Min centrallås driller og jeg kan ikke betjene den med fjernbetjeningen. Bilen blinker som den plejer når jeg trykker på fjernbetjeningen, men bilen låser hverken op eller i. Kun bagklappen virker som altid med fjernbetjeningen. Når jeg sætter nøglen i døren og drejer, så er det kun førerdøren, der kan låses op eller i - de andre døre skal låses som i gamle, gamle dage.
Det kom 2. juledag (hvor der var frost (?) ) og først idag opdager jeg så den største ulempe ved problemet: tankdækslet er forblevet låst….
Bilen skal til service snart, så ville bare have centrallåsen fikset til den tid, men presser det lidt på pga lavvande i tanken. Kan jeg åbne dækslet indefra bagagerummet et sted? Eller skal der en mindre voldshandling til?
/Anders
Drilsk centrallås på 9-3 ´01 - update
Redaktør: Bestyrelsen
- sredna
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Drilsk centrallås på 9-3 ´01 - update
Senest rettet af sredna 15. jan 2015, 17:43, rettet i alt 1 gang.
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Drilsk centrallås på 9-3 ´01
Der burde være sådan en gul tingest du kan hive i fra bag beklædningen i bagagerummet:
Prøv evt først at tjekke sikringer. Det kan godt være at der er separate sikringer på de 2 udgange på centrallås boksen. Jeg monterede engang en 2 kanals centrallås på min og900 og her brændte jeg et relæ af da jeg ikke lige havde opfattet at det var nødvendigt med sikringer på udgangssiden af boksen også så måske SAAB er klogere på dette punkt end jeg var dengang
MVH Mads
Prøv evt først at tjekke sikringer. Det kan godt være at der er separate sikringer på de 2 udgange på centrallås boksen. Jeg monterede engang en 2 kanals centrallås på min og900 og her brændte jeg et relæ af da jeg ikke lige havde opfattet at det var nødvendigt med sikringer på udgangssiden af boksen også så måske SAAB er klogere på dette punkt end jeg var dengang
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- sredna
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
/Anders
Re: Drilsk centrallås på 9-3 ´01
Tak for diagram og svar - centrallåsboksen, er det 1) på diagrammet under sædet? Eller sidder den et andet sted? Jeg har tjekket sikringer i siden af instrumentbordet.Jensen skrev:Der burde være sådan en gul tingest du kan hive i fra bag beklædningen i bagagerummet.
Prøv evt først at tjekke sikringer. Det kan godt være at der er separate sikringer på de 2 udgange på centrallås boksen.
MVH Mads
/Anders
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Drilsk centrallås på 9-3 ´01
Ja Anders det må det være. Det er muligt at den er brændt af på grund af overbelastning i en af dørservoerne
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- sredna
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Drilsk centrallås på 9-3 ´01
Æv - kan ikke finde den gule dims.
Og boksen er godt skjult under tæppet og kræver mere lys end hvad jeg kan fremskaffe lige nu til at prøve at hive og flå og lede efter boksen.
Og boksen er godt skjult under tæppet og kræver mere lys end hvad jeg kan fremskaffe lige nu til at prøve at hive og flå og lede efter boksen.
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Aha, det er altså kun cabriolet-modellerne der har den gule fane til at hive i. På alle andre skal der blot skrues lidt. Godt at vide hvis man skulle få samme problem på et tidspunkt.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- sredna
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Update: Lååårt (måske) Det er TWICE-modulet, der er steget delvist af, sikkert pga fugt påvirkning. Det er kun centrallås-delen der ikke duer. Udskiftning til nyt og diverse omkodning = DYRT!
Jeg har googlet i bedste stil og mener at være kommet frem til følgende forsimplet forståelse som lægmand:
- hvis man køber et brugt TWICE-modul, hvor man også har en nøgle der passer til (fra en donorbil), så kan man skifte chippen fra donornøglen til ens gamle nøgle og sætte donorTWICE i bilen, parre donorTWICE med ECUen via Tech 2 og så burde det virke. Evt reservenøgle kodes om med Tech 2.
Men er det en rigtig forståelse? Jeg er især i tvivl om det med ECUen - er der flere eller er der kun den ene (den man også bruger til at chippe bilen)
/Anders
Jeg har googlet i bedste stil og mener at være kommet frem til følgende forsimplet forståelse som lægmand:
- hvis man køber et brugt TWICE-modul, hvor man også har en nøgle der passer til (fra en donorbil), så kan man skifte chippen fra donornøglen til ens gamle nøgle og sætte donorTWICE i bilen, parre donorTWICE med ECUen via Tech 2 og så burde det virke. Evt reservenøgle kodes om med Tech 2.
Men er det en rigtig forståelse? Jeg er især i tvivl om det med ECUen - er der flere eller er der kun den ene (den man også bruger til at chippe bilen)
/Anders
- SteenG
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Drilsk centrallås på 9-3 ´01 - update
Mht. tankdækslet; En tynd skruetrækker eller lign. burde kunne snige sig ind trykke plastikpalen ind så du kan åbne, dernæst smørring/WD-40 og lidt massage. Det virkede for mig for 1/2 år siden har har ikke haft problemer med det siden.