Side 1 af 1

Opmåling af krumtap og plejlstang

: 15. sep 2018, 20:42
af viking
Har et problem med en krumtap og et sæt plejlstænger.

Motoren banker når den bliver varm, og jeg har hevet stempel og plejlstangen op.

Plejlstangen træder "kun" ude i siden sølelejet, så der er et eller andet galt.

Da jeg renoverede motoren målte jeg sølen på krumtappen. Den holder fint i tolerance feltet mellem min og max.
Så den er ikke slidt, eller oval. MEN jeg kan ikke måle plan-parallelitet på krumtappen eller plejlstangen.
Enten er plejlstangen vredet eller krumtappen er trykket/vredet så plejlstangen vakler under drift.
Fejl er analyseret her:
https://www.mahle-aftermarket.com/media ... ochure.pdf

Det kræver en måle opsætning jeg ikke har og eller kan.

Hvem kan måle opmåle det ??

Kender i et godt sted ??

Esbjerg Cylinder Service ??

Eller ?

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 15. sep 2018, 21:33
af NC_Ribe
Måske Iversens i Horsens?

Mvh/NC

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 15. sep 2018, 23:27
af Edwins
Besynderligt.
Er stempel/plejstang vendt forkert? Krydspinden er forsæt i stemplet, dvs. krydspinden sidder ikke i stemplets midte. :ugeek

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 15. sep 2018, 23:57
af Edwins
Et forkert vendt stempel vil give "stempelslag" lige efter TDC.
(Koret skreg efter kvajebajere.. :lol: :lol: )

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 16. sep 2018, 07:29
af Mortenvig
Ingana his man er i københavnsområdet.
Hvordan ser hoved lejerne ud ?
Hvis krumtappen er skæv, Så vil det give store problemer for hovedlejerne.
Plejlstænger.
Mål afstanden mellem krydspind og plejlstangsleje, sammenlign med de andre Plejlstænger.
Eller saml 2 plejlstænger med en krydspind, det burde give en hurtig visuel indikation om der er noget der er skævt.
Eller find en tyk glasplade og læg plejlstænger på denne, mål og kontroller visuelt.

Ja en bukket plejlstang kan sagtens give den type lyde du beskriver, jeg har selv oplevet det på min gamle volvo.
Leje sliddet ved jeg ikke noget om, da blokken fik et stort ekstra ventilations hul, et stykke tid efter.

Hvis der ikke er nogen problemer, med udmålingen, så hælder jeg også til Edwins teori.
Om at der er sket en fejl 40 under samling af motoren.

MVH
Morten

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 16. sep 2018, 10:02
af viking
Plejstængerne er mærket ab fabrik for retning, med farve.. Ret tydelig. og de vender rigtigt.

Stempel kan kun vende en vej, da der er forskellige udfræsninger i toppen pga. forskellig størrelse ventiler.

Hvis man vender stemplet forkert siger det "gonk" med det samme.
Desuden er der pil med retning for udstødningssiden. -->SCA

Et trix kunne "kanske" være at sætte krydspinden gennem de to plejlstænge og så roterer dem rundt om krumtappen.
Så vil en buet søle, eller bøjet plejlstang vise sig.

Men det viser ikke om krumtappen er trampet/presset ud af det parallelle plan.
(Den har ca. 90-100 HK på en søle, så der trampes igennem).

Har meget lidt lyst til hive krumtappen ud. så skal alt adskilles totalt

Morten: Ingana er nok et godt bud, som du skriver.

http://www.ingana.dk/pages/reparation.php

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 16. sep 2018, 14:13
af Edwins
Det ligner timeglas-søle. En gennemtævet krumtap. En Classic Cab er ikke egnet som Top fuel dragster. Betal prisen.
Edwins skrev: Tun en bil og gør den en værkstedsbil.
Halvhjernen havde ret. :roll:

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 16. sep 2018, 19:18
af viking
Øh hvad har det med Cab-en at gøre ? :mrgreen:
Den her vist ikke to plejlstænger på en søle .-)

Hvis man skal ødelægge en Saab krumtap så skal man godt nok være vild.

Man kan heller ikke bøje enSaab krumtap..
Den har meget kort afstand mellem sølelejet og hovedleje.

Men det kan man med en V1000. Der er 40 år gammel.
Enkelt og dobbelt cylindre motorer er hårde ved krumtappen. Især når propperne er 88mm og den kan spinde 9000 rpm. Med 50hk pr. prop.

Tror dog mest det er en vredet plejlstang.

Jeg skiftede stempelringe mv. i forsommeren og ville lige tjekke plejllejer, og så startede festen.
Hovedlejer så kedelige ud. Flydende silikone pakning i olievejen har skabt baks. Alt dette før min tid.
Så motoren ud og alt adskilt og renoveret.
Opmåling af cylindre, stempler og krumtap.
Alt holder mål inden for tollerancefeltet.
Men jeg kunne ikke måle om sølen er buet eller skæv, kan kun måle om den er rund.
Den er perfekt rund og meget fin overflade og hovedlejerne løber fint uden slup.

Ny krumtap er en 1300 Euro sag plus andet godt.
Så det er20kkr = bådanker.

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 17. sep 2018, 13:00
af viking
Heldigvis er der mål og tolerancer på enheden.

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 17. sep 2018, 21:46
af viking
Fik en lokal maskinspecialist til at tjekke de to plejlstænger, de er inden for tolerance.

