Banner cycler

Viking garage, OG900 Cab renovering

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

16. feb 2019, 09:11

Porno billeder på et SAAB forum.
Din konto burde lukkes for de smuds billeder :D
Opgraderede plejlstænger Hvorfor :?:
Det er ikke en Volvo motor der var kendt for svage plejlstænger efter 1985.
Og til dem kan man finde plejlstænger overalt.
Til en SAAB motor skal man søge længe for at finde dem.
Plejlstængerne er tunge men meget stærke.
Hvilket ikke er et stort problem på en næsten standart turbomotor.
Eller en relativt grov tunet variant.
På en grovtunet sugemotor kan jeg se fordelen med lettere plejlstænger.
IMHO.
Hvis det var mig så ville jeg hive digetal vægten frem.
Og forsøge at få ens vægt på stænger, og stempler hver for sig.
Og så parre dem således at de vejer så ens som muligt.

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

18. feb 2019, 10:38

Motoren bliver leveret til Esbjerg Cylinderservice.
http://ecs-itop.dk/

De totalt renoverede også turboen.


Delene bliver trimmet, vejet sammen og dynamisk afbalanceret til at passe til de nye og lettere stempler.
Blokken boret op til +1,0 (91mm), efter Saab specifikationer og Stemplernes krav til frigang mv. ( 0,07 mm spillerum ).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

10. apr 2019, 20:00

"The tunnel of love" som Dire Straits sang da bilen var ny har slået til igen.
Hulens til konstruktion..

Rust i højre tunnel.

Nå men heldigvis er alt væk fra motorrummet, så der må de indkøbte nye pladedele i og op på hesten igen.
Vedhæftede filer
20190410_195323.jpg
20190410_195405.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

10. apr 2019, 20:07

De øverste triangler har det fint, men bøsningerne har gået " kødets gang "

De var nogle blik bag ophængspunkterne, sad bare og flød, de røg ud... :lol: :lol:
(Det er gas)
Vedhæftede filer
20190410_200147.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

10. apr 2019, 21:38

Her er en der repper tunnellen på en sen OG900. (den har ABS).

https://www.mig-welding.co.uk/forum/thr ... air.22345/

Så slem er min heldigvis ikke.
I højre side skal der dog skiftes bund og side.

Venstre side er er helt rusfri.
Men ok naturen bider af og til forskellige steder efter 32 år.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

10. apr 2019, 23:47

Du har været ganske uheldig med bilen Den er jo rådden. Det er prisen for vinterkørsel. Mild saltsyre og kanondårlig, sjusket tjærepåføring er en kedelig kombination. :twisted: :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

11. apr 2019, 00:54

Hvad er det lyserøde klyt under tjæren? :shock: Er der araberkit i bilen? :lol: :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

11. apr 2019, 04:53

Når man kikker på det lyserøde er det rød maling jeg har fået skrabet noget hen på.
Den er rød af maling nedenunder.

Der er som 900 er flest: Brugt og med tunnel sjov. Kun i højre side heldigvis.
Venstre side er hel fin.

Saab er bygget til at blive brugt, og det er den. Både i min tid, i tiden hvor den boede i Lyngby og da den var i Firenze Itl.
Ikke til vinterkørsel, bare alm. brug og det sætter sine slid spor.
Selve konstruktionen omkring tunnelerne er en håbløs konstruktion der er samlet sært og med fugt fælder over alt.
Sand snask og vand bliver fanget der inde.

Alle de " sommer 900 " og garage vogne jeg har set under buen, har samme form for sjov i samme område.
30 år er mange år for en vogn der er bygget til at holde 5 år / 200kkm.
Ander steder er den helt fin.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

11. apr 2019, 09:27

Saab 900 fra de årgange, blev født med undervognsbehandling. :D
MEN det var noget sejt stads der blev hårdt og krakalerede op som ”afrikansk tørke ramt jord”. :evil:

Det betyder at parringen med fugt og snask i bunden af tunnelerne giver fest.

Min cab blev damprenset for at fjerne det fejlagtige krakelerede bund beg, derefter stod den i affugtet og varmehal 48 timer, hvor efter den fik undervognsbehandling i april 2008.

Behandlingen har virket på nær i højre tunnelbund og højre bund af forskærmen.
Men de var også ødelagt at den fejlagtige behandling inden undervognsbehandlingen.

