Projekt: SAAB 9-3 1999 - Min første SAAB
: 5. jul 2016, 03:07
Hej Alle
Da jeg nu er blevet ejer af min første SAAB for et par dage siden, tænkte jeg at det var på tide at gå i gang med at sætte den bil i super stand! Det gælder både inde, såvel som ude.
Jeg havde rodet lidt med tanken om at lave en "tråd" her på forummet omkring min proces og besluttede mig så for at gøre det når jeg fik bilen som var Juni d. 1. "dagen jeg fik min SAAB."
lidt om mig selv: Jeg er 23 år og studerer til Maskin ingeniør ude på DTU i Lyngby og Ballerup.
Fordelen ved DTU er jo at der er en masse klubber man kan tilmelde sig,
hvor en af dem er auto klubben med adgang til 4 lifte, malekabine og generelt værkstedsplads..
så hvorfor nu ikke udnytte det?
ud over det elsker jeg at rode med maskiner og have hænderne nede i dem
(helst uden at miste fingrene i processen!)
lidt om bilen: Det er en SAAB 9-3 fra 1999 med B204E motoren der yder 154 hk.
Bilen er i pæn stand med grå stof interiør, 5 døre, og 2 fungerende elektriske vinduer (med lidt hurtig hovedet regning, kan man regne ud at der så må være 2 der ikke fungere
)
Til at starte med var min plan at lave et måske lidt overdimensioneret service på den, og har derfor en lille indkøbskurv fra Maptun:

(og hvis i kender bedre steder end maptun at købe lign. dele fra, må i da meget
gerne skrive dem, men syntes deres side virkede overkommelig, og priserne var OK)
Som i kan se er der 2 rudehejs til at (måske) fikse begge ruder.
ruden forrest til venstre (førersædet) ruller kun ned i den ene side, og ruller derfor skævt.
ruden bagved til højre ruller ikke ned, selvom moteren kører (tror den har sluppet?)
der er et oliefilter, og et til i service kittet.
service kittet indeholder:
1x Luftfilter
1x Oliefilter
1x Brændstoffilter
1x Kabinefilter
4x BCPR7ES-11 Tændrør
1x Olieprop inkl. pakning
1x Saab Original olie 5W30, 5 liter (hel syntet)
ventil dæksel pakningen lækker olie kan man se, så ny af den
turbo pakning (bare fordi jeg gerne vil
)
Og ja desværre sidder der en SORT tændkasette på bilen. Har læst mig lidt til på
nettet at du godt kan bruge tændkasettet fra t7 til t5, bare IKKE omvendt.
Men har også læst det modsatte, så tager ingen chancer (plus så har jeg en ekstra til fremtiden in case of emergency)
Og så kan jeg egentlig godt bare lide at det er de rigtige ting sidder på bilen.
Gearkasse olie og kølervæske, det kunne man jo ligeså godt nu hvor man er igang!
Redline addetivet ved jeg ikke helt om gør den store forskel, men det kan være vi kan teste det
toppakning skifter jeg med det samme inden den går en dag, og køber derfor et kit der også indeholder turbo manifold pakning og indsugnings manifold pakning (turbo manifold pakningen ser også meget flosset ud, og tror den er lidt utæt)
Hvis folket har indvendinger til denne første (der kommer flere!
) indkøbsliste, må i da meget gerne komme med det, bestiller det først imorgen (d. 5) om aftenen.
Der kommer også billeder af bilen i morgen, og måske også lige fra værkstedet, så jeg kan komme ind under og tage billeder
1. Planen med bilen fra fremtiden er at fikse el sidespejle (fungerer ikke, nok kontakten?). og så køler aircon ikke rigtigt.. ved jeg ikke om jeg selv har mulighed for at lave på værkstedet
2. En flottere læderkabine i sort. (nogle der sælger?
)
3. evt. installation af Magnetventil og bagefter en ECU fra B204R motoren, og ny turbo. (jeg skal lige finde ud af regler for installation af anden software. så vidt jeg forstår er det ulovligt, men samme motor findes jo med de 200hk. så måske omregistrering? hmm..)
4. der skal laves noget rust i siderne. De standart SAAB steder at ruste.
5. Give den Aero udseende
6. udnytte min malekabine, lakerere hele bilen og måske (kun måske) ændre farven til en anden.. har overvejet "Lightning blue" farven.. men den er måske for prangende..?
ud over det, så har jeg en ven til hjælp