Sad surmulede ved dyret og ville lige tjekke alt igennem igen.

Retnig på plejstang, retning på stempel, placering af olie huller i halvskallerne.
Tjek af stempler og cylinder.
Opmåling af alt.

og så kom det frem da det skarpe lys kom på:

Revnet / knækket cylinder foring.
Det har jeg aldrig set før. Det er "kun" i højre cylinder. Ingen tegn på overhedning eller overbelastning. Men "fælt ser det ud..

Så det betyder nye cylinder og nye stempler.

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 17. sep 2018, 23:58
af Edwins
Kedelig revne. Støbejern og letmetal? Man ser spor efter honing.
Ældre Britisk førkrigsgrej? Måske Matchless? God jul! :D

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 18. sep 2018, 05:36
af Mortenvig
Man kan i de fleste tilfælde få skiftet foringerne.
Hvis stemplerne overholder tolerencerne, så kan man nøjes med nye ringe.
Er set samme cylinder der har problemer med lejerne?
Afmonter den sure ost fra stellet, Kontakt en specialist få det hele udmålt, og få lavet et tilbud på hvad det vil koste at lave.
Edwins jeg tror det er noget italiensk.

MVH
Morten

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 18. sep 2018, 08:47
af viking
Det er nemlig rigtigt.
Det er en Le Mans 1000 blok.
Ellers er der ikke så mange hk pr. prop for en sugemotor.

Hvorfor den er flækket er et super godt spørgsmål. Men ingen tvivl om at det har givet støj med en løs ring i toppen....

Men sammensætningen af alu og støbejern er altid problematisk..
I forbindelse med renovering blev den honet og fik friske stempelringe.
Kan det betale sig at sætte ny foring i ?

Næppe, ny cylinder med nyt stempel, ringe og krydspind koster ca. 2200 kr.
De har ikke støbejerns foringer mere, nu er de med stål foring og Nikasil...(selv om jeg hader Nikasil, de kan nemlig ikke bores op når cylinderen er slidt ud over tolerancen.)

Problemet med revner i foringen er beskrevet her:
https://highwayandheavyparts.com/n-1087 ... lange.html

Hvorfor den er revnet er mystisk. Der er brugt korrekt fabriks original toppakning, korrekt afrenset, spændt efter mønster og moment osv.

Men det kan vare en gammel skade der er "brudt op"


Nå undersøgelser i bunden og på med nogle nye enheder, så ruller den 100kkm igen.

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 18. sep 2018, 11:53
af Edwins
Jeg læste Le Mans. Det er Guzzi. Lækkert grej.
Min gamle legekammerat, Kaj Badass Flatussen, er hardcore Guzzi-tosse. Han har 3, i show condition. Han er "The Clan".
Nikasil er vejen frem: Større slidstyrke og bedre varmeledning.. 8)

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 18. sep 2018, 13:50
af viking
Der er rimeligt bid i en V1000 Guzzi, rundcylinder. Dejlig velkørende "traktor" med bundtræk som en Saab Aero.

Lidt. ala den her, dog er min 1000ccm ikke 850ccm som de "små" :
(se 4.26)
https://www.youtube.com/watch?v=ydq7BHGJPwI

Den har mere ydelse som sugemotor pr. prop end Saab havde som turbomotor i 80erne.

Jeg har kun haft den 2 1/2 år, og er ved at have styr på den.
Den har kun rullet 45.000 km fra ny. Så den er ikke voldet i stykker.
Trængte bare til nogle få friske sliddele og pakninger mv.
Men derfor kan der godt være lidt sjov.

Det værste er ital. elarbejde fra den periode, men det har jeg fixet... ikke så slemt. Lidt vinter arbejde, så er den stabil som en Saab...

Der var engang en testperson der sammenlignede Jaguar og Saab:

Hvis en Jaguar går i stykker og ikke gider at starte, så går man bare ind på pubben og læsker sig i øl og kommer væk næste dag.
Hvis en Saab går i stykker i Sverige, så fryser man ihjel. Så derfor er Saab bygget så robust .-)

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 18. sep 2018, 14:42
af Edwins
Jeg har kørt en Guzzi V85. Voldsomt bundtræk. Traktor. Lav og med god dynamik, god styregeometri og gode bremser. Abeskøn.
Jeg er habil tohjuler. Jeg har ikke MC-kort. Jeg prøver at undgå MC. Jeg har ikke 7 klik (bøde) til Militsen. :twisted:
Storebror har en Suksussi M1800 Intruder. Han har en 1000 cc. Honda, 6 cyl.
Fruen har en Yamarmar XV500K Virago '83. Hun har kort.
Jeg må nøjes med veltunede svenske veteranknallerter. :cry:

Re: Opmåling af krumtap og plejlstang

: 18. sep 2018, 16:35
af viking
https://www.youtube.com/watch?v=3tjum8xSKTs

De har en herlig køredynamik, er lange og lave.
Ryster herligt op til ca. 3000 rpm, og så bliver de både vilde og vibrationsfri.

Bundtræk som en Saab 9000 Aero :mrgreen:

Desuden kan de køres lidt frisk uden at man bliver fanget. og de kan ligges laaaaangt ned i kurverne uden at skrabe på...

Det er moderne tiders BSA...

Eneste man virkelig skal blive lidt dus med er kardansk træk.

Ikke noget med gasse vildt op og så bare slippe koblingen hurtigt.

Så kører den vildt sidelens