Banner cycler

9-3 2.0t 2002

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

9-3 2.0t 2002

13. aug 2023, 19:48

Hej der!

Er ny på denne forum...

Spørgsmålen om 9-3 2002 2.0t. Nu kører jeg på Toyota som jeg leaser og som skal tilbageleveres i slutningen af denne måned. Derfor kigge jeg på noget billigt som jeg kan køre i hverdagen. Jeg har fundet et godt eksemplar på Bilbasen - https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/saab/ ... 5d/5887462. Kilometertalen er relativt lavt, men jeg er lidt bange for at jeg skal lave en service ved 100tkm. Hvad siger I om det? Er det en god eksemplar som skal kigges og prøves? Hvad med reservdele og mekaniker i trekantens område? Og hvad med serviceomkostningere?

På forhånd tak!

P.S. beklager for mit dårligt dansk :)


Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 2.0t 2002

14. aug 2023, 12:14

Den er værd at kigge på, men prisen ligger 10-15 tusinde kroner for højt, efter min mening, selvom den ser meget pæn ud.
Den står for et 21-22 års service, og ikke km. Med det lave km tal så burde den være til service hvert år.
Standard servicen er ikke specielt dyre, men hvad der kommer ud over det af tillægsarbejder det er svært at forudse på en gammel bil.
Almindelige sliddele er ikke noget problem at finde, det er mere specielle saab dele der kan være svære at finde.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

14. aug 2023, 14:53

Tusind takker for svaret, Morten! 8)
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9-3 2.0t 2002

14. aug 2023, 22:26

Som Morten skriver, er det nok en bil der er værd at se på. Specielt hvis du ikke kører alt for mange kilometre om året.
Virker meget velholdt. En velkørende model med fuld service og få kilometre. Altid i garage.
Hvis du ser den, så kig værkstedsregningerne igennem. Er bremserne skiftet? (Sikkert én gang). Hvad med turboen?
100.000 km. er ikke meget. Ca. 5000 pr. år, men hvordan er de kørt? Har den stået stille i mange år?
Under alle omstændigheder vil det være en god idé at få en mekaniker med forstand på SAAB til at gennemgå den.
De findes i Midtjylland.
Prisen er svær at sætte på så gammel en bil, men er den så fin som det ser ud til, er den måske nok en smule høj, men ikke nødvendigvis meget!
Jeg har selv en 9-3 uden turbo fra 1998. De første 200.000 km var der ikke de store udgifter udover det forventelige.
Hvis du ser den, så skriv endelig hvad du beslutter dig for.
Jeg vil tro at vi er nogle stykker, der kunne tænke sig at eje lige sådan en SAAB.
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

16. aug 2023, 11:34

Gissel skrev:
14. aug 2023, 22:26
Som Morten skriver, er det nok en bil der er værd at se på. Specielt hvis du ikke kører alt for mange kilometre om året.
Virker meget velholdt. En velkørende model med fuld service og få kilometre. Altid i garage.
Hvis du ser den, så kig værkstedsregningerne igennem. Er bremserne skiftet? (Sikkert én gang). Hvad med turboen?
100.000 km. er ikke meget. Ca. 5000 pr. år, men hvordan er de kørt? Har den stået stille i mange år?
Under alle omstændigheder vil det være en god idé at få en mekaniker med forstand på SAAB til at gennemgå den.
De findes i Midtjylland.
Prisen er svær at sætte på så gammel en bil, men er den så fin som det ser ud til, er den måske nok en smule høj, men ikke nødvendigvis meget!
Jeg har selv en 9-3 uden turbo fra 1998. De første 200.000 km var der ikke de store udgifter udover det forventelige.
Hvis du ser den, så skriv endelig hvad du beslutter dig for.
Jeg vil tro at vi er nogle stykker, der kunne tænke sig at eje lige sådan en SAAB.
Hej Gissel!

Tak skal du have! Meget godt input.

Spørgsmålene:
1. Hvor i Midtjylland findes man en Saab mekaniker?
2. Hvilke problemer har du oplevet efter 200tkm? :shock:

Jeg planner at kigge på bilen i denne weekend. Og så kommer jeg tilbage med komentarer. Jeg kan tilbagelevere min Toyota kun i slutning af september. Derfor der kan være en som kan købe denne Saab før mig :)

P.S. beklager for mit dansk :roll:
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6959
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: 9-3 2.0t 2002

16. aug 2023, 14:29

andrus.rackausks skrev:
16. aug 2023, 11:34
P.S. beklager for mit dansk :roll:
Du har intet at undskylde, du skriver bedre dansk end en hel del danskere gør :D :lol:
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9-3 2.0t 2002

16. aug 2023, 16:31

Hej Andrus.
Dit dansk er i den grad forståeligt. Du har ingen grund til at beklage det!
Jeg forstår at du bor i Fredericia og bilen står i Mårslet lige syd for Aarhus. Derfor tænker jeg at du ser efter hvornår det værksted, der har lavet service på bilen, Chr. Østergård i Aarhus (nu hedder de Uggerhøj) sidst har efterset den. De kunne være en mulighed, men jeg ved ikke hvor meget de arbejder med SAAB mere, om de stadig har mekanikere der kender mærket. Ellers er der i Brædstrup et gammelt og stadig fungerende SAAB værksted og forhandling. En mulighed er at lade FDM i Aarhus lave en brugtvognsundersøgelse.
Men brug din sunde fornuft.
Husk at være opmærksom på undervognen, hjulophæng og affjedring. Hvis der ikke er skiftet noget her kan mangt og meget være blevet træt gennem årene.
Vedrørende min bil: Fraset et drilsk problem med en delvist knækket elledning til én af brændstofdyserne har der kun været tale om forventelig slitage. Det er efterhånden en del, men den har så også kørt over 600.000 km. Af den grund vil jeg se på bilen i Mårslet hvis du siger nej tak til den. Min forventning er at der er en spændende bil til mange gode år endnu.
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