Set lidt fra distancen:
Jeg bruger min cab meget og ofte. Forår, sommer og efterår. Den står ikke og er en ”hanger queen” kun til tørvejr der kun tøffer forsigtigt rundt.

Den bliver brugt, for lov til at yde i motoren og giver mange dejlige kørerturer til gengæld.
I min levetid har hun været hele landet rundt, fra Skagen og Blåvand til Falster. Har været i Sverige og i Tyskland. Hun bliver brugt, som det en Saab er bygget til: Arbejde og fornøjelse.

Så efter 32 år skal ”hun” også have lov til at få ”Botox”, fjernet neglesvamp, få et frisk hjerte og frisk farve på kinderne.. .-)

Ting der bliver brugt, slides og ældes. Reppes og kan bruges igen. .-)
Hun er ikke en ”Hanger Queen” Hun er en landevejs ”fighter” .-) Der snorker når det bliver vinter.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

11. apr 2019, 21:47

Stort projekt og spændende læsning Viking.
Mht gearkassen: hvor kan man købe det forstærkede endedæksel, og hjælper det at skifte det uden at adskille gearkassen og forstærke den andre steder ?
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

12. apr 2019, 12:35

Det ved jeg ikke.

Jeg købte mit hos Jensen Racing (Jacob Jensen/Maptun) til Silver Aero

Prøv evt. der...

Ps. nu bliver det påske og så bliver der tid til svejsning....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6466
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

12. apr 2019, 15:18

Jeg
Edwins skrev:Du har været ganske uheldig med bilen Den er jo rådden
Jeg vil nok mene at du har været ret heldig. En over 30 år gammel SAAB uden mere rust end det du har er sjældent, vinterkørsel eller ej.
De og900 jeg har lavet operationen på har en del af bunden af tårnet også skulle refabrikeres, som på den du har linket til. Det er det der trækker tænder ud på sådan et projekt da det ikke kan købes som skarringsdel.
Skal man følge forskrifterne 100% skal man også skifte hele tårnet hvis der bare er et lille hul. Heldigvis er det meget svært at se hvad der er lavet indeni hvis man sliber pænt og kamuflerer det lidt. Det er nu også muligt at der er "spist" lidt af tårnet på din når det hele bliver skåret fra hinanden. Det er altid spændende :roll:
Hvad med de øverste triangler? Er de OK? Skal de sandblæses/males eller hvad?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

12. apr 2019, 16:12

Jeg har en '92 Cab. Den har kørt 190. Den er vokset op i Napoli i 14 år. Bilen er malet, ab fabrik. Der er overhovedet ingen tjære i bilen.
Bilen har aldrig smagt salt. Der er ingen angreb af råddenskab. Ingenting. Vikings bil viser tegn, af riigelige masser af saltsuppe..
Min bil har gode bøsninger til pivotlejringen af forfjederne. Generelt gode gummibøsninger i undervognen. Motor, kobling og gearkasse er rigtigt gode. Jeg skal bare køre i bilen. Jeg gider ikke at rage med bilen, pga. selvskabte problemer. :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol: :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

13. apr 2019, 08:45

De øverste triangler er ret fine kun overflade snask.
De bliver kogt for at fjerne snask, glasblæst og genbeskyttet. Samt nye pu bøsninger.
Fjederskålen er fin

Alle Saab 900 har indbygget et potentielt fodsvamp problem i det område. Det er en snask fælde.
Heldigvis er det kun i højre side den skal op på briksen.
Er meget overrasket hvor kleint bilen er bygget ude i fronten ved tårnene.

De står oven på bundvangen samt bundpladen og er boltet på og kistret fast med nogle punktsvejsninger.

De må godt nok have forstærket den til motorløb
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6466
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. apr 2019, 15:43

Fint med trianglerne. De så lidt anløbne ud på billedet men det er nok bare gammel beskyttelse der skaller af man kan se så. Fjederskålene er lette at skaffe nye, så det kan næsten ikke betale sig at sandblæse male de gamle. Men de bliver også hurtigt grimme igen, så på en brugsbil ville jeg nok slet ikke gøre noget ved dem...

