Side 1 af 1

9-3 cab. Nøglen kan ikke drejes.

: 19. apr 2024, 22:28
af westphal
Hej.
Jeg har et problem med min 9-3 cab. fra 2004. Batteriet har været fladt. Jeg har ladet det op; men så viser displayet: Steering lock malfunc. og jeg kan ikke dreje nøglen, så bilen kan ikke startes og flyttes, da gearvælgeren står i P. Hvad gør jeg ?
Venlig hilsen.
Kurt Westphal.
Tlf. 51365417.

Re: 9-3 cab. Nøglen kan ikke drejes.

: 20. apr 2024, 04:51
af Mortenvig
Prøv at rense og smøre tændingslåsen, som beskrevet her
https://www.youtube.com/watch?v=pA_6QwB8rFc&t=618s
https://www.youtube.com/watch?v=Dgi6zKvpKyw
Foran gearstangen under et cover der sidder en arm der skal trykkes ned med en skruetrækker, for at få den ud af P

MVH
Morten

Re: 9-3 cab. Nøglen kan ikke drejes.

: 20. apr 2024, 18:21
af westphal
Hej Morten.
Tak for dit svar. Nu kan jeg få den ud af P; men det er den samme visning på displayet og nøglen kan ikke drejes, så jeg kan ikke få tænding på.
Der skal nok en Tech 2 tester på. Eller vejhjælp.
God søndag.
Kurt.

Re: 9-3 cab. Nøglen kan ikke drejes.

: 21. apr 2024, 14:45
af Jensen
Hej Kurt. Prøv først at afmontere batteriet i nogle minutter og prøv så at se om det kommer til at virke. Dette burde slette fejlkoder fra diverse moduler.
Hvis ikke det virker kan det være batteriet har for lav kapacitet og ratstammemodulet bliver forvirret, så det kan være du skal prøve med et helt nyt batteri.
Ratstammemodulet er også kendt for at fejle, især på de tidlige modeller, så hvis aldrig det er blevet skiftet kan det være at det endelig har fejlet.
MVH Mads

Re: 9-3 cab. Nøglen kan ikke drejes.

: 21. apr 2024, 18:01
af westphal
Hej Mads.
Jeg skiftede batteri; men det hjalp ikke. Sten fra Ole Saab i Viborg kom ud til mig og prøvede med en Tech2; men der var ingen forbindelse, så han skulle have den på værksted, så i morgen kommer Vejhjælp og kører den op til Sten, men tak for rådet.
Venlig hilsen.
Kurt.

Re: 9-3 cab. Nøglen kan ikke drejes.

: 22. apr 2024, 11:30
af Jensen
Fantastisk god service fra Steen :) Lad os håbe det ikke bliver alt for dyrt at få den køreklar igen.
MVH Mads

Re: 9-3 cab. Nøglen kan ikke drejes.

: 22. apr 2024, 13:06
af westphal
Hej Mads.
Jeg vender tilbage, når fejlen er fundet. Måske kan andre bruge det.
Venlig hilsen.
Kurt.

Re: 9-3 cab. Nøglen kan ikke drejes.

: 22. apr 2024, 16:06
af westphal
Hej Mads og Saab venner.
Så kører jeg igen. Sten fra Viborg fik bilen under behandling ved hjælp af Testeren. Jeg tror, at problemet opstår ved, at batteriet var afladet. Jeg lader så batteriet op; men da er styreboksen gået i kaos. Kør altid med et opladet batteri.
Venlig hilsen.
Kurt. :D

Re: 9-3 cab. Nøglen kan ikke drejes.

: 22. apr 2024, 17:56
af Mortenvig
Hvilken box gik amok?