16. aug 2023, 20:41

Speedy skrev:
16. aug 2023, 14:29
andrus.rackausks skrev:
16. aug 2023, 11:34
P.S. beklager for mit dansk :roll:
Du har intet at undskylde, du skriver bedre dansk end en hel del danskere gør :D :lol:
Speedy, vi må alle sige en stor tak til Koldings sprogskole :D
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

16. aug 2023, 20:51

Gissel skrev:
16. aug 2023, 16:31
Hej Andrus.
Dit dansk er i den grad forståeligt. Du har ingen grund til at beklage det!
Jeg forstår at du bor i Fredericia og bilen står i Mårslet lige syd for Aarhus. Derfor tænker jeg at du ser efter hvornår det værksted, der har lavet service på bilen, Chr. Østergård i Aarhus (nu hedder de Uggerhøj) sidst har efterset den. De kunne være en mulighed, men jeg ved ikke hvor meget de arbejder med SAAB mere, om de stadig har mekanikere der kender mærket. Ellers er der i Brædstrup et gammelt og stadig fungerende SAAB værksted og forhandling. En mulighed er at lade FDM i Aarhus lave en brugtvognsundersøgelse.
Men brug din sunde fornuft.
Husk at være opmærksom på undervognen, hjulophæng og affjedring. Hvis der ikke er skiftet noget her kan mangt og meget være blevet træt gennem årene.
Vedrørende min bil: Fraset et drilsk problem med en delvist knækket elledning til én af brændstofdyserne har der kun været tale om forventelig slitage. Det er efterhånden en del, men den har så også kørt over 600.000 km. Af den grund vil jeg se på bilen i Mårslet hvis du siger nej tak til den. Min forventning er at der er en spændende bil til mange gode år endnu.
Søren, jeg vil sige en stor tak for dine kommentarer.
Jeg prøver at gøre det mest jeg kan, og så kommer jeg tilbage med min konklusion. Hav en god aften!

Mvh,
Andrus
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-3 2.0t 2002

17. aug 2023, 14:43

Hej Andrus

Min (meget sparsomme) erfaring med OG9-3 er først og fremmest: Pas på rust! Og det ser jo fint ud på billederne, men her har jeg et problem: Registreringsnummeret (nummerpladerne) er tilsyneladende opdigtet. Jeg kan i hvert fald ikke finde nummeret, når jeg søger på synsdata hos Fstyr.dk. Det har jeg ellers altid brugt, når jeg ville tjekke km-tal, synsdatoer etc. for at få et lille billede af brugsmønsteret, selvom det selvfølgelig ikke siger noget om, hvorvidt det lave km-tal er fremkommet på lejlighedsvise langture eller hyppige småture med koldstarter.

Jeg kan sagtens finde gode grunde til at sløre eller slette nummerpladen på billeder, man offentliggør, men at photoshoppe dem? Hvad er der så ellers manipuleret ved billederne?

Nå, sælger har måske en god forklaring. Men husk din sunde fornuft og en gang sund skepsis, når du taler (og evt. handler) med ham. Og tjek den dokumentation, han påstår at have, især for det seneste år (man sparer måske lidt, når man er på vej til at afhænde bilen).

Og så rimer "noget billigt" ikke rigtigt på en SAAB, men dejlig er den da :wink: .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9-3 2.0t 2002

17. aug 2023, 15:01

Jeg har flere gange fundet bilen via nummerpladen.
Lige nu gennem søgning "grøn afgift biler" hvor jeg så klikker mig ind på Tjek Bil via nummerpladen.
Den er godkendt uden anmærkninger september 2022.
Har et andet sted set at den er omregistreret august i år.
Jeg mener det virker til at være en OK sælger, men det finder du ud af Andrus, når du ser bilen.
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

17. aug 2023, 15:03

NC_Ribe skrev:
17. aug 2023, 14:43
Hej Andrus

Min (meget sparsomme) erfaring med OG9-3 er først og fremmest: Pas på rust! Og det ser jo fint ud på billederne, men her har jeg et problem: Registreringsnummeret (nummerpladerne) er tilsyneladende opdigtet. Jeg kan i hvert fald ikke finde nummeret, når jeg søger på synsdata hos Fstyr.dk. Det har jeg ellers altid brugt, når jeg ville tjekke km-tal, synsdatoer etc. for at få et lille billede af brugsmønsteret, selvom det selvfølgelig ikke siger noget om, hvorvidt det lave km-tal er fremkommet på lejlighedsvise langture eller hyppige småture med koldstarter.

Jeg kan sagtens finde gode grunde til at sløre eller slette nummerpladen på billeder, man offentliggør, men at photoshoppe dem? Hvad er der så ellers manipuleret ved billederne?

Nå, sælger har måske en god forklaring. Men husk din sunde fornuft og en gang sund skepsis, når du taler (og evt. handler) med ham. Og tjek den dokumentation, han påstår at have, især for det seneste år (man sparer måske lidt, når man er på vej til at afhænde bilen).

Og så rimer "noget billigt" ikke rigtigt på en SAAB, men dejlig er den da :wink: .

Mvh/NC
Hej NC!

Velkommen til diskussion.

Om Fstyd.dk - tusing tak! Det vidste jeg ikke om det. MEN, når jeg skriver ind dette nummer DA87757, så kan jeg finde informationen på fstyr.dk. Se her - https://imgur.com/a/QgdV2ln. Har du måske lavet en fejl?
Alligevel har jeg skrevet til Uggerhøj og spurgte dem om service dokumentation. Jeg håber at de kommer tilbage med noget interresant.

Ellers tak til dit input! :)

P.S. Jeg håber at Saab'en bliver lidt billige som min Toyota med 3k DKK leasing
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-3 2.0t 2002

18. aug 2023, 13:58

Hej igen

Jeg beklager meget (især for mistænkeliggørelsen i forhold til sælger), men jeg sværger, at det i en periode ikke har været muligt for mig at finde bilen på fstyr.dk (jeg tjekkede endda efter med bl.a. min egen bil, hvor alt virkede som vanligt). Men nu virker det skam -også for mig :? .

