Frem til og med 1983 sad der ikke en Door Controller ECU i bilerne. Boksen, som sidder i førerdøren, varetager det hele. Når den sorte knap hives og og ned, påvirkes 3 microswitches og et time-delay relay. Noget elektronik sørger for at udgangsrelæet kun er lukket i et halvt sekunds tid, til at køre dørmotorerne åbne eller lukkede, hvorefter relæet giver slip igen.
Op til 1984:

183 er dørkontakten. 184 og 185 er dørmotorer. Man ser kun to kontaktsæt, uagtet at der sidder 3 sub-miniature microswitches i printet. Man ser også tidsforsinkelsesrelæet inde i 183.
Fra '84 og frem ser det sådan ud. Nu er der kun kontakter i den sorte boks i døren, som kommanderer en ECU, 175. SAAB 9000 er smedet på samme måde. ECU er desværre ikke med på diagrammet, men er ude til højre, ude af billedet:

Her ses dørkontakten, fabrikat Kiekert. Hård Tysk kvalitet. Blev/bliver også brugt i bla. Jag og Bimmer:

Man ser at rørnitterne, som holdt skidtet samlet, er erstattet af messingmaskinskruer. Så ham Edwins har været inde og pille, hvor det ikke var meningen at nogen skulle komme. Blikbeslaget er det som fastspændes i dørens gavl.
Denne dørkontakt er ikke at forveksle med SAAB P/N 8591216, den kan ikke bruges, da den er til modeller fra '84 til '94. Der står ikke noget partnummer i min dørkontakt.
Her ser vi printet, med de 3 microswitches og relæet. Den grønne ledning er loddet på, som en del af fejlsøgningen, da + tungen ser ganske tvivlsom ud, pga. korrosion. Den grønne ledning bypasser tungen, men det hjalp ikke en døjt. Man ser at den midterste microswitch er let varmeskadet . De er rated til 10A, hvilket er ganske meget, for sådan en størrelse microswitch. Jeg har fundet andre switches i skuffer og skabe, men ikke med tilstrækkelig rating.
De Tyske Cherry G82 10A microswitches er ikke at finde på nettet, men de er jo også 30 år+ gamle.

Lidt tættere på den kedelige kontakttunge, som ikke er årsagen til systemets sammenbrud:

- Jeg har ja-hatten på, men ser dog realistisk for mig, at bilens æra med centrallåse er ovre. :bigcrying Det er ikke centrallåsene, som gør at bilen er så velfungerende og kører så godt.
Jeg er rede til at komme til lommerne, men vil ikke tømme tegnedrengen for at få systemet aktivt igen.
Så mit spørgsmål er: Er der en SKD-deltager, som har sådan noget gammelt l*rt til at ligge, som virker, og til en fair penge?