Hej
Min Saab 9-5 hopper ud af 5 gear. Gerne når jeg kører 2000 RPM i 5 gear.
Den har kørt 255.000 km fra 2003.
Hvad er der galt og findes der en løsning?
MVH FRANK
Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Redaktør: Bestyrelsen
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Hej Frank
John Rasmussen havde samme problem i hans 2004 Aero. Her fik han sat en anden gearkasse i
Hans havde dog gået over 400.000 km på det tidspunkt.
Der findes vist er reparationssæt til gearkassen. Det er ikke voldsomt kostbart, men til gengæld skal gearkassen pilles ud for at montere det, og så er man jo næsten lige vidt.
MVH Mads
John Rasmussen havde samme problem i hans 2004 Aero. Her fik han sat en anden gearkasse i
Hans havde dog gået over 400.000 km på det tidspunkt.
Der findes vist er reparationssæt til gearkassen. Det er ikke voldsomt kostbart, men til gengæld skal gearkassen pilles ud for at montere det, og så er man jo næsten lige vidt.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Det kunne være dine tandhjul på 5.gear der er slidte, dvs. det er de kløer der holder den i gearet der kan være slidt op!
De slidte dele kan skiftes fra hjulkassen da 5. gear sidder bag gearkassens ende dæksel.
John valgte at skifte hele kassen, da autohandelsgården mente/fik ham overbevist om at der kunne være noget andet galt!
Selv ville jeg starte med at skifte de slidte dele på 5.gearet, før hele kassen kom på tale....
Evt. tjekke justering af gearstang med tanke på det lave km tal.
De slidte dele kan skiftes fra hjulkassen da 5. gear sidder bag gearkassens ende dæksel.
John valgte at skifte hele kassen, da autohandelsgården mente/fik ham overbevist om at der kunne være noget andet galt!
Selv ville jeg starte med at skifte de slidte dele på 5.gearet, før hele kassen kom på tale....
Evt. tjekke justering af gearstang med tanke på det lave km tal.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- LarsJ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Er det ved slip af speeder eller bare normal hold hastighed.
På min og9-3 var ophængene til motor og gearkasse dårlige, så motor og dermed gearstangen bevægede sig ved fuldgas.
Når man slap gassen hurtigt hoppede gearstangen ud af gear.
Min bil hang fast i 5 gear en gang i mellem, det hjalp at få skiftet gearolie, det er da ihvertfald et billigt forsøg.
På min og9-3 var ophængene til motor og gearkasse dårlige, så motor og dermed gearstangen bevægede sig ved fuldgas.
Når man slap gassen hurtigt hoppede gearstangen ud af gear.
Min bil hang fast i 5 gear en gang i mellem, det hjalp at få skiftet gearolie, det er da ihvertfald et billigt forsøg.
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Hej, det er sikkert skiftemuffen der er slidt skæv, så de overflader der holder den indkoblet i gear, gør at det bliver presset fra hinanden ved belastning. v Det var lige som på Johns
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- PerRHansen
- SAAB FREAK
Indlæg
Tag det nemme først...
Kontroller og/eller skift dette ophæng: http://photo.platonoff.com/Auto/2009050 ... Mount/?all
Derefter skal der laves en grundjustering af den udvendige gearskiftemekanisme. Først når disse par ting er i orden kan man begynde at overveje om det er indvendige ting i gearkassen der er problemer med.
Mvh
Kontroller og/eller skift dette ophæng: http://photo.platonoff.com/Auto/2009050 ... Mount/?all
Derefter skal der laves en grundjustering af den udvendige gearskiftemekanisme. Først når disse par ting er i orden kan man begynde at overveje om det er indvendige ting i gearkassen der er problemer med.
Mvh
Egentlig hedder jeg ikke Per....