Det meget lave km-tal er åbenbart især fra de senere år, så sælger kan nok fortælle mere om brugsmønstret. Uggerhøj må og vil næppe give oplysninger til tredjemand før et evt. køb, så tjek den dokumentation, som sælger har. Service skal være årligt med det lave km-tal, og om modellen har særlige svagheder ved lejlighedsvis brug eller mange koldstarter, ved jeg ikke. Det kunne måske være oilsludge, men det ved andre helt sikkert mere om.

Rust rammer skærmkanter (men de ser jo fine ud på billederne), men også ved "Opel-propperne" i bunden samt i bagagerumskanten rundt om reservehjulet.

Held og lykke med det -den bliver forhåbentlig billigere (og helt sikkert meget bedre) end din Toyota-leasing, selvom reparationsudgifter og grøn ejerafgift gør deres bedste for at tage livet af gode klassikere.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9-3 2.0t 2002

18. aug 2023, 19:14

Ja vi må da regne med at bilen er OK.
Jeg skrev en besked til sælger for et par dage siden for at høre lidt mere om bilen. For som NC skriver har den kørt endog meget lidt de senere år.
IKKE fordi jeg køber den for næsen af dig Andrus. Kunne aldrig falde mig ind.
Men jeg undrer mig over at sælger ikke er vendt tilbage.
Og den er stadig på nettet.
Så det bliver spændende at høre din mening Andrus.
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

19. aug 2023, 17:02

Idag var jeg i Mårslet og kiggede på bilen. Den er i virkelig, virklelig god stand…service bogen er sidst opdateret i 2022, og jeg kunne se at bilenvar serviceret hver år. Det eneste ting som var lidt mærkeligt er at fakturaer var kun op til 2011. Morten (ejer) sagde at det var fordi at den forhandler skiftede deres navn og systemet og de mest af data var væk. Ellers er meget god bil til pengene. Og hvis den ikke bliver solgt, så tager jed den hjemme i næste måned. Tusind tak for jeres hjelp og komentarer! Jeg håber at vi ses på Saabs klubforsamling 8)

Vh,
Andrus
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9-3 2.0t 2002

19. aug 2023, 21:27

Hej Andrus.
Først og fremmest et STORT tillykke.
Når det er sagt så undrer det mig at der kun er fakturaer frem til 2011.
Det var nok omkring det tidspunkt at Chr. Østergård blev solgt til Uggerhøj, men hvis bilen fortsat blev serviceret der, skal der da også være fakturaer siden da! I et nyt system. Og hvis ikke, hvor blev de årlige eftersyn så foretaget?
Hvis du er det mindste i tvivl så overvej om du skal gøre handelen betinget af at en undersøgelse ved enten en SAAB mand eller ved FDM ikke viser alvorlige fejl.
Du kan eventuelt sige at prisen på en så gammel bil i den grad afhænger af aktuelle tekniske stand.
42000 kr, eller hvad du skal betale, er dog en del penge.
Hvis bilen er OK så fint!!
Men hvis der forestår skift af polyrem, baghjulsbremser og måske undersøgelse for Oil Sludge i nær fremtid så skal det beløb jo lægges til købsprisen.
Så et besøg hos en kender kan være givet godt ud.
Men lige nu: TILLYKKE!!
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Mortenratjen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19. aug 2023, 19:58

Re: 9-3 2.0t 2002

19. aug 2023, 23:38

Hej…. Det er mig som ejer bilen som Andrus har kikket på idag… for at undgå flere gisninger/misforståelser om enten mig eller bilen så er jeg i besiddelse af alle fysiske fakturaer FRA 2011 og frem til idag på diverse service/reparationer der er lavet(ikke omvendt) Da Østergaard/uggerhøj biler fik nyt database system i 2010 er det ikke muligt og se de fysiske fakturaer/rep før dette! Der er et fuldt stemplet service hæfte(saab service) fra ovennævnte. Jeg har kendt til denne bil fra ny og familien der ejede bilen( 1EJER), alt er lavet efter de forskrifter saab/uggerhøj/østergaard biler ved og kender til uden kompromisser.. som Andrus selv har kunne konstater idag står bilen i en virkelig virkelig flot stand som nok vil forbavse de fleste..
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: 9-3 2.0t 2002

20. aug 2023, 15:22

Ser den først nu! Må jeg sige: "Shit, den er flot!!" :shock:

Den står jo knivskarpt dér i sin "Steelgrey 279" farve, uspoleret og med et nærmest uhørt lavt km-tal...det er vildt :shock: 8)

Et sådant eksemplar er ikke let at prissætte, så det beror mest på en forhandling på et eller andet rimelighedsniveau. Nøgternt betragtet er 42 af de lange formentlig ikke helt skævt. Man får rasende meget bil for slanterne. Ja, den er næsten værd bare at gemme.

Uanset hvad, skal der naturligvis stadig holdes et skarpt øje på modellens svagheder (vi ved allesammen hvilke), specielt hvis den skal i daglig trafik og i særdeleshed ved korte ture.

Er man god ved den, er jeg overbevist om, at ny ejer vil komme i godt selskab i årene fremover. Lidt som at have en god ven ved sin side.

Jeg håber inderligt, at Andrus løber af med den. Lyder til, at han må være rette aftager. Jeg kommer han ikke i forkøbet. Modellen er ikke interessant for undertegnede, med mindre den var med blødt tag.

Lycka till...... :-)

/Henrik
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

20. aug 2023, 15:31

hf-eco-power skrev:
20. aug 2023, 15:22
Ser den først nu! Må jeg sige: "Shit, den er flot!!" :shock:

Den står jo knivskarpt dér i sin "Steelgrey 279" farve, uspoleret og med et nærmest uhørt lavt km-tal...det er vildt :shock: 8)

Et sådant eksemplar er ikke let at prissætte, så det beror mest på en forhandling på et eller andet rimelighedsniveau. Nøgternt betragtet er 42 af de lange formentlig ikke helt skævt. Man får rasende meget bil for slanterne. Ja, den er næsten værd bare at gemme.

