Side 1 af 1

Saab 93 2.0T Griffin Aero Cabrio Hirsch MY 2012

: 5. feb 2017, 18:08
af TB
Kære Saab Forum,

Jeg har anskaffede min drømme Saab 93 Cab Griffin Aero - 260HK/400NM - 6 speed manual gear/MY2012 - første reg 7/2011, der har kørt km 37.000 med komplet servicebog. Den er født med HIRSCH kit.

Jeg får den indregistrerede 1. marts 2017, og i den forbindelse vil jeg jo gerne være lidt god ved motoren, så den får "luft" & "køling" nok?

Er det DO88.SE med deres større intercooler og køler det man gør?


https://www.do88.se/sv/artiklar/saab-9- ... ooler.html

https://www.do88.se/sv/artiklar/saab-9- ... inium.html

Og bør man samtidig også skifte:

https://www.do88.se/sv/artiklar/gfb-dv- ... entil.html

Eller er det bare spild af penge, og motoren køre ikk´ bedre af den grund!!!

Glæder mig til at blive lidt klogere.......om hvad der er det rigtige og gøre?

/TB

: 5. feb 2017, 20:19
af ulrichstefan
Først og fremmest tillykke, det er en Mega lækker bil! Så den godt på mobile.de.
Du er bevidst om at den kører med en helt anden motor end de tidligere ng9-3 de kører med b207*
Den motor der sidder i din hedder a20nft og er helt anderledes, direkte indsprøjtning samt twinschroll turbo.
Endelig ikke sig at den har hirsch til synsmanden, da deres trim ikke er godkendt på denne motor når den sidder i 9-3. Det er samme motor som i ng9-5.
Har en 9-3 Griffin aero xwd med samme motor og hirsch :-):-)

Mvh.Stefan Ulrich

: 5. feb 2017, 21:15
af TB
Stefan,

1000 tak for de fine ord - ja det er den fra mobile.de.

Den er helt præcis som jeg drømte om hvis jeg selv kunne selv sætte krydserne, og få bilen produceret fra ny. Og nu skulle det altså være.......

Er helt ny I Saab universet, men havde fanget at man fra 1/2011 producerede den med en 220HK/350NM som kom fra 95 modellen.

Bør man fjerne Hirsch logo fra bagsmækken, så man er lidt mere neutral i gadebillede?

Har du opgraderede nogle dele på din Saab i motoren? Eller det fungere bare det de har puttet i motorrummet ude foran ;-)

/Tim

: 5. feb 2017, 21:28
af Edwins
Hej og tillykke.

Først: Skift olie/filter hver 10.000 km. Glem hvad du ser i instruktionsbogen.

Tons af smadrede SAAB motor som prøvede at køre 20.000 km. med sur olie.

http://www.saabplanet.com/saab-2-0-and- ... e-problem/

http://www.serioussaab.co.uk/articles_pages/sludge.html

Mvh.

Edwins

: 5. feb 2017, 21:49
af LarsJ
De 5000-7000kr er jeg bange for er spildt på bilen, medmindre du vil over 300hk.
Har ikke indtryk af at bilen lider af kølerproblemer generelt og når den er så ny, skulle alt være i tip top.
Prøv at købe sådan en 100kr kina odb scanner ting med mobil app og kik på temperaturerne på indsug og kølevand, det er meget billigere og meget mindre bøvl, end at rive hele fronten af bilen.

: 6. feb 2017, 14:59
af BrittOgLars
Hvis det er samme intercooler som den der sad i min 9-3 fra 2009(B207R), så skift den, den originale er ikke meget værd.

Med den nye fra EXD.se ligger temperaturen aldrig mere end 4-5 grader over udetemperaturen.

Med den gamle nåede vi 65+ grader bare ved en acceleration fra 100-200.

Det var klart mærkbart selv da jeg kørte med mit Hirsch trim på 243 hk.

