forbindelse til gasspjældet, så det er ikke der fejlen ligger.

Mvh
Jan

Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem

: 31. mar 2011, 22:07
af Jensen
Når motoren er kold, og derfor skal gå med choker, er det nødvendigt at den også får lidt ekstra omdrejninger.
Der er to ting der gør det nødvendigt at have en koldstartanordning på alle biler:
1. Benzindampen (gassen) kondenserer delvist på den kolde cylindervæg og sætter sig som dråber. Disse dråber kan motoren ikke køre på, derfor skal motoren have federe blanding for at kompensere for dette.
2. Motoren er mere træg når den er kold. Tolerancerne passer ikke samt olien er tykkere. Dette gør at motoren kører mere trægt, og derfor skal tomgangen hæves en smule for at den ikke skal gå i stå.

Derfor har alle koldstartsanordninger også til opgave at hæve tomgangen en smule. Jeg kan dog heller ikke gennemskue hvordan dette gøres på en DCD 28/36

Umiddelbart vil jeg også sige som Jan at gasspjældet skal åbne en smule i takt med at chokeren aktiveres. Dette bør du kunne se hvis du hiver i chokeren samtidig med at du kigger på akslen til det primære gasspjæld.

Hvis disse følges ad, så må der være en forbindelse. Denne forbindelse bør man så kunne justere, så gasspjældet står mere åbent med chokeren aktiveret.

Hvis ikke, så må der være en luftdyse der åbnes når chokeren aktiveres. Denne dyse skal så være større...

Hvis dette er tilfældet må det være nr. 20 på denne tegning:

Billede

MVH Mads

Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem

: 4. apr 2011, 08:18
af Speedy
Hej alle og især Mads !

Tak for info....jeg tror at du har ret. Jeg nåede ikke at lege med dette i weekenden men tror fejlen ligger i en dyse 20 som ikke leverer ekstra luft når choker hives ud. Hovedgasspjældet bliver IKKE aktiveret af chokeren.

Weekenden gik til gengæld med lidt oprydning i motorrummet med friske tændkabler, nyvaskede sommerhjul på aeroen + synsklargøring, lavet håndbremse på v4eren og lidt havearb :) jeg skal ud og undersøge dysse 20, I får en melding når jeg har kigget mere på den......

Mvh. Anders

Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem

: 4. apr 2011, 11:25
af Jan
Jeg ville tage dækslet af chokeren for at se om det er muligt at følge kanalerne, umiddelbrt kan jeg ikke se nogen forbindelse til dyse 20 men derimod dyse 67, det må være miligt at se om der skabes en forbindelse via pladen 55 fra dyse 67 og ned under gasspjældet.

: 4. apr 2011, 11:53
af Leifdalsgaard
Jeg mener ligesom Jan, tag choker dækslet at 65
den aksel som har 66 er der en krog i enden af kan den løfte dyse 67 som sidder en fjeder over?
pladen 55 må være et gasspjæld

: 4. apr 2011, 12:27
af Jan
Du har ret Leif, 55 er gasspjældet :oops: ser ud som om det kunne være aksel 66, samt dysen 67 der skal ses på.

: 4. apr 2011, 13:41
af Edwins
Her er en forklaring til tegningen. Dyse 20 kaldes Starter Jet. :wink:

http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/weber.htm

Her er der sgu en PDF, som forklarer hele dynen. Koldstartsmekanismus und alles:

http://foxed.ca/rx7manual/manuals/36dcd%20manual.PDF :D

Den har startkarburator og der løber valle i begge halse, når den er aktiv. :sunglasses