Se lige her ang. diesel biler:
https://www.youtube.com/watch?v=HGEToK8XleE&t=1153s
Jeg elsker også vores diesel biler, har selv to stk.
Billige i drift, langt pr. liter, billig brændstof, nemme i trafik, da de bare trækker som en traktor og er drift stabile.
MEN tiden for diesel er omme. Vi ved jo godt at der er snydt med udledninger af ALLE diesel biler uden SCR systemer.
Folkevogn blev fanget, meeeen alle de andre har også lavet biks. Der er nok en grund til at Toyota ikke længere sælger diesel personbiler til dk. Jaguar har skrottet deres super højt ydende 3,0 diesel osv.
Ældre dieselbiler er allerede forbudt i større byer og forbuddet vokser.
Der er ligesom tre typer diesel:
1)Old School ala Mercer 300 TD, Saab 9-5d, uden partikelfiler eller andet: De er ”færdige”
2) Euro 4-5 norm. Ældre type diesel med partikelfilter men UDEN SCR system: De er ved at blive udfaset pga. NOx
3) Euro 6 norm. Nye typer diesel med SCR, ala AdBlue#, ja de holder nok et stykke tid, men Nano partikler fra dem bliver deres endeligt, og de er også begyndt at blive uønsket i storbyerne.
#AddBlue virker ikke når motoren er kold og eller hvis udetemperaturen er lav så fryser ”salmiakvandet” som AdBlue er lavet af.
https://www.strongblue.dk/hvad-er-adblue/
Så det er lovgivning der stopper diesel ikke teknologien.
Så er der kun benzin, hybrid eller el tilbage lige pt.
Benzin virker ok, men der begynder også at være kraftige ønsker om at de skal stoppe. Desuden er deres brændstofforbrug højt i forhold til diesel og mange nye krav til minimering af udledninger og effektivitet gør at de bliver komplekse og skrøbelige.
Hybrid, ja der har man begge systemer og vedligehold og vægt fra begge systemer. De fleste hybrid på marked kan ikke rulle langt, og slet ikke hurtigt, før motoren skal starte. De er lidt ala en sutteklud med ringe brændstof økonomi.
Vi har en Toyota hybrid i firmaet, de ruller 12 km/l ved pæn kørsel og deres rækkevidde på er er ret sløj i virkelighedens verden. Desuden ”pines” motoren en del. Ruller man ved eks. 20 km/t og vil accelererer starter motoren kold og på fuld gas for at kunne følge med. Det gør den tit og det er hård kost for en forbrændingsmotor i længden med mange koldstarter og hård belastning.
Ren el, her er der lige pt. kun et fabrikat der mestre det, nemlig Tesla, resten er nybegyndere i første generation, der lige er ved fumle sig frem, med elbiler der er lavet af udhulede benzinbiler der har fået en el motor. Skoda gruppen med div. subbrands forsøger og er på vej, men det tager nogle år før de er på højde med Tesla, og så har Tesla flyttes sig i mellemtiden.
Som trenden går i dag, udvikles der batterier med større kapacitet hele tiden, men de fleste melder ud at de vi vende ved ca. 500-600 km på en opladning. Bedre batterier betyder færre batterier og dermed lavere vægt. Super lang rækkevidde priorers ikke.
Hvad gør man så når man skal på skiferie mv. ? Fly, bus, tog eller ”tissepauser”
PS. er jeg selv el bil hellig ?
NEJ vi har to diesler og gamle Saab uden katalysator. Der var nok en grund til jeg købte en Jaguar XJ 4,2 V8, mens det stadigt er muligt at cruise i V8 Comfort & Style. Lige straks bliver det umuligt ( pga. ejer og brændstofafgifter mv. ) elsker dog mig Jag. Den er nice…. Og den bruger ikke mere benz i min Saab 2,0T .-), selv om de har 175 HK og den har 330 HK….
Vi vil gerne købe en Tesla, men de må godt modnes et par år endnu .-)