Uanset hvad, skal der naturligvis stadig holdes et skarpt øje på modellens svagheder (vi ved allesammen hvilke), specielt hvis den skal i daglig trafik og i særdeleshed ved korte ture.

Er man god ved den, er jeg overbevist om, at ny ejer vil komme i godt selskab i årene fremover. Lidt som at have en god ven ved sin side.

Jeg håber inderligt, at Andrus løber af med den. Lyder til, at han må være rette aftager. Jeg kommer han ikke i forkøbet. Modellen er ikke interessant for undertegnede, med mindre den var med blødt tag.

Lycka till...... :-)

/Henrik
Hej Henrik!

Ha ha, tak for svaret og din mening!
Den er en pi*s flot bil at have ved siden af :)

God søndags eftermiddag!
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-3 2.0t 2002

22. aug 2023, 22:16

Super flot vogn, lige i den stand mange ønsket sig.

Desværre er den med en meget problematisk motor der ofte lider af oil sludge.
Kender mange der har været nød til at skifte motoren pga. det. (=60-70.000 kr. Regning)

Det er især galt med motoren på dem der kører få km. pr år..

Jeg ville nok selv kikke efter en 1,8t eller 2,0T i den seneste model. De har Opel motor der ikke har oil sludge problemet.

Har man en problem bil fra de årgange lever man med issuet, men frivilligt bør man ikke gå ind i den kostbare usikkerhed.


https://www.saabplanet.com/saab-2-0-and ... e-problem/
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

23. aug 2023, 10:17

viking skrev:
22. aug 2023, 22:16
Super flot vogn, lige i den stand mange ønsket sig.

Desværre er den med en meget problematisk motor der ofte lider af oil sludge.
Kender mange der har været nød til at skifte motoren pga. det. (=60-70.000 kr. Regning)

Det er især galt med motoren på dem der kører få km. pr år..

Jeg ville nok selv kikke efter en 1,8t eller 2,0T i den seneste model. De har Opel motor der ikke har oil sludge problemet.

Har man en problem bil fra de årgange lever man med issuet, men frivilligt bør man ikke gå ind i den kostbare usikkerhed.


https://www.saabplanet.com/saab-2-0-and ... e-problem/
Hej Viking!

Tak for dit input.

Neeej...Jeg læste den opslag...det er en piss dårligt nyheden :/ Det ændre mange ting.

Nu skal jeg tænker lidt over det hele.

Mvh,
Andrus
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 2.0t 2002

23. aug 2023, 10:59

Viking du får det til at lyde som et mirakel at motoren har overlevet
Ja de er meget følsomme overfor oliekvalitet og olieskift, en fejl og de kan kokse bundkarret til, hele problemet blev yderligere accelereret af at saab ikke var helt klare på hvilken oliekvalitet der skulle bruges i 1998-1999 modellerene.
Min fars første 9-5 fra 1999 blev netop indkøbt med en smadret motor grundet det problem.
Den brugte erstatnings motor havde ikke problemet.
Siden har jeg haft 2 stk 9-3 med over 200.000 på km tælleren, og det første var bundkar ned for kontrol, og der var ingen voldsomme koks aflejringer, selvom den ene var noget tvivlsom i service bogen.
Og så har jeg yderliger haft kontakt med denne motor 3 gange på mit arbejde, med et bundkar ned, og her var ikke de store problemer.
Jer har meget svært ved at se at denne bil skulle lide af dette problem med den historik den har.
Hvis det var mig det havde købt bilen så var det bundkar ned for kontrol,
kun bruge den rigtige olie, skifte olie efter hver 10,000 km eller en gang om året, og bundkar ned igen efter 100-150,000 km.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-3 2.0t 2002

23. aug 2023, 19:29

Det er en vildt flot bil. Super stand.

Men få km./ år og et koldt klima er en problematisk kombi.

Helt klart ned med båndkarret og tjek / rens..

Og ærgerligt at have passet sin bil så flot og så saab byggede en så problematisk motor.

Det kan løses.
Ud med motoren, smede stempler i blokken, ny balancering af krumtap med nye dele. Anden udluftning af krumtaphuset osv.
Meeen det kræver nok stor entusiasme , en meget speciel udgave af bilen og en god slat penge. ( så holder den også 300.000 km.)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6763
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 2.0t 2002

23. aug 2023, 21:52

Skal den have monteret stage4+ med større turbo osv? Så er smedede stempler en god ide. Til 150 heste skal den kun have regelmæssige olieskift og evt tjek af oliesien. Optil 300 heste burde standard indmad fint kunne holde.
Mine forældres 9-5 2,0 med samme motor havde det "forkerte" krumtapsudluftningskit installeret da de købte den. Vi monterede den rigtige og ved lejlighed blev bundkarret afmonteret. Motoren havde ikke det mindste tegn på oliesludge. Da jeg skrottede den for et par år siden havde den gået 333kkm uden andet end regelmæssige olieskift.
Jeg har selv kørt ca 150kkm i en 9-3 magen til den Andrus har kig på. Den holder nu parkeret med 360kkm på klokken uden at jeg har haft bundkarret afmonteret. Den kan selvfølgelig være totalt kokset til indvendig, men så ville den nok være død for længst.
Turboen blev til gengæld skiftet på begge biler. Regn ikke med meget mere end 200kkm på den originale gt17.
Denne motor er langt bedre end sit rygte. Toyota havde på deres 1,8 og 2,0 fra samme årgange store problemer med stempelringe. Fords Zetec tilsvarende. VW/audi 1,8t var helt forfærdelig med hensyn til oilesludge. Klart værre end SAAB, som til gengæld gav 8 års udvidet motorgaranti fra omkring 2002.
Med den umiddelbare vedligeholdelsesstand på denne bil vil jeg være meget overrasket hvis den er totalt død i motoren allerede.
Køb den og få tjekket oliesien. Derefter almindeligt vedligehold og den kan let køre 300kkm+
Rust er denne models værste problem.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

23. aug 2023, 22:03

Ehhh, alt det lyder som en udfordring jeg vil ikke har.