Ja hullet ved drivakslen er en skidt/fugt/rustfælde. Salt eller ingen salt, så skal der rengøres derinde jævnligt hvis ikke der på 20+ år skal blive hul.

Jeg mener bunden hvor trianglen boltes fast er er 1,5mm på og900 og måske det dobbelte på SAAB 99.
Metallet virker måske klejnt i forhold til en 99'er når man skillet det hele ad, men husk på den alu-bjælke du også har pillet af. Den er helt utrolig stærk i forhold til dens vægt, og den afstiver hele konstruktionen. På SAAB 99 er motorrumsbunden næsten helt lukket og der er en tilsvarende profil i jern. Sandsynligvis stærkere og stivere, men nok også omkring dobbelt så tungt.
Men du har nok ret; en 99'er er bedre til folkerace end en og900 uden forstærkninger. TIl normal daglig brug tror jeg dog ikke der er den store forskel.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. apr 2019, 17:10

Inderskærms stykkerne er heldigvis nemme at lave i hånden.
En stump 0,9 mm plade og en pladesaks, samt en hammer og et modhold.
Styrken i konstruktionen, er svær at bedømme, alene ud fra pladetykkelser og monterings metode.
Da der er mange andre ting der spille ind her !

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. apr 2019, 21:47

Rep stumper kan heldvis købes:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/bo ... nnel/1867/

Alt afrenset, bund og sidestykket er skiftet og alt malet og sealet.
Nu skal der bare "bundmaling" på.

Det er blevet rigtigt fint.

Og så er der lige samlesæt for fixe drenge:

Blokken skal lige males, og så er det samletid for motoren.
(På foto ses "smede kolv" ,afrettet blok, 9000 svinghjul, korttop til B204/B234L/R(modificeret), trimmet og afvejet plejl, om ballanceret krumtap og andre gode sager.)
Vedhæftede filer
20190415_192926.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

16. apr 2019, 11:47

Godt med et par fridage.
Så er der opboret brandbilsrød blok
Vedhæftede filer
20190416_113812.jpg
20190416_113754.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

16. apr 2019, 12:30

Umm Saab fabriksnye:
Ventiler, fjedre, skåle og ventillåse.

Alt godt til det fabriksnye korttop topstykke
Vedhæftede filer
20190416_122741.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

16. apr 2019, 16:43

Endelig jubii yeah
Ventilerne er lappet og monteret.
Det er et hæsligt arbejde at nørkle ventillåsene på plads i 16V topstykket, da de er væmmeligt begravet..

Nå men nu er det ordnet og der er en super sjældenhed:
B204/B234 korttop til langmotor. :mrgreen:
Vedhæftede filer
20190416_140424.jpg
20190416_131410.jpg
20190416_163451.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

17. apr 2019, 06:11

Det ser godt ud med alle de nye dele :D
Hvad har du brugt til at male motorblokken med ?
Det eneste man kunne sætte en finger på er sving hjulet, men det kan være at billedet snyder !
Men det ligner varme pletter i overfladen, og det giver ikke de optimale betingelser for koblingen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

17. apr 2019, 10:13

Det er billedet der "snyder" mht. pletterne på svinghjulet.
Enheden var med på motorværkstedet, hvor de glasblæste svinghjulet og kikkede nøje på det.

Det skulle jo afballanceres med krumtappen.
Dommen var: Overfladen er ok, de små pletter har ingen betydning.

Maling: Motoren er spray malet ( ikke med dåse :-) ) med varmefast industri grunder og varmefast emalje maling.

Samme maling som vi bruger til dieselmotorer, skibsmotorer, højtemperatur køleanlæg/varmepumper ( der kan blive op til 160C ) og som Silver Aero´s motor er malet med.

I "Brandbil rød" som Volvo og Saab brugte til deres motorer.

Stort arbejde til noget man næsten ikke kan se når alt er installerer. Men rød, som ab fabrik, skal blokken være, bare i bedre maling end de brugte i Laxå :mrgreen:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 12. jan 2004, 22:18

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

18. apr 2019, 15:09

Hej!

Det ser godt ud altsammen 😀👍
Gearkassen er også klar igen, gennemgået og med nye lejer, samt forstærket spidshjulsleje 💪
My Turbo Turns Faster Than Yours
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

18. apr 2019, 18:26

Yeah jubii. Gearkassen er klar til nye eventyr :-) Det bliver godt.

