Ikke langt fra det Mikkel (Vagn´s nevø) fortalte mig. (jeg købte den jo af Mikkel)
Vagn var i Tyskland på jagt efter dejlige Saab biler, og så Sonetten. Købte den, selv om han jo er 2T entusiast. Den stod vist kort i udstillingen i Nordborg ?? (Det må vi spørge Vagn om (talte dog med Vagn i Søndags, og de havde undret sig over hvad der var sket med den blå Sonett).
Vagn var på jagt efter 2T Saab og Sonett mv., men han syntes at den blå var i så god mekanisk stand og ingen rust at det ville være ærgerligt ikke at købe den, for de er ret sjældne.
Mikkel blive vild med bilen og købte den senere, for selv at bruge den og evt. renoverer den lidt over tid.
Mikkel blev "ramt" af familie forøgelse og manglende garage plads og tid til bilen, så den blev sat til salg på SKD.
Min interesse var kun Saab turbo, så jeg var egentlig ikke interesseret i Sonetten, da den var til salg på SKD i jan. 2004 .
Annoncen løb ud på SKD og den var væk fra sitet. Var på et tidspunkt til bilmesse i Fredericia og jeg så på parkeringspladsen en gul Sonett III, fortalte min far og bror, der var med, at: "Ja det er en Saab, men den har ingen turbo, så min interesse er der ikke, mærkelig lille plastik bil men ok den har jo V4 17M motor”
Vi talte en del om Taunus 17M, på messen. Det var jo den bil mine forældre købte i 1974 da vi rejste til Esbjerg, hvor min far startede som selvstændig køleanlægsfabrikant. Taunus bilen var en 17M model 1969 stationcar i rød 40kkm gammel, med sort ”plastik” sæder. Dejlig bil, kan stadig huske lugten af den osv…
Nå, kikkede på den gule bil igen på vejen ud til bilen. Hmm, den har jo 17M motoren
Og vi talte om den gang min far og storebror skiftede motoren i Ford-en. De købte en long block hos Ford i Esbjerg til 2450 kr. , jeg undrede mig dengang og spurgte hvorfor ? Svaret var den gang at motoren er meget slidt efter ca. 250kkm og det er er billigere at købe en ny blok, end at få hovedrenoveret den gamle, desuden var det jo firmabilen, så den skulle bare virke 100 %.
Så giraffen ( vist på tidl. foto ) kom på arbejde med at fixe Ford-en.
Nå, vi snakkede en del Taunus 17M og Saab på vej hjem, den dag.
Det ulmede åbentbart en del i min «Skalle» så jeg talte med slettet grundet GDPR.... da min Saab 9000 var til service, og spurgte om Sonett. Er de ok. Svaret var: Fin lille ukendt bil, velbygget og holdbar, det er jo en Saab
, køb en hvis den IKKE har rust.
Så huskede den blå der havde været til salg på SKD, kontaktede Mikkel der boede i Aarhus og vi aftalte at mødes ved bilen.
På det tidspunkt var den hos Mikkels bedsteforældre lidt uden for Nørresundby. Noget af en tur fra Nordsjælland til norden fjords og retur. Men ok B234HTT nappede det fint. med 80-100 liter højoktan.
Så bilen, kørte en kort tur på snedækkede småveje og var overtalt…
Tænkte hvor tit finder man en Sonett unde rust, med få km og i helt original stand ?
Købte bilen og aftale at den kunne stå i garagen til påske, hvor jeg hentede den på en auto trailer med 9K bilen…
Kørte fra Nørresundby til Esbjerg hvor sviger fammilien bor og hjem dagen efter....
Fik den hjem og alle sagde: Hvad er det dog for en underlig plastik bil i hæslig farve. Kun to grupper anerkendte den: Helt unge knægte (Har nok set den i Vmax) og deres bedstefædre (Husker den fra 70erne.)
Lejede en garage til den, hvor den stod i 10 år.
Fik endelig købt eget hobby værksted i 2012, så den kunne komme hjem, blive tjekket og indregistreret. Det blev den i 2014.
Så den 40 års fødselsdagsgave fra mig til mig, tog lidt tid at få sjov ud af…..
Frem til nu:
Ja bilen skal bruges, til træf, hygge kørsel og ture til syd Sverige. osv.
Med vuffer ( der er 13 år gammel nu ) og fruen…
Derfor skal alt mekanikken være tip top og brugbart.
Renovering bliver delt i to pakker:
1) Motor, transmission, ophæng mv., motorrum og bund nu
2) Kabine og maling næste vinter.
Ellers kommer den ikke ud og rulle i sommeren 2020 og del vil være ærgerligt.
Når ikke at få den rullende til træffet hos Vagn, desværre. Det ville ellers være helt perfekt..