(http://www.exd.se/shop/index.php?page=s ... =1&lang=en)

/Lars

: 6. feb 2017, 19:13
af Viggen
Hej TB. :D

En lille kommentar til LarsJ indlæg. :wink:
I stedet for at køben en Kina obd-tester af tvilvsom kvalitet, kan du overveje en eSID2. :idea: :D
Den er specielt optimeret SAAB 9-3 MY07-MY12. Se http://www.esid.se/ 8)
Ud over de efterspurgte værdier for "Engine Coolant Temp" og "Intake Temp", kan den levere hel række at nyttige værdier om motor, transmission, diagnosis (fejlkoder) og sletning af fejlkoder mm.

Jeg har haft stor glæde af min. :D :?

SAAB hilsen Ole

: 6. feb 2017, 22:24
af TB
Tak Ole,

Jeg må have fat i sådan en "dims" så jeg kan blive lidt klogere på hvilke temperatur intercooleren kan yde, under forskellige belastninger ved daglig kørsel.

Jeg har idag skrevet til DO88.SE om deres intercooler løsning overhoved passer til min 93 MY12 model. Bliver lidt fascinerede om det virkelig kan passe at deres intercooler kan yder så meget mere "frisk" koldere luft end standard intercooler som bilen er født med.

Og tak for det gode råd andensteds i denne tråd med henblik på motorolie. Det har altid været en af min kæpheste at man må ikk' spare på kvaliteten af olien, samt hyppige skift. Så den får nok lidt frisk fuldsyntetisk mobil1/Castrol maks. hver 10000 km, eller engang årligt.

: 7. feb 2017, 08:29
af Viggen
Hej TB. :D

Jeg fik min gennem Svend Wind Automobiler A/S i Højer. tlf: 7478 2149. http://www.svendwind.dk/
Det er et højt annerkendt SAAB-værksted. 8) Måske kan de levere hurtigere og/eller billigere?

SAAB hilsen Ole

: 7. feb 2017, 09:04
af ulrichstefan
Jeg oplever at indsugningstemperaturen ligger max 5-8grader over udenoms temperatur under fuld last. Og ved normal kørsel er den ca. Det samme som udenoms temperaturen. Har læst en del om motoren og i USA er der en del der kører rund med 350-400hk på samme motor, og det er kun med anden turbo og en kraftigere benzintryks regulator. Så det er en stærk motor😀

: 7. feb 2017, 13:18
af lund
TB skrev:Tak Ole,

Jeg må have fat i sådan en "dims" så jeg kan blive lidt klogere på hvilke temperatur intercooleren kan yde, under forskellige belastninger ved daglig kørsel.

Jeg har idag skrevet til DO88.SE om deres intercooler løsning overhoved passer til min 93 MY12 model. Bliver lidt fascinerede om det virkelig kan passe at deres intercooler kan yder så meget mere "frisk" koldere luft end standard intercooler som bilen er født med.

Og tak for det gode råd andensteds i denne tråd med henblik på motorolie. Det har altid været en af min kæpheste at man må ikk' spare på kvaliteten af olien, samt hyppige skift. Så den får nok lidt frisk fuldsyntetisk mobil1/Castrol maks. hver 10000 km, eller engang årligt.
Jeg har det så sådan med de 10000 km mellem olieskift , at det også har noget men hvor mange km der bliver kørt i bilen .og hvor mange koldstarter den har
du skriver hver 10000 eller en gang om året
Jeg skifter selv olie og filter for hver 15000 km , eller ca 3 gange om året :-)

: 7. feb 2017, 18:56
af TB
Kære Alle,

Lidt opdateringer fra DO88.SE med hensyn til større intercooler samt køler.

Super ærligt svar fra "Svenskerne" at de desværre aldrig har kunne teste deres intercooler og større køler på en MY12 model, og derfor ikke ved, om man vil løbe ind i monteringsproblemer i forbindelse med dette, grundet anden motor.

Nu får jeg bestilt sådan en "tester" så jeg live kan følge temperaturen, og løber den løbsk opad ved kraftig belastning, så må jeg se om større intercooler jagten må indledes igen.

/Tim

: 8. feb 2017, 12:26
af Stoffer
Den er godt nok dyr, den der e-sid.. men self også lækkert at det kan aflæses i displayet.
Alternativt kan man købe den danske MobilScan som kan ca det samme til 1/4 af den anden.
Den skal så godt nok bruge din mobil, men det virker fint (har den selv) Den fåes både til Android og Apple mobiler

http://mobilscan.info/