Side 1 af 1
saab 9000 startsspærre
: 28. maj 2026, 20:41
af emilyseija
Jeg har en 9000 2.3 t aut fra 1991, og den vil ik starte.
Motoren drejer, men den får ikke gnist eller strøm til brændstofpumpen. Jeg har tjekket krumtaps sensoren, og den fungere som den skal. Tænker det er startsspærren(og den har sort stik), bilen har nemlig været afladt ...men jeg har ikke fjernbetjening, så jeg kan ikke deaktivere den.
Har ingen ide om hvad jeg kan/skal gøre... Tak for hjælpen på forhånd:)
Re: saab 9000 startsspærre
: 29. maj 2026, 07:58
af Jensen
Hej
Hvordan tjekker du gnist?
Jeg mener at den model bør have DI/APC. Hvis der er fejl i dette system er det ikke sikkert benzinpumpen vil køre. Jeg har en NOS DI/APC boks liggende, men jeg ved ikke om den passer til din.
Startspærren er på de årgange er ikke integreret i motorstyringen, så den burde kunne bypasses. Det kan dog være svært at finde et ledningsdiagram da det kunne være forskelligt hvordan den var monteret.
Her er nogle filer der måske kan hjælpe.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... JcoPyggmWP
MVH Mads
Re: saab 9000 startsspærre
: 29. maj 2026, 09:09
af emilyseija
Tak for svaret:)
Jeg har prøvet at tag tændingsbroen op med tændrørene i, og sat den på blokken. Har også skiftet bro, tændrør, og testet sikringer og relæer.
Havde bare fået at vide at det skulle kodes fra, eller ha kodet en ny startspærrer.
Hvad er nummeret på den boks du har?
Re: saab 9000 startsspærre
: 29. maj 2026, 17:42
af SGT
Hvis den har noget startspærre skal det være eftermonteret, først i de senere modeller kom det indbygget. Du kan bypasse benzin pumpen ved at lægge en ledning mellem stoplys sikring og benzinpumpe sikring, måske er der flere dele der er afbrudt af alarmen
Re: saab 9000 startsspærre
: 29. maj 2026, 17:47
af emilyseija
Den har bare en boks med nummert 4094306
Re: saab 9000 startsspærre
: 29. maj 2026, 19:14
af SGT
Jeg har googlet nr og kan godt se der dukker en boks op, det letteste vil være at lukke den op og se hvilke forbindelser den afbryder med relæer og så bypasse dem udenfor boksen.
Re: saab 9000 startsspærre
: 30. maj 2026, 13:23
af emilyseija
Det vil jeg prøve tak, ellers må jeg prøve at finde en der kan kode det fra
Re: saab 9000 startsspærre
: 31. maj 2026, 08:40
af Mortenvig
Det var først i 1996 at motorstyringen var kodet, grundet lovkrav.
Så der er intet der skal kodes fra.
Det gamle system du har, er en 3 vejs startspærre/alarm der afbryder motorstyring starter og benzinpumpe, med relæer.
MVH
Morten
Re: saab 9000 startsspærre
: 31. maj 2026, 17:08
af emilyseija
Hvordan fungerer det med at deaktivere den? Tak på forhånd
Re: saab 9000 startsspærre
: 31. maj 2026, 17:58
af SGT
Fjern boksen og lus forbindelse over, er det ikke ledninger i flere forskellige farver i par?
Re: saab 9000 startsspærre
: 31. maj 2026, 18:20
af emilyseija
Jo det er der, det vel ikke muligt at sende billeder her inde?
Re: saab 9000 startsspærre
: 1. jun 2026, 09:28
af Jensen
emilyseija skrev: ↑29. maj 2026, 09:09
Tak for svaret:)
Jeg har prøvet at tag tændingsbroen op med tændrørene i, og sat den på blokken. Har også skiftet bro, tændrør, og testet sikringer og relæer.
Havde bare fået at vide at det skulle kodes fra, eller ha kodet en ny startspærrer.
Hvad er nummeret på den boks du har?
Der skal være stel på hvert tændrør for at få gnist. Har du en stelledning på når du tester?
Jeg prøver lige at finde den DI/APC boks i aften, men hvis det er din startspærre der driller er den nok ikke nødvendig at skifte.
MVH Mads
Re: saab 9000 startsspærre
: 1. jun 2026, 11:43
af emilyseija
Har lige købt en af dem man kan sætte mellem tændingsbro og tændrør, tester den lige når jeg er hjemme igen.
Re: saab 9000 startsspærre
: 1. jun 2026, 21:43
af Jensen
DI/APC boksen jeg har er til en 90-92 2,0 turbo 175 hk, så den passer nok ikke til din.
Article : Elektronikenhet
PartNo : 9119405
Usage : 1990, 175HP, (129KW), T25, NLS
Med katalytisk reaktor.
Det er dog muligt den kan bruges til test, men der er risiko for at ødelægge motoren hvis du kører med den.
Så hvis der er gnist og strøm til benzinpumpen bør bilen også kunne starte. Jeg tror ikke startspærren afbryder selve motorstyringen på de årgange, men det er der også råd for hvis det er tilfældet. Tag én ting af gangen, og meld tilbage, så bør det kunne lykkedes.
MVH Mads