Min cab har aircon med R12 i systemet - eller rettere - det skulle der være, men jeg har ikke brugt aircon'en i lang tid (hvem gør i grunden det i en cab?)
Jeg har fået tilbudt en ombygning fra R12 til R134a for 1500kr, men er ikke sikker på om det er det værd. Påfyldning af R12 kan jeg også få gjort for 1500kr - men det er jo nok kun et spørgsmål om tid før man ikke kan få det stads mere
Hvad siger I? Skal jeg blive på R12 eller bekoste ombygningen?
Cab'en har aircon - derfor skal det jo også virke - punktum.
/J
R12 til R134a
Redaktør: Bestyrelsen
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
R12 til R134a
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg
R12 er forbudt at bruge ved efterpåfyldning..
citat fra energiwiki:
De tidligere CFC-kølemidler som f.eks. R12 og R502 er nu blevet forbudt. Hvis de allerede er på et anlæg, er det ok, men der må ikke efterfyldes. Årsagen er deres negative indflydelse på ozonlaget og drivhuseffekten.
citat fra energiwiki:
De tidligere CFC-kølemidler som f.eks. R12 og R502 er nu blevet forbudt. Hvis de allerede er på et anlæg, er det ok, men der må ikke efterfyldes. Årsagen er deres negative indflydelse på ozonlaget og drivhuseffekten.
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Rent miljømæssige og økonomisk ville jeg nok konvertere til r134a.
En efterfyldning kan ofte fås for 800 kr.
En efterfyldning kan ofte fås for 800 kr.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg
.. og hvis du ikke har haft kølemiddel på i meget lang tid, så er det næsten sikkert at der er utætheder og der kommer rep oveni, når du fylder R12 på. Så hellere konvertere til det nye hvor man skifter bl.a. O-ringe og pakninger.
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Jeg konverterede mit anlæg fra R12 >R134a på min 900i fra 1989 i 1997
Jeg købte et sæt til konvertering hos saab nr.7496342 som passede til min saab
der er det hele, ny type olie ,påfyldningsventiler og klistermærker der mangler kun R134a
Re: R12 til R134a
Jannek_uldal skrev:Min cab har aircon med R12 i systemet - eller rettere - det skulle der være, men jeg har ikke brugt aircon'en i lang tid (hvem gør i grunden det i en cab?)
Jeg har fået tilbudt en ombygning fra R12 til R134a for 1500kr, men er ikke sikker på om det er det værd. Påfyldning af R12 kan jeg også få gjort for 1500kr - men det er jo nok kun et spørgsmål om tid før man ikke kan få det stads mere
Hvad siger I? Skal jeg blive på R12 eller bekoste ombygningen?
Cab'en har aircon - derfor skal det jo også virke - punktum.
/J
Jeg konverterede mit anlæg fra R12 >R134a på min 900i fra 1989 i 1997
Jeg købte et sæt til konvertering hos saab nr.7496342 som passede til min saab
der er det hele, ny type olie ,påfyldningsventiler og klistermærker der mangler kun R134a
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: R12 til R134a
Nu ved jeg ikke om det er forbudt at efterfylde R12 i Ungarn, men det er jo tilsyneladende der, Jannek befinder sig :Idonno
Sláinte
Mick
Mick
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: R12 til R134a
Ja, det kan stadigvæk lade sig gøre hernede - det er ikke lovligt at købe mere (heller ikke her), men der må gerne bruges af det lager man har.
Hvor lang tid holder en påfyldning? (under forudsætning af at systemet er tæt selvfølgelig) Jeg regner ikke med at bruge det mere end et par gange i løbet af en sommer og i vinterhalvåret står den jo klodset op.
/J
Hvor lang tid holder en påfyldning? (under forudsætning af at systemet er tæt selvfølgelig) Jeg regner ikke med at bruge det mere end et par gange i løbet af en sommer og i vinterhalvåret står den jo klodset op.
/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Så er der nok et problem da anlæget helst skal køre en eller to gange om måneden
for at holde så længe som mulig,R134a skulle være noget mere flygtig,men hvis jeg husker rigtig er det vist tredie vinter uden at være startet op om vinteren og det virkede
fint nu jeg var i Sverige til festival,jeg passer ikke så godt på det da jeg selv kan fylde kølemiddel på anlæget
Re: R12 til R134a
Jannek_uldal skrev:Ja, det kan stadigvæk lade sig gøre hernede - det er ikke lovligt at købe mere (heller ikke her), men der må gerne bruges af det lager man har.
