9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
: 30. apr 2025, 22:12
Hej alle
Som jeg skrev i en tidligere tråd har jeg solgt min ng900, men valgte så at købe en "ny" vinterbil: En 2008 SAAB 9-3 Sport Combi 1,8 TiD(8v)
Den havde et højt kilometertal, som de fleste diesler, men virkede til at være relativt velholdt og havde samme ejer siden 2012.
Prisen jeg gav var heller ikke for høj, så jeg tænkte at den kunne fornuftig til at aflaste min 9-5’er lidt om vinteren. Jeg laver nok en “projekt-tråd” om den senere og fortæller lidt om mine erfaringer med den, lige nu har den et problem der bilver sværere og sværere at ignorere.
Fra starten syntes jeg den lød træls, men da det er en diesel er dette jo normalt. Udover dette skal en 8v have justeret ventiler med jævne mellemrum, hvilket de sikkert aldrig er blevet, så det kunne være det bare var det jeg kunne høre.
Selve motoren var ret meget angrebet af rust da jeg fik den, og som noget af det første skiftede jeg et kølerør der går til EGR-køleren samt termostaten der sidder lige bag denne køler.
Jeg kunne så høre at der var en lækage hvor EGR røret går fra udstødningsmanifolden. Selve manifolden er sikkert tæret og boltene sidder uhjælpeligt fast, så jeg har opgivet at skifte pakningen lige nu og har tætnet lidt med noget firegum mv.
Jeg tænkte så at det måske var her min tikken/banken kom fra, men der kommer kun en svag hvislen lige nu.
Det lyder rigtigt meget som et defekt plejlleje lige nu. Lyden kommer fra forenden af motoren og det lyder værst i tomgang og optil lidt over 1000 o/m. Mellem 1000 og 2000 o/m forsvinder lyden men kommer lidt tilbage over 2000 o/m, så det taler lidt imod at det skulle være plejllejet.
Der er stort set ikke noget at mærke på motoren. Den mangler ikke trækkraft, men lige omkring 1600 o/m vibrerer motoren meget og det lyder som om den kører på 3 cylindre. Men kun ved omkring dette omdrejningstal.
Jeg har også overvejet om det var en dyse der var defekt, da det kunne lyde som tændingsbanken. Jeg ved dog ikke om det normalt vil vise sig i tomgang.
Jeg prøvede at laven en test med tech2’eren hvor den forsøger at ramme et fast omdrejningstal ved at justere brændstofmængden fra hver dyse. Se billede. Jeg synes lyden kommer fra cylinder 1, men udfra testen er mængden for denne næsten perfekt.
Jeg kan prøve at optage lyden i morgen. Lige nu er bilen sat i garagen. Jeg skal også have fat i et brændstoffilter. Hvis en eller flere dyser har taget skade kan det jo måske skyldes snavs eller vand i brændstoffet?
Er der nogen der har et indspark?
MVH Mads
Som jeg skrev i en tidligere tråd har jeg solgt min ng900, men valgte så at købe en "ny" vinterbil: En 2008 SAAB 9-3 Sport Combi 1,8 TiD(8v)
Den havde et højt kilometertal, som de fleste diesler, men virkede til at være relativt velholdt og havde samme ejer siden 2012.
Prisen jeg gav var heller ikke for høj, så jeg tænkte at den kunne fornuftig til at aflaste min 9-5’er lidt om vinteren. Jeg laver nok en “projekt-tråd” om den senere og fortæller lidt om mine erfaringer med den, lige nu har den et problem der bilver sværere og sværere at ignorere.
Fra starten syntes jeg den lød træls, men da det er en diesel er dette jo normalt. Udover dette skal en 8v have justeret ventiler med jævne mellemrum, hvilket de sikkert aldrig er blevet, så det kunne være det bare var det jeg kunne høre.
Selve motoren var ret meget angrebet af rust da jeg fik den, og som noget af det første skiftede jeg et kølerør der går til EGR-køleren samt termostaten der sidder lige bag denne køler.
Jeg kunne så høre at der var en lækage hvor EGR røret går fra udstødningsmanifolden. Selve manifolden er sikkert tæret og boltene sidder uhjælpeligt fast, så jeg har opgivet at skifte pakningen lige nu og har tætnet lidt med noget firegum mv.
Jeg tænkte så at det måske var her min tikken/banken kom fra, men der kommer kun en svag hvislen lige nu.
Det lyder rigtigt meget som et defekt plejlleje lige nu. Lyden kommer fra forenden af motoren og det lyder værst i tomgang og optil lidt over 1000 o/m. Mellem 1000 og 2000 o/m forsvinder lyden men kommer lidt tilbage over 2000 o/m, så det taler lidt imod at det skulle være plejllejet.
Der er stort set ikke noget at mærke på motoren. Den mangler ikke trækkraft, men lige omkring 1600 o/m vibrerer motoren meget og det lyder som om den kører på 3 cylindre. Men kun ved omkring dette omdrejningstal.
Jeg har også overvejet om det var en dyse der var defekt, da det kunne lyde som tændingsbanken. Jeg ved dog ikke om det normalt vil vise sig i tomgang.
Jeg prøvede at laven en test med tech2’eren hvor den forsøger at ramme et fast omdrejningstal ved at justere brændstofmængden fra hver dyse. Se billede. Jeg synes lyden kommer fra cylinder 1, men udfra testen er mængden for denne næsten perfekt.
Jeg kan prøve at optage lyden i morgen. Lige nu er bilen sat i garagen. Jeg skal også have fat i et brændstoffilter. Hvis en eller flere dyser har taget skade kan det jo måske skyldes snavs eller vand i brændstoffet?
Er der nogen der har et indspark?
MVH Mads