Det var nogle af tingene og starten på min "do it yourself" tråd
.. I er mere end velkommen til at skrive gode tips og råd hvis i kan se jeg burde gøre noget, eller hvis jeg gør noget forkert
Ha en god aften derude
Jeg havde rodet lidt med tanken om at lave en "tråd" her på forummet omkring min proces og besluttede mig så for at gøre det når jeg fik bilen som var Juni d. 1. "dagen jeg fik min SAAB."
lidt om mig selv: Jeg er 23 år og studerer til Maskin ingeniør ude på DTU i Lyngby og Ballerup.
Fordelen ved DTU er jo at der er en masse klubber man kan tilmelde sig,
hvor en af dem er auto klubben med adgang til 4 lifte, malekabine og generelt værkstedsplads..
så hvorfor nu ikke udnytte det?
ud over det elsker jeg at rode med maskiner og have hænderne nede i dem
(helst uden at miste fingrene i processen!)
lidt om bilen: Det er en SAAB 9-3 fra 1999 med B204E motoren der yder 154 hk.
Bilen er i pæn stand med grå stof interiør, 5 døre, og 2 fungerende elektriske vinduer (med lidt hurtig hovedet regning, kan man regne ud at der så må være 2 der ikke fungere
Til at starte med var min plan at lave et måske lidt overdimensioneret service på den, og har derfor en lille indkøbskurv fra Maptun:

(og hvis i kender bedre steder end maptun at købe lign. dele fra, må i da meget
gerne skrive dem, men syntes deres side virkede overkommelig, og priserne var OK)
Som i kan se er der 2 rudehejs til at (måske) fikse begge ruder.
ruden forrest til venstre (førersædet) ruller kun ned i den ene side, og ruller derfor skævt.
ruden bagved til højre ruller ikke ned, selvom moteren kører (tror den har sluppet?)
der er et oliefilter, og et til i service kittet.
service kittet indeholder:
1x Luftfilter
1x Oliefilter
1x Brændstoffilter
1x Kabinefilter
4x BCPR7ES-11 Tændrør
1x Olieprop inkl. pakning
1x Saab Original olie 5W30, 5 liter (hel syntet)
ventil dæksel pakningen lækker olie kan man se, så ny af den
turbo pakning (bare fordi jeg gerne vil
Og ja desværre sidder der en SORT tændkasette på bilen. Har læst mig lidt til på
nettet at du godt kan bruge tændkasettet fra t7 til t5, bare IKKE omvendt.
Men har også læst det modsatte, så tager ingen chancer (plus så har jeg en ekstra til fremtiden in case of emergency)
Og så kan jeg egentlig godt bare lide at det er de rigtige ting sidder på bilen.
Gearkasse olie og kølervæske, det kunne man jo ligeså godt nu hvor man er igang!
Redline addetivet ved jeg ikke helt om gør den store forskel, men det kan være vi kan teste det
toppakning skifter jeg med det samme inden den går en dag, og køber derfor et kit der også indeholder turbo manifold pakning og indsugnings manifold pakning (turbo manifold pakningen ser også meget flosset ud, og tror den er lidt utæt)
Hvis folket har indvendinger til denne første (der kommer flere!
Der kommer også billeder af bilen i morgen, og måske også lige fra værkstedet, så jeg kan komme ind under og tage billeder
1. Planen med bilen fra fremtiden er at fikse el sidespejle (fungerer ikke, nok kontakten?). og så køler aircon ikke rigtigt.. ved jeg ikke om jeg selv har mulighed for at lave på værkstedet
2. En flottere læderkabine i sort. (nogle der sælger?
3. evt. installation af Magnetventil og bagefter en ECU fra B204R motoren, og ny turbo. (jeg skal lige finde ud af regler for installation af anden software. så vidt jeg forstår er det ulovligt, men samme motor findes jo med de 200hk. så måske omregistrering? hmm..)
4. der skal laves noget rust i siderne. De standart SAAB steder at ruste.
5. Give den Aero udseende
6. udnytte min malekabine, lakerere hele bilen og måske (kun måske) ændre farven til en anden.. har overvejet "Lightning blue" farven.. men den er måske for prangende..?
ud over det, så har jeg en ven til hjælp

Det var nogle af tingene og starten på min "do it yourself" tråd

