- Racermusen
- SAAB FREAK
Indlæg
Jep, 5 gearet kunne være skiftet fra hjulkassen. Men, da Autohandelsgården mente, at der kunne være andet galt i kassen, og bilen havde passeret de 400.000 km valgte jeg at skifte til en nyere kasse, der kun havde gået 100.000km. Samtidig fik den en ny Aero kobling.. Dermed vidste jeg at drivlininen er iorden... Har senere skiftet til ny motor, fra NeoBrothers + ny turbo... Er ikke mekaniker selv, har heller ikke længere garage til rådighed. Så derfor har jeg valgt at skifte, for at ha en driftsikker bil.....
Har derfor også været tryg ved en lettere opgradering.... Bilen er fra 2002, og kører stadig som en ny, selv om den nu har passeret 460...
Har derfor også været tryg ved en lettere opgradering.... Bilen er fra 2002, og kører stadig som en ny, selv om den nu har passeret 460...
SAAB 9-3 2.0T BioPower, Hirsch 2008 årg
Tidligere biler :
SAAB 9-5 Aero, 2002
9000 CDE aut, årg 95
900 gl, årg 84
900 T8 Lux, årg 83, Projektbil
900 gl, årg 79
99 gl, årg 73
+lidt VW og en enkelt japaner...
Tidligere biler :
SAAB 9-5 Aero, 2002
9000 CDE aut, årg 95
900 gl, årg 84
900 T8 Lux, årg 83, Projektbil
900 gl, årg 79
99 gl, årg 73
+lidt VW og en enkelt japaner...
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Hej meget gammel tråd men jeg har en 9-3 1.8t sportscombi der har hoppet ud af 5 gear idag 3 gange. Og der var ved kraftig acceleration. Mit spørgsmål er så om det med 5 gear kan reparere fra hjulkassen som 9-5 ? Og om det kan være moterophæng ? Samt slidte dele ved gearskifte? Håber på det er en lille ting bonus info er den har gået 372.000 km. Fik ny kobling for et år siden. Mvh
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Så har jeg batterikassen ude, og kan få syn for sagen har fundet et træt moterophæng. Håber det er grunden
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Vil i ik også mene det er grund nok til problemet ? Når jeg har hjælmen oppe og sætter den i 1 gear og køre frem tipper moteren noget mere frem end jeg vil mene er rigtigt:)
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Bonus info til dem der skal bestille sådan et moterophæng skal være skarp på at der er forskel på 5 og 6 trins beslag
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
hvis det er en 5 trins gearkasse, så kan man komme til gearet udefra, men det kan ikke rigtigt betale sig da prisen på en ny er meget lav.
https://www.maptunparts.dk/transmission ... -b207.html
Jeg ville starte med at kontrollere for slør og træghed i gearskiftet, og derefter grundjustere det.
Da det er et kabeltræk, så er det stort set immunt over for slidte ophæng.
Det er svært at bedømme ud fra billedet om ophænget er færdigt, men der er ikke noget umiddelbart der springer i øjnene at det skulle være defekt. Kig efter revner og om gummiet har slupper i vulkaniseringen på metal delene, og på det højre øverste om det er blevet utæt, og lækker olie.
Den bedste metode for kontrol er at brække i alle ophæng for at se om de er defekte.
Husk at kontrollere de nederste ophæng, da det er dem der forhindre motoren i at vippe for meget, men de er designet til at være meget bløde, og der findes forstærknings Dele til dem for at minimere bevægelserne.
MVH
Morten
https://www.maptunparts.dk/transmission ... -b207.html
Jeg ville starte med at kontrollere for slør og træghed i gearskiftet, og derefter grundjustere det.
Da det er et kabeltræk, så er det stort set immunt over for slidte ophæng.
Det er svært at bedømme ud fra billedet om ophænget er færdigt, men der er ikke noget umiddelbart der springer i øjnene at det skulle være defekt. Kig efter revner og om gummiet har slupper i vulkaniseringen på metal delene, og på det højre øverste om det er blevet utæt, og lækker olie.
Den bedste metode for kontrol er at brække i alle ophæng for at se om de er defekte.