Der har været stor ængelste om kompressionsforholdet med de nye stumper.

Så jeg har afmålt topstykke volumen, stempel neddybnings volumen mv.

På følgende måde: Tynd olie i topstykket med tændrør monteret, olien suget op med kanyle og nål, det har givet:

Gl B202 topstykke : 41ml = 41ccm
Nyt B204/B234 topstykke: 46 ml = 46 ccm
Stempel fordybning (nye og gamle) : 12ml = 12 ccm

Som motoren var med 90,5 mm (før den blev boret op)
Deck cleance hight: 0mm , toppakning kompremeret 1,9mm
Det giver med 1.overstørrelse 2003,8 ccm volumen og gl. top stykke 8.78 : 1 komp. forhold.
(bogen siger 9,0 : 1) så det er fint.

Ny op planeret blok så stemplerne har negativ Deck cleance hight: -0,3, toppakning 1,9 mm kompremeret
Det giver med 2. overstørrelse (91mm) 2026,4 ccm og gl. top 9,06 :1

Ned 2.ovrstørrelse (91mm), negativ deck hight -0,3 og nyt topstykke: 8,46 : 1 med orginal 1,9 mm kompremeret pakning

Vil helst have 2,0 eller 2,2 mm toppakning. (så det bliver en custom build pakning)

Det giver et komp. forhold på mellem 8,39 : 1 ved 1.9 mm kompremeret toppakning
8:28 : 1 ved 2,0 mm kompremeret toppskning
8,11 : 1 ved 2,2 mm kompremeret toppakning

Da den har -0,3 mm stempelhøjde (dvs overhøjde) er det at foretrække min 1.5-2,0 mm overhøjde til squish zone
Så det giver med en kompremeret pakning netto: 1,9-0,3= 1,5mm
Ved 2,0 mm pakning bliver det 2,0 - 0,3 = 1,7 mm
Ved 2,2 mm pakning bliver det 2,2 - 0,3 = 1,9 mm (samme som med orginal std pakning.

Der skal også være plads til at stemplerne vokser når de bliver meget hedt....

Vel også helst have lav. komp = blød motor, der ikke giver bøvl med kraftigt ladetryk ( 1,0 til 1,2 barg )
Samt problemer med fremtidens miljø benz ( lav oktan )



Det skulle vis være det.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

19. apr 2019, 08:15

Jeg græder altid lidt indvendigt, når folk begynder at tale om tykkere toppakninger, eller neddrejede stempler.
For at reducere kompressions forholdet.
Afstanden imellem stempeltop, og topstykke er viktig, hovedformålet er at presse benzin luft blandingen ind imod tændrøret, hvis vi øger afstanden så vi et større dødt område, hvor benzinen bare ligge og ikke gør nogen nytte.
Mht. kompressions forhold, så burde du satse på samme forhold, som på den bil du stjal Di tændingen fra.
Sænker du kompressionsforholdet så mister du effektivitet i det område man normalt kører i.

Da jeg i sin tid byggede motoren til min gamle Volvo.
Der landede jeg på en afstand imellem top og stempel på 1 mm.
0,1 mm pr 1000 omdrejninger, er tommelfinger reglen for hvor meget en stål plejlstang strækker sig.
Så 0,7 mm plus 0,3 mm som sikkerhed.
Et kompressionsforhold på 9,0/1
MAks ladetryk på 1,2 bar på V power og 0,8 bar på oktan 95 , selvom det ikke er nogen god indikation på cylinder trykket.
Og maks effekten!
Og jeg bekymrer mig ikke så meget om fremtidens benzin kvalitet. Jeg kan ikke se hvorfor den skulle blive dårligere.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

19. apr 2019, 10:47

"Jeg græder invendigt" når du ikke tager hensyn til de faktiske forhold !
Squis zone skal være ca. 0.7-0.8 mm når motoren er drift varm for en 499ccm cylinder.

Så det vil sige kold motor plus stempel udvidelse i længden (smede stempler vokse noget mere end støbte) der til plejlstangs udvidelsen som nok ikke er meget mere end blokken hæver sig og den normale afstand plus stemplerne står 0.3 mm oppe af blokken.