Fyre…hvis der en nogen, som vil gerne har denne bil, I er velkomme at gå videre på det. Jeg siger “pass”.

Og så kigger jeg måske på det næste model fra 2006 og håber at den har færre problemer :D
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 2.0t 2002

24. aug 2023, 07:44

Hvilke udfordringer?
Du har to der har svaret at der ikke er noget problem med denne bil, som har personlig erfaring med motoren og modellen, igennem længere tid.
Og en sortseer, som er perfektionist, men uden erfaring, og du basere din konklusion på den sidste.
En Ng 9-3 har store rust problemer, Kabine kvaliteten er elendig, og den har sjovt nok også udfordringer med motoren.
Du finder ikke en bedre og 9-3 en denne bil, og held og lykke med at finde en ng 9-3 i samme stand.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

24. aug 2023, 08:51

Mortenvig skrev:
24. aug 2023, 07:44
Hvilke udfordringer?
Du har to der har svaret at der ikke er noget problem med denne bil, som har personlig erfaring med motoren og modellen, igennem længere tid.
Og en sortseer, som er perfektionist, men uden erfaring, og du basere din konklusion på den sidste.
En Ng 9-3 har store rust problemer, Kabine kvaliteten er elendig, og den har sjovt nok også udfordringer med motoren.
Du finder ikke en bedre og 9-3 en denne bil, og held og lykke med at finde en ng 9-3 i samme stand.

MVH
Morten
Hej Morten.

Tak for svaret. Udfordringen med motoren... jeg havde en Golf IV før, som min første bil. Og den havde et stort probleme med motoren. Derfor er jeg altid bange for når jeg høre noget om motor defekter.

Men OK. Hvad skulle man laver først, hvis man køber denne Saab? Undervognsbehandling og olieskift? Hvad er dit anbefaling? Og man skal tjekke hvornår var olie skiftet sidst og hvad var olieskiftens intervaler?

Vh,
Andrus
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9-3 2.0t 2002

24. aug 2023, 10:50

Hej Andrus.
Jeg giver Morten HELT ret.
Hør lige her:
ENHVER motor der ikke bliver passet vil give problemer.
Men denne bil ser ud til AT HAVE FÅET FORETAGET ALLE FORESKREVNE EFTERSYN!
Som flere har skrevet, skal du ved denne bil (B 205E motor med Trionic 7 styresystem) først og fremmest sikre dig, da bilen ikke har kørt mere end 10000 km pr. år, at den har fået SKIFTET OLIE EEN GANG ÅRLIGT grundet risiko for Oil Sludge hvis motoren kører for længe på for gammel olie.
Hvis ikke den har haft bundkar nede, for at sikre sig mod Oil Sludge, for nylig kan du ved handel sikre dig at DET samt rensning af oliesi gøres før salg.
Hvis DE TO TING ER OK står du med mulighed for at købe en tilsyneladende meget fin bil.
Sælger kan jo fremlægge dokumentation på alt, hvad der er gjort ved bilen gennem 20 år!
Og jeg kan IKKE se den mindste plet rust på ét af de mange billeder!

Men selvfølgelig har selv det PERFEKTE en UDLØBSDATO.
Så måske kan det både for sælger og køber være godt med en neutral vurdering ved ENTEN et specialværksted ELLER en brugtbilsrapport fra FDM. Prisen herfor kan eventuelt indgå i en aftale om prisen.
Det burde være muligt at nå frem til en god aftale om en god bil til en fornuftig pris.
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

24. aug 2023, 10:56

Gissel skrev:
24. aug 2023, 10:50
Hej Andrus.
Jeg giver Morten HELT ret.
Hør lige her:
ENHVER motor der ikke bliver passet vil give problemer.
Men denne bil ser ud til AT HAVE FÅET FORETAGET ALLE FORESKREVNE EFTERSYN!
Som flere har skrevet, skal du ved denne bil (B 205E motor med Trionic 7 styresystem) først og fremmest sikre dig, da bilen ikke har kørt mere end 10000 km pr. år, at den har fået SKIFTET OLIE EEN GANG ÅRLIGT grundet risiko for Oil Sludge hvis motoren kører for længe på for gammel olie.
Hvis ikke den har haft bundkar nede, for at sikre sig mod Oil Sludge, for nylig kan du ved handel sikre dig at DET samt rensning af oliesi gøres før salg.
Hvis DE TO TING ER OK står du med mulighed for at købe en tilsyneladende meget fin bil.
Sælger kan jo fremlægge dokumentation på alt, hvad der er gjort ved bilen gennem 20 år!
Og jeg kan IKKE se den mindste plet rust på ét af de mange billeder!

Men selvfølgelig har selv det PERFEKTE en UDLØBSDATO.
Så måske kan det både for sælger og køber være godt med en neutral vurdering ved ENTEN et specialværksted ELLER en brugtbilsrapport fra FDM. Prisen herfor kan eventuelt indgå i en aftale om prisen.
Det burde være muligt at nå frem til en god aftale om en god bil til en fornuftig pris.
Hej Søren!

Tak for dit input. Det lyder godt nok. Vi må se i næste måned. Jeg kommer tilbage til jer om det hele.

Vh,
Andrus
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

24. aug 2023, 11:06

Et kort og hurtigt spørgsmål - denne Saab har kun en nøgle. Hvad kunne det koste at få den anden? Kunne det vær omkring 2000kr.? Har I oplevelse med det?
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6763
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 2.0t 2002

24. aug 2023, 12:32

Det kommer an på hvilken nøgle du vil have lavet, men uanset hvad, så vil det nok ikke koste kr. 2000.
2000 er nok hvis man har mistet begge nøgler og også skal have et nyt modul under instrumentbordet.
Hvis du bare skal bruge en reservenøgle til nødtilfælde, og ikke behøver fjernbetjening, så kan en transpondernøgle gøre det.:
https://www.ebay.com/itm/374310411188?_ ... %7Ciid%3A1
Denne skal så skæres og kodes.

Vil du have en komplet nøgle kan du skaffe den nyere type og en brugt fjernbetjening. Dette bliver lidt dyrere, men nok ikke over kr. 1000.
Her er en original. Uoriginale er billigere
https://www.ebay.com/itm/324500717932?h ... R5rkifHEYg
Selve indmaden/fjernbetjeningen til denne kan tages fra en gammel nøgle og kodes om. Transponderen sidder i fjernbetjeningen og ikke i selve nøglen.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

24. aug 2023, 12:36

Jensen skrev:
24. aug 2023, 12:32
Det kommer an på hvilken nøgle du vil have lavet, men uanset hvad, så vil det nok ikke koste kr. 2000.
2000 er nok hvis man har mistet begge nøgler og også skal have et nyt modul under instrumentbordet.
Hvis du bare skal bruge en reservenøgle til nødtilfælde, og ikke behøver fjernbetjening, så kan en transpondernøgle gøre det.:
https://www.ebay.com/itm/374310411188?_ ... %7Ciid%3A1
Denne skal så skæres og kodes.

Vil du have en komplet nøgle kan du skaffe den nyere type og en brugt fjernbetjening. Dette bliver lidt dyrere, men nok ikke over kr. 1000.
Her er en original. Uoriginale er billigere
https://www.ebay.com/itm/324500717932?h ... R5rkifHEYg
Selve indmaden/fjernbetjeningen til denne kan tages fra en gammel nøgle og kodes om. Transponderen sidder i fjernbetjeningen og ikke i selve nøglen.

MVH Mads
Hej Mads,

Tusind takker!
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 2.0t 2002

24. aug 2023, 13:32

andrus.rackausks skrev:
24. aug 2023, 11:06
Et kort og hurtigt spørgsmål - denne Saab har kun en nøgle. Hvad kunne det koste at få den anden? Kunne det vær omkring 2000kr.? Har I oplevelse med det?
Ring til et saab værksted og forhør dig om prisen på en ny nøgle og en kodning.
men hav altid 2 nøgler til bilen, ellers kan det blive meget dyrt at miste den eneste nøgle.
Oprindeligt hed det en gang om året, og-eller efter 20.000 km hvad der kommer først.
I dag er en gang om året og-eller efter 10.000 km hvad der kommer først, hvis man vil passe på motoren.
Og det hedder ubetinget bundkar ned for kontrol, medmindre det er gjort for nyligt.
Ordentligt passet så er det en bundsolid motor, min aero runder snart de 300.000 km
uden mislyde, eller olieforbrug, og uden slam i bundkarret eller slidte kæder.
Men ja selvfølgelig har der været nogen udskiftninger af dele uden på motoren, hvilket er at forvente, da bilen er over 20 år gammel.
Kravet er at man har rådighed over 20.000 kr til uforudsete udgifter, når man køber en bil der ude over fabriksgarantien, speciel hvis man ikke kan lave noget selv.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

24. aug 2023, 13:52

Mortenvig skrev:
24. aug 2023, 13:32
andrus.rackausks skrev:
24. aug 2023, 11:06
Et kort og hurtigt spørgsmål - denne Saab har kun en nøgle. Hvad kunne det koste at få den anden? Kunne det vær omkring 2000kr.? Har I oplevelse med det?
Ring til et saab værksted og forhør dig om prisen på en ny nøgle og en kodning.
men hav altid 2 nøgler til bilen, ellers kan det blive meget dyrt at miste den eneste nøgle.
Oprindeligt hed det en gang om året, og-eller efter 20.000 km hvad der kommer først.
I dag er en gang om året og-eller efter 10.000 km hvad der kommer først, hvis man vil passe på motoren.
Og det hedder ubetinget bundkar ned for kontrol, medmindre det er gjort for nyligt.
Ordentligt passet så er det en bundsolid motor, min aero runder snart de 300.000 km
uden mislyde, eller olieforbrug, og uden slam i bundkarret eller slidte kæder.
Men ja selvfølgelig har der været nogen udskiftninger af dele uden på motoren, hvilket er at forvente, da bilen er over 20 år gammel.
Kravet er at man har rådighed over 20.000 kr til uforudsete udgifter, når man køber en bil der ude over fabriksgarantien, speciel hvis man ikke kan lave noget selv.

MVH
Morten
Morten, det kan jeg godt forstår. Gamle biler er gamle biler...Men alt i alt lyder det godt nok. Måske det er ikke det værste idee om denne Saab. Ydemere er det så hvis man ved om alle de problemer, som denne bil kunne have.

Tak for dit input!
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-3 2.0t 2002

28. aug 2023, 09:36

andrus.rackausks skrev:
24. aug 2023, 08:51
Mortenvig skrev:
24. aug 2023, 07:44

"Og en sortseer, som er perfektionist, men uden erfaring, og du basere din konklusion på den sidste".


MVH
Morten

Grove sager, "uden erfaring".

1000vis af Saab ejere har fået ødelagt deres motor pga. fejlkonstruktion og dåligt vedligeholdelses anvisning, har åbentbart også taget fejl.

GM's Saab recalls 400,000 cars over engine flaw STOCKHOLM (AFX) - General Motor Corp's Swedish subsidiary Saab Automobile AB said it is recalling up to 400,000 of its 9-5 and 9-3 cars worldwide due to an engine design flaw.

The company said the flaw could lead to a rapid deterioration of oil quality and damage turbo-charged engines.

'As many as 400,000 cars may be affected worldwide,' Saab (Stockholm: SAABb.ST - news) spokesman Oerjan Aaslund said, refusing to reveal how much money the company would be forced to spend on the repairs.


Den pæne bil kan godt holdes kørende:

Motorrens i olien inden olieskift.
Af med bundkarret, ny oliesi, med større huller.
Tjek standen af krumtapsudluftningen ( evt. skift til nyeste model ).
Olieskift her 5000-7000 km.

Mht. til montage af smede stemper:

Saab har ikke en løsning med ordentlige stemper til 9-3 der ikke giver "blow-by" gas ved koldstart mv. Eneste løsning lige pt. er smede stempler, Ikke pga. HK men montage for at løse Saabs konstruktions fejl.

Så bør man købe bilen ?

