Saab 9-3: Projekt Daily Driver
: 11. nov 2023, 12:17
Velkommen til min projektråd
Lidt om mig:
Jeg har ingen forudsætninger for at skrue i bilen mekanisk. Er heldigvis ikke født med 10 tommelfingre, tættere på 5. Så nogle opgaver vil kræve professionelle, hvorimod andre opgaver har jeg mål om at udfører selv. Her starter jeg naturligvis i det små.
Lang historie kort:
Grundet ændret arbejdsforhold, giver det nu endelig mening økonomisk at erhverve mig en fossil bil. Jeg har været på udgik længe, efter enten en Saab 93/95 eller Volvo V70. Forkærligheden for Saab har dog altid været højest.. Hvilket der ikke er en forklaring på.
Jeg fandt en Saab 9-3 årgang 2010, 2.0T 175HK, som havde gået 213.000 KM, ved en brugtvognsforhandler i Horsens. Straks hev jeg min mekaniker kammerat med, til den helt store prøvetur. Faldt for den på stedet...
Highlights ved min model:
- Xenon
- Parkeringssensor bag
- Sort BOSE anlæg
- Fartpilot
- Beige læder
- 175 HK
- Undervognsbehandlet 4 gange
- Fuld servicebog
Selve bilen fik jeg erhvervet for 61.000, med olieskift og nysynet.
Nu til det sjove... Ting der skal laves på bilen. Af økonomiske, og fornuftige, årsager har jeg valgt at dele projektet ind i etaper, herunder Need to have og nice to have. På den måde kan jeg prioriterer det, hvad der reelt giver mest mening for bilen... Og ja, en gang i mellem sniger der sig nok noget ind, som jeg bare syns er fedt.
Need to have:
- Sort service + inspektion af karosseri, styretøj, etc: Olie, alle filtre, tændrør (brugt NGK) - brugtvognshandleren har sjusket lidt. (Udført)
- Kofanger skal males - skade fra tidligere ejer forsøgt rettet med lakstift. (Laves 21/11/23)
- Begge sidespejle skal males - skade fra tidligere ejer forsøgt rettet med lakstift. (Laves 21/11/23)
- Pladesmed og vognmaler: Lakskader og meget lidt overfladerust i bagerste skærmkanter. (Laves 21/11/23)
- Polering og keramisk coating: Har en bekendt som gør i det, han har lavet et godt tilbud. (Laves efter 21/11/23)
- Heat shield til ECU: Planen er at vi skal køre til Italien til sommer - better safe than sorry. (Laves inden sommerferie)
Nice to have:
- Nye bundmåtter - har kigget på dette sæt: https://www.rendcarparts.com/saab/parts ... RD12825834[/url].
- Udskift af enkelte plastikdele i interiør. (dørgreb og kontakt til vinduer)
- Opfriskning af udvendige plastikdele.
- Originale fælge, både til sommer og vinter. Lige nu sidder der fælge på fra en Alfa Romeo - der ser okay ud, men vil rigtig gerne holde den original, eller så tæt på visuelt.
- Mudflaps - har fundet nogle her, som passer på universelt - ser lidt sejt ud, men er også fra Randers
Produkt: https://www.rallyarmor.com/index.php/un ... 60_116_169
Billede af 9-3'er med produkt: https://www.reddit.com/media?url=https% ... aced920410
- Opfriskning af læder - umiddelbart er det meget velholdt, men med snart 14 år på bagen er der naturligvis lidt patina.
- Periodisk fejl med lys i nål/måler ved turbotryk. Jeg har en ide om at der er noget med strøm eller en forbindelse. Hvis vi har haft den på en langtur så lyser den permanent i flere dage - efter alle de små hverdagsturer begynder den og drille lidt... Det må jeg se nærmere på.
Nedenfor kan i se en "kollage" af bilen.
Afslutningsvis har vi haft vores første "langtur" i Saaben. Tidligere i november var vi en tur i Hamborg, hvor jeg rigtig kunne få luftet den igennem. Med sine 213K KM og 13 år på bagen er jeg dybt imponeret. Både over performance, komfort og benzinforbrug. Som udgangspunkt fulgte vi trafikken, dvs de 110-130 både i Danmark og Tyskland. Syd for grænsen kom den dog noget over 130, med rigtig godt overskud.
Nedenfor kan i se gennemsnitlig forbrug på vores Hamborg tur, og KM i triptælleren. Vi nåede fra Randers tur retur på én tank - det syns jeg selv er ret flot.