Så begunder std. pakningen at blive noget"stram"
For lille afstand giver udfordringer, ingen afstanf giver " Diesel lyde" og slukket fest...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

19. apr 2019, 13:12

En gammel volvo B23et motor har smedede stempler, og smedede plejlstænger.
Du kan tage informationen som du vil.
Men det er ikke lette ting der drøner rund i motoren.
Og den har kørt i 10 år med 1mm i afstand uden problemer

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

19. apr 2019, 14:56

Er der ikke noget med at 9-5 stemplerne går lidt forbi blokken ?

Min plan er at prøvesamle toppen med test voks, så ved jeg nøjagtigt hvor meget plads der er når toppen er trykket nede.

Derefter besluttes om std. pakning er ok.

1mm? Stramt mål.

Tidl. kunne man købe toppakning med plus 0.4 mm som kompenserede hvis topstykket var planeret ned til min. mål.Sålede at knastkæden igen stod perfekt.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

20. apr 2019, 07:46

Stemplerne på en B205 motor ligger lidt under Blokken.
2017-07-09 14.22.57.jpg
Men toppakningen er også kun 0,6 mm tyk monteret.
1 mm det var det jeg bedømte som sikkert, da jeg byggede motoren.
Ud fra de oplysninger jeg havde tilgængelige.
Men det krævede også mange kontrol målinger, og fjernelse af materiale i topstykkets forbrænding kammer.
For at lande på et kompressions forhold på 9,0/1.
En gammel 8 v Volvo Motor behøver alt den hjælp den kan få for at blive nogenlunde effektiv.
Knast aksel timingen er vigtig, specielt nå man begynder at lave op på afstanden imellem knast aksler og krumtap.
Juster bare knast hjul er løsningen, Maptun sælger nogle til B2x4 B2x5 motorene.
Men om de passer på din B202 hybrid motor aner jeg ikke.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

20. apr 2019, 09:03

Mine stempler står 0.3 mm op af blokken.
De gamle stod plant med toppen, men blokken krævede bearbejdning for at få en overflade der kan tætne.
Det bedste er vel nok at få bearbejdet topstykket, så en std. pakning passer, ellers skal der en custom pakning til fra SCR eller lign.
Men der skal lige måles først :-)

Mht knaster så skal der helst Taladega knaster i toppen.
Det har min Silver Aero og de knaster passer fint med B202R
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

20. apr 2019, 10:10

Som motoren var med 90,5 mm (før den blev boret op)
Deck cleance hight: 0mm , toppakning kompremeret 1,9mm
Det giver med 1.overstørrelse 2003,8 ccm volumen og gl. top stykke 8.78 : 1 komp. forhold.
(bogen siger 9,0 : 1) så det er fint.

Ny op planeret blok så stemplerne har negativ Deck cleance hight: -0,3, toppakning 1,9 mm kompremeret
Det giver med 2. overstørrelse (91mm) 2026,4 ccm og gl. top 9,06 :1

Ned 2.ovrstørrelse (91mm), negativ deck hight -0,3 og nyt topstykke: 8,46 : 1 med orginal 1,9 mm kompremeret pakning
Jeg kan ikke rigtigt se at et squis mål på 1,6 mm skulle give nogle problemer, og du har reduceret kompressions forholdet, grundet den nye top. Og et lavere kompressions for hold det var vel dit mål ?
Det eneste problem er om ventilerne kan være der, men det giver en prøvesamling svaret på !
Hvad er forskellen på en talladega knast og en standart knast ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

23. apr 2019, 21:58

En god gang påske hjalp lidt på Cab-en.
Har fået sat repstykke hjulkassen i højre side, så er alt de kedelige fra forskærmen er fjernet.

Noget af et arbejde, med masser at tilpasning.

Forskærmen på OG900 er nogen af en kedelig konstruktion.

Den er svejst på og punktsvejst i samlingen mellem indre og ydreskærm.
En konstruktion er er skabt til råd og tærring.

Nu skal der klargøres til grunding og maling.

Godt højre side er fin inkl. tunellerne i højre side. :D

Har ikke lige et billede ved hånden.