Hvor lang tid holder en påfyldning? (under forudsætning af at systemet er tæt selvfølgelig) Jeg regner ikke med at bruge det mere end et par gange i løbet af en sommer og i vinterhalvåret står den jo klodset op.
/J
Så er der nok et problem da anlæget helst skal køre en eller to gange om måneden
for at holde så længe som mulig,R134a skulle være noget mere flygtig,men hvis jeg husker rigtig er det vist tredie vinter uden at være startet op om vinteren og det virkede
fint nu jeg var i Sverige til festival,jeg passer ikke så godt på det da jeg selv kan fylde kølemiddel på anlæget
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: R12 til R134a
Det har været oppe før:
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 75&start=0
Jeg vil anbefale at få systemet trykprøvet.
Og find lækagerne.
Køb et pakningssæt og skift alle o-rings pakninger.
De bliver flade med tiden og begynder at blive utætte.
Skift fra R12 med mineralsk kompressor olie til R134a der kræver syntetisk kompressorolie (polyolesterolie) er ikke nemt. Kompressoren indeholder olie, men systemet har også meget olie liggende i kondensator, rør, fordamper og receiver/filter.
De to typer olie er ikke blanbare, så alt gammelt mineralsk olie skal ud, hvis der skal retrofittes.
Desuden tåler pakdåsen i kompressoren ikke po-olien.
Hvis du har en nyere kompressor, så er de født med pakningsmateriale der kan holde til den nye type olie.
Min anbefaling, efter at have arbejde med kølesystemer siden midt i 80erne, og har nybygget og ombygget rigtig mange kølesystemer er:
Skift pakninger
Skift olie på kompressoren, så ved du at der er korrekt mængde på den.
Skift filter receiveren. (den indeholder et tørrerfilter der suger fugt fra kølemidlet)
Få systemet trykprøvet.
Og PÅFYLD erstatningskølemiddel, der kan arbejde med mineralolien i systemet !
Du får det bedste af alle verdener, et tæt system, og et system der ikke ender med olie problemer og store kvaler.
Erstatningskølemidler for R12:
RS 24 (R426A),
http://www.refsols.com/
R416A:
http://www.airgasrefrigerants.com/r-416a.php
MEN de gamle R12 anlæg er nogle utætte bæster, der kan være svære at få til at makke ret...
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 75&start=0
Jeg vil anbefale at få systemet trykprøvet.
Og find lækagerne.
Køb et pakningssæt og skift alle o-rings pakninger.
De bliver flade med tiden og begynder at blive utætte.
Skift fra R12 med mineralsk kompressor olie til R134a der kræver syntetisk kompressorolie (polyolesterolie) er ikke nemt. Kompressoren indeholder olie, men systemet har også meget olie liggende i kondensator, rør, fordamper og receiver/filter.
De to typer olie er ikke blanbare, så alt gammelt mineralsk olie skal ud, hvis der skal retrofittes.
Desuden tåler pakdåsen i kompressoren ikke po-olien.
Hvis du har en nyere kompressor, så er de født med pakningsmateriale der kan holde til den nye type olie.
Min anbefaling, efter at have arbejde med kølesystemer siden midt i 80erne, og har nybygget og ombygget rigtig mange kølesystemer er:
Skift pakninger
Skift olie på kompressoren, så ved du at der er korrekt mængde på den.
Skift filter receiveren. (den indeholder et tørrerfilter der suger fugt fra kølemidlet)
Få systemet trykprøvet.
Og PÅFYLD erstatningskølemiddel, der kan arbejde med mineralolien i systemet !
Du får det bedste af alle verdener, et tæt system, og et system der ikke ender med olie problemer og store kvaler.
Erstatningskølemidler for R12:
RS 24 (R426A),
http://www.refsols.com/
R416A:
http://www.airgasrefrigerants.com/r-416a.php
MEN de gamle R12 anlæg er nogle utætte bæster, der kan være svære at få til at makke ret...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: R12 til R134a
Tak for alle Jeres input. Det endte med en R12 til R134a konvertering. Det bliver spændende at se hvordan det virker.....
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT