Side 1 af 1

Bremsevæske kogepunkt våd, og tør, og evnen til at optage vand.

: 14. okt 2018, 12:32
af Mortenvig
Inspireret af en koblings tråd, og temperaturer hvor bremse væske koger.
Så lavede jeg et eksperiment, og ja der er sikkert en masse fejlkilder, men det er så nøjagtigt som jeg kan lave det.
Dot 4 specifikationerne siger som minimum.
Et kogepunkt tør på 230 grader
Og et vådt kogepunkt på 155 grader
Det tørre er direkte fra en uåbnet flaske.
Og det våde er efter 2 år, og med 3,7% vandindhold.
Objektet er en bremsevæske fra Thansen. ny fra igår.
Tør kogepunkt over 265 grader
Våd Kogepunkt over 180 grader
Ifølge opgivelserne.
SÅ vi starter med 100 ml ren bremsevæske.
Med 4 ml vand i.
2018-10-14 08.03.15.jpg
Det er den våde bremsevæske. ifølge Dot standarten så nært jeg kan komme det.
Næste billede er med 10 ml vand.
2018-10-14 08.05.27.jpg
Væsken ser stadig fin ud.
Næste billede er med 50 ml vand
2018-10-14 08.12.41.jpg
Væsken bliver stadig mere uklar jo mere vand der tilsættes
100 ml vand :shock:
2018-10-14 08.29.08.jpg
Bremsevæsken optager stadig vandet, uden at skille!
Efter 2 timer
2018-10-14 10.42.55.jpg
Stadig ingen separation. af vand og væske. :ugeek
Kogepunkt med min ikke videnskabelige opstilling.
2018-10-14 10.54.47.jpg
102 grader.
Så skift bremsevæsken efter service skemaet.
Undgå bremsesvigt, eller koblings problemer, grundet væsken.
Og slip for at tappe denne type væske af systemet
2018-10-13 13.44.38.jpg
Guderne må vide hvilke følge virkninger der kommer af det.

MVH
Morten

Re: Bremsevæske kogepunkt våd, og tør, og evnen til at optage vand.

: 14. okt 2018, 13:46
af Edwins
Hvad er pointen?
Hvorfor fabler man om kogning af koblingsvæske? :shock: :? :lol:

Re: Bremsevæske kogepunkt våd, og tør, og evnen til at optage vand.

: 14. okt 2018, 17:10
af Mortenvig
Edwins genkender du dette
CITAT
"kke enig om bremsevæske. Bremsevæske (DOT4) er lavet af glykol og æter og grundstoffet bor estere. Væsken er hygroskopisk, dvs. luftens fugtighed absorberes i væsken. Vandet opløses i væsken. Man taler om kogningspunkt og
"våd" og "tør" kogningspunkt. Nyt væske er tør. Gammel sur væske er våd. Kogningspunkter for væsken: Tør: 230 C.
Våd: 155 C.
En normal motortemp. er 80-90 C. Koblingsvæsken er ikke bare tæt på selve motorgodset. Slet ingen fare for damplås.. :roll: :wink:"
Citat slut.
Jeg blev bare nysgerrig, om en gammel sur væske er minimums kogepunktet.
En undersøgelse fra Shell viste en vand optagelse på 10%, og en reducering af kogepunktet til 125 grader.
Så jeg blev nysgerrig hvor meget vand kan bremsevæske optage uden at skille vand fra væske., dvs. stadig se ud som en homogen væske.
Moralen er husk at skifte bremsevæske hvert andet år. og husk at skifte koblings væsken samtidig.
Det sidste har man med at overse. :roll:
Indtil man har en koblings pedal der går i bund grundet en damplås.
Det er nok ikke det store problem på en ældre bil, der har en lav kølevæske temperatur.
Men på mere moderne biler hvor en normal temperatur på 110 grader ikke er unormal.
Kombineret med at koblingen sidder i et lukket hus, og koblingen afgiver varme hver gang man bruger den.
Så er 125 grader pludselig ikke en uopnåelig temperatur ved slavecylinderen.
Jeg har løst en del koblings problemer på forskellige biler, ved blot at skifte væsken, i min karriere.

MVH
Morten

Re: Bremsevæske kogepunkt våd, og tør, og evnen til at optage vand.

: 14. okt 2018, 22:22
af Edwins
110-125 C. varm slavecylinder? :shock: :shock: :lol: :lol: :lol:
Jeg tror at von Münchausen er indblandet. :lol: :lol:

Re: Bremsevæske kogepunkt våd, og tør, og evnen til at optage vand.

: 15. okt 2018, 11:45
af Peter_Vinter
Dejlig 'ingeniøragtig' prøveopstilling af bremsevæsken, Morten :-) På mine ældre SAAB'er skiftede jeg altid bremse+koblingsvæske hvert andet år - lige før syn. I nogle tilfælde var væsken fra slavecylinderen tydeligt mørkfarvet - måske af indvendig gummislange? - og sådan noget kører jeg altså ikke med, uanset kogepunkt.
Næste skridt i din jagt på saglighed må være at sætte en temperaturføler på slavecylinderen og køre en god tur :-)

Peter

Re: Bremsevæske kogepunkt våd, og tør, og evnen til at optage vand.

: 15. okt 2018, 12:44
af viking
Så skulle i prøve analysen på en Jaguar XJS V12 6,0 . Den koger alt ihjel i motorrummet.

Hold stille i kø og alt koger.


Nå tilbage til eksperimentet: Super fint. God illustration.

og enig i skift hvert andet år, så gror udluftningsniplerne ikke fast.

Udskift/udluft med:

Gunson Eezibleed

Den bruges i en kombi til udluftning og opspædning af bremsevæske.

https://www.partsforsaabs.com/product_i ... 96985b3220

Re: Bremsevæske kogepunkt våd, og tør, og evnen til at optage vand.

: 15. okt 2018, 13:17
af Edwins
Dette handler ikke om hypotetiske teorier om kogning af koblingsvæske. Det handler om korrosion i hydrauliske cylindre. Gammel sur
væske bliver mørkere.
Den sorte væske i colaflaske indeholder gummislam. Fra slanger og gummistempler. :wink:

Re: Bremsevæske kogepunkt våd, og tør, og evnen til at optage vand.

: 15. okt 2018, 18:17
af Mortenvig
Det handler om mange ting.
Bremsevæskens koge punk.
Den evne til at optage vand.
Korrosions bestandigheden.
Og dens frysepunkt, eller retter sagt evnen til at være en væske ved meget lave temperaturer.
Gummi rester og bremse/ koblings støv gør væsken sort, og er en indikation på at det er al for lang tid siden at væsken har været skiftet.
Og nej en temperatur føler er ikke nødvendig.
Da jeg ved at koblings væsken kan koge og lave damplommer.
Men hvis man overholder skifte intervallerne er der ikke noget problem.
Men lad os antage at vi drøner rund med en 10 år gammel koblingsvæske, med et kogepunkt på 125 grader.
Blot for at tage er tal.
Der er varmt, A/c kører på fuld drøn, og vi sidder fast i en kø.
Kølevandet er 110 grader, ikke noget man ser på temperatur måleren, andet end den står lidt højere end normalt.
Hvor varm er motorolien egentlig ? et bud kunne være 120 grader.
De 120 grader sender vi ud i svinghjulet, som sidder i et lukket koblings hus. med minimal ventilation.
Og så har jeg lige glemt stråle varmen fra forrøret.
Gearkassen er slet ikke varm :roll:
Koblingen afgiver ingen varme ved til og frakobling.
Fjedrene i koblings narver afgiver heller ikke nogen varme.
Hvis du har et dobbeltmasse svinghjul, så er du totalt på skideren, da det slet ikke afgiven nogen varme. :twisted:
Så jeg kan slet ikke se at der er noget problem at hæve temperaturen 20 grader ift, temperaturen på kølevæsken.
Og denne temperatur går direkte i slavecylinderen på en SAAB.

MVH
Morten

Re: Bremsevæske kogepunkt våd, og tør, og evnen til at optage vand.

: 15. okt 2018, 19:20
af Edwins
Det er altså kraftige overdrevne temperaturer. Mange biler lyser og bimler ved temp. ved 115 C. Luften i koblingsklokken er i kraftig bevægelse, når kobling og svinghjul hvirvler rundt. Koblingsklokken er ikke tæt, der er ventilationshuller.
Bilers temperaturmålere rammer rødt område ved 120 C. 110 C. er for varmt. 90 er normalt.
Der er vel nok om tale om en bundløs pose uden sider, når der tales om kogende koblingsvæske.. :roll:

Re: Bremsevæske kogepunkt våd, og tør, og evnen til at optage vand.

: 15. okt 2018, 19:45
af viking
Ved ikke om bremsevæsken kan blive 120C har dog set biler hvor bremserør er meget tæt på udstødningsrør.
Bl.a. med store v motorer er der ofte ikke meget plads.
Så bliver væsken vildt varm...