Side 1 af 1

Shell V-Power

: 23. aug 2018, 15:48
af Viggen
Hej alle SKD.

Har netop erfaret, at Shell i morgen fredag d. 24. aug. sælger V-Power til oktan 95 pris. :D
Lageret af V-Power 99 skal sælges, da det er planlagt, at V-Power fremover bliver oktan 100. :!: :wink: Mon Shell åndes i nakken af OK benzin :?:

SAAB hilsen Ole

Re: Shell V-Power

: 23. aug 2018, 18:25
af Mortenvig
Surt jeg har lige tanket Ok oktan 100 :lol:
Det er nok deres presseafdeling der har fået kolde fødder.
Da jeg ikke kender en standart motor der har behov for oktan 100.
De er som regel mappet ind efter oktan 98 Da det er en verdens standart.
Så at tanke oktan 99-100 giver ikke en skid ekstra.

MVH
Morten

Re: Shell V-Power

: 23. aug 2018, 21:08
af Casper_Ankersen
Vil ikke give dig helt ret da saabs motor styringer er adaptive ag derved hele tiden optimerer sig selv efter kvaliteten af brændstofet

Så til en vis grad vil den over tid udnytte det højere oktan tal

Re: Shell V-Power

: 24. aug 2018, 10:11
af Esbenw
hvor har du hørt der er rabat?

der var ikke rabat i den tank jeg tankede på i Aalborg, og de sagde at det ikke ville komme på "tilbud" da de bare skulle bruge det 99 de havde i tanken før de fil 100.

Re: Shell V-Power

: 24. aug 2018, 16:41
af Mortenvig
Casper_Ankersen skrev:
23. aug 2018, 21:08
Vil ikke give dig helt ret da saabs motor styringer er adaptive ag derved hele tiden optimerer sig selv efter kvaliteten af brændstofet

Så til en vis grad vil den over tid udnytte det højere oktan tal
Desværre er det en negativ adaption :cry:
De tabeller der ligger i motorstyringen har nogle maks. værdier, der f eks. er kørt ind efter oktan 98 eller 95.
Og du kan være helt sikker på at de ikke overskrides, selvom du tanker oktan 110 på bilen.
Men det er ment som en sikkerhed hvis du tanker et lavere oktantal, eller det er meget varmt.
At motoren ikke tager skade grundet klima eller tilgængelig benzin kvalitet.
Min B205r standart software kan f eks. køre op oktan 95 når temperaturen er under ca. 18 grader uden at miste effekt.
Kommer temperaturen højere op så reduceres effekten.
Tanker jeg oktan 100 på når det er varmere end 18 grader så har jeg mine 205 hk igen.
Hvis jeg skal udnytte de ekstra oktaner så kræver det en ændring i softwaren :shock:

MVH
Morten

Re: Shell V-Power

: 24. aug 2018, 21:19
af Edwins
StandarD.

Nyere biler bruger bankesensorer. Tændingen hæves og sænkes, efter input fra bankesensoren. :wink:

Re: Shell V-Power

: 25. aug 2018, 09:30
af Viggen
Til Esbenw.

Jeg modtog en mail fra Shell, som fortalte om tilbudet, som gjaldt i fredags. :?

SAAB hilsen Ole

Re: Shell V-Power

: 25. aug 2018, 16:50
af Mortenvig
Edwins skrev:
24. aug 2018, 21:19
StandarD.

Nyere biler bruger bankesensorer. Tændingen hæves og sænkes, efter input fra bankesensoren. :wink:
Forkert den hæves ikke.
Tændingen sænkes hvis forholden ikke er til at bruge det optimale tændingstidspunkt.
Bestemt af fabrikkens motor udviklingsafdeling.
Og forsøger at hæve den igen til det optimale tidspunkt.
Den hæver ikke tændingen ud over de forudbestemte grundindstillinger
Okan 100 er et markedsføringstrick.
Der måske kan udnyttes af en % af den danske bilpark, og det er ved at tune motoren. til det højere oktan tal.

MVH
Morten

Re: Shell V-Power

: 25. aug 2018, 19:53
af 4Roger
Hej Morten,

hvad så med en Saab bio Power vedr. udnyttelse af højere oktantal?

Re: Shell V-Power

: 26. aug 2018, 06:53
af Mortenvig
Oktan 100 har samme effekt på en biopower, som på en standart benzin motor.
Dvs ingen ændring :(
Motorstyringen har 2 tabeller en til E85 og en til benzin.
Styringen måler indholdet af etanol i brændstoffet, og Beregner så en værdi ud fra de 2 tabeller.
Da etanol indholdet er det samme på alle oktan tal 5% så giver den samme effekt.

MVH
Morten