Banner cycler

K: Centrallåsdørkontakt, Og900

Her kan du efterlyse reservedele eller efterspørge at noget sættes i produktion.
Det internationale reservedels forum har i første omgang valgt "kun" at arbejde med reservedele op til og med OG 900 !
Intet GM 900 og intet 9000 det er for nyt stadig væk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

6. jan 2013, 11:47

På min bils 30-års fødselsdag, 1. nytårsdag, ophørte centrallåsene med at virke. Der sker intet, når førerdørens kontakt påvirkes.

Frem til og med 1983 sad der ikke en Door Controller ECU i bilerne. Boksen, som sidder i førerdøren, varetager det hele. Når den sorte knap hives og og ned, påvirkes 3 microswitches og et time-delay relay. Noget elektronik sørger for at udgangsrelæet kun er lukket i et halvt sekunds tid, til at køre dørmotorerne åbne eller lukkede, hvorefter relæet giver slip igen.

Op til 1984:

Billede

183 er dørkontakten. 184 og 185 er dørmotorer. Man ser kun to kontaktsæt, uagtet at der sidder 3 sub-miniature microswitches i printet. Man ser også tidsforsinkelsesrelæet inde i 183.

Fra '84 og frem ser det sådan ud. Nu er der kun kontakter i den sorte boks i døren, som kommanderer en ECU, 175. SAAB 9000 er smedet på samme måde. ECU er desværre ikke med på diagrammet, men er ude til højre, ude af billedet:

Billede

Her ses dørkontakten, fabrikat Kiekert. Hård Tysk kvalitet. Blev/bliver også brugt i bla. Jag og Bimmer:

Billede

Man ser at rørnitterne, som holdt skidtet samlet, er erstattet af messingmaskinskruer. Så ham Edwins har været inde og pille, hvor det ikke var meningen at nogen skulle komme. Blikbeslaget er det som fastspændes i dørens gavl.

Denne dørkontakt er ikke at forveksle med SAAB P/N 8591216, den kan ikke bruges, da den er til modeller fra '84 til '94. Der står ikke noget partnummer i min dørkontakt. :(

Her ser vi printet, med de 3 microswitches og relæet. Den grønne ledning er loddet på, som en del af fejlsøgningen, da + tungen ser ganske tvivlsom ud, pga. korrosion. Den grønne ledning bypasser tungen, men det hjalp ikke en døjt. Man ser at den midterste microswitch er let varmeskadet . De er rated til 10A, hvilket er ganske meget, for sådan en størrelse microswitch. Jeg har fundet andre switches i skuffer og skabe, men ikke med tilstrækkelig rating. :(

De Tyske Cherry G82 10A microswitches er ikke at finde på nettet, men de er jo også 30 år+ gamle. :cry:

Billede

Lidt tættere på den kedelige kontakttunge, som ikke er årsagen til systemets sammenbrud:

Billede

- Jeg har ja-hatten på, men ser dog realistisk for mig, at bilens æra med centrallåse er ovre. :bigcrying Det er ikke centrallåsene, som gør at bilen er så velfungerende og kører så godt.

Jeg er rede til at komme til lommerne, men vil ikke tømme tegnedrengen for at få systemet aktivt igen.

Så mit spørgsmål er: Er der en SKD-deltager, som har sådan noget gammelt l*rt til at ligge, som virker, og til en fair penge? :D

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

6. jan 2013, 12:58

Nu er det lidt svært at se hvad målene er på de Tyske Cherry G82 10A microswitches der sidder på printet men prøv at tage et kig på et af de her link

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_ ... &toc=20356

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_ ... &toc=20356
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

6. jan 2013, 13:49

Mange tak, Casper, det kan da nok være at du har lavet en Saved by the bell in round 9 for mig.. :biglove (No save by bell in round 10..)

Det skal nok blive underholdende, men der skal da bruges en hund på at få dørlåsene til at køre igen. :D

Her ses printet fra en anden vinkel, som viser at den midterste microswitch har været varmere end meningen var:

Billede

De to af switchene kan aktivere relæet, men det er jo så ikke sikkert at de kan bære belastningsstrømmen, hvis deres kontakter ligner nedbrændte negerlandsbyer.. :(

Her bagsiden af printet, som de har fnadret ind i noget Sikaflex-værk, for at forhindre hjemmefuskere som mig i at gøre indgreb i printet. Om kontakterne skal ud i hel tilstand, skal der 3 samtidige loddespidser på. Det kan nok arrangeres. Hvis jeg skal gøre jobbet alene, må kontakterne knuses med en bævskider, så jeg kan lodde terminaler ud, én ad gangen.

Sikke et pillearbejde.. :roll:

Billede

Tak for links. :D I'll be back. (Sagt med mørk stemme..)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

6. jan 2013, 14:09

Ja, vi skal lige kigge mere. Her ses boksen åben, med det tredie kontaktsæt, som kun påvirkes af kammen i et splitsekund, når stangen vandrer op og ned. SAAB finder det ikke relevant i hoveddiagrammet, at vise denne kontakts funktion.. :roll:

Billede

Her et kig ind i stikket, som er et fladstik med 4 terminaler. Uden at vide det, tror jeg ikke at kontakter/motorer i senere versioner har dette stik:

Billede

Stumpen, som er kernetysk, har ikke noget partnummer, hvilket jeg finder lidt sidegadekinesisk.. :x

Med lem nr. 262
Asuka
ULTRA SAAB FREAK

6. jan 2013, 14:35

kan godt være jeg har sådan et par stykke at ligge men det kan jeg først kigge efter mandag hvis det er
Bil history
1: Citroen Bx 1.6 92
2: Saab 900 2.0i 8v 79
3: Golf 2 1.6D 86
4: Golf 2 1.8 85 specil model
5: Saab 900 2.0i 8v 86
6: Saab 900I 2.0 16v 91
7: Saab 900 2.1 16v 93
8: Opel vectra b 1.6 99
9: Saab 9-3 1.8i 06

Tilbage til "Reservedele"