Banner cycler

Saab 9-5 2001 skal omsynes pga tæring mv

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 2001 skal omsynes pga tæring mv

18. maj 2023, 06:09

Din lave spænding på mobilscan kommer fra obd stikket, og ikke motorstyringen desværre.
Skærmbillede (95).png
Pin 4 og 5 er stel
pin 16 er batteri+ over sikring 9 i kabinen.
At få bugt med fejlkoden kræver en mand med erfaring, og en Tec2 tester.
Da du skiftede vakum slanger sad der 2 solenoider på brandvægen?
For hvis du har byttet rundt på dem så vil fejlkoden optræde.

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 2001 skal omsynes pga tæring mv

19. maj 2023, 20:34

Jeg har tjekket OBD stikket H16-5. Stelforbindelsen til pin nr. 6 mangler, men der er spænding på ca. 12,6 v imellem pin 5 og pin 16 via sikring nr.9 i kabinen. Samme spænding som på batteriet med og uden tænding på. Men når jeg starter, så er spændingen ikke længer 14 v på batteriet kun ca. 13,8 v. Jeg har monteret et voltmeter igen inde i kabinet og det viser nu kun ca. 13,5 - 13,3 volt når jeg kører. Lidt afhængig at om econ et tænd eller slukket så er forskellen ca. 0,2 v. Det minder meget om målingerne den gang jeg havde den gamle generator??
Mobil scan ligger ca. 0,2 v under det jeg måler på mit voltmeter i kabinen. http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 5d75e7f06a
Vdr. vaccumslanger så sidder de rigtigt i følge diverse skitser og der er nr. 2 magnetventiler, den har jeg ikke demonteret. Den styrer en AKA ventil via vaccumslange, som også er med på skitsen. De 3 slanger er skiftet tidliger og ensratteren vender rigtigt.
Slanger som skal skiftes.jpg
Vdr. P1110
Jeg fik på et tidspunkt tjekket fejlen med en tech 2 tester, og den viste også bare fejlkoden P1110, men kan testeren vise mere?
Jeg laved endnu en røgtest og her var der lidt utæthed ved denne studs. https://www.maptunparts.com/engine-comp ... -3-t7.html og også lidt utæt så det ud til ved studsen til slangen på brændstofregulatoren. Det er slet ikke så let at se hvor røgen kommer fra.
https://www.maptunparts.com/fuel-system ... t5-t7.html
Jeg fik tætnet med dels ny o-ring og ny slange ved studs. Så lavede jeg en ny røgtest og nu så det ud til at være tæt.
Men efter den sædvanelig køretur kom fejlen igen. Jeg udfører lige en røgtest i morgen igen, for at se om noget har ændret sig.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 2001 skal omsynes pga tæring mv

21. maj 2023, 09:25

Hvad kan en tec2 tester fremfor en uorginal.
Den kan læse alle fejlkoder ud korrekt, med den korrekte beskrivelse.
Og på alle styreenheder der er koblet på bus systemet.
Herefter kan den vise alle ind og udgange, med den korrekte forbindelse.
Feks mobilscan kan ikke vise værdier fra den tryksensor fejlen referere til, og den kan ikke vise når ventilen er aktiveret.
Ud over det så kan en tec2 vise 50 forskellige ind og udgange hvor MBs kun viser 10.
Og så er der aktivering af udgange mens bilen står stille, hvilket hjælper meget.
Og omkodning/tilpasning af nye styre enheder, samt software opdateringer.
Der er en del gang hvor jeg har måtte opgive at finde problemet, selv med en dyr universal tester. Andre gange har jeg fundet fejl som mærkeværkstedet ikke kunne finde, det er lidt hit and miss.
Men testeren er stadig ikke bedre end manden der betjener den.
De 13,5-13,2 volt er stadig i den lave ende, du bliver nok nød til at lave spændings falds målingerne om, nu hvor generatoren lader.
Hvad viser voltmetret når du kører på landevejen?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 2001 skal omsynes pga tæring mv

21. maj 2023, 10:30

ok røgtest i går viste utæthed et andet sted, nemlig ved oliepåfyldningsstudsen, den var helt løs. Jeg havde en anden o-ring der passede og så blev det tæt. Jeg målte også tæthed på den sorte slange der går bagud af gasspjælden, men da der på slanger sidder to ensrettere som vender hver sin vej, så skildte jeg slangen af ved et T skykke som sidder imellem de 2 ensrettere. Men her viste røgtesten ingen utætheder.
Men selv om jeg nu ingen utætheder kan måle, så kommer fejlkoden P1110 stadigvæk igen efter en køretur med stop/start under vejs.
P1110 fejlen er for mig det allerstørste problem, selv om jeg har kørt med den i 2 år og ca. 24.000 km uden nogen problemer, så vil jeg meget gerne have det løst inden bilen skal sælges, for det et ikke så nemt at fortælle en køber, at fejlen ikke betyder noget. Men der er jo også en øvre grænse for hvad bilen kan bære yderlige af omkostninger ud over de ca. 9.000 kr jeg lige her før og efter syn har kostet mig i materialer alene.
Jeg er ikke afhængig af at jeg skal tjene en hel masse på bilen ved salg, bare jeg kan få mine omkostninger dækker. Jeg har brugt alt for meget tid på den dumme P1110 fejl, så jeg må nok nu kontakte en SAAB specialist, som er rutineret bruger af Tech 2 ok kan løse problemet inden for rimlighedens grænser.
Spændingen når jeg måler inde i bilen er ca. 13,5 v. Men måske er det mit batteri, som alligevel ikker er så godt længere? For hvis jeg lader batteriet helt op med min lader, og derefter starter og måler spændingen på batteriet, så er batterispændingen ca. 14,05 v. men den falder så til 13,8 v efter lidt tid i tomgang.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn

Tilbage til "Modern Forum"