Lidt om mig:
Jeg har ingen forudsætninger for at skrue i bilen mekanisk. Er heldigvis ikke født med 10 tommelfingre, tættere på 5. Så nogle opgaver vil kræve professionelle, hvorimod andre opgaver har jeg mål om at udfører selv. Her starter jeg naturligvis i det små.
Lang historie kort:
Grundet ændret arbejdsforhold, giver det nu endelig mening økonomisk at erhverve mig en fossil bil. Jeg har været på udgik længe, efter enten en Saab 93/95 eller Volvo V70. Forkærligheden for Saab har dog altid været højest.. Hvilket der ikke er en forklaring på.
Jeg fandt en Saab 9-3 årgang 2010, 2.0T 175HK, som havde gået 213.000 KM, ved en brugtvognsforhandler i Horsens. Straks hev jeg min mekaniker kammerat med, til den helt store prøvetur. Faldt for den på stedet...
Highlights ved min model:
- Xenon
- Parkeringssensor bag
- Sort BOSE anlæg
- Fartpilot
- Beige læder
- 175 HK
- Undervognsbehandlet 4 gange
- Fuld servicebog
Selve bilen fik jeg erhvervet for 61.000, med olieskift og nysynet.
Nu til det sjove... Ting der skal laves på bilen. Af økonomiske, og fornuftige, årsager har jeg valgt at dele projektet ind i etaper, herunder Need to have og nice to have. På den måde kan jeg prioriterer det, hvad der reelt giver mest mening for bilen... Og ja, en gang i mellem sniger der sig nok noget ind, som jeg bare syns er fedt.
Need to have:
- Sort service + inspektion af karosseri, styretøj, etc: Olie, alle filtre, tændrør (brugt NGK) - brugtvognshandleren har sjusket lidt. (Udført)
- Kofanger skal males - skade fra tidligere ejer forsøgt rettet med lakstift. (Laves 21/11/23)
- Begge sidespejle skal males - skade fra tidligere ejer forsøgt rettet med lakstift. (Laves 21/11/23)
- Pladesmed og vognmaler: Lakskader og meget lidt overfladerust i bagerste skærmkanter. (Laves 21/11/23)
- Polering og keramisk coating: Har en bekendt som gør i det, han har lavet et godt tilbud. (Laves efter 21/11/23)
- Heat shield til ECU: Planen er at vi skal køre til Italien til sommer - better safe than sorry. (Laves inden sommerferie)
Nice to have:
- Nye bundmåtter - har kigget på dette sæt: https://www.rendcarparts.com/saab/parts ... RD12825834[/url].
- Udskift af enkelte plastikdele i interiør. (dørgreb og kontakt til vinduer)
- Opfriskning af udvendige plastikdele.
- Originale fælge, både til sommer og vinter. Lige nu sidder der fælge på fra en Alfa Romeo - der ser okay ud, men vil rigtig gerne holde den original, eller så tæt på visuelt.
- Mudflaps - har fundet nogle her, som passer på universelt - ser lidt sejt ud, men er også fra Randers
Produkt: https://www.rallyarmor.com/index.php/un ... 60_116_169
Billede af 9-3'er med produkt: https://www.reddit.com/media?url=https% ... aced920410
- Opfriskning af læder - umiddelbart er det meget velholdt, men med snart 14 år på bagen er der naturligvis lidt patina.
- Periodisk fejl med lys i nål/måler ved turbotryk. Jeg har en ide om at der er noget med strøm eller en forbindelse. Hvis vi har haft den på en langtur så lyser den permanent i flere dage - efter alle de små hverdagsturer begynder den og drille lidt... Det må jeg se nærmere på.
Nedenfor kan i se en "kollage" af bilen.
Afslutningsvis har vi haft vores første "langtur" i Saaben. Tidligere i november var vi en tur i Hamborg, hvor jeg rigtig kunne få luftet den igennem. Med sine 213K KM og 13 år på bagen er jeg dybt imponeret. Både over performance, komfort og benzinforbrug. Som udgangspunkt fulgte vi trafikken, dvs de 110-130 både i Danmark og Tyskland. Syd for grænsen kom den dog noget over 130, med rigtig godt overskud.
Nedenfor kan i se gennemsnitlig forbrug på vores Hamborg tur, og KM i triptælleren. Vi nåede fra Randers tur retur på én tank - det syns jeg selv er ret flot.