PS. forskærmen passer rigtigt fint. der mangler dog aflangt hul til blinklys og tre firkantede huller til sideskørtet.
Men det er fixet nu.

pps: Heldigvis ikke et projekt som denne her:
http://trubbnos.doda.se/bodywork2_en.html
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

24. apr 2019, 17:32

Rust reparation er et had kærligheds forhold for mig.
Det er meget beskidt, og larmende.
Men tilgængel meget givende hvis man kan få det næsten at se ud til som da bilen forlod fabrikken.
Skærmkants samlingen er ikke genial, du har vel brugt en svejsegrunder, elle zinkspray inden de blev klattet sammen :?:
Egentlig så burde man kunne erstatte svejsningerne med lim, mange moderne biler er limet sammen.
Og jeg har svært ved at se hvilken øget styrke forskærmen giver karossen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

25. apr 2019, 09:07

Skærmen kunne lige så godt være limet fast, hviket den egentligt også er, den har nemligt fået sealer fra fabrikkern og så punktsvejst.
noget af et arbejde at få den afmonteret.

"På mit værksted bruger vi 3M Weld Thru II-svejsegrunder" :D og sealer.
( Vi= Jeg svejser og hunden fnyser når der kommer svejse røg og eller spray lugt fra svejsegrunder mv.) :lol:

Derefter mere grunder, maling, tynd undervognsbehandling i hulrum og samlinger, samt bronze tectyl til sidst, på nær synlige inderskærm.
Nedenunder får den også flere lag.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

26. apr 2019, 09:37

"Honey there is a gearbox in the trunk" :mrgreen:

Montage klar..

ps. I skal ikke være "bange for" muleposen hvor der står: Christ.

Den er Christ Pharma (nu overtaget af BWT), der fabrikerer og installerer UPW og poleret vand systemer til industrien.
I posen er der sikkerhedssko, min rygmærkevest og "hard hat" 8)
Vedhæftede filer
20190426_081555.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

2. maj 2019, 20:45

"Tunnel of love"

Tunellerne på OG900 er godt nok en snask fælde.
Højre side er fixet.
Venstre side er gravet ren.
Ingen gravrust heldigvis.
Men der var et bjerg af sand og snask.

Uden tvivl har 30 års olie spild ved filterskift bevaret men snasket til.
Desuden har bremsevæske strippet malingen i bunden af tunellen.
Den lille slange mellem bremsehovedcylinderen og koblingscylinderen begynder at svede efter 15-20 år.
Den er skiftet i 2008 til moderne slange der er tæt. Men gammel savl "husker malingen"


Billedet af kassen viser indholdet fra højre tunnel !
Nu starter jobbet med at affedte rense grunde og male. Derefter undervogns guf.

Så ja: "Tunnel of love" Som Dire Straits sang da jeg var ung.
Vedhæftede filer
20190502_203204.jpg
20190502_203158.jpg
20190502_203152.jpg
20190502_203142.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

2. maj 2019, 21:33

Hygger med trianglerne.
De nederste skiftede jeg sidste år da de var på lager.
De øverste triangler kan man kun få adgang til når motoren er ude, så det er nu de skal gennemgåes.

De blivet afvasket, fjernet bøsninger, blivet sandblæst, afsyret, får zink grunder, maskin emalje ovnbagt derefter nye PU bøsninger og til sidst bronze tectyl beskyttelse. Så skulle der være fred et par år.

Batterikassen får samme tur.
Den kasse lever et hårdt liv med syrespild og vejsnask.
Vedhæftede filer
20190502_175550.jpg
20190502_175608.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

3. maj 2019, 08:25

Trianglerne i toppen kan købes nye igen:
https://saabklubben-reservdelar.se/900- ... rarm-nt-1/

2x1990 svkr + post + eksportafgift + emballage = 4000 dkkr :shock:
og så skal der stadig nye bøsninger på hver side.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

3. maj 2019, 14:54

Ingen årsag til at bytte triangler/bøsninger.. :lol: :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

3. maj 2019, 20:05

Trianglerne er malet med "pishus maling ab fabrik"
Men de er jo heller ikke vigtige :mrgreen:

To bøsninger var døde, de to andre knirkede i bevægelse.

Og den ene side kan kun komme ud når motoren er fjernet, den andens side kan lige lirkes ud.
Men det er nu de skal renoveres mens der stadig er gods i dem og det er nemt.

De bliver brandbil røde :mrgreen:
Med Bronze snask :|
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. maj 2019, 11:01

Så er der "bransbilstriangler"

Sandblæst, afsyret, sandblæst igen og afspændt.

