Har arbejde en del med OG900 rudehejs, på mange biler.
Samme problem på dem alle:
Alder giver en stiv mekanisme, da fugt og salt gør at drejeled æder sig sammen.
De kan løsned med at komme mekanismen i diesel, derefter bevægelse og mere diesel.
Kan også løsnes med benzin, meeen det er ret brandfarligt, så det anbefales ikke.
WD40 kan hjælpe, men giver ikke samme effekt som at dyppe mekanisme i diesel.
Derefter skal det smørres igen.
Den værste fjende er dog hulrumsvoks ved rustbeskyttelse !
Det stads sætter sig i glide u-skinnerne til ruden og gør bevægelsen træg.
Det stresser motoren og tandkrandsen.
Man kan adskilde motoren, rense den og give den nye kul, men det er ofte en stakåndet frist, der ikke holder særlig godt.
Bedste løsning; Ny tandkrands, ny motor.
Armen ind i døren og rense glide u-skinnerne med petrolium på en klud... Hæsligt arbejde, men det løser kilden til problemet.
Delene er lidt kostbare, meen afskrivningen på så gamle bilen er ofte 0 kr. Så er der råd til nye dele...
Tandkrandsen leveres med låseringe mv. så den gamle skal bare bores løs og fjernes.
Nogle gange er mekanismen ødelagt pga. fugt og rust således at hullerne i mekanismen omkring tandkrandsen er slidt ovale, og så nytter det ikke noget at skifte tandkrands, for tandhjulet i motoren kan ikke gå i korrekt indgreb og så kammer den over eller låser fast på tænderne. Så er der kun muligheden tilbage at finde en brugt mekanisme og få den "smurt op"
Desværre er Saab 900 mindst 25 år gamle og ældre, så det at finde brugbare mekanismer begynder at bliver meget svært, især her i fugt og rust Danmark. De skal nok findes i Midt sverige for at undgå at de er rustet sammen.
Men hoved kilden til problemt skal løses: Voks i glide skinnerne.....