Kun hvis man ved hvad problemet er og har mod på at forsøge at løse det.
Som udenforstående og Saab begynder skal man nok tænke sig rigtigt grundigt om inden køb.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

28. aug 2023, 10:19

Fyre,

Kan I anbefale en mekaniker som kende SAAB og bor/arbejder i trekantens område eller i nærheden?

Vh,
Andrus
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 2.0t 2002

28. aug 2023, 13:44

viking skrev:
28. aug 2023, 09:36
andrus.rackausks skrev:
24. aug 2023, 08:51
Mortenvig skrev:
24. aug 2023, 07:44

"Og en sortseer, som er perfektionist, men uden erfaring, og du basere din konklusion på den sidste".


MVH
Morten

Grove sager, "uden erfaring".

1000vis af Saab ejere har fået ødelagt deres motor pga. fejlkonstruktion og dåligt vedligeholdelses anvisning, har åbentbart også taget fejl.

GM's Saab recalls 400,000 cars over engine flaw STOCKHOLM (AFX) - General Motor Corp's Swedish subsidiary Saab Automobile AB said it is recalling up to 400,000 of its 9-5 and 9-3 cars worldwide due to an engine design flaw.

The company said the flaw could lead to a rapid deterioration of oil quality and damage turbo-charged engines.

'As many as 400,000 cars may be affected worldwide,' Saab (Stockholm: SAABb.ST - news) spokesman Oerjan Aaslund said, refusing to reveal how much money the company would be forced to spend on the repairs.


Den pæne bil kan godt holdes kørende:

Motorrens i olien inden olieskift.
Af med bundkarret, ny oliesi, med større huller.
Tjek standen af krumtapsudluftningen ( evt. skift til nyeste model ).
Olieskift her 5000-7000 km.

Mht. til montage af smede stemper:

Saab har ikke en løsning med ordentlige stemper til 9-3 der ikke giver "blow-by" gas ved koldstart mv. Eneste løsning lige pt. er smede stempler, Ikke pga. HK men montage for at løse Saabs konstruktions fejl.

Så bør man købe bilen ?

Kun hvis man ved hvad problemet er og har mod på at forsøge at løse det.
Som udenforstående og Saab begynder skal man nok tænke sig rigtigt grundigt om inden køb.
Det er et problem der blevet blæst helt ude af proportioner.
Har de et problem ja, var problemet så stort at man indkaldte biler til kontrol, nej, det blev taget som at problemet opstod, dvs støj fra kæden,eller olie pumpe eller en motor der var utæt for olie, eller defekte lejer, dvs blinkende olielampe.
Kom de med en udvidet motorgaranti ja del for at det var blevet blæst op af pressen, og dels for at de havde lavet nogle fejl, med anbefaling af olie kvalitet, og service intervaller, og desværre er der mange sider der stadig anbefaler den forkerte olie kvalitet.
Det største problem er forkert olie, og man ikke overholder service, og her er der lidt gummi i anbefalingerne, hvad er hårde driftsforhold, og her tænker jeg mest på brugsmåde.
Har de et problem med svage og tynde stempelringe, der giver flere forbrændingsgasser inde i motoren som nedbryder olien ja.
Havde de problemer med ventilations systemet ja.
Påvirker det alle motorer åbenbart ikke.
Kan problemet løses med bundkar ned for kontrol, den rigtige olie og at skift olie hvert år eller efter 10.000 km, det er der meget der indikerer at det er løsningen.
Vil et smedet stempel med kraftigere stempelringe, som den tidligere motor løse problemet, det er mere tvivlsomt.
jja stempelringene er kraftigere, men alle tolerancer er større ved kold motor, hvilket modsiger din påstand om mindre blow by ved koldstart.
Men jeg har ikke set nogen langtids virkninger på denne løsning.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 2.0t 2002

28. aug 2023, 13:54

andrus.rackausks skrev:
28. aug 2023, 10:19
Fyre,

Kan I anbefale en mekaniker som kende SAAB og bor/arbejder i trekantens område eller i nærheden?

Vh,
Andrus
Det eneste sted jeg har kendskab til og gode erfaringer med er Svend Wind i Højer, da jeg stort set altid har lavet min bil selv og bor i københavn, Svend wind var undtagelsen, da jeg importerede min 9-3 og han stod for det hele.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

28. aug 2023, 14:01

Mortenvig skrev:
28. aug 2023, 13:54
andrus.rackausks skrev:
28. aug 2023, 10:19
Fyre,

Kan I anbefale en mekaniker som kende SAAB og bor/arbejder i trekantens område eller i nærheden?

Vh,
Andrus
Det eneste sted jeg har kendskab til og gode erfaringer med er Svend Wind i Højer, da jeg stort set altid har lavet min bil selv og bor i københavn, Svend wind var undtagelsen, da jeg importerede min 9-3 og han stod for det hele.

MVH
Morten
Tak for anbefalingen, Morten!

Vh,
Andrus
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

28. aug 2023, 16:29

Mortenvig skrev:
28. aug 2023, 13:54
andrus.rackausks skrev:
28. aug 2023, 10:19
Fyre,

Kan I anbefale en mekaniker som kende SAAB og bor/arbejder i trekantens område eller i nærheden?

Vh,
Andrus
Det eneste sted jeg har kendskab til og gode erfaringer med er Svend Wind i Højer, da jeg stort set altid har lavet min bil selv og bor i københavn, Svend wind var undtagelsen, da jeg importerede min 9-3 og han stod for det hele.

MVH
Morten
Morten, hvad kan du sige om deres priser?
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 2.0t 2002

28. aug 2023, 17:35

Det ved jeg faktisk ikke, jeg spurgte aldrig, men den er meget rimelig, hvis man sammenligner med københavn, men ring og spørg, det er det mest sikre.
Mvh

Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

29. aug 2023, 15:21

Så er det officielt - på fredag kører jeg over og tager SAABen hjem. 8)
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: 9-3 2.0t 2002

29. aug 2023, 16:38

Hej Andrus.