Husk at kontrollere de nederste ophæng, da det er dem der forhindre motoren i at vippe for meget, men de er designet til at være meget bløde, og der findes forstærknings Dele til dem for at minimere bevægelserne.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Hej Morten
Jeg har bestilt et nyt moterophæng. Kunne se at gummiet og ved at være mør og det et begyndt at slippe metalet. Prøver lige at oploade et bedere billede. Men svært at se ordnligt. Den grund indstilling du nævner kan man læse det et sted hvordan ? Mvh Claus
Jeg har bestilt et nyt moterophæng. Kunne se at gummiet og ved at være mør og det et begyndt at slippe metalet. Prøver lige at oploade et bedere billede. Men svært at se ordnligt. Den grund indstilling du nævner kan man læse det et sted hvordan ? Mvh Claus
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Hej Morten
Jeg har bestilt et nyt moterophæng. Kunne se at gummiet og ved at være mør og det et begyndt at slippe metalet. Prøver lige at oploade et bedere billede. Men svært at se ordnligt. Den grund indstilling du nævner kan man læse det et sted hvordan ? Mvh Claus
Jeg har bestilt et nyt moterophæng. Kunne se at gummiet og ved at være mør og det et begyndt at slippe metalet. Prøver lige at oploade et bedere billede. Men svært at se ordnligt. Den grund indstilling du nævner kan man læse det et sted hvordan ? Mvh Claus
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
her er vejledningen
Morten
MvhMorten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Hej Morten
Har lige batteri kassen ude og kikker op gear skifterne. Den arm til 5 gear der trækker til. Trækker slet ikke så langt tilbage som før. Så vil prøve at grundjustere når man skubber armen helt ind hvor den har været før ( ses på slid mærkerne på stangen. Så går geararmen længere ud til højre side i 5 gear. Håber jeg på rette spor men mit moterophæng har sluppet metallet flere steder. Og klemt helt sammen i bunden. Så det er bestilt. Mvh Claus
Har lige batteri kassen ude og kikker op gear skifterne. Den arm til 5 gear der trækker til. Trækker slet ikke så langt tilbage som før. Så vil prøve at grundjustere når man skubber armen helt ind hvor den har været før ( ses på slid mærkerne på stangen. Så går geararmen længere ud til højre side i 5 gear. Håber jeg på rette spor men mit moterophæng har sluppet metallet flere steder. Og klemt helt sammen i bunden. Så det er bestilt. Mvh Claus
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Så har jeg grundjusteret kablerne og det hele er mere stram bilen går i alle gear. Men bilen kan stadigvæk gøre det hvis hvis bilen sejtrækker fra 2000 rpm. Så 5 gearet er nok slidt. Det reprations sæt man kan tilgå fra hjulkassen hvor køber man sådan et sæt og kan man selv skifte det ? Og har nogle prøvet det ?
Mvh Claus
Mvh Claus
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Det er desværre en blindgyde kun at renovere femte gear, delene alene koster 3400 kr, og der er en meget vigtig del der er i restordre på ubestemt tid.
Ja det kræver special værktøj for at trække gearet fri af akslen
Når en helt ny gearkasse kun koster 3800 kr, så kan det ikke betale sig kun at lave femte gearet, og det var selvom man kunne få alle dele, og havde værktøjet.
MVH
Morten
Ja det kræver special værktøj for at trække gearet fri af akslen
Når en helt ny gearkasse kun koster 3800 kr, så kan det ikke betale sig kun at lave femte gearet, og det var selvom man kunne få alle dele, og havde værktøjet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Hej ok. Så må det blive en ny gearkasse på sigt. Nogle der kender en der kan skifte den billigt? Evt med mig som hjælper
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 hopper ud af 5 gear
Har skiftet venstre moterophæng ved gearkassen. Og det var original og var træt med træt på men med 372xxx på klokken er det nu meget godt. Det virker som det var det ophæng er var grunden. Trækker nu fint i 5 gear igen
Saab 9-3 1,8t hirsch