Flotte røde.
Og ja batterikassen er ab fabrik sort.
Men nu er den rød.

Triangler bliver efter 3.Maskinemalje lag, dækket af Tectyl i bronce.
Samme med tunellerne. Der dog også får hulrums beskyttelse.
Vedhæftede filer
20190506_155935.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. maj 2019, 17:50

Afspændt hvordan, og hvorfor det ?
Ind i ovnen i køkkenet sætte den på maks temperarur, og stille og roligt reducerer temperaturen.
Eller hvordan?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. maj 2019, 18:34

Kuglebombardering ? Næppe nødvendigt? :roll: :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. maj 2019, 21:54

Så er der svar til Statler & Waldorf:
https://youtu.be/14njUwJUg1I

Bagt ved 155F i 20-22 min. 😃

Vasket i petrolium,
Sandblæsning for at fjerne snask.
Afsyret for at fjerne mikrorust.

Kogt, stegt og ristet.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. maj 2019, 22:57

155℉= 68.33333℃.
Hvad er "Afspænding"efter bagning af metalstumper?
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 514
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

10. maj 2019, 22:55

Hej Viking

Hvad mener du med "Tectyl i bronce"? Er det ML, 897, amber eller andet? Er det brugbart på overfladerust, "pishusmaling" o.l., eller kræver det den store, grundige forbehandling, som du er i gang med?

I min nuværende 9K er der noget Dinitrol "snot", der vel også rent farvemæssigt kan karakteriseres som bronce (eller brunligt). Det ser ud til at være ekstremt effektivt (i hvert fald når det er sprøjtet ind i en bil, der har tilbragt sin barn- og ungdom i Sydfrankrig). Og i modsætning til det sorte stads, som vores (i øvrigt meget grundige) PAVA-mand bruger, smitter det ikke af eller drypper. Kender nogen noget til dette produkt?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

26. maj 2019, 17:30

Ja det er Tectyl Bronze
Normalt bruger man noget tyndflydende (penetration 1000 fra Dinitrol eller lign. fra Tectyl) først og dernæst det sorte tunge.

Bronzen beskytter super uden på maling, metal mv. Og holdet fint på bærearme mv. Se næste foto.

Jeg har givet tunnellerne: tre gange høj zink grunder - maskinprimer fra. Esbjerg paints, dernæst fire lag Maskin Emalje fra Esbjerg paints.
Med hånden - pensel. Så bliver laget dejligt tykt.
Dernæst efter 1 md. :
Bronze Tectyl og til sidst det sorte slidlag.
Så holder de nok min tid ud.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

26. maj 2019, 17:37

Fra skrot til nice:

Lejenav- hjulnav blev adskildt og sandblæst.
(Alle pas flader beskyttet)
Malet med høj temp. industri zink grunder, dernæst høj temp. maling og til sidst Tectyl Bronze.

Bremseskjold var egentligt ok bare anløbet og med nogle huller fra angreb af værktøj.

Svejset og ordnet. (Metallet er i orden, skal bare friskes).
Vedhæftede filer
20190525_173730.jpg
20190526_171302.jpg
20190526_171507.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

26. maj 2019, 17:41

Krængningsstabilisatoren er monteret med nye PU bøsninger og ny tandstang også med PU bøsninger.
Monteret med ZF led.
Bære kugler bliver også ZF

Nye hyd. slanger og ny hyd. pumpe, så er der 200kkm i det igen.

Har også nyt speedo-kabel på hylden, det er bare ikke monteret endnu.

Prepper til maling af motorrummet, dernæst nye bremserør, nyt koblingsrør med rustfrit flet og nye oliekølerslanger.

Ikke at glemme slangen mellem bremsebeholder og hovedkoblingscyl. Den slange har det med at dø og beynder at savle bremsevæske død over alt...
Vedhæftede filer
20190526_171347.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12566
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

29. maj 2019, 09:14

Friske lejer og Bronze på støvpladen (Efter rød emalje) men røde støvplader er lidt for kinky..

Nu skal hjul akslen bare presse i.
Har lavet værktøj til pressen så der kun trædes på inderringen af lejet under i presning.
Vedhæftede filer
20190529_090511.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Projekt Forum"