Alt tyder på, at du får en rigtig god og flot bil. Til lykke! :D
Jeg havde selv en 9-3 fra 2002 med 2,0T trimmet til 230 HK. Aldrig motorproblemer, men som tidligere fremhævet, skift med kvalitetsolie én gang årligt/10.000 km. I forbindelse med udskiftning af udstødning blev bundkarret samtidigt undersøgt for slam - der var nærmest intet! Få undersøgt om krumtapudluftningen er den seneste version. Hvis ikke, er det en billig opgradering.
Den blev kun solgt, da vi på et tidspunkt kun havde brug for én bil.
Måske ses vi til træf i Højer eller til SKD's GF?

SAAB hilsen ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

29. aug 2023, 20:25

Viggen skrev:
29. aug 2023, 16:38
Hej Andrus.

Alt tyder på, at du får en rigtig god og flot bil. Til lykke! :D
Jeg havde selv en 9-3 fra 2002 med 2,0T trimmet til 230 HK. Aldrig motorproblemer, men som tidligere fremhævet, skift med kvalitetsolie én gang årligt/10.000 km. I forbindelse med udskiftning af udstødning blev bundkarret samtidigt undersøgt for slam - der var nærmest intet! Få undersøgt om krumtapudluftningen er den seneste version. Hvis ikke, er det en billig opgradering.
Den blev kun solgt, da vi på et tidspunkt kun havde brug for én bil.
Måske ses vi til træf i Højer eller til SKD's GF?

SAAB hilsen ole
Hej Ole!

Takker!

Hvilke olie kan du anvefale? Jeg har kigget på fakturaer fra værkstedet, og jeg kan se at de brugte Total 5w-30 C2 og Fuchs 5w-30. Jeg læser på nettet og kan se at folk anbefaler Mobil. Med jeg læser også at det afhænger af klima hvor man bor…
Om Højer - vi må se :D Det kunne være et godt sted at udfordre sig på dansk :D
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 2.0t 2002

30. aug 2023, 07:56

Hvilket olie mærke man skal bruge det er der mange forskellige meninger om og der findes ingen rigtige eller forkerte svar, det kan sidestilles med hvilket tandpasta mærke man bedst kan lide!
Et værksted bruger den leverandør hvor de kan få bedst mulige priser, og typisk bliver der skiftet når de får et bedre tilbud.
Det vigtigste er godkendelserne på olien, og tykkelsen.
Den skal overholde en gm godkendelse eller være bedre end eller være kompatibel med
Gm-LL-B-025
Så er der tykkelsen brug en 5W30 olie da den passer til de danske temperaturer.
Som auto mekanikke igennem 30 år har jeg altid brugt det fabrikat som værkstedet forhandlede, og brugt den olie der var anbefalet til motoren der var i bilen, og jeg har vel været igennem 6 forskellige mærke, og har aldrig kunne se eller mærke nogen forskel imellem de forskellige mærker.
Da jeg ikke er inden for branchen mere så bruger jeg denne original olie.
Opel Dexos 2 5W-30 Da den er anbefalet af Saab, og det er den olie der blev hældt på fra fabrikken, og den er faktisk billig ift. andre mærker, men det er kun hvis man selv skifter olien.
Og hvis man syntes at mærke z er bedre til den dobbelte pris, så bruger man dette mærke.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

3. sep 2023, 11:59

Så er SAABen købt!

Tusind tak til alle for komentarer og hjælpet!

Men…der er et par problemer, som jeg har ikke set før jeg købt bilen. Den første - knapper på rattet fungere ikke. Og det andet - højtalere i begge dørene fungere ikke. Hvorfor kunne det være sådan?

Jeg skal til Højer at skifte olien i næste måned og så spørger jeg dem også. Men so far so good…bilen kører.
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6763
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 2.0t 2002

3. sep 2023, 14:10

Hej Andrus og tillykke med bilen.
Ratknapper kan være pga. defekt "clock spring" som laver forbindelse til knapper i rattet. Virker hornet, og slukker airbag lampen? Disse får nemlig også forbindelse den vej.
Angående højttalere: Er du sikker på at der overhovedet sidder højttalere i dørene? Dette var nemlig ekstraudstyr på de fleste 9-3'ere.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

3. sep 2023, 16:02

Jensen skrev:
3. sep 2023, 14:10
Hej Andrus og tillykke med bilen.
Ratknapper kan være pga. defekt "clock spring" som laver forbindelse til knapper i rattet. Virker hornet, og slukker airbag lampen? Disse får nemlig også forbindelse den vej.
Angående højttalere: Er du sikker på at der overhovedet sidder højttalere i dørene? Dette var nemlig ekstraudstyr på de fleste 9-3'ere.
MVH Mads
Hej Mads!

Takker 8)

Hornet virker oh jeg har ikke set airbag lampen. Om højttalere - se billede her https://we.tl/t-c1x87jlADT
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 2.0t 2002

4. sep 2023, 06:04

Alle fordørs beklædninger kom med indbyggede højtaler gitter, men det er ikke ensbetydende med at der sidder højtaler i døren.
Knapper i rattet der ikke virker er radioen original`?
Men det er noget der er nemt at finde, hvis man ved hvad man skal kigge efter, og måle på.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
andrus.rackausks
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 13. aug 2023, 19:28

Re: 9-3 2.0t 2002

4. sep 2023, 08:36

Mortenvig skrev:
4. sep 2023, 06:04
Alle fordørs beklædninger kom med indbyggede højtaler gitter, men det er ikke ensbetydende med at der sidder højtaler i døren.
Knapper i rattet der ikke virker er radioen original`?
Men det er noget der er nemt at finde, hvis man ved hvad man skal kigge efter, og måle på.

MVH
Morten
Hej Morten!

Tak for din kommentar. Det kunne være så at radioen er ikke orignal. Jeg har Grundig 1201, men det ser ikke ud at den var en original på denne bil. Så er alle de ting løst.
Fra: Letland
I Denmark (Fredericia) siden Jan 2020.
SAAB 9-3 2002 Jubileum 150hk 2.0T

Tilbage